Preekluisterkring

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Wat een liefdevolle ernstige gunnende afscheidsboodschap! Vaderlijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

helma schreef:Wat een liefdevolle ernstige gunnende afscheidsboodschap! Vaderlijk.
Ik hoorde ooit een preek van hem, in de omgeving van @DIA's woonplaats, die ik niet snel zal vergeten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
helma schreef:Wat een liefdevolle ernstige gunnende afscheidsboodschap! Vaderlijk.
Ik hoorde ooit een preek van hem, in de omgeving van @DIA's woonplaats, die ik niet snel zal vergeten.
Ds. Moerkerken kwam vaak in E. Daar heb ik hem ook min of meer regelmatig gehoord. Meestal was hij hier in de zomervakantie, en preekte hij drie weken achtereen in E.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Ik meen dat het in Enter was.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bezorgd »

helma schreef:Wat een liefdevolle ernstige gunnende afscheidsboodschap! Vaderlijk.

Er worden zeker mooie dingen gezegd.
Wat ik wel opvallend vond was deze uitspraak: (in het licht van wat waar Gods gemis is)

Ds Moerkerken zei in de preek: In de afgelopen 22 jaar mocht ik ervaren dat er mensen waren die geen vreemdeling waren van dat Gods gemis, geen honderden, geen tientallen, maar ze waren er wel. Was u er één van?

Het heeft twee kanten. Mooi dat gesproken kan worden over beginnend geestelijke leven dat gevonden werd, maar is het tegelijkertijd niet wat karig gesproken over Gods werk in een gemeente?
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik ben nog maar aan het begin van de preek, maar hij deed toch geen herderlijk werk? Het is al opmerkelijk als hij tot tien komt, denk ik.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Bezorgd schreef:
helma schreef:Wat een liefdevolle ernstige gunnende afscheidsboodschap! Vaderlijk.

Er worden zeker mooie dingen gezegd.
Wat ik wel opvallend vond was deze uitspraak: (in het licht van wat waar Gods gemis is)

Ds Moerkerken zei in de preek: In de afgelopen 22 jaar mocht ik ervaren dat er mensen waren die geen vreemdeling waren van dat Gods gemis, geen honderden, geen tientallen, maar ze waren er wel. Was u er één van?

Het heeft twee kanten. Mooi dat gesproken kan worden over beginnend geestelijke leven dat gevonden werd, maar is het tegelijkertijd niet wat karig gesproken over Gods werk in een gemeente?
Je moet maar welwillend luisteren @Bezorgd. Niet alle beginnend levenden zullen zich bij de dominee geuit hebben. En als het goed is zijn er in die 22 jaar toch mensen geweest die mochten vinden. Als het goed is worden missers zoekers en daarna vinders. Als je echt iets mist (zoals hij dat missen uitlegde) hou je dat geen jaren vol.
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik vond het een ontroerende preek, die mij wel in positieve zin verraste. Als je het zo hoort, zou je denken, dat gaat uitstekend, waarom doet hij dat volgende week niet nog eens. Maar dit zal wel een aanslag zijn op de gezondheid.

Het is een preek die voluit recht doet aan de tekst en ook voluit gereformeerd is, maar die door de formuleringen toch iets lijdelijks in zich heeft. Bijvoorbeeld doordat de dominee het woord bekering, bezien vanuit het 'eindresultaat', steeds in lijdelijke zin gebruikt. Hij laat de oproep tot bekering en de inhoud van het Evangelie en zelfs het verbondsmatig karakter van het evangelie-aanbod voluit staan, maar door zulke opmerkingen appelleert hij wel aan een meer hypercalvinistische luisterhouding. Misschien komt dat ook door de keuzes van de organist. Zoiets is deels ook sfeerbepaald, in mijn beleving.

Wat dat betreft, kan ik Bezorgd wel begrijpen. Welwillend luisteren is altijd mooi, maar deze zin viel mij ook wel op. Ik dacht echter ook: hij spreekt er slechts enkelen. Misschien laat het meer zien van een persoonlijkheid dan van een persoonlijke visie.

Voor het overige is het een preek die mij wel aansprak, door de bescheiden houding en de afwezigheid van polarisatie, afgezien dan van een betwistbare opmerking over Bethlehem, waarvan ik vond dat deze afbreuk doet aan het geheel, maar ook door de rustige formuleringen en de goede opbouw. De archaïserende neigingen neem ik dan maar voor lief, al vind ik ze jammer, omdat ze voor een deel van de luisteraars toch wezenlijk afbreuk doen aan de overdracht van het Evangelie.

Ik zou zelf een duidelijker onderscheid maken tussen de persoonlijke toespraken en de woordverkondiging. Maar misschien is dit ook wel zo eerlijk. Want in alle onderdelen van een preek speelt de persoonlijke voorkeur van een predikant een rol.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door BJD »

Bezorgd schreef:
helma schreef:Wat een liefdevolle ernstige gunnende afscheidsboodschap! Vaderlijk.

Er worden zeker mooie dingen gezegd.
Wat ik wel opvallend vond was deze uitspraak: (in het licht van wat waar Gods gemis is)

Ds Moerkerken zei in de preek: In de afgelopen 22 jaar mocht ik ervaren dat er mensen waren die geen vreemdeling waren van dat Gods gemis, geen honderden, geen tientallen, maar ze waren er wel. Was u er één van?

Het heeft twee kanten. Mooi dat gesproken kan worden over beginnend geestelijke leven dat gevonden werd, maar is het tegelijkertijd niet wat karig gesproken over Gods werk in een gemeente?
Dan Lijkt het echter als het er maar een paar zijin. Denk ik. Als het er veel zijn is het verdacht.
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Toch is dat niet zo gezegd. Ik denk niet dat dat zijn theologische opvatting is. Hij heeft integendeel gezegd dat het een ontelbare schare is, en ook dat je niet hoeft te denken dat het voor jou niet kan als in je voorgeslacht al velen 'bekeerd waren'. Ik denk echt dat het meer een kwestie van persoonlijkheid is dan van dwalingen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Nieuwe preek van de week:
https://kerkdienstgemist.nl/media/16520 ... ikel-23-2-

Artikel 23. Dat onze rechtvaardigmaking bestaat in de vergeving der zonden en toerekening der gehoorzaamheid van Christus.

Ds B van Leeuwen PKN Valburg/Homoet. 13 januari 2019 10.00uur
(Ik begrijp dat het deel 2 is van dit artikel)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ik heb de preek twee keer geluisterd. Het was zoveel om te onthouden. Halverwege de tweede keer ben ik toch maar aantekeningen gaan maken.


Hoe en wanneer spreekt God (in Christus gelovige)een zondaar vrij?
Op het moment dat God het schenkt gaat de zondaar dat beoefenen. En zo gauw als hij het beoefent, is hij met Christus verenigd en is Christus gerechtigheid de zijne.
Maar daaruit te leven en de troost ervan te ervaren is een andere zaak

1 Deze Goddelijke vrijspraak kondigt God altijd af door middel van Zijn Woord, de Bijbel. Daar staat die vrijspraak in. Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn enz. Voor hen die leven uit Gods Geest. Dus het Woord van God zegt: door Zijn kennis (door het kennen van/ verenigd zijn met Christus) zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige velen rechtvaardig maken. Joh 6: die in Mij gelooft heeft eeuwig leven. De Bijbel staat er vol van. Wie gelooft is rechtvaardig in de ogen van God.
Citaat Brakel: "Als de mens nu dadelijk daar is, met zijn zonden smartelijk is bezwaard en verlegen, en door middel van het Evangelie in Christus gelooft, en alzo met Hem verenigd is, en aan Zijn gerechtigheid deel heeft, dan rechtvaardigt God hem dadelijk, en spreekt de vrijsprekende vonnis tot hem uit in Zijn Woord, ''t welk is de stem Gods; ''t zij dat de gelovige die uitspraak in zijn geweten niet gewaar wordt tot vrede, maar nog vreest, door de onkunde van de stemme Gods, en van de waarheid zijns geloofs, en door tegenredenen, die zich aan het verstand opdoen; ''t zij dat hij de uitspraak in het Woord hoort, door het geloof gelooft en vrede vindt; ''t zij dat hij door een bijzondere werking des Geestes daarvan verzegeld wordt, Die hem meteen doet smaken en gevoelen, wat het is vergeving der zonden te hebben, met God verzoend, en een erfgenaam des eeuwigen levens te zijn, en de vruchten daarvan te genieten".

Kan je het niet geloven? Twijfel je? Brakel zegt ook nog: een dove wordt in de rechtszaal vrijgesproken, of hij het hoort of niet.

2.Door de preek. Je hebt het gehoorde in je hart ervaren. Het heeft weerklank in je hart. Gepaard met intens gevoel van verwondering en stille vrede en rust. Bedaarde overweging. Bij redekaveling besluit nemen gerechtvaardigd te zijn. Een verstandelijke, maar toch een geloofsconclusie.

3. De Heilige Geest kan het ook met kracht in de ziel indrukken. Dat de Heilige Geest het als het ware influistert met een stem. Geen visioen of stemmen, maar zo krachtig en onwankelbaar vast. Gods Geest getuigt met mijn geest dat ik een kind van God ben. Het stempel van de Heilige Geest op het werk van Christus in je leven.
‘De dingen die ons van God geschonken zijn’. Ingedrukt in het hart.
Dit doet God gewoonlijk bij hen die een bijzondere positie hebben in de kerk of in de wereld, want die hebben het dubbel hard nodig. Of bij hen die zware beproeving en verdrukking te wachten staan. Er hangt meestal een ‘prijskaartje’ aan.

4. Die vrijspraak wordt merkbaar en zichtbaar aan de ziel zelf en ook aan anderen.Die nou dat vrijsprekend vonnis omhelzen Romeinen 8:1, dat zijn mensen die gaan anders leven. Niet meer vanuit dat oude onbekeerde principe (van Adam, naar het vlees) maar dan komt er een radicale omslag. Ze wandelen niet meer naar het vlees maar naar de Geest. Een veranderd mens. Die de Heere hartelijk, hartelijk liefheeft en een vurig verlangen om nooit meer 1 zonde te doen. Een bijzondere betrekking op de kinderen van God. Hieraan weten wij dat we van de dood overgegaan zijn tot het leven...als wij de broeders liefhebben

5. DL: maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen , als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, (diep ontzag en respect) droefheid die naar God is over de zonde,( die haten en mijden als de pest) honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.,, in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen.
Wat is de afsterving van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens:
HC a 89: Het is een hartelijk leedwezen, dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden.
HC a 90 Het is een hartelijke vreugde in God door Christus , en lust en liefde om naar den wil Gods in alle goede werken te leven.

Zo verneem ik die vrijspraak en zo kan ik me niet vergissen.
(Art 21 behandeld)
Bestaat in vergeving, toerekenen van alles wat Christus plaatsvervangend voor mij gedaan heeft.
Vergeving: optillen van mijn schouders, de last die ik niet meer dragen kan, op Zich nemen, wegdragen en uit de weg ruimen.
Het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt. Optilt, wegdraagt, wegdoet.
Ik delg uw overtreding uit als een nevel.
Vergeven is ook bedekken van de zonde
Bedekken: wat niet gezien mag worden wordt bedekt met iets wat wel gezien mag worden. (Bijv. Naaktheid wordt bedekt door kleding)
Als God mijn zonde ziet wordt het mijn eeuwige rampzaligheid, en daar gaat nu het bloed van Christus over. En als Hij dat ziet; “ als Ik het bloed zie, zal Ik u voorbijgaan”.
Ongerechtigheid niet toerekenen.
Samenweven, twee dingen. De zonde niet meer met mij samenweven, maar ze samenweven met de Heere Jezus.
Griekse betekenis van vergeven is letterlijk: ontslag uit de gevangenis. Kwijtschelden van een bepaalde verplichting, van schuld en straf.
Vergeven en gelijktijdig toegerekende rechtvaardigheid. Niet losmaken. (Art 22, de gerechtigheid van Christus door het geloof omhelsd) Al Zijn verdiensten is onze gerechtigheid.

O tot de drievoudige dood veroordeelde zondaar. Dat vonnis is uitgesproken. Tijdelijk, geestelijke en eeuwige dood.
Vanmorgen wordt dit opnieuw afgekondigd.
De kern van de Bijbel: de rechtvaardaardiging van de goddeloze.
Bron van troost.
Onuitsprekelijke wijde poort voor u allemaal.
Ik hoef niets mee te brengen. Hij rechtvaardigt goddeloze. U kunt allemaal zalig worden. Hij verklaart goddelozen, vijanden, zondaars, moordenaars uit enkel genade vrij.
Hij ligt vanmorgen weer voor u op de knieën. Hoe lang nog?
En Hij zegt, alstublieft tot de drievoudige dood veroordeelde zondaar!
Mag ik u alstublieft, ik smeek het u, bewegen om in te stemmen met deze weg van zalig worden. Meer hoeft niet.
Instemmen met Gods weg van zalig worden; enkel door het geloof.
In de Naam des Heeren, ik gebied het u! Wee u als u zich hieraan onttrekt.
Een smekende Jezus afwijzen…

Kind van God laat het vonnis van de vrijspraak in uw ziel na ruisen.
Is dat niet de oorzaak van de stilte in uw leven? Dat er zo weinig is het roemen in die onuitsprekelijke vrijheid? Het onuitsprekelijke welbehagen? Het kan toch niet anders dan dat u in verwondering hierover uw weg gaat? Dat U dat aan mij gegeven hebt!

6.aEn daarom houden wij dit fundament altijd vast.. Deze vrijspraak.
Dit getuigenis.
Het kan je je leven kosten, zoals Guido de Bres. Zoals zovelen die dit vasthouden.De vijandschap komt openbaar.
Het meest aangevochten punt van de hele bijbel. Ook in de Gereformeerde gezindte. Rechts en links in de kerk. De middenstroom.
6.b gevende God al de eer. Tot de dag van je dood drijven op vrije genade. Je laten rechtvaardigen. Elke dag weer je laten heiligen. Roemen in die vrije gunst alleen.
Romeinen 8: wie is het die verdoemt? Christus is het die rechtvaardig maakt.
6.c en vernederen wij ons (de meest schitterende vrucht en heldere blijk). Klein worden voor God. Het wonder niet opkunnen. U hebt Zich tot niet vergist Heere. Ootmoed...ik niets, God alles.
Christus Jezus , Kurios. Koning over je leven. Zelf niets meer in te brengen. U doe met mij wat goed is in Uw ogen. Mij geschiede naar Uw wil. Het hoogst bereikbare in het leven der genade. Uw slaaf...wat wilt U dat ik doen zal.


De rechtvaardiging van de goddeloze: God de eer geven en mezelf verootmoedigen.Zo wil God u hebben. Dit is het paspoort, het toegangsbewijs.

Dat heil is voor u allen verkrijgbaar. Vanmorgen is geen mens uitgesloten. Hij sluit niemand uit, dan die zichzelf uitsluiten. Door aan Hem uw instemming te weigeren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door eilander »

Ik heb de preek ook beluisterd, en aantekeningen gemaakt. De samenvatting van @Helma is uitstekend, ik heb daar niet veel aan toe te voegen, behalve mijn aantekeningen van het begin van de preek.

Vorige week aan u allen de vrijspraak geproclameerd: volkomen vergeving van de zonden, complete uitdelging van de schuld en vrijspraak van de straf. Vrij verklaard! Dat is u verkondigd. Wij zijn geboeid, in de macht van de duivel en onze zondige lusten. U is aangezegd, beloofd: de vergeving, vrijlating en een recht op de eeuwige ongestoorde gemeenschap met God.
Maar allemaal uitsluitend op de voorwaarden van Christus. Namelijk dat u aan Hem toestemming geeft om u uit de dodencel te bevrijden. Hij stond vorige week in de deur van de dodencel, die deed Hij aan de buitenkant open: 'alstublieft, u zit hier al 20, 60, 70 jaar, laat Mij toe dat ik de boeien losmaak.' Straks gaat de deur aan de andere kant open, en dan voltrekt Hij het vonnis.
Dat was de preek van vorige week. Wat hebt u daarmee gedaan?
Hij belooft het, en Hij komt het ook na!

Rechtvaardigen = een daad van God waarin Hij een zondaar buiten Christus, die in vijandschap met Hem leeft, op Zijn tijd, naar Zijn welbehagen de gerechtigheid van Christus toerekent, of omgekeerd: de zondaar door het geloof met Christus verenigt, in het moment van Gods welbehagen. En wanneer dat gebeurt, op datzelfde moment heeft die zondaar deel aan Christus. God verklaart hem ook zodanig.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ah, nou is het plaatje compleet!
Ik zat eerst ondertussen was te vouwen, maar ben toch maar aantekeningen gaan maken.
Wel de moeite waard om nog eens na te lezen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Aangezien het me nog niet duidelijk is of de preek van ds Verschuure in de luisterkring gewenst is, heb ik zelf maar weer een preek uitgezocht.

https://www.cgkrijnsburg.nl/kerkdiensten/1926
Ds L den Butter, CGK Rijnsburg (adventpreek)

Lukas 1:49,50
Want grote dingen heeft aan mij gedaan Hij, Die machtig is, en heilig is Zijn Naam.
En Zijn barmhartigheid is van geslacht tot geslacht over degenen, die Hem vrezen.

Thema voor de preek:
'De lofzang van het geloof'
1.Zingt ootmoedig van de Heere
2.Zingt getuigend van de Heere
3.Zingt verzekerd van de Heere
Laatst gewijzigd door helma op 04 feb 2019, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie