Preekluisterkring

Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ouderling »

Ad Anker schreef:Over kerkmuren gesproken. Komend weekend verblijven we ergens bij Harskamp. We hopen zondag de PKN aldaar te bezoeken. Toen ik dat aan tafel zei gisteren zei mijn dochter in opperste verbazing: "pap, echt? Gaan we naar de PKN???" Tja, toch nog maar wat uitleggen. Ik hoop trouwens zo dat ze daar het Wilhelmus zingen na de dienst. Dit geheel terzijde en off topic. ;)
Ik zou ook de hhk daar bezoeken als ik jou was. Ben ik pas geweest. Staat op nog geen 1 km van de PKN. Een onvergetelijke preek daar gehoord van ene ds Vlietstra. Wat een inhoudsvolle prediking.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Preekluisterkring

Bericht door Augustienus »

Zo bijzonder blijkbaar dat je een account aanmaakt om die mededeling te doen?
TSD
Berichten: 2111
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Preekluisterkring

Bericht door TSD »

Augustienus schreef:Zo bijzonder blijkbaar dat je een account aanmaakt om die mededeling te doen?
Dat is natuurlijk aantoonbaar onjuist, kijk even iets verder dan je neus lang is :livre
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Preekluisterkring

Bericht door Wandelende »

Ad Anker schreef:Over kerkmuren gesproken. Komend weekend verblijven we ergens bij Harskamp. We hopen zondag de PKN aldaar te bezoeken. Toen ik dat aan tafel zei gisteren zei mijn dochter in opperste verbazing: "pap, echt? Gaan we naar de PKN???" Tja, toch nog maar wat uitleggen. Ik hoop trouwens zo dat ze daar het Wilhelmus zingen na de dienst. Dit geheel terzijde en off topic. ;)
Van wie heeft zij de mogelijkheid tot het hebben van deze opperste verbazing m.b.t. de PKN geleerd? ;)
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Preekluisterkring

Bericht door Wandelende »

helma schreef:De nieuwe luisterpreek voor de komende 2 weken: (...)
Staat er nog een preek in de wachtrij?
(Anders heb ik nog wel een suggestie)
(~)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Er zijn misschien nog mensen die de preek van ds den Butter nog gaan luisteren :hum
DDD zou voor deze 2 weken de link naar de preek van ds Molenaar plaatsen (+ thema en evt punten)
Volgens mij stond er dan nog 1 in de wacht, maar dat moet ik even opzoeken.
Maar je mag altijd een preek aandragen voor de wachtrij.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik wil de preek van ds. Den Butter nog wel luisteren maar de preekluisterkring niet ophouden. Ik ben ook nog benieuwd naar jouw reactie op mijn bijdrage maar als je dat graag laat zitten is het uiteraard ook goed.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Preekluisterkring

Bericht door Nasrani »

helma schreef:Er zijn misschien nog mensen die de preek van ds den Butter nog gaan luisteren :hum
DDD zou voor deze 2 weken de link naar de preek van ds Molenaar plaatsen (+ thema en evt punten)
Volgens mij stond er dan nog 1 in de wacht, maar dat moet ik even opzoeken.
Maar je mag altijd een preek aandragen voor de wachtrij.
Ik dacht de preek die ik had aangedragen van ds van Kooten over Markus 14..
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Preekluisterkring

Bericht door Wandelende »

helma schreef:Volgens mij stond er dan nog 1 in de wacht, maar dat moet ik even opzoeken.
Maar je mag altijd een preek aandragen voor de wachtrij.
Ik zie terug in het topic nog een suggestie van @DDD voor een preek van ds. J.M. Molenaar.

Misschien handig om onderaan de post bij een nieuwe preek het kopje "Wachtrij" toe te voegen? Want @Nasrani lijkt, gezien de post hierboven, ook een suggestie te hebben gedaan.
(~)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

DDD schreef:
helma schreef:En zullen we weer terug naar het doel van het topic? :huhu
Precies. Wat vond je van mijn kanttekeningen bij de preek? :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik na al die weken de preek niet meer in mijn hoofd heb zitten, er zijn al vele preken daarna geweest. En mijn concentratie/geheugen is toch al niet zo geweldig.

Ik heb alleen de preek geluisterd, dus over een onheilspellend votum kan ik niets zeggen. Hij heet inderdaad wel een manier van spreken waarbij hij zijn emoties laat merken. Ik ben wel gewend aan zijn manier van spreken omdat ik ooit de bijbel lezingen in Harskamp heb bezocht en hem ook al als 'stagaire' in Opheusden ontmoette.

Ik weet niet of je oprechtheid altijd een kenmerk van genade kan noemen, ik zou het liever een vrucht van genade noemen.

En ik denk dat Jezus ook wel tegen Jeruzalem huilde. Jeruzalem Jeruzalem roept Hij toch?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Wandelende schreef:
helma schreef:Volgens mij stond er dan nog 1 in de wacht, maar dat moet ik even opzoeken.
Maar je mag altijd een preek aandragen voor de wachtrij.
Ik zie terug in het topic nog een suggestie van @DDD voor een preek van ds. J.M. Molenaar.

Misschien handig om onderaan de post bij een nieuwe preek het kopje "Wachtrij" toe te voegen? Want @Nasrani lijkt, gezien de post hierboven, ook een suggestie te hebben gedaan.
Ja dat klopt, was inderdaad de preek van Nasrani.
Zet je Luistertip hier maar tussen dan komt het vanzelf een keer aan de beurt.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef: Van wie heeft zij de mogelijkheid tot het hebben van deze opperste verbazing m.b.t. de PKN geleerd? ;)
Misschien even off-topic tussendoor, reageren hoeft niet, misschien ook beter niet ter wille van dit topic: Ik vond bovenstaande vraag wel van een hoog provocerend karakter. Ook al zie ik de knipoog wel, dan nog zie het als in potentie provocerend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

helma schreef:
DDD schreef:
helma schreef:En zullen we weer terug naar het doel van het topic? :huhu
Precies. Wat vond je van mijn kanttekeningen bij de preek? :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik na al die weken de preek niet meer in mijn hoofd heb zitten, er zijn al vele preken daarna geweest. En mijn concentratie/geheugen is toch al niet zo geweldig.

Ik heb alleen de preek geluisterd, dus over een onheilspellend votum kan ik niets zeggen. Hij heet inderdaad wel een manier van spreken waarbij hij zijn emoties laat merken. Ik ben wel gewend aan zijn manier van spreken omdat ik ooit de bijbel lezingen in Harskamp heb bezocht en hem ook al als 'stagaire' in Opheusden ontmoette.

Ik weet niet of je oprechtheid altijd een kenmerk van genade kan noemen, ik zou het liever een vrucht van genade noemen.

En ik denk dat Jezus ook wel tegen Jeruzalem huilde. Jeruzalem Jeruzalem roept Hij toch?
Ik snap dat ik er een beetje laat mee kom. Dat is ook zo. Emoties zijn denk ik ook goed voor de luisteraars. Zo kom je ook beter in de sfeer van de dienst.

Wat betreft het kenmerk van genade: oprechtheid is wel een vrucht van genade, maar ook een persoonlijkheidskenmerk. Sommige mensen zijn erg rechtlijnig en duidelijk en dus ook oprecht. Dat is niet speciaal een kenmerk van genade.

Jezus zag Jeruzalem en hij huilde over haar toekomst, in het bijzijn van zijn discipelen. Maar wij lezen voor zover ik weet nergens dat hij ook huilde tijdens het preken in de tempel of dat zijn oproep tot bekering en geloof iets droefgeestigs had, misschien met uitzondering van het wee over Betsaida en Chorizin. Dat is wat ik met het laatste bedoelde te zeggen.

Ik zal de preek van ds. Molenaar opzoeken en plaatsen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Preekluisterkring

Bericht door Nasrani »

helma schreef:
Wandelende schreef:
helma schreef:Volgens mij stond er dan nog 1 in de wacht, maar dat moet ik even opzoeken.
Maar je mag altijd een preek aandragen voor de wachtrij.
Ik zie terug in het topic nog een suggestie van @DDD voor een preek van ds. J.M. Molenaar.

Misschien handig om onderaan de post bij een nieuwe preek het kopje "Wachtrij" toe te voegen? Want @Nasrani lijkt, gezien de post hierboven, ook een suggestie te hebben gedaan.
Ja dat klopt, was inderdaad de preek van Nasrani.
Zet je Luistertip hier maar tussen dan komt het vanzelf een keer aan de beurt.
https://www.hhgkruiningen.nl/live-kerkd ... 4-53-55-62

Schriftlezing: Markus 14: 53-65
Tekst: Markus 14: 53, 55-62
Thema:
De Heere leidt de dingen in Jeruzalem zó dat:
1. De eerste Adam moet zwijgen
2. De tweede Adam wil zwijgen
3. De nieuwe Adam mag zwijgen
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Wandelende schreef: Van wie heeft zij de mogelijkheid tot het hebben van deze opperste verbazing m.b.t. de PKN geleerd? ;)
Misschien even off-topic tussendoor, reageren hoeft niet, misschien ook beter niet ter wille van dit topic: Ik vond bovenstaande vraag wel van een hoog provocerend karakter. Ook al zie ik de knipoog wel, dan nog zie het als in potentie provocerend.
Ik vind dat wel meevallen. Ik denk dat ze dit krachtens opvoeding zegt. Al ben ik me niet bewust dat ik negatief spreek over andere kerken. Ik bezoek met mijn kinderen regelmatig de kinderdienst op bid- en dankdagen in onze plaatselijke PKN gemeente, al moet ik zeggen dat het verschil met onze gemeente groot is. Dat bespreek ik dan ook. Ik hoop ze zondag te laten ervaren dat kerkmuren door mensen opgetrokken zijn.
Plaats reactie