Preekluisterkring

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door J.C. Philpot »

Die link werkt, bedankt!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Ik heb de preek van dominee Kot geluisterd, ik kan hem aanbevelen, de hoofdlijnen
Kom naar Mij toe, wordt behouden, want Ik ben God.

Het is een eis en je bent welkom, als je niet gaat kun je nergens anders terecht.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door J.C. Philpot »

Een rijke en indringende nodiging om tot Christus te komen om behouden te worden. Systematisch word dit bijbelgedeelte verklaard, en worden bezwaren weggenomen. Ik raad deze preek ook aan, in het bijzonder ook voor zoekende zielen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28660
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik begrijp er echt niets meer van.

Wat is nu de preek die aan de orde is?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Ik begrijp er echt niets meer van.

Wat is nu de preek die aan de orde is?
Helma schreef:Preek van de week: Ds. A. Kot over Jesaja 45 vers 22 (JGW)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28660
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Aha. Er zijn drie links naar dezelfde preek. Nou goed. Ik ben al bij het gebed gekomen, dus ik zal mijn bevindingen nog even bewaren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door eilander »

We beperken hier de bespreking tot het bespreken van de inhoud van de preek. Daarom een bericht geknipt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ik begin meestal bij de preek. En deze preek vond ik de moeite van het luisteren waard.

Ga hem inderdaad aanraden aan zoekende zielen.
De mogelijkheid en de gewilligheid van de Heere Jezus om zondaren te zaligen. En ook de noodzaak. Je merkt de worsteling om het behoud van zielen in deze preek.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

helma schreef:Ik begin meestal bij de preek. En deze preek vond ik de moeite van het luisteren waard.

Ga hem inderdaad aanraden aan zoekende zielen.
De mogelijkheid en de gewilligheid van de Heere Jezus om zondaren te zaligen. En ook de noodzaak. Je merkt de worsteling om het behoud van zielen in deze preek.
Dat merkte je idd heel duidelijk en de gewilligheid van de Heere en dat je welkom bent.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dat was ook wat mij aansprak in die preek, duidelijke nodigende prediking, gewezen op de verantwoordelijkheid van de mens, en op de onmogelijkheid van onze kant, maar de nodiging blijft, en God wil het geven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
DDD
Berichten: 28660
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

helma schreef:Ik begin meestal bij de preek. En deze preek vond ik de moeite van het luisteren waard.

Ga hem inderdaad aanraden aan zoekende zielen.
De mogelijkheid en de gewilligheid van de Heere Jezus om zondaren te zaligen. En ook de noodzaak. Je merkt de worsteling om het behoud van zielen in deze preek.
Dat kan ook. Dan luister je de preek buiten zijn verband. Als ik dominee was, zou ik dat niet fijn vinden. De preek kent een inleiding en uitleiding in gebed en zang. Je kunt een preek mijns inziens niet op waarde schatten zonder de inleidende en uitleidende psalmen of gezangen en zonder op zijn minst het slotgebed.

Ik zie dat mijn opmerkingen over stijl en context van de dienst buiten de preek niet zijn toegestaan. Aangezien ik niet geloof in inhoud zonder vorm en ook niet in een preek zonder context, denk ik dat ik mij verder niet meer met dit draadje ga bezighouden.

Omdat ik inmiddels wel de moed had om een deel van de preek te beluisteren, meld ik nog het volgende.

Inhoudelijk is er weinig nieuws, maar de preek zou in de GG niet misstaan.
Ik vind het sterk dat de dominee wijst op de volgorde in deze tekst. Niet eerst behouden worden en dan naar God omkeren. Maar het is andersom. Eerst bekeren en dan behouden worden.

Ik houd voor mijzelf helemaal niet van deze preekstijl. Maar goed, een vriend van mij vond het een goede spreker, en dat snap ik ook wel. Het is levendig en niet bekakt. Ik ervaar het niet als eerbiedig maar het is typisch bevindelijk om God met Ie aan te duiden. Dat geldt ook voor de slordige naamvallen. Maar ik kan mij wel voorstellen dat het bepaalde jongeren én ouderen meer aanspreekt dan een saai verhaal in keurig Nederlands. Dus wat dat betreft is er gelukkig voor elk wat wils in de gemeente des Heeren.

Hij prijst in ieder geval de Heere Jezus aan, en dat is mijns inziens het voornaamste.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Nou ja zeg, heb je niets beters te melden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28660
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Nee.

Ik heb het voornaamste gemeld. En dat meen ik oprecht. De rest is bijzaak.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nee.

Ik heb het voornaamste gemeld. En dat meen ik oprecht. De rest is bijzaak.
Dan hoop ik ook nog te luisteren en er een en ander van te zeggen.

Om misverstanden te voorkomen, gaat het over de preek van ds. Heemskerk of van ds. Kot?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie