Preekluisterkring

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Pioenroosje schreef:Ik denk zomaar dat er veel meer mensen luisteren dan dat er reageren, Helma :)
Dat weet ik niet hoor. Ik zal zo op de fiets nog eens kijken of het lukt.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Preekluisterkring

Bericht door Pioenroosje »

DDD schreef:
Pioenroosje schreef:Ik denk zomaar dat er veel meer mensen luisteren dan dat er reageren, Helma :)
Dat weet ik niet hoor. Ik zal zo op de fiets nog eens kijken of het lukt.
Wat een openhartige ontboezeming :humhihi

Ik denk het wel. Ik luisterde vroeger altijd mee, maar schreef nooit iets. En nu ik wel af en toe post, vind ik het soms ook lastig wat ik op moet schrijven.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik ben niet zo bescheiden van aanleg en vind altijd wel iets om te melden. Soms besluit ik wel om te zwijgen, omdat mijn mening dan wellicht iets teveel toevoegt aan het gesprek.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Preekluisterkring

Bericht door Pioenroosje »

... wat dus heel mooi laat zien dat we altijd vanuit onszelf reageren :)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik beluisterde vandaag de biddagpreek uit Scherpenisse. Ik vond het een bijzondere dienst. Ik kwam er pas halverwege achter dat ik de verkeerde kerkdienst beluisterde, maar omdat we toch op een omslagpunt zitten, meld ik mijn ervaring toch nog maar.Ik wil niet teveel afdoen aan de ervaringen van Helma, maar ik heb er toch wel een iets andere indruk van. Ik verwacht dat deze preek- en zangstijl in de PKN vrij uitzonderlijk is.

De dominee hanteert tamelijk expressieve en erg wijdlopige manier van spreken. Het votum begint al onheilspellend. Dat past bij het thema van de preek. Ik houd daar zelf niet zo van, vooral niet van geschreeuw tegen de Heere, al klinkt het meer als in paniek dan als brutaal. Verder heeft hij een mooie stem, vind ik.

Ik vind de lijn in de preek nogal onduidelijk, behalve in het laatste deel. De aandachtspunten helpen daar ook niet echt bij.

Wat ik wel mooi vind is dat de dominee zegt dat een waar christen niet alleen weent over zichzelf, maar ook over anderen. Dat is wat anders dan boos of verontwaardigd zijn over anderen. Ik onderschrijf wat Helma daar over zei.
Maar ik vraag me af of de dominee gelijk heeft als hij stelt dat oprechtheid een kenmerk van genade is.

Daarnaast valt mij op dat de dominee zich afvraagt of er nog christendom is in Friesland en Groningen. Ik schrik daar wel erg van hoor. De CGK en GKV zijn daar sterk vertegenwoordigd.

Wat mij ook opvalt is dat hij de wederkomst ontzaglijk noemt. Dat is het ook, maar dat is in de kerk toch niet de primaire focus? Er is weinig vreugde voor de gelovigen aan de orde, al komt de heilige glimlach ook in één zin aan de orde. Er is wel veel gunning, maar ik mis de verwijzing naar het nieuwe Jeruzalem bijna helemaal en het zicht op het verbond. Misschien ligt dat eraan dat de dominee dicht bij zijn tekst blijft. Maar dat hoeft dan in de rest van de liturgie toch niet zo te gaan, mijns inziens.

Als hij vreest dat misschien wel het grootste deel van de aanwezigen Christus niet kent, dan vraag ik mij toch af of dat ook niet door de manier van preken komt. Alle vormen van toe-eigening komen in de wensende vorm in het gebed. Het is niet onrechtzinnig, maar de psychische gevolgen van deze manier van spreken moet je toch ook niet onderschatten.

Dominees die vaak bedrukt en met tranen zaaien hebben toch soms een andere insteek dan Jezus. Jezus huilde wel over Jeruzalem, maar niet tegen Jeruzalem. Dat verschil heb ik in de preek gemist.
Laatst gewijzigd door DDD op 23 apr 2019, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Voor alle duidelijkheid: je hebt de preek beluisterd over Psalm 119 en de tekst uit Lukas, toch?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ja.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik beluisterde vandaag de biddagpreek uit Scherpenisse. Ik vond het een bijzondere dienst. Ik kwam er pas halverwege achter dat ik de verkeerde kerkdienst beluisterde, maar omdat we toch op een omslagpunt zitten, meld ik mijn ervaring toch nog maar.Ik wil niet teveel afdoen aan de ervaringen van Helma, maar ik heb er toch wel een iets andere indruk van. Ik verwacht dat deze preek- en zangstijl in de PKN vrij uitzonderlijk is.

De dominee hanteert tamelijk expressieve en erg wijdlopige manier van spreken. Het votum begint al onheilspellend. Dat past bij het thema van de preek. Ik houd daar zelf niet zo van, vooral niet van geschreeuw tegen de Heere, al klinkt het meer als in paniek dan als brutaal. Verder heeft hij een mooie stem, vind ik.

Ik vind de lijn in de preek nogal onduidelijk, behalve in het laatste deel. De aandachtspunten helpen daar ook niet echt bij.

Wat ik wel mooi vind is dat de dominee zegt dat een waar christen niet alleen weent over zichzelf, maar ook over anderen. Dat is wat anders dan boos of verontwaardigd zijn over anderen. Ik onderschrijf wat Helma daar over zei.
Maar ik vraag me af of de dominee gelijk heeft als hij stelt dat oprechtheid een kenmerk van genade is.

Daarnaast valt mij op dat de dominee zich afvraagt of er nog christendom is in Friesland en Groningen. Ik schrik daar wel erg van hoor. De CGK en GKV zijn daar sterk vertegenwoordigd.

Wat mij ook opvalt is dat hij de wederkomst ontzaglijk noemt. Dat is het ook, maar dat is in de kerk toch niet de primaire focus? Er is weinig vreugde voor de gelovigen aan de orde, al komt de heilige glimlach ook in één zin aan de orde. Er is wel veel gunning, maar ik mis de verwijzing naar het nieuwe Jeruzalem bijna helemaal en het zicht op het verbond. Misschien ligt dat eraan dat de dominee dicht bij zijn tekst blijft. Maar dat hoeft dan in de rest van de liturgie toch niet zo te gaan, mijns inziens.

Als hij vreest dat misschien wel het grootste deel van de aanwezigen Christus niet kent, dan vraag ik mij toch af of dat ook niet door de manier van preken komt. Alle vormen van toe-eigening komen in de wensende vorm in het gebed. Het is niet onrechtzinnig, maar de psychische gevolgen van deze manier van spreken moet je toch ook niet onderschatten.

Dominees die vaak bedrukt en met tranen zaaien hebben toch soms een andere insteek dan Jezus. Jezus huilde wel over Jeruzalem, maar niet tegen Jeruzalem. Dat verschil heb ik in de preek gemist.
Ik denk dat eilander hier meer over kan zeggen aangezien hij bij ds Lohuis in de kerk zit
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ja.
Misschien moet je hem nog een keer beluisteren? Ik vond het een indrukwekkende dienst, en ik geloof dat ik toen ook schreef dat kerkmuren wegvielen. Maar ik heb wel goed moeten luisteren omdat er dusdanige lijnen getrokken werden, die je niet vaak hoort. Dus ik kan me voorstellen dat, als je op de fiets zit en je luistert naar deze preek, dat er dan misschien toch wel minder aandacht is, omdat er bijvoorbeeld iemand geen voorrang geeft, of omdat de trein langs dendert.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik kan op de fiets beter luisteren dan in de kerk. En vooral als de informatiedichtheid erg beperkt is. Ik vond het ook een indrukwekkende dienst overigens. Maar ik zie ook wel grote gevaren in deze preekstijl.

Dat sluit elkaar toch niet uit?

Overigens is dit maar één kerkdienst. En op een bijzondere gelegenheid. Dus er is geen reden om er al te verstrekkende conclusies aan te verbinden. Maar ik zou de liturgie toch in een breder christelijk kader willen plaatsen, zonder afbreuk te doen aan de ernst die de tekstkeuze meebrengt.
Laatst gewijzigd door DDD op 23 apr 2019, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik kan op de fiets beter luisteren dan in de kerk. En vooral als de informatiedichtheid erg beperkt is. Ik vond het ook een indrukwekkende dienst overigens. Maar ik zie ook wel grote gevaren in deze preekstijl.

Dat sluit elkaar toch niet uit?
Zeker niet. Maar de vraag is echter wel wat jij onder 'indrukwekkend' verstaat. Ben je het er ook mee eens dat kerkmuren bij zo'n dienst wegvallen?

Overigens: hij ging vorige week woensdag voor in de GG van 's-Gravenpolder. Maar dat geheel terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Dat ligt er maar net aan wat je bedoelt. Hij zou van mij bij ons in de kerk mogen preken. Maar dat geldt ook voor alle CGK-predikanten en voor de predikanten in de GGiN en in de GKV.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:Ik denk dat eilander hier meer over kan zeggen aangezien hij bij ds Lohuis in de kerk zit
Waar moet ik nu iets meer over zeggen?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ad Anker »

Over kerkmuren gesproken. Komend weekend verblijven we ergens bij Harskamp. We hopen zondag de PKN aldaar te bezoeken. Toen ik dat aan tafel zei gisteren zei mijn dochter in opperste verbazing: "pap, echt? Gaan we naar de PKN???" Tja, toch nog maar wat uitleggen. Ik hoop trouwens zo dat ze daar het Wilhelmus zingen na de dienst. Dit geheel terzijde en off topic. ;)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik denk dat eilander hier meer over kan zeggen aangezien hij bij ds Lohuis in de kerk zit
Waar moet ik nu iets meer over zeggen?
Over de onheilspellende start, het angstig schreeuwen en de stijl van het zingen. :tilt
Plaats reactie