Preekluisterkring

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Volgens mij is die preek in onze gemeente al wel eens gelezen. Ik kan me dat nog heel goed herinneren. Het is een tekst die niet vaak aan de orde komt, met een diepe inhoud. Staat er ook een leespreek over deze tekst?
Nadere toevoeging: http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/14487 Dit is de leespreek. Vandaar dat het mij bekend voorkwam.

Als ik zo vrij mag zijn zou ik in (de loop) van deze week graag een preek willen aanbevelen; het is een (gisterenmiddag in de GG van Kapelle-Biezelinge uitgesproken) preek door ds. G.M. de Leeuw, predikant in de NRC van Grand Rapids-Beckwith Avenue (VS), over Zondag 48 van de Heidelbergse Catechismus.
https://kerkdienstgemist.nl/media/1667816-Kerkdienst
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

De preek beluisterd. Wat een indringende preek.
De Heilige Geest bedreven is een zonde die alleen een kind van God kan doen. Als je een liefdesrelatie hebt. Het voorbeeld wat hij dan gebruikt voor de kinderen is treffend. Als je uitgescholden wordt door iemand van wie je veel houdt gaat dat veel dieper dan door iemand met wie je niet zoveel hebt.
Ook de schuld die er in dit opzicht wellicht is in het kerkelijk leven of persoonlijk leven.. Wat is de oorzaak als de Geest Zijn hand zo stil houdt...

Dan noemt hij verschillende dingen waarmee we de HG kunnen bedroeven.
Maar ook hoe de HG dan in de chaos ineens iets moois kan doen uitspruiten. Dan is het zo duidelijk dat het Zijn werk is en dat er niets van ons bij is.

Ook onze ja-maars bedroeven de Heilige Geest.
Uiteindelijk ligt er in dit opzicht veel schuld die we dienen te belijden. We hebben de gerechtigheid van Christus nodig!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door eilander »

Hier bespreken we alleen de beluisterde of gelezen preek. Mensen die de preek niet beluisterd of gelezen hebben, moeten een ander topic zoeken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

@Helma,
Voor alle duidelijkheid: dit is toch de preek van ds. Vergunst?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Jantje schreef:@Helma,
Voor alle duidelijkheid: dit is toch de preek van ds. Vergunst?
Ja, volgens mij is dat de laatst officieel aangemelde preek.
Zelf was ik wat later met de preek luisteren dan anders, ivm de voorbereidingsweek heb ik vorige week met name voorbereidingspreken geluisterd.

Als jij maandag even de nieuwe preek aanmeldt, inclusief de tekst en de punten weergeeft is dat de preek voor de vlg week.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Preekluisterkring

Bericht door Terri »

Wat mij geraakt heeft is dat we nooit van de Heilige Geest Christus moeten maken.
Ik citeer....

'En nu kunnen wij heel subtiel de Heilige Geest bedroeven wanneer we onze hoop
bouwen op iets dat wij hier vanbinnen ervaren. Daar kwam Hij niet voor. Hij kwam wel
om vanbinnen wat te dóen. Maar Hij kwam niet om ons te leren te bouwen op iets bij
ons vanbinnen. Begrijpt u wat ik bedoel?
Ik zal het nog eens uitleggen. Het bedroeft de Heilige Geest wanneer wij onze hoop
bouwen op wat wij ervaren, op wat wij voelen, op onze tranen, op onze werken, op ons
doen en laten, in plaats van dat we leunen met ons hele hart en leven op de verdienste
en de Persoon van Jezus Christus. Het doet de Heilige Geest heel zeer als wij van de
Heilige Geest Christus maken. Dat we onze hoop bouwen op wat binnen in ons omgaat.
Ik weet wel, het is heel goed dat we daarover denken, dat we daarover preken. Het is
heel goed om onszelf te doorzoeken. Dat is ook het werk van de Heilige Geest. Maar
maak dat nooit tot het fundament van de hoop, want dát is Christus'.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

helma schreef:
Jantje schreef:@Helma,
Voor alle duidelijkheid: dit is toch de preek van ds. Vergunst?
Ja, volgens mij is dat de laatst officieel aangemelde preek.
Zelf was ik wat later met de preek luisteren dan anders, ivm de voorbereidingsweek heb ik vorige week met name voorbereidingspreken geluisterd.

Als jij maandag even de nieuwe preek aanmeldt, inclusief de tekst en de punten weergeeft is dat de preek voor de vlg week.
Prima. Ik zal maandag de hierboven al eerder aanbevolen preek 'aanmelden'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Preekluisterkring

Bericht door Pioenroosje »

Terri schreef:Wat mij geraakt heeft is dat we nooit van de Heilige Geest Christus moeten maken.
Ik citeer....

'En nu kunnen wij heel subtiel de Heilige Geest bedroeven wanneer we onze hoop
bouwen op iets dat wij hier vanbinnen ervaren. Daar kwam Hij niet voor. Hij kwam wel
om vanbinnen wat te dóen. Maar Hij kwam niet om ons te leren te bouwen op iets bij
ons vanbinnen. Begrijpt u wat ik bedoel?
Ik zal het nog eens uitleggen. Het bedroeft de Heilige Geest wanneer wij onze hoop
bouwen op wat wij ervaren, op wat wij voelen, op onze tranen, op onze werken, op ons
doen en laten, in plaats van dat we leunen met ons hele hart en leven op de verdienste
en de Persoon van Jezus Christus. Het doet de Heilige Geest heel zeer als wij van de
Heilige Geest Christus maken. Dat we onze hoop bouwen op wat binnen in ons omgaat.
Ik weet wel, het is heel goed dat we daarover denken, dat we daarover preken. Het is
heel goed om onszelf te doorzoeken. Dat is ook het werk van de Heilige Geest. Maar
maak dat nooit tot het fundament van de hoop, want dát is Christus'.
Ik vond dat ook opvallend, Terri. Het is heel herkenbaar wat de dominee hier beschrijft, maar ik had het nooit in verband gebracht met het bedroeven van de Heilige Geest.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

@Jantje, plaats jij hier de preek van de week?
Predikant, tekst en punten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

:garde
Jantje schreef:Volgens mij is die preek in onze gemeente al wel eens gelezen. Ik kan me dat nog heel goed herinneren. Het is een tekst die niet vaak aan de orde komt, met een diepe inhoud. Staat er ook een leespreek over deze tekst?
Nadere toevoeging: http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/14487 Dit is de leespreek. Vandaar dat het mij bekend voorkwam.

Als ik zo vrij mag zijn zou ik in (de loop) van deze week graag een preek willen aanbevelen; het is een (gisterenmiddag in de GG van Kapelle-Biezelinge uitgesproken) preek door ds. G.M. de Leeuw, predikant in de NRC van Grand Rapids-Beckwith Avenue (VS), over Zondag 48 van de Heidelbergse Catechismus.
https://kerkdienstgemist.nl/media/1667816-Kerkdienst
https://kerkdienstgemist.nl/media/1667816-Kerkdienst
Ds. G.M. de Leeuw, zondag 24 februari 2019 om 15.00 uur, Gereformeerde Gemeente Kapelle-Biezelinge
Zondag 48, vraag en antwoord 123
Thema: de tweede bede: 'Uw Koninkrijk kome'.
Punten:
1. De goddelijke regering in dat Koninkrijk.
2. De bewaring en uitbreiding van dat Koninkrijk.
3. De toenemende vijandschap tegen dat Koninkrijk.
4. Het persoonlijk deelhebben aan dat Koninkrijk.
De preek zelf begint op 42.00 minuten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik heb de preek van ds. Vergunst inmiddels helemaal gehoord. Ik vind het heel ingewikkeld. Ik heb de neiging om het enerzijds algemeen te bekijken, waardoor je het weerstaan van de heilige Geest eigenlijk als afzonderlijke zonde afschrijft. Dan zijn alle zonden het weerstaan van de heilige Geest. Dat is feitelijk ook waar de dominee mee afsluit: het is gegarandeerd dat we de heilige Geest hebben bedroefd.

Maar het is anderzijds ook mogelijk dat je eigen geweten niet goed staat afgesteld. Je kunt niet zomaar alle overtuigingen en gewetensspreken ontlenen aan de heilige Geest. Het is denk ik beter om het spreken van God door de heilige Geest en het weerstaan daarvan te beperken tot uitdrukkelijk tegen wat God tot je spreekt in zijn woord in gaat. Dat is nog steeds wat subjectief, want het maakt wel uit wat je opvalt, en daar heb je zelf ook een rol in.

De dominee zei dat we dit onderwerp nog maar nader moeten uitwerken. Dat zou ik nog wel een afzonderlijk draadje waard vinden.

Verder is het overigens een mooie preek, en misschien is het een afzonderlijk preekonderwerp hoe God tot je spreekt en hoe je daarin onderscheid maakt tussen je eigen stem en de stem van God.

Verder heb ik het voorstel om een preek van ds. Verschuure te bespreken volgende week. Over de rode vaars. Ik zal er eerst een verslag van zetten in de preek van afgelopen zondag, maar de verklaring was zo bijzonder - en mijns inziens onjuist - dat die mijns inziens zeker een bespreking waard is.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

@Jantje, ik heb de preek van ds de Leeuw geluisterd. Eigenlijk vond ik het meer een soort gesprek met de gemeente dan een preek. Als ik zo'n prediking iedere zondag zou horen zou ik toch wel wat missen. Ik weet gewoon niet zo goed wat ik er van moet zeggen..
Wat was voor jou de reden dat je het de moeite waard vond?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

helma schreef:@Jantje, ik heb de preek van ds de Leeuw geluisterd. Eigenlijk vond ik het meer een soort gesprek met de gemeente dan een preek. Als ik zo'n prediking iedere zondag zou horen zou ik toch wel wat missen. Ik weet gewoon niet zo goed wat ik er van moet zeggen..
Wat was voor jou de reden dat je het de moeite waard vond?
Hij stelt inderdaad veel vragen, hij houdt telkens toepassing. Maar dat nodigt je wel uit om goed te luisteren, en ook dat wat hij vraagt, in het hart te overdenken: 'Hoe is het daarin met mij gesteld?' Enerzijds hoor je de waarschuwing tegen de wereld, de duivel en alles wat geen God is, ook in eigen hart en leven en anderzijds de grote gunning en liefde die er ook in doorklonk. Nu heb ik ook de preek in Dordrecht gehoord, en ook daar hoor je dat ook zo duidelijk in terug.

Verder is een Catechismuspreek vaak toch wel anders dan een vrije stof, dat ben ik wel met je eens. Ze zeggen weleens dat het een leerdienst is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Liefdevol en gunnend is hij zeker!
Al vond ik sommige uitspraken wat ongelukkig gekozen. Dat vrouwen alleen op de preekstoel mogen om te stofzuigen, zal waar wezen. Maar ik denk dat hij dan beter wat andere taken had kunnen noemen die de Heere aan vrouwen geeft in de gemeente. Dit klinkt toch wat denigrerend al zal hij dat niet zo bedoelen.
En zo zei hij wel vaker iets wat nogal kort door de bocht over komt.
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Preekluisterkring

Bericht door KB_ »

Veel verhaaltjes tijdens preek
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Plaats reactie