Preekluisterkring

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door Panny »

helma schreef:
Panny schreef:Deze preek heb ik in oktober 2017 gehoord in de HHG te Garderen. Het was een indrukwekkende preek.

Ik weet alleen niet meer wie er op de preekstoel stond. Volgens mij was het een kandidaat (of hoe noemen ze dat in de HHG?)
Als iemand zijn stem herkent hoor ik het graag:
https://gofile.io/?c=UV2FIt

Thema: Christus is de deur midden in het oordeel
1. God waarschuwt
2. God openbaart
3. God oordeelt

Als er mensen inhoudelijk reageren op deze preek, dan wil ik ook nog later een inhoudelijke reactie geven.
Panny, er is vanmorgen net een preek geplaatst hier. Vind je het erg om jouw preek dan even in de wacht te zetten? Anders gaan er twee preken door elkaar lopen.
Dat vind ik zeker niet erg!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Fijn! Dan plaatsen we die preek dv komende maandag
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:@Herman, oké. In de kerk zitten verschillende mensen, twee soorten, om concreet te zijn. Mensen die Christus niet kennen en mensen die Christus wel kennen. Ik zou bijna een derde soort noemen: mensen die Christus zoeken. Maar dat ligt gevoelig. Ik meen dat deze twee (of drie) soort(en) aangesproken dienen te worden in de prediking. Dat bedoel ik gemakshalve met separatie.

Ik noemde ook iets over de toespraak: het is een wonder dat u hier bent, omdat vanuit onszelf niemand God zoekt. Ik heb daar, ondanks het waarheidsgehalte van de uitspraak op zich, toch ook wat moeite mee, omdat gesuggereerd wordt dat doordat die mensen in de kerk waren ze God zoeken.

Dit zijn van die separatie-noties die ik miste. En waarvan ik me afvraag of ze in elke preek thuishoren. Jij zegt nee?
Voor mij moet in een preek echt wel terugkomen dat er buiten de Heere Jezus alleen nacht is. Voor nu en voor eeuwig. Maar dat Hij zondaren wil zaligmaken. Die dit van nature helemaal niet willen. Maar ook dat niet iedereen zal zalig worden. Ik vind dit een wezenlijk stuk.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door Panny »

helma schreef:https://kerkdienstgemist.nl/media/15530 ... ens?page=7

Ds A Simons,
Opwekking tot Christelijke heiliging des levens
lezen Luk.15:20-24 en Efeze 2:1-5 en Kol.3:1-3
Ik heb deze preek geluisterd en heb tijdens de preek het volgende (samenvattend) opgeschreven:

Ik ben van nature geestelijk dood: onbekwaam tot enig goed, in zonden ontvangen en geboren, en ik volg de wil van het vlees.
Deze boodschap zet mij helemaal aan de kant. Ik kan mijn zaligheid niet verdienen. We worden alleen uit genade zalig: God doet het helemaal, wij kunnen niets doen!
Maar wat heeft het dan nog voor zin dat ik naar de kerk ga en netjes leef?
En als het alleen voor de uitverkorenen is, hoe kan ik weten dat ik uitverkoren ben? Door te luisteren: doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven!

Het Evangelie: God zond Zijn zoon naar een boze en vijandige wereld.
Maar hoe kan ik weten dat Hij ook voor mij gekomen is? Dit kun je weten door het geloof dat zich aan Hem vastklampt.
Christus wordt door de prediking naar mij toegebracht omdat ik zelf niet tot Hem kan komen. Er wordt niet alleen gesproken over Jezus, Hij wordt verkondigt, aangeboden.
Door de prediking wordt Jezus aan mijn hart gelegd. Maar met een aangeboden Jezus kan ik niet sterven. Hij moet in het hart komen!
Je kunt de aangeboden Jezus aannemen of afwijzen, een derde weg is er niet!

Geloven (aannemen) is het loslaten om nog iets van jezelf te verwachten en buiten jezelf in Jezus te zien.
Het geloof: Niet alleen voor anderen, maar ook voor mij!
Maar hoe heb ik dit geloof ontvangen? Ik weet het niet! (De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat;) Ik ben levend geworden en Gods liefde is in mijn hart uitgestort.
Alles gaat veranderen: Ik ben een nieuw schepsel en wandel met Hem!

Als je de liefde van Christus afwijst ben je een vervloeking, ook al zit je twee keer per zondag in de kerk.
Als we de kerk verlaten en Christus niet aannemen dan vertrappen we Zijn aanbod.
Je hebt geen verontschuldiging: Jezus is je aangeboden.

Heb je Jezus lief? Ik vraag niet of je heilig bent, goede werken hebt, nee: heb je Hem lief?
Liever dan alles hier op aarde!
Laatst gewijzigd door Panny op 07 jan 2019, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Preekluisterkring

Bericht door Thea »

Voor mij heeft deze bespreking niet meer het gewenste doel. Ik reageerde op iemand die kritiek had op deze dominee. Daar wilde ik mee in gesprek gaan. Als deze persoon zich vervolgens niet meer laat horen, valt er volgens mij weinig meer te bespreken. Heel lief, dat anderen het gesprek dan over nemen, maar voor mij heeft het dan minder effect. Maar mee eens, sowieso goed om deze preken alsnog te beluisteren tot mijn eigen nut.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door Panny »

Thea schreef:Voor mij heeft deze bespreking niet meer het gewenste doel. Ik reageerde op iemand die kritiek had op deze dominee. Daar wilde ik mee in gesprek gaan. Als deze persoon zich vervolgens niet meer laat horen, valt er volgens mij weinig meer te bespreken. Heel lief, dat anderen het gesprek dan over nemen, maar voor mij heeft het dan minder effect. Maar mee eens, sowieso goed om deze preken alsnog te beluisteren tot mijn eigen nut.
Ik wil er nog wel iets over zeggen, maar vind niet dat je preken moet luisteren om vervolgens in de eerste plaats met allerlei kritiek te komen.

Als geboren en getogen Gergemmer hoor ik natuurlijk ook verschillen tussen de preken van dominee Simons en de preken in het deel van de GG waar ik zit.

Zo hoor je bij dominee Simons dat hij de bewuste aannemening van Christus/geloof in Christus heel erg aan het begin plaatst. Hij zegt: je moet het niet omdraaien. Christus is gekomen om vijanden met God te verzoenen. Na het geloof in Christus worden zaken als liefde tot God en berouw over de zonden geschonken. Dit zijn de vruchten van het geloof in Christus en het verlossingswerk van Christus. Op die manier biedt hij Christus ook heel ruim aan alle hoorders aan om Hem nu aan te nemen of te verwerpen.

In de preken van GG dominees (niet alle) ligt de focus toch meestal anders.
God werkt door Woord en Geest in de wedergeboorte kennis en berouw over de zonde en liefde tot God. En daarmee ook het verlangen naar een Zaligmaker. Dit dus voor het bewust aannemen van/geloven in Christus als je Zaligmaker.
In de GG is de prediking dus vaak ook voor een groot gedeelte gericht op deze 'zoekende' zielen. En tegen deze mensen wordt dan niet gezegt dat ze Jezus nu mogen aannemen als hun Zaligmaker, maar meestal meer iets in de trant van: Jezus zal Zich op Zijn tijd openbaren; Houdt aan, grijpt moed, uw ziel zal vrolijk leven...

Ik generaliseer misschien een beetje, maar ik hoop dat je het begrijpt.
Ik denk dat er waarheid in beide zit en dat je moet oppassen voor eenzijdigheid aan beide kanten.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Thea schreef:Voor mij heeft deze bespreking niet meer het gewenste doel. Ik reageerde op iemand die kritiek had op deze dominee. Daar wilde ik mee in gesprek gaan. Als deze persoon zich vervolgens niet meer laat horen, valt er volgens mij weinig meer te bespreken. Heel lief, dat anderen het gesprek dan over nemen, maar voor mij heeft het dan minder effect. Maar mee eens, sowieso goed om deze preken alsnog te beluisteren tot mijn eigen nut.
Maar dat was ook niet het doel waarmee de preekluisterkring is opgezet. Jammer dat het originele topic met de eerste tiental postings verdewenen is, maar het doel was beslist niet kritisch luisteren.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Als ik zo vrij mag zijn: met kritisch luisteren is niets mis, mijns inziens, maar dat kan toch nooit het eerste doel zijn van een preekbespreking?

Verder vind ik het een leuk initiatief en zal ik eerst de preek eens beluisteren. Als ik het goed begrijp, heb je een week om op een preek te reageren?

Ik geloof oprecht dat een gesprek hierover heel nuttig is. Zoals bijvoorbeeld de bevinding van Panny: ik voeg daar nog aan toe dat de geloofservaringen zich aanpassen aan hetgeen in de prediking aan de orde komt. Dus gelovigen in de kerk van ds. Simons krijgen een iets andere bekering dan in een rechtse GG.

Ik ben ooit wel eens met dankdagavond in Vinkeveen naar de kerk geweest, en ik vond het een hele belevenis. De preek kan ik me niet meer zo goed herinneren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preekluisterkring

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Dit zijn van die separatie-noties die ik miste. En waarvan ik me afvraag of ze in elke preek thuishoren. Jij zegt nee?
Dat is afhankelijk van wat de boodschap is. Bekeerd u en gelooft het Evangelie vind ik een boodschap zonder adres. Terwijl de schrift ook andere boodschappen kent, met een specifieke spits, bijvoorbeeld 'allen die vermoeit zijn'. De tekst zelf dus reikt aan wie toegesproken dient te worden.
Wanneer je het onderscheiden aanspreken ten allen tijden naar voren brengt en over elk schriftwoord doet, dan maakt de verkondiging plaats voor een politiek correcte lezing.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Dit zijn van die separatie-noties die ik miste. En waarvan ik me afvraag of ze in elke preek thuishoren. Jij zegt nee?
Dat is afhankelijk van wat de boodschap is. Bekeerd u en gelooft het Evangelie vind ik een boodschap zonder adres. Terwijl de schrift ook andere boodschappen kent, met een specifieke spits, bijvoorbeeld 'allen die vermoeit zijn'. De tekst zelf dus reikt aan wie toegesproken dient te worden.
Wanneer je het onderscheiden aanspreken ten allen tijden naar voren brengt en over elk schriftwoord doet, dan maakt de verkondiging plaats voor een politiek correcte lezing.
Hier kan ik me wel in vinden.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door Panny »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Dit zijn van die separatie-noties die ik miste. En waarvan ik me afvraag of ze in elke preek thuishoren. Jij zegt nee?
Dat is afhankelijk van wat de boodschap is. Bekeerd u en gelooft het Evangelie vind ik een boodschap zonder adres. Terwijl de schrift ook andere boodschappen kent, met een specifieke spits, bijvoorbeeld 'allen die vermoeit zijn'. De tekst zelf dus reikt aan wie toegesproken dient te worden.
Wanneer je het onderscheiden aanspreken ten allen tijden naar voren brengt en over elk schriftwoord doet, dan maakt de verkondiging plaats voor een politiek correcte lezing.
Mee eens, de adressering moet vooral voortkomen uit het behandelde Schriftgedeelte.

Ik las zondag een preek van McCheyne over:
Speuken 1:
22 Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten? 23 Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.

Het zou vreemd zijn als je dan een preek krijgt gericht aan mensen die last hebben van hun zonden en dorsten naar God.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ad Anker »

Panny schreef: Mee eens, en de adressering moet vooral voortkomen uit het behandelde Schriftgedeelte.

Ik las zondag een preek van McCheyne over:
Speuken 1:
22 Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten? 23 Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.

Het zou vreemd zijn als je dan een preek krijgt gericht aan mensen die last hebben van hun zonden en dorsten naar God.
Dat vind ik tekort door de bocht. Let bijvoorbeeld op het woord slechten met de tweede verklaring daarvan in de kanttekening bij vers 4. Daar zie ik toch wel ruimte. Maar inderdaad, niet alleen voor hen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door Panny »

Ad Anker schreef:
Panny schreef: Mee eens, en de adressering moet vooral voortkomen uit het behandelde Schriftgedeelte.

Ik las zondag een preek van McCheyne over:
Speuken 1:
22 Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten? 23 Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.

Het zou vreemd zijn als je dan een preek krijgt gericht aan mensen die last hebben van hun zonden en dorsten naar God.
Dat vind ik tekort door de bocht. Let bijvoorbeeld op het woord slechten met de tweede verklaring daarvan in de kanttekening bij vers 4. Daar zie ik toch wel ruimte. Maar inderdaad, niet alleen voor hen.
Ik wil dit topic niet teveel vervuilen met allerlei andere discussies.
Maar het gaat in deze tekst juist over zondaren die hun zonden liefhebben en de ware wijsheid haten. Dus in de eerste betekenis van het woord slechten.
Je leest dit ook duidelijk in het verband van de tekst:
24 Dewijl Ik geroepen heb, en gijlieden geweigerd hebt; Mijn hand uitgestrekt heb, en er niemand was, die opmerkte;
25 En gij al Mijn raad verworpen, en Mijn bestraffing niet gewild hebt;
26 Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze komt.

Dit zegt McCheyne over de adressering van deze tekst:
Voordat ik, mijn broeders, u deze ernstige en hartdoordringende roepstem des
Heeren op uw gemoed wil drukken, begeer ik eerst u twee verklaringen onder de
aandacht te brengen.
Vooreerst, dat de roepstem van de Zaligmaker, in de aangehaalde woorden en
de belofte, waarmee zij vergezeld gaat, gericht is tot zondaars en niet tot heiligen. Zij
is ook niet gericht tot alle zondaars zonder onderscheid, niet tot hen, die wakker
geschud zijn om hun zonde en hun gevaar in te zien, en uitroepen: „Mannen broeders,
wat zullen wij doen?” maar zij is gericht tot de slechten, die hun slechtigheid
beminnen, - tot de spotters, die de spotternij begeren, - tot de zotten, die wetenschap
haten. De Bijbel is vol van de dierbaarste beloften aan Christus' bijzonder volk, de
Zijnen, die in Hem geborgen zijn, Zijn lichaam, Zijn bruid; en er zijn vele dringende
roepstemmen en uitlokkende bemoedigingen voor hen, in wie God het goede werk
begonnen heeft, door hen van zonde te overtuigen.
Maar de hierboven aangehaalde tekstwoorden slaan niet op deze; zij zijn
gericht tot hen, die dood zijn door de zonden en de misdaden. Tot hen, die zozeer
verloren zijn dat zij dit niet eens weten. Tot hen, die zich verblijden en verlustigen in
hun zonden. Tot hen, die, zonder schroom, hun wereldse onberispelijkheid en
welgevoeglijkheid als een gerechtigheid voor God rekenen; - in één woord tot de
slechten, die hun slechtigheid beminnen, de spotters, die de spotternij begeren, de
zotten, die wetenschap haten.
Is er niemand onder u, die heimelijk vermoedt dat hij juist tot één van die karakters
behoort, welke wij beschreven hebben? Ik wenste hem dan op het hart te drukken, dat
hij heden door de Zaligmaker toegesproken wordt, niet met uitdrukkingen van toorn,
maar in die van tederste liefde. Tot u strekt Jezus Zijn armen uit. Tot u zegt Hij deze
vriendelijke woorden. O, hoe verblind bent u voor de medelijdende liefde van de
Zaligmaker! O, hoe onteert u Hem elke dag door uw boze en lasterlijke gedachten
over Hem! U meent, terwijl u er een behagen in schept Hem de rug toe te keren, Hij
slechts woorden van toorn en van het toekomende oordeel voor u heeft. Maar, o, u zou
wijzer handelen, wanneer u uit Zijn eigen woorden Zijn gedachten over u opmaakte.
Hij zegt: „Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, ik wil over u uitstorten, - niet het oordeel,
- maar „Mijn Geest; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.”
Eerste preek uit: http://www.theologienet.nl/documenten/M ... 0deel1.pdf
Of in het boek 'De Bron van zaligheid' waaruit ik de preek gelezen heb.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preekluisterkring

Bericht door CvdW »

Panny schreef:
Thea schreef:Voor mij heeft deze bespreking niet meer het gewenste doel. Ik reageerde op iemand die kritiek had op deze dominee. Daar wilde ik mee in gesprek gaan. Als deze persoon zich vervolgens niet meer laat horen, valt er volgens mij weinig meer te bespreken. Heel lief, dat anderen het gesprek dan over nemen, maar voor mij heeft het dan minder effect. Maar mee eens, sowieso goed om deze preken alsnog te beluisteren tot mijn eigen nut.
Ik wil er nog wel iets over zeggen, maar vind niet dat je preken moet luisteren om vervolgens in de eerste plaats met allerlei kritiek te komen.

Als geboren en getogen Gergemmer hoor ik natuurlijk ook verschillen tussen de preken van dominee Simons en de preken in het deel van de GG waar ik zit.

Zo hoor je bij dominee Simons dat hij de bewuste aannemening van Christus/geloof in Christus heel erg aan het begin plaatst. Hij zegt: je moet het niet omdraaien. Christus is gekomen om vijanden met God te verzoenen. Na het geloof in Christus worden zaken als liefde tot God en berouw over de zonden geschonken. Dit zijn de vruchten van het geloof in Christus en het verlossingswerk van Christus. Op die manier biedt hij Christus ook heel ruim aan alle hoorders aan om Hem nu aan te nemen of te verwerpen.

In de preken van GG dominees (niet alle) ligt de focus toch meestal anders.
God werkt door Woord en Geest in de wedergeboorte kennis en berouw over de zonde en liefde tot God. En daarmee ook het verlangen naar een Zaligmaker. Dit dus voor het bewust aannemen van/geloven in Christus als je Zaligmaker.
In de GG is de prediking dus vaak ook voor een groot gedeelte gericht op deze 'zoekende' zielen. En tegen deze mensen wordt dan niet gezegt dat ze Jezus nu mogen aannemen als hun Zaligmaker, maar meestal meer iets in de trant van: Jezus zal Zich op Zijn tijd openbaren; Houdt aan, grijpt moed, uw ziel zal vrolijk leven...

Ik generaliseer misschien een beetje, maar ik hoop dat je het begrijpt.
Ik denk dat er waarheid in beide zit en dat je moet oppassen voor eenzijdigheid aan beide kanten.
Wedergeboren zijn en Christus niet kennen is een ongerijmdheid. Dit heeft niets met eenzijdigheid te maken.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Preekluisterkring

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Thea schreef:Fijn dat er op een positieve manier wordt gereageerd! (ik vind het best eng om hier mijn mening te geven.....). Maar iid, op basis van 1 preek kun je geen conclusies trekken over hoe iemand preekt, daarom stop ik daar nu ook maar mee....
Dat begrijp ik. Vind ik ook moeilijk. Maar we moeten m.i. ook eerlijk en objectief kunnen spreken. Ik heb gisteren een ds gehad, die ook wel eens preken heeft waarin het 'separerende' minder aanwezig is. Maar gisteren was hij zo helder, zo dringend, zo eerlijk. Ook over praktische zaken. Was echt tot lering en verootmoediging. Klein in onszelf. Maar alles bij de Heere verkrijgbaar.
Die preken zijn zeker het beluisteren waard. Ik zal ze wel delen in het daarvoor betreffende topic.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie