Preekluisterkring

DDD
Berichten: 28465
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Evangelist schreef:
Job schreef:Niet op jou gericht Bertiel maar even aanslaand op het woord hypocrieten: ik vind dat zo een akelig woord. Het komt uit het Avondmaalsformulier, dat weet ik, maar het woord heeft in het huidige Nederlands zo'n venijnige klank dat ik altijd hoop dat dominees er spaarzaam mee zijn.
Hypocrieten dat zijn huichelaars! De Schrift zegt dat die in elke kerkdienst ook aanwezig zijn. Het zijn mensen die menen rechtvaardig te zijn, maar God weet er niet van. En het kunnen ook mensen zijn die zich heimelijk denken te kunnen begeven op een derde weg, hetzij met veel vrome argumenten, hetzij met een wereldse levenshouding. Dat moet ontmaskerd worden in de prediking, dus laten dominees dat maar gewoon blijven benoemen.
Waar zegt de Schrift dat er in elke kerkdienst huichelaars zijn?
Evangelist
Berichten: 490
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Preekluisterkring

Bericht door Evangelist »

DDD schreef:
Evangelist schreef:
Job schreef:Niet op jou gericht Bertiel maar even aanslaand op het woord hypocrieten: ik vind dat zo een akelig woord. Het komt uit het Avondmaalsformulier, dat weet ik, maar het woord heeft in het huidige Nederlands zo'n venijnige klank dat ik altijd hoop dat dominees er spaarzaam mee zijn.
Hypocrieten dat zijn huichelaars! De Schrift zegt dat die in elke kerkdienst ook aanwezig zijn. Het zijn mensen die menen rechtvaardig te zijn, maar God weet er niet van. En het kunnen ook mensen zijn die zich heimelijk denken te kunnen begeven op een derde weg, hetzij met veel vrome argumenten, hetzij met een wereldse levenshouding. Dat moet ontmaskerd worden in de prediking, dus laten dominees dat maar gewoon blijven benoemen.
Waar zegt de Schrift dat er in elke kerkdienst huichelaars zijn?
Bijvoorbeeld in de gelijkenis over het kaf en het koren. Het gaat daar over het verbondsvolk.
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD
Berichten: 28465
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Daar volgt niet uit dat in ieder gezin of in iedere gemeente huichelaars zijn. Wel dat je dat niet moet uitsluiten, maar dat is iets anders.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Nog anderen, behalve DDD, die de preek hebben beluisterd?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Preekluisterkring

Bericht door Erik1960 »

Johann Gottfried Walther schreef:Nog anderen, behalve DDD, die de preek hebben beluisterd?
Ja, ik heb hem beluisterd. Niet in de 'hele dienst versie', mogelijk dat er dan een ander beeld ontstaat. Heb later nog wel een stukje gezien waarin hij met de kinderen spreekt.

Ik ervaar hem als een fijne spreker met een mooie, rustige stem. Goed verstaanbaar. Over de inhoud van zijn preek ben ik minder enthousiast. In mijn ogen deed hij niet veel meer dan de schriftlezing regel voor regel herhalen, met hier en daar een korte beschouwing of aanvullende sfeertekening. Ik mis dan vertaling naar actualiteit. Maar wellicht is daar in deze context geen ruimte voor?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
DDD
Berichten: 28465
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Wat zou je zelf als vertaling naar de actualiteit genomen hebben (het was een avondmaalsdienst)?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Preekluisterkring

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Wat zou je zelf als vertaling naar de actualiteit genomen hebben (het was een avondmaalsdienst)?
Bij dat laatste zit ook mijn vraag, omdat ik niet weet wat gebruikelijk is in de Maranathakerk. Maar aanhakend op zijn gesprek met de kinderen: hoe gaan wij om met valse getuigenissen? Hoe stevig staan wij in onze schoenen als om ons heen het ‘kruisig hem/haar’ losbarst? Hoe reageren wij op situaties in onze omgeving waar we mensen van het kastje naar de muur gestuurd zien worden?

Kleine aanvulling: wat me een beetje stoorde is dat hij een paar keer de ‘jij’ in de kerk aansprak, maar niet de ‘ik’ op de preekstoel.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23809
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Preekluisterkring

Bericht door refo »

Hypocrieten zijn mensen die geen waar gelovige zijn, dat ook goed weten, maar zich wel uitgeven voor ware gelovigen. Door anderen worden ze ook zo gezien. Dat is dus heel schadelijk voor een gemeente. Ze zouden in het voorgestelde kunnen zitten.

Het gaat dus niet om mensen die zich 'vergissen'. Dat is ook niet goed, maar er is dan geen kwaadwillige bedoeling bij. Bij hypocrieten is dat wel.
DDD
Berichten: 28465
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

refo schreef:Hypocrieten zijn mensen die geen waar gelovige zijn, dat ook goed weten, maar zich wel uitgeven voor ware gelovigen. Door anderen worden ze ook zo gezien. Dat is dus heel schadelijk voor een gemeente. Ze zouden in het voorgestelde kunnen zitten.

Het gaat dus niet om mensen die zich 'vergissen'. Dat is ook niet goed, maar er is dan geen kwaadwillige bedoeling bij. Bij hypocrieten is dat wel.
Zeker. Over die mensen die zich vergissen gaat het niet zozeer. Hoewel die ook in de bijbel te vinden zijn, als het gaat om Joodse leiders, bijvoorbeeld.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Nog anderen, behalve DDD, die de preek hebben beluisterd?
Gedeeltelijk. Maar ik mis de diepgang, en daardoor ook bevinding. Het geheel komt me vreemd over, en zou me in zo'n kerkdienst ook niet thuis kunnen vinden. Vergelijk de preek ook eens met de punten die o.a. worden genoemd in het Gereformeerd Weekblad, jaren 30. (Zie topic daarover). Dan is goed te zien waar zo'n preek afwijkt. Om dat uit te leggen zou ik het beste kunnen verwijzen naar de insluipende dwalingen zoals daar heel duidelijk bij naam en toenaam worden genoemd. De vraag is of we dit nog kunnen (of mogelijk willen) onderkennen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Als gast hier
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: Preekluisterkring

Bericht door Als gast hier »

De preek die in het verwijderde topic stond (GG, OGG, GGIN) van ds. Huijser, gehouden te Rotterdam, is overigens de moeite waard om te luisteren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Als gast hier schreef:De preek die in het verwijderde topic stond (GG, OGG, GGIN) van ds. Huijser, gehouden te Rotterdam, is overigens de moeite waard om te luisteren.
Die is inderdaad anders, ik heb die ook gehoord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preekluisterkring

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
refo schreef:Hypocrieten zijn mensen die geen waar gelovige zijn, dat ook goed weten, maar zich wel uitgeven voor ware gelovigen. Door anderen worden ze ook zo gezien. Dat is dus heel schadelijk voor een gemeente. Ze zouden in het voorgestelde kunnen zitten.

Het gaat dus niet om mensen die zich 'vergissen'. Dat is ook niet goed, maar er is dan geen kwaadwillige bedoeling bij. Bij hypocrieten is dat wel.
Zeker. Over die mensen die zich vergissen gaat het niet zozeer. Hoewel die ook in de bijbel te vinden zijn, als het gaat om Joodse leiders, bijvoorbeeld.
Niets 'vergissingen'.

Je bent in of buiten Christus. En als je deelneemt aan het Heilig Avondmaal, weet je daarvan ook.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ik vraag me dat wel eens af...de 'hypocrieten'. Weten ze dat van zichzelf? Zijn ze bewust aan het huichelen?
Of menen ze echt in Christus te zijn omdat ze niet weten wat en hoe dat is?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bertiel »

De hypocrieten leven toch nog in zonden?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie