Preekluisterkring

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

DDD, voor volgende week staat er al een preek van Ds Lohuis in de wacht.
Voor een kritische bespreking van een schruftuitleg kan je m.i. beter een apart topic nemen, en dan het gedeelte bespreken zonder aan de predikant te koppelen. Ik zelf vind het een beetje lastig om nog onbevangen naar een preek te luisteren waar ik al van te voren van weet dat ik moeite met de uitleg zal hebben.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preekluisterkring

Bericht door Tiberius »

Hier alleen over de preek aub, daarom wat off-topic berichten verwijderd.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef::garde
Jantje schreef:Volgens mij is die preek in onze gemeente al wel eens gelezen. Ik kan me dat nog heel goed herinneren. Het is een tekst die niet vaak aan de orde komt, met een diepe inhoud. Staat er ook een leespreek over deze tekst?
Nadere toevoeging: http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/14487 Dit is de leespreek. Vandaar dat het mij bekend voorkwam.

Als ik zo vrij mag zijn zou ik in (de loop) van deze week graag een preek willen aanbevelen; het is een (gisterenmiddag in de GG van Kapelle-Biezelinge uitgesproken) preek door ds. G.M. de Leeuw, predikant in de NRC van Grand Rapids-Beckwith Avenue (VS), over Zondag 48 van de Heidelbergse Catechismus.
https://kerkdienstgemist.nl/media/1667816-Kerkdienst
https://kerkdienstgemist.nl/media/1667816-Kerkdienst
Ds. G.M. de Leeuw, zondag 24 februari 2019 om 15.00 uur, Gereformeerde Gemeente Kapelle-Biezelinge
Zondag 48, vraag en antwoord 123
Thema: de tweede bede: 'Uw Koninkrijk kome'.
Punten:
1. De goddelijke regering in dat Koninkrijk.
2. De bewaring en uitbreiding van dat Koninkrijk.
3. De toenemende vijandschap tegen dat Koninkrijk.
4. Het persoonlijk deelhebben aan dat Koninkrijk.
De preek zelf begint op 42.00 minuten.
Ik vind de eerste 30 minuten lastig Jantje. Ik stoor me teveel aan het continu Engels tussendoor, waar het m.i. niet nodig is. Zeeuwse accent zit er ook nog, maar dat stoort me niet, omdat het natuurlijk is. Nog weinig geestelijke lessen en vrij negatief ingestoken. Als je zegt ‘een vrouw op de preekstoel, never, alleen om te stofzuigen’, dan vind ik het lastig verder te luisteren. Maar dit ga ik nu wel doen uiteraard.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Enkel woord vooraf.
Het is een zeer grote verantwoordelijkheid om hier wat te zeggen. Ik voel enerzijds het onmogelijke en anderzijds dat ook de bevindelijke leer wat overdacht mocht worden. Daarom eerst een woordje vooraf.

Enkele punten van belang uit gebed:
Enkele punten die wel van belang zijn die in het gebed werden aangehaald, dit om de zaken ook wat in het verband van de leer proberen te zien. Het is, naar ik geloof, de eerste keer dat een dergelijke preek wat nader wordt besproken. Daarom uit het gebed zal al de ernst, het besef van de hoogheid en majesteid van God en tevens onze eigen nietigheid blijken.
Een pleiten op Gods onverdiende genade. Dit punt houden we in gedachtenis als we met enige vrucht mochten luisteren naar het Woord. Ootmoed, licht en waarheid. En dat hebben wij van nature niet.

Opmerking:
Wij weten niet wat de dag van morgen brengen zal. Wij weten ook niet of we nog een dag van morgen zullen beleven, het kan voor ons allen eeuwigheid worden. Dat is klemmend. Denk in dit verband aan wat Jakobus in zijn zendbrief schrijft over heden en morgen.

Waartoe de samenkomst der gemeente:
De bede om het doel van de prediking: Dat God de middelen der genade, waaonder de gemeente verkeert wilde gebruiken tot onze bekering. Dat woord en Geest mogen samengevoegd worden, en dat door de dwaasheid der prediking harten geraakt mochten worden.
Ook degenenen die geestelijk leven hebben ontvangen in de samenkomst van de gemeente zielenvoedsel mogen krijgen om onderhouden te worden. En geestelijk te sterven aan alles wat geen God en Christus is. Dat die door genade bij die Levensbron gebracht mogen worden, Die het beloofd heeft met Zijn Kerk te zullen zijn al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

Het onderscheiden opkomen naar de kerk:
De gemeente kan op allerlei manieren opkomen naar de kerk. De jeugd en jonge mensen worden in het bijzonder bevolen. Uit hen zal toch de Kerk gebouwd moeten worden. Dat de jongeren gehoorzaam zijn mogen aan diegenen die boven hen gesteld zijn. Immers is dit de Goddelijke odinantie? (Eert uw vader en uw moeder). Daar is een belofte aan verbonden.

De kinderen en ouderen worden aangesproken:
Niet alleen de kinderen worden aangesproken maar ook voor de ouders wordt om verstand gebeden om met onze kinderen om te gaan. Dat geeft de Bijbelse verhouding ouder/kind weer.
Een heel ernstig woord: We gaan er één keer doorheen, en we krijgen geen tweede keer. Dat geeft klem.

Gebed om de kennis en opwas in de Heere Jezus Christus:
Gebed om opwas in de genade en de kennis van de Heere Jezus Christus: Hij moet wassen, ik minder worden (een hele genadeles, en een les die we van nature tegenstaan)
De strijd die daaraan verbonden is, want we zijn immers allen liefhebbers van onszelf? We hebben zo weinig licht over ons eigen bestaan. Als God dat licht geeft is er plaats voor het Licht der wereld.
Wie daar wat van mag hebben in spreken en luisteren.

En dan de moedgevende bede voor de Kerk, en zelfonderzoek:
Dat Gods Kerk, hier menigmaal veracht, omdat zij bij dat Koninkrijk behoren. Maar de rollen zullen eens worden omgekeerd. Gods volk zal ingaan in des Konings paleis, en eeuwige blijdschap zal op hun hoofden wezen.
Gebed voor een ieder in de kerk, of waar het ook zijn mag, mocht onderzoeken welke koning dat we dienen.
Dat moet van God geleerd worden, en daarom wordt gesmeekt. Om het ons te leren wiens eigendom we zijn.

Gewezen op het kruis:
De plaats van recht en oordeel en louter genade en verzoening. Hier is de Zone Gods, de Koning der Joden. Straks zal die Koning dat volk nog een keer roepen, voor het einde komt.

Gebed voor Israël
Gebed, het moet onze dure plicht zijn om dat volk niet te vergeten: Bidt voor de vrede van Jeruzalem.
Daar mochten we meer mee begaan zijn. Want, (en daar de nadruk op) hun aanneming staat te komen. En dan zal het niet meer lang duren of die Koning zal komen. En dan (wat een klemmende ernst) dan hebben wij onze beurt gehad. We mochten bidden om een onderdaan van dat Koninkrkijk te worden.

Tenslotte:
Meer zal ik er niet van zeggen. Het was even voor de behandeling van de preek. We kunnen hier de afhankelijkheid en onbekwaamheid van de mens wel wat uit aanvoelen.

Dan hopen we in het vervolg bij het eerste punt te beginnen:

1. De Goddelijke regering in dat Koninkrijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

helma schreef:DDD, voor volgende week staat er al een preek van Ds Lohuis in de wacht.
Voor een kritische bespreking van een schruftuitleg kan je m.i. beter een apart topic nemen, en dan het gedeelte bespreken zonder aan de predikant te koppelen. Ik zelf vind het een beetje lastig om nog onbevangen naar een preek te luisteren waar ik al van te voren van weet dat ik moeite met de uitleg zal hebben.
Het gaat mij niet zozeer om de schriftuitleg of om de predikant, maar om de preek. Of mogen hier alleen preken worden besproken waar iedereen het mee eens is? Dat zal nog lastig worden trouwens.

Ik vraag me ook af of het goed is om onbevangen naar een preek te luisteren, van wie deze preek ook is. Dat is misschien een onderwerp apart.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
helma schreef:DDD, voor volgende week staat er al een preek van Ds Lohuis in de wacht.
Voor een kritische bespreking van een schruftuitleg kan je m.i. beter een apart topic nemen, en dan het gedeelte bespreken zonder aan de predikant te koppelen. Ik zelf vind het een beetje lastig om nog onbevangen naar een preek te luisteren waar ik al van te voren van weet dat ik moeite met de uitleg zal hebben.
Het gaat mij niet zozeer om de schriftuitleg of om de predikant, maar om de preek. Of mogen hier alleen preken worden besproken waar iedereen het mee eens is? Dat zal nog lastig worden trouwens.

Ik vraag me ook af of het goed is om onbevangen naar een preek te luisteren, van wie deze preek ook is. Dat is misschien een onderwerp apart.
Het lijkt me voor het geestelijk leven niet vruchtbaar als er veel kritiek is. Er mag terechte kritiek zijn als die Bijbels te verantwoorden is. Maar wel in liefde en niet in harde woorden. Beseffende de grote ernst. Daarom is opbouwende kritiek niet verkeerd, maar daarvoor moeten we wel de leer kennen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Preekluisterkring

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
helma schreef:DDD, voor volgende week staat er al een preek van Ds Lohuis in de wacht.
Voor een kritische bespreking van een schruftuitleg kan je m.i. beter een apart topic nemen, en dan het gedeelte bespreken zonder aan de predikant te koppelen. Ik zelf vind het een beetje lastig om nog onbevangen naar een preek te luisteren waar ik al van te voren van weet dat ik moeite met de uitleg zal hebben.
Het gaat mij niet zozeer om de schriftuitleg of om de predikant, maar om de preek. Of mogen hier alleen preken worden besproken waar iedereen het mee eens is? Dat zal nog lastig worden trouwens.

Ik vraag me ook af of het goed is om onbevangen naar een preek te luisteren, van wie deze preek ook is. Dat is misschien een onderwerp apart.
Het lijkt me voor het geestelijk leven niet vruchtbaar als er veel kritiek is. Er mag terechte kritiek zijn als die Bijbels te verantwoorden is. Maar wel in liefde en niet in harde woorden. Beseffende de grote ernst. Daarom is opbouwende kritiek niet verkeerd, maar daarvoor moeten we wel de leer kennen.
De leer?-
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
helma schreef:DDD, voor volgende week staat er al een preek van Ds Lohuis in de wacht.
Voor een kritische bespreking van een schruftuitleg kan je m.i. beter een apart topic nemen, en dan het gedeelte bespreken zonder aan de predikant te koppelen. Ik zelf vind het een beetje lastig om nog onbevangen naar een preek te luisteren waar ik al van te voren van weet dat ik moeite met de uitleg zal hebben.
Het gaat mij niet zozeer om de schriftuitleg of om de predikant, maar om de preek. Of mogen hier alleen preken worden besproken waar iedereen het mee eens is? Dat zal nog lastig worden trouwens.

Ik vraag me ook af of het goed is om onbevangen naar een preek te luisteren, van wie deze preek ook is. Dat is misschien een onderwerp apart.
Het lijkt me voor het geestelijk leven niet vruchtbaar als er veel kritiek is. Er mag terechte kritiek zijn als die Bijbels te verantwoorden is. Maar wel in liefde en niet in harde woorden. Beseffende de grote ernst. Daarom is opbouwende kritiek niet verkeerd, maar daarvoor moeten we wel de leer kennen.
Het voornaamste is dat we Christus kennen. Dat bedoel ik niet spitsvondig, want ik vind dat echt wel een thema. Maar los daarvan: het is goed om de leer te kennen. En ik vrees dat wij daar beiden veel in tekort schieten. Maar in dit geval heb ik een duidelijk exegetisch bezwaar aangevoerd. Het is een bezwaar dat in heel veel gesprekken op dit forum zowel gedeeld als bestreden wordt. Het lijkt mij zelf wel goed om eenvoudig aan de hand van de tekst met elkaar te bespreken hoe ieder tot zijn visie komt. Ik ben er namelijk van overtuigd dat met eenvoudig luisteren naar de bijbel al veel discussies overbodig zouden zijn. En dat is waar het mijns inziens in een preekluisterkring om gaat: luisteren naar de verkondiging van het woord en daarover doorspreken.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Preekluisterkring

Bericht door Pioenroosje »

Ik merk dat het nog best lastig is om deze preekluisterkring vorm te geven. Het blijft nu een beetje hangen bij een preek aanbevelen, daar wat vragen bij stellen, en dan weer verder naar de volgende. Ik zou het best fijn vinden om wat dieper op een preek in te gaan, zoals de vragen die DDD stelde bij het bedroeven van de Geest, de preek van dominee Vergunst. Ook het verhaal van de rode vaars vind ik boeiend genoeg om verder naar te kijken. Is daar ruimte voor, en hoe doen we dat dan? Want een week is dan vaak vrij kort om een preek te luisteren en er wat mee te doen.

Hoe zien jullie dat?

De aanbeveling die DDD gaf, vond ik zelf niet vervelend geformuleerd, maar juist respectvol. Ik heb meer moeite met de opmerkingen over de preek van dominee De Leeuw; dat beneemt míj dan weer de lust om te luisteren. Zo zie je hoe persoonlijk het is.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Preekluisterkring

Bericht door Terri »

Pioenroosje schreef:Ik merk dat het nog best lastig is om deze preekluisterkring vorm te geven. Het blijft nu een beetje hangen bij een preek aanbevelen, daar wat vragen bij stellen, en dan weer verder naar de volgende. Ik zou het best fijn vinden om wat dieper op een preek in te gaan, zoals de vragen die DDD stelde bij het bedroeven van de Geest, de preek van dominee Vergunst. Ook het verhaal van de rode vaars vind ik boeiend genoeg om verder naar te kijken. Is daar ruimte voor, en hoe doen we dat dan? Want een week is dan vaak vrij kort om een preek te luisteren en er wat mee te doen.

Hoe zien jullie dat?

De aanbeveling die DDD gaf, vond ik zelf niet vervelend geformuleerd, maar juist respectvol. Ik heb meer moeite met de opmerkingen over de preek van dominee De Leeuw; dat beneemt míj dan weer de lust om te luisteren. Zo zie je hoe persoonlijk het is.
Je schrijft precies waar ik ook over liep te denken en zo m'n vragen over heb.
Wat mag wel gezegd worden, wat niet?
Wie mag wel iets zeggen en wie eigenlijk liever niet?
Wat houdt een bespreking in?
Ik vind de bespreking van @DDD niet echt heel afkeurend, ja hij is soms heel direct en geeft ook een stukje weer hoe het op hem over komt, maar is dat niet de bedoeling?
Het is denk ik moeilijk om objectief elkaars postings te lezen, we hebben zo gauw een oordeel.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Bedankt voor jullie input! Goed als er mee-denkers zijn.
De aandacht die DDD vroeg nav de preek van ds Vergunst was eigenlijk gewoon 'te laat'. De preek was 2,5 week daarvoor geplaatst en inmiddels was de volgende alweer gepresenteerd. Dat maakte denk ik dat er niet zoveel respons was. Want het zou best goed geweest zijn daar dieper over na te denken. Maar ik moet dan zelf ook best weer behoorlijk graven in mijn geheugen.

Het is ook niet zo dat er nooit kritische dingen mogen worden gezegd. Maar om bij voorbaat al met een negatieve insteek een preek te bespreken heb ik best moeite mee. Als ik een preek luister denk ik niet vooraf: eens goed luisteren wat er allemaal niet klopt aan deze preek.
Dat vind ik niet zo'n vruchtbare luisterhouding. Ik ben ook bang dat er dan dingen ontsporen, zoals gisteravond ook gebeurde.
Dan zou ik dat liever in een ander topic besproken zien worden, en ook bij voorkeur losgekoppeld van de predikant. Zo van: wat vinden jullie van deze vergeestelijking van de rode vaars.
Anders loop je gewoon het gevaar van ontsporing.
DDD zou de vragen die bij hem opkwamen over Gods stem in een apart topic zetten toch? Zoiets begreep ik uit zijn posting.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Volgens mij is mijn reactie op de preek van ds. Vergunst zelfstandig goed te begrijpen. Voor een gesprek over de vragen in mijn bericht is het beluisteren van de preek niet nodig, want de dominee zegt daar niets over.

En wat de rode koe betreft: ik vind ook niet dat ik een negatieve insteek heb. Mensen die met een ander oor naar zoiets luisteren, zouden er mijns inziens op zijn minst goed aan doen goed te doordenken hoe andere mensen luisteren. En dat is dan een heel mooi en constructief gespreksonderwerp. Maar niet als het gehakketak wordt op de persoon. Op de een of andere manier roepen mijn vrij uitgesproken formuleringen wel gehakketak op bij sommige mensen. Voorlopig vind ik dat die mensen eerst maar eens moeten leren op een volwassen manier van mening te verschillen.

Overigens heb ik alleen gevraagd om deze preek te behandelen, maar mijn opmerkingen erover staan in een ander draadje.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

DDD schreef:Volgens mij is mijn reactie op de preek van ds. Vergunst zelfstandig goed te begrijpen. Voor een gesprek over de vragen in mijn bericht is het beluisteren van de preek niet nodig, want de dominee zegt daar niets over.


Het kwam nu te staan tussen de nieuwe preekbespreking, dan krijg je 2 preken door elkaar. Ik hoop dat je de vragen nog in een nieuw topic zet.
DDD schreef: En wat de rode koe betreft: ik vind ook niet dat ik een negatieve insteek heb. Mensen die met een ander oor naar zoiets luisteren, zouden er mijns inziens op zijn minst goed aan doen goed te doordenken hoe andere mensen luisteren. En dat is dan een heel mooi en constructief gespreksonderwerp. Maar niet als het gehakketak wordt op de persoon. Op de een of andere manier roepen mijn vrij uitgesproken formuleringen wel gehakketak op bij sommige mensen. Voorlopig vind ik dat die mensen eerst maar eens moeten leren op een volwassen manier van mening te verschillen.

Overigens heb ik alleen gevraagd om deze preek te behandelen, maar mijn opmerkingen erover staan in een ander draadje.
Ik denk dat je vaak de bekende rode lap bent...
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Is twee preken door elkaar vervelend dan? Ik wil best een kopie maken in een nieuw draadje maar ik kan twee of drie preken nog wel uit elkaar houden.

En wat betreft de rode lap: dat zal. Ik heb ook geen idee. Voorlopig is het veel gekrakeel maar geen inhoudelijk commentaar. Maar misschien hoort dat bij stieren;-)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:V

En wat de rode koe betreft: ik vind ook niet dat ik een negatieve insteek heb. Mensen die met een ander oor naar zoiets luisteren, zouden er mijns inziens op zijn minst goed aan doen goed te doordenken hoe andere mensen luisteren. En dat is dan een heel mooi en constructief gespreksonderwerp. Maar niet als het gehakketak wordt op de persoon. Op de een of andere manier roepen mijn vrij uitgesproken formuleringen wel gehakketak op bij sommige mensen. Voorlopig vind ik dat die mensen eerst maar eens moeten leren op een volwassen manier van mening te verschillen.
.
Mee eens. Ik merk dat, wanneer er opmerkingen zijn over een preek, logisch bij een bespreking, dit heel snel als een soort heiligschennis lijkt gezien te worden, waarbij dan weer allerlei zaken worden gehaald. Zoals: 'wat zou de ds er van vinden dat dit werd besproken' enz enz. Beetje minder overgevoelig en wat meer obv argumenten bespreken, moet volgens mij zeker kunnen.
Plaats reactie