Preekluisterkring

Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Preekluisterkring

Bericht door KGPHP »

DDD schreef:
Jantje schreef:
@DDD, heb jij deze preek al beluisterd?
Ik ben nu halverwege de preek van ds. De Kok.

(...)

Wat ik zorgelijk vind, is dat hij er van uit lijkt te gaan dat alle luisteraars geen kinderen van God zijn, of in ieder geval in het overgrote deel. Hij corrigeert zichzelf gelukkig aan het begin, als hij een heel ongelukkige opmerking maakt over de wederkomstverwachting. Maar eerlijk gezegd is het mij een raadsel hoe je zo'n vergissing kunt begaan. Dat moet toch haast ook wel iets over je eigen geloofsleven zeggen? Ik waardeer overigens erg dat hij zichzelf corrigeert. Hij hoort zichzelf in ieder geval goed praten. Het is inderdaad belangrijk om als je uit je hoofd preekt, goed te luisteren naar wat je allemaal zegt.
Ik kan dat inderdaad ook erg waarderen.
Maar het viel me ook op, deze opmerking.

Hoewel even persoonlijk, ondanks dat je een goed uitzicht mag hebben, kan je er ook wel eens angstig voor worden.
Als je leest hoe het plaats zal vinden is dat niet niks. Overigens is er ook wel vaak verwachting en uitzien naar deze dag.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

helma schreef:
-DIA- schreef:Een keertje de preek van ds. S. de Jong zal wel niet lukken? (Zie bij preken op internet). Dit is een ontdekkende preek waar van de mens niets overeind blijft. Waar de mens (ik ook) een vijand van is, en geen vriend. Ik denk gelijk weer terug aan de preek van ds. De Leeuw.
Als we nu eerlijk een oprecht de preek beluisterden zouden we innerlijk ervan overtuigd kunnen zijn dat het de waarheid is.
Dat denk ik tenminste.
Als je mij de link geeft en tzt de tekst met evt punten zet ik hem voor je in de wachtlijst.
Hier staat de preek van ds. S. de Jong:
https://www.youtube.com/watch?v=JE2FOtA1vpA

TEKST:
HANDELINGEN 7:59-60
en HANDELINGEN 8:2
En zij stenigden Stéfanus, aanroepende en zeggende: Heere Jezus, ontvang mijn geest. (7:59)
En vallende op de knieën, riep hij met grote stem: Heere, reken hun deze zonde niet toe. En als hij dat gezegd had, ontsliep hij. (7:60)
En enige godvruchtige mannen droegen Stéfanus tezamen ten grave, en maakten groten rouw over hem. (8:2)


THEMA:
HET LEVEN EN STERVEN VAN STÉFANUS
Deze preek heeft naast het thema geen onderverdeling in punten.
Toch wil ik wel twee hoofdpunten noemen:
a. Hij leek in zijn leven op de Heere Jezus, hij werd niet geduld op de aarde om het Woord Gods
en
b. Hij leek ook in zijn sterven op Hem, waar hij voor zijn sterven nog voor zijn vijanden bad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Preek van de week: Ds CP den Boer
CGK Renswoude, 02-06-2019 16.00 uur (Helma)
https://cgkrenswoude.nl/wp-content/uplo ... 00-032.mp3

Tekst: Hebr. 7:25b "alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden"
Christus' voorbede
1.Christus leeft om voor Zijn Kerk te bidden
2.Christus' Kerk leeft van Christus' voorbede


Wachtlijst:
1. Ds. DJ Budding
PKN Meentkerk Huizen 02-06-2019 9.30 uur (DDD)
2. Ds. L.A. den Butter
CGK Rijnsburg 12-05- 2019 - 09:30 (Bezorgd)
3.Ds. S. de Jong, Handelingen 7/8 (Dia)
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

DDD schreef:
Jantje schreef:
@DDD, heb jij deze preek al beluisterd?
Ik ben nu halverwege de preek van ds. De Kok. Ik vind het tot op heden een wat langdradige preek. Het is typisch een verhalende preekstijl in dialogen zoals je die in de GG veel hoort. Herhaling van wat er staat, met een korte toepassing. Het probleem dat ik er mee ervaar, is dat het nauwelijks het niveau van de kinderbijbel lijkt te ontstijgen. Dat vind ik jammer. Ik begrijp dat het aansprekend is, en het is liefdevol, en ik zal er ook geen kwaad woord van zeggen, maar het is op sommige punten ook wat kort door de bocht. Hierboven is daarvan al een voorbeeld genoemd.

Nog los ervan dat ik het wat storend vind dat de dominee de tekst moeilijk in hedendaags Nederlands omzet. Het lijkt wel of hij uit angst voor de HSV alles heel archaïsch houdt, terwijl er genoeg normale bewoordingen denkbaar zijn.

Wat ik zorgelijk vind, is dat hij er van uit lijkt te gaan dat alle luisteraars geen kinderen van God zijn, of in ieder geval in het overgrote deel. Hij corrigeert zichzelf gelukkig aan het begin, als hij een heel ongelukkige opmerking maakt over de wederkomstverwachting. Maar eerlijk gezegd is het mij een raadsel hoe je zo'n vergissing kunt begaan. Dat moet toch haast ook wel iets over je eigen geloofsleven zeggen? Ik waardeer overigens erg dat hij zichzelf corrigeert. Hij hoort zichzelf in ieder geval goed praten. Het is inderdaad belangrijk om als je uit je hoofd preekt, goed te luisteren naar wat je allemaal zegt.
Ik heb inmiddels de hele preek beluisterd. Het is mijns inziens een mooie preek. De dominee heeft er zorgvuldig studie van gemaakt. Ik vraag me af of hij soms beeldspraken niet te letterlijk neemt, maar hij is in al zijn uitleg voorzichtig en probeert dicht bij de Schrift te blijven.

Als je een beetje aan de stijl gewend raakt, vind ik het ook goed te beluisteren. Ik denk dat het zeker voor een gemeente met veel praktijkopgeleiden een heel prettige predikant is. Hij heeft geen verrassende inzichten of gedachten, maar probeert wel eenvoudig dingen door te geven die hij de luisteraars wil meegeven. En hij noemt zijn bronnen, en geeft literatuurverwijzingen voor verdere studie.

Wat ik heel goed vind, is dat hij de catechismuspreek heel dicht bij de bijbeltekst houdt of andersom, dat hij de belijdenis er duidelijk bij betrekt als hij de bijbel uitlegt, zonder dat de tekst van de catechismus fungeert als een frame waardoor hij de bijbel uitlegt.

@Helma: ik zal mijn best doen om de achterstand in te halen vanmiddag. Maar is er ook een aanbeveling/toelichting van de preek van deze week?
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Preekluisterkring

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
Jantje schreef:
@DDD, heb jij deze preek al beluisterd?
Ik ben nu halverwege de preek van ds. De Kok. Ik vind het tot op heden een wat langdradige preek. Het is typisch een verhalende preekstijl in dialogen zoals je die in de GG veel hoort. Herhaling van wat er staat, met een korte toepassing. Het probleem dat ik er mee ervaar, is dat het nauwelijks het niveau van de kinderbijbel lijkt te ontstijgen. Dat vind ik jammer. Ik begrijp dat het aansprekend is, en het is liefdevol, en ik zal er ook geen kwaad woord van zeggen, maar het is op sommige punten ook wat kort door de bocht. Hierboven is daarvan al een voorbeeld genoemd.

Nog los ervan dat ik het wat storend vind dat de dominee de tekst moeilijk in hedendaags Nederlands omzet. Het lijkt wel of hij uit angst voor de HSV alles heel archaïsch houdt, terwijl er genoeg normale bewoordingen denkbaar zijn.

Wat ik zorgelijk vind, is dat hij er van uit lijkt te gaan dat alle luisteraars geen kinderen van God zijn, of in ieder geval in het overgrote deel. Hij corrigeert zichzelf gelukkig aan het begin, als hij een heel ongelukkige opmerking maakt over de wederkomstverwachting. Maar eerlijk gezegd is het mij een raadsel hoe je zo'n vergissing kunt begaan. Dat moet toch haast ook wel iets over je eigen geloofsleven zeggen? Ik waardeer overigens erg dat hij zichzelf corrigeert. Hij hoort zichzelf in ieder geval goed praten. Het is inderdaad belangrijk om als je uit je hoofd preekt, goed te luisteren naar wat je allemaal zegt.
Het is juist zorgelijk als een predikant ervan uit gaat dat alle of bijna alle luisteraars wel kinderen van God zijn...
Of neigen we naar de visie dat alle gedoopten kinderen van God zijn tenzij het tegendeel bewezen is (bijv door verkeerde levenswandel etc)?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door J.C. Philpot »

GGotK schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:
@DDD, heb jij deze preek al beluisterd?
Ik ben nu halverwege de preek van ds. De Kok. Ik vind het tot op heden een wat langdradige preek. Het is typisch een verhalende preekstijl in dialogen zoals je die in de GG veel hoort. Herhaling van wat er staat, met een korte toepassing. Het probleem dat ik er mee ervaar, is dat het nauwelijks het niveau van de kinderbijbel lijkt te ontstijgen. Dat vind ik jammer. Ik begrijp dat het aansprekend is, en het is liefdevol, en ik zal er ook geen kwaad woord van zeggen, maar het is op sommige punten ook wat kort door de bocht. Hierboven is daarvan al een voorbeeld genoemd.

Nog los ervan dat ik het wat storend vind dat de dominee de tekst moeilijk in hedendaags Nederlands omzet. Het lijkt wel of hij uit angst voor de HSV alles heel archaïsch houdt, terwijl er genoeg normale bewoordingen denkbaar zijn.

Wat ik zorgelijk vind, is dat hij er van uit lijkt te gaan dat alle luisteraars geen kinderen van God zijn, of in ieder geval in het overgrote deel. Hij corrigeert zichzelf gelukkig aan het begin, als hij een heel ongelukkige opmerking maakt over de wederkomstverwachting. Maar eerlijk gezegd is het mij een raadsel hoe je zo'n vergissing kunt begaan. Dat moet toch haast ook wel iets over je eigen geloofsleven zeggen? Ik waardeer overigens erg dat hij zichzelf corrigeert. Hij hoort zichzelf in ieder geval goed praten. Het is inderdaad belangrijk om als je uit je hoofd preekt, goed te luisteren naar wat je allemaal zegt.
Het is juist zorgelijk als een predikant ervan uit gaat dat alle of bijna alle luisteraars wel kinderen van God zijn...
Of neigen we naar de visie dat alle gedoopten kinderen van God zijn tenzij het tegendeel bewezen is (bijv door verkeerde levenswandel etc)?
Volgens mij is het beide zorgelijk. Een predikant hoort er niet vanuit te gaan dat 100% van zijn hoorders bekeerd is, en ook niet dat 100% van zijn hoorders onbekeerd is. En beide groepen moeten worden aangesproken. De schapen moeten voedsel krijgen, en de bokken moet bekering verkondigd worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Dominees zijn helemaal niet geroepen om inschattingen te maken van hun luisteraars. Zij moeten het woord van God vertellen, en dat maakt zelf scheiding. Daar is helemaal geen keuze van de voorganger voor nodig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dominees zijn helemaal niet geroepen om inschattingen te maken van hun luisteraars. Zij moeten het woord van God vertellen, en dat maakt zelf scheiding. Daar is helemaal geen keuze van de voorganger voor nodig.
Inderdaad. Maar ds. De Kok doet dat ook niet.
Je tweede samenvatting van de preek doet me in ieder geval goed. :)

En ik vermoed ook meerderen van hen die stilzwijgend dit draadje meelezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Nee natuurlijk niet. Ik reageerde op de vorige schrijver. Anders had het uiteraard deel uitgemaakt van mijn preekbespreking, want dat zou wel een voornaam punt zijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

helma schreef:Preek van de week: Ds CP den Boer
CGK Renswoude, 02-06-2019 16.00 uur (Helma)
https://cgkrenswoude.nl/wp-content/uplo ... 00-032.mp3

Tekst: Hebr. 7:25b "alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden"
Christus' voorbede
1.Christus leeft om voor Zijn Kerk te bidden
2.Christus' Kerk leeft van Christus' voorbede


Wachtlijst:
1. Ds. DJ Budding
PKN Meentkerk Huizen 02-06-2019 9.30 uur (DDD)
2. Ds. L.A. den Butter
CGK Rijnsburg 12-05- 2019 - 09:30 (Bezorgd)
3.Ds. S. de Jong, Handelingen 7/8 (Dia)
Herinnering preek van de 'week'.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik heb inmiddels de hele preek beluisterd. Het is mijns inziens een mooie preek. De dominee heeft er zorgvuldig studie van gemaakt. Ik vraag me af of hij soms beeldspraken niet te letterlijk neemt, maar hij is in al zijn uitleg voorzichtig en probeert dicht bij de Schrift te blijven.
Zeker. Hij legt altijd heel goed uit, ook voor de kinderen, en vaak met treffende voorbeelden.
DDD schreef:Als je een beetje aan de stijl gewend raakt, vind ik het ook goed te beluisteren. Ik denk dat het zeker voor een gemeente met veel praktijkopgeleiden een heel prettige predikant is. Hij heeft geen verrassende inzichten of gedachten, maar probeert wel eenvoudig dingen door te geven die hij de luisteraars wil meegeven. En hij noemt zijn bronnen, en geeft literatuurverwijzingen voor verdere studie.
Ik ben wel benieuwd welke stijl je dan precies bedoelt. Hij is juist heel bijzonder in zijn eenvoud. Dat waardeer ik vooral aan zijn prediking. En ja, niet iedere predikant geeft de literatuurverwijzingen die hij gaf. Dat vond ik ook wel bijzonder. Hij is tenslotte wel een middenpredikant.
DDD schreef:Wat ik heel goed vind, is dat hij de catechismuspreek heel dicht bij de bijbeltekst houdt of andersom, dat hij de belijdenis er duidelijk bij betrekt als hij de bijbel uitlegt, zonder dat de tekst van de catechismus fungeert als een frame waardoor hij de bijbel uitlegt.
Inderdaad. Hij doet het wel vaker, maar niet altijd. Maar hij legt wel altijd uit waarom hij het Bijbelgedeelte er bij laat lezen.

Al met al vind ik bovenstaande een mooie samenvatting waar ik het grotendeels mee eens ben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
DDD schreef:Ik heb inmiddels de hele preek beluisterd. Het is mijns inziens een mooie preek. De dominee heeft er zorgvuldig studie van gemaakt. Ik vraag me af of hij soms beeldspraken niet te letterlijk neemt, maar hij is in al zijn uitleg voorzichtig en probeert dicht bij de Schrift te blijven.
Zeker. Hij legt altijd heel goed uit, ook voor de kinderen, en vaak met treffende voorbeelden.
DDD schreef:Als je een beetje aan de stijl gewend raakt, vind ik het ook goed te beluisteren. Ik denk dat het zeker voor een gemeente met veel praktijkopgeleiden een heel prettige predikant is. Hij heeft geen verrassende inzichten of gedachten, maar probeert wel eenvoudig dingen door te geven die hij de luisteraars wil meegeven. En hij noemt zijn bronnen, en geeft literatuurverwijzingen voor verdere studie.
Ik ben wel benieuwd welke stijl je dan precies bedoelt. Hij is juist heel bijzonder in zijn eenvoud. Dat waardeer ik vooral aan zijn prediking. En ja, niet iedere predikant geeft de literatuurverwijzingen die hij gaf. Dat vond ik ook wel bijzonder. Hij is tenslotte wel een middenpredikant.
DDD schreef:Wat ik heel goed vind, is dat hij de catechismuspreek heel dicht bij de bijbeltekst houdt of andersom, dat hij de belijdenis er duidelijk bij betrekt als hij de bijbel uitlegt, zonder dat de tekst van de catechismus fungeert als een frame waardoor hij de bijbel uitlegt.
Inderdaad. Hij doet het wel vaker, maar niet altijd. Maar hij legt wel altijd uit waarom hij het Bijbelgedeelte er bij laat lezen.

Al met al vind ik bovenstaande een mooie samenvatting waar ik het grotendeels mee eens ben.
Over welke preek hebben jullie het ?
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Over de preek van denk ik drie weken geleden. van ds. J. de Kok. Maar als je dit draadje goed volgt, is het allemaal wel duidelijk;-)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Zo is het maar net.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Ik wil een leespreek aanraden van ds R.M. Mc Cheyne

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -13-14.pdf
Plaats reactie