Preekluisterkring

gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Preekluisterkring

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
gallio schreef: Dank, maar je begrijpt duidelijk niet wat ik bedoel. Er staat niet in dit hoofdstuk dat Stefanus een nabij leven had. Dat had hij allicht, maar dat had Obadja uit 1 Koningen 18 ook. Toch kunnen we van Obadja niet zeggen dat hij vol was van de Heilige Geest.
Door de uitdrukking "vol van de Heilige Geest" te interpreteren als hebbende een nabij leven doet de predikant geen recht aan de tekst. Het betekent volgens Matthew Henry dat de Heilige Geest in ruime mate over hem uitgestort is. Dit was ook voorzegt in Joel 2.
Van Obadja lezen we: Hij was de Heere zeer vrezende, en dat houdt vanzelf in dat hij een nabij leven had. Het een kan niet zonder het andere.
Een nabij leven zonder zonder de vreze des Heeren bestaat niet. Andersom is een leven in de vreze des Heeren een leven dichtbij God en anders gezegd: Een nabij leven.
Zeker. Maar daar gaat het niet over. Het gaat erover wat de uitdrukking "vol van de Heilige Geest" betekent.
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

DIA citeert terecht de opmerkingen over de vervolging. Maar het niet dulden van afwijkingen is eerder een karaktertrek dan een teken van een levend geestelijk leven.

Los daarvan denk ik ook dat 'vol van de heilige Geest' in dit verband wellicht toch een rijkere inhoud heeft, al weet ik niet zeker waarom dat perse zou moeten. Maar dat is misschien een te calvinistisch perspectief.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
gallio schreef: Dank, maar je begrijpt duidelijk niet wat ik bedoel. Er staat niet in dit hoofdstuk dat Stefanus een nabij leven had. Dat had hij allicht, maar dat had Obadja uit 1 Koningen 18 ook. Toch kunnen we van Obadja niet zeggen dat hij vol was van de Heilige Geest.
Door de uitdrukking "vol van de Heilige Geest" te interpreteren als hebbende een nabij leven doet de predikant geen recht aan de tekst. Het betekent volgens Matthew Henry dat de Heilige Geest in ruime mate over hem uitgestort is. Dit was ook voorzegt in Joel 2.
Van Obadja lezen we: Hij was de Heere zeer vrezende, en dat houdt vanzelf in dat hij een nabij leven had. Het een kan niet zonder het andere.
Een nabij leven zonder zonder de vreze des Heeren bestaat niet. Andersom is een leven in de vreze des Heeren een leven dichtbij God en anders gezegd: Een nabij leven.
Zeker. Maar daar gaat het niet over. Het gaat erover wat de uitdrukking "vol van de Heilige Geest" betekent.
Vol is vol. Er wordt wel gezegd Als een vingerhoed vol is of een emmer, het beide hetzelfde. Vol.
Vol des Heiligen Geestes betekent ook een niet kunnen zwijgen als Gods Naam wordt onteerd en gelasterd. Stefanus ontving hier de vrijmoedigheid om tegen de kerkelijke overheid te spreken. Dat had hij van zichzelf niet gekund, of hij had zichzelf bedoeld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Preekluisterkring

Bericht door gallio »

DDD schreef:...Los daarvan denk ik ook dat 'vol van de heilige Geest' in dit verband wellicht toch een rijkere inhoud heeft, al weet ik niet zeker waarom dat perse zou moeten. Maar dat is misschien een te calvinistisch perspectief.
Klopt, veel evangelische kerken hebben een beter beeld van wat dit betekent. Zelfs de letterlijke betekenis wordt blijkbaar door de calvinisten vaak niet meer verstaan.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
DDD schreef:...Los daarvan denk ik ook dat 'vol van de heilige Geest' in dit verband wellicht toch een rijkere inhoud heeft, al weet ik niet zeker waarom dat perse zou moeten. Maar dat is misschien een te calvinistisch perspectief.
Klopt, veel evangelische kerken hebben een beter beeld van wat dit betekent. Zelfs de letterlijke betekenis wordt blijkbaar door de calvinisten vaak niet meer verstaan.
Ik ben zo vrij om dit niet met u eens te zijn. Leer en leven behoren Schriftuurlijk te zijn. Als u tenminste doelt op een Evangelische beweging zoals b.v. de EO.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
DDD schreef:...Los daarvan denk ik ook dat 'vol van de heilige Geest' in dit verband wellicht toch een rijkere inhoud heeft, al weet ik niet zeker waarom dat perse zou moeten. Maar dat is misschien een te calvinistisch perspectief.
Klopt, veel evangelische kerken hebben een beter beeld van wat dit betekent. Zelfs de letterlijke betekenis wordt blijkbaar door de calvinisten vaak niet meer verstaan.
Ik ben zo vrij om dit niet met u eens te zijn. Leer en leven behoren Schriftuurlijk te zijn. Als u tenminste doelt op een Evangelische beweging zoals b.v. de EO.
E.O. is amper evangelisch meer.
Waarom kan alleen een reformatorische preek Schriftuurlijk zijn ?
En wat te denken aan Oekraïners, Chinezen en eilandbewoners van Tonga die zondags naar de kerk gaan ?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
gallio schreef:
DDD schreef:...Los daarvan denk ik ook dat 'vol van de heilige Geest' in dit verband wellicht toch een rijkere inhoud heeft, al weet ik niet zeker waarom dat perse zou moeten. Maar dat is misschien een te calvinistisch perspectief.
Klopt, veel evangelische kerken hebben een beter beeld van wat dit betekent. Zelfs de letterlijke betekenis wordt blijkbaar door de calvinisten vaak niet meer verstaan.
Ik ben zo vrij om dit niet met u eens te zijn. Leer en leven behoren Schriftuurlijk te zijn. Als u tenminste doelt op een Evangelische beweging zoals b.v. de EO.
E.O. is amper evangelisch meer.
Waarom kan alleen een reformatorische preek Schriftuurlijk zijn ?
En wat te denken aan Oekraïners, Chinezen en eilandbewoners van Tonga die zondags naar de kerk gaan ?
Dat weet ik, voor de rest wil ik vanavond graag vrij. Het wordt weer wat te veel.
Hopelijk zullen anderen een en ander recht zetten over de laatste berichten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preekluisterkring

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje, volgens mij leg je DIA dingen in de mond (Waarom kan alleen een reformatorische preek Schriftuurlijk zijn ?) die hij niet gezegd heeft.

Daarnaast zou ik je voorzichtig aan willen raden eerst flink te wortelen in de reformatorische voedingsbodem voordat je allerlei wind van leer gaat onderzoeken, maar dat is een opmerking in breder perspectief dan alleen dit topic.
-
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Preekluisterkring

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:Geytenbeekje, volgens mij leg je DIA dingen in de mond (Waarom kan alleen een reformatorische preek Schriftuurlijk zijn ?) die hij niet gezegd heeft.

Daarnaast zou ik je voorzichtig aan willen raden eerst flink te wortelen in de reformatorische voedingsbodem voordat je allerlei wind van leer gaat onderzoeken, maar dat is een opmerking in breder perspectief dan alleen dit topic.
Ik denk dat het een mooi antwoord is. En wellicht is dat voor ons allemaal nodig. De gereformeerde/bevindelijke/puriteinse/ (ik zet er bewust een paar bij, anders regent het weer berichten) is een zaligmakende leer. Ik bedoel natuurlijk niet de leer op zich zelf, alles uit Hem, maar ik hoop dat iedereen het snapt.

Ooit zei iemand is tegen me: 'Ik kan me niet bedenken of er is/was een volk dat dichter bij de Heere stond dan de puriteinen, en ik geloof met heel mijn hart dat diegene gelijk heeft.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bertiel »

Bertiel schreef:
Jantje schreef:Het gaat om een zendingsdienst (t.b.v. de Balkanzending) in de Hersteld Hervormde gemeente van Staphorst op woensdag 8 mei jongstleden, waarin voorging: ds. D.E. van de Kieft, predikant van de Gereformeerde Gemeente in Nederland op Urk.
Liturgie:
Psalm 147: 6
Psalm 145: 3 en 4
Psalm 56: 5
Psalm 52: 1 en 7
Schriftlezing: Galaten 6
Tekst: Galaten 6: 14
Thema: Roemen in het kruis van Christus
1. Alles schade buíten dit kruis
2. De grond alléén ín dit kruis
3. De kruisiging dóór dit kruis
https://www.hhkstaphorst.nl/kerkelijk-l ... eluisteren en dan van onderen klikken op 'oudere diensten' tot je de dienst van woensdag 8 mei hebt.
Aangezien Jan het ontzettend druk heeft in andere topics, hier de preek voor de komende twee weken
Eigenlijk is deze preek aan de beurt. Ik heb ondertussen geluisterd.
Eerste keer dat ik een preek van een GGiN dominee hoor.
Wat ik verwachte was waar, gedegen tekstuitleg, de weg die de Heere met z’n volk gaat, wordt uitgebreid behandeld. Daarnaast veel oproep tot zelf onderzoek en afsluiten met een wensende bede.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Mannetje schreef:Geytenbeekje, volgens mij leg je DIA dingen in de mond (Waarom kan alleen een reformatorische preek Schriftuurlijk zijn ?) die hij niet gezegd heeft.

Daarnaast zou ik je voorzichtig aan willen raden eerst flink te wortelen in de reformatorische voedingsbodem voordat je allerlei wind van leer gaat onderzoeken, maar dat is een opmerking in breder perspectief dan alleen dit topic.
Onderzoekt de dingen en behoud het goede.
Je kan ook echt wel leren van andere schrift uitleggingen.
Dat vastgeroeste systeem is wel typisch iets voor de reformatorische wereld maar mijn inziens niet goed.
Pas een mooie, Schriftuurlijke preek gehoord van de GKN-kerk.
Niemand die daar op reageert maar goed...
Dat enkel eigen smaak godsdienst verstart.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
Mannetje schreef:Geytenbeekje, volgens mij leg je DIA dingen in de mond (Waarom kan alleen een reformatorische preek Schriftuurlijk zijn ?) die hij niet gezegd heeft.

Daarnaast zou ik je voorzichtig aan willen raden eerst flink te wortelen in de reformatorische voedingsbodem voordat je allerlei wind van leer gaat onderzoeken, maar dat is een opmerking in breder perspectief dan alleen dit topic.
Onderzoekt de dingen en behoud het goede.
Je kan ook echt wel leren van andere schrift uitleggingen.
Dat vastgeroeste systeem is wel typisch iets voor de reformatorische wereld maar mijn inziens niet goed.
Pas een mooie, Schriftuurlijke preek gehoord van de GKN-kerk.
Niemand die daar op reageert maar goed...
Dat enkel eigen smaak godsdienst verstart.
Daar kan ik onmogelijk in mee, en allen die bij de ons overgeleverde leer wensen te blijven zullen zich niet bij zo'n prediking thuis voelen. Of het mag heel erg veranderd zijn vergeleken bij de oude vrijgemaakte prediking. Verder wordt er nogal denigrerend gesproken over de reformatorische kerken (waar dit forum ooit voor bedoeld is, en wat er in de grondslag van dit forum kunnen lezen). Ook al willen velen heel graag breder, maar dan ga ik niet mee. Wat mij betreft mag de bespreking van de preek van ds. v.d. Kieft nu beginnen. Daar kan ik wel positief over zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preekluisterkring

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje schreef:
Mannetje schreef:Geytenbeekje, volgens mij leg je DIA dingen in de mond (Waarom kan alleen een reformatorische preek Schriftuurlijk zijn ?) die hij niet gezegd heeft.
Jammer dat je hier niet even op ingaat.
Daarnaast zou ik je voorzichtig aan willen raden eerst flink te wortelen in de reformatorische voedingsbodem voordat je allerlei wind van leer gaat onderzoeken, maar dat is een opmerking in breder perspectief dan alleen dit topic.
Onderzoekt de dingen en behoud het goede.
Waar staat dat? Je zult het in de Bijbel niet vinden. Lees in dit kader trouwens ook de kanttekeningen bij 1 Thess. 5:21.
Je kan ook echt wel leren van andere schrift uitleggingen.
Dat vastgeroeste systeem is wel typisch iets voor de reformatorische wereld maar mijn inziens niet goed.
Juist om zulke uitspraken zou ik je eerst willen vragen je eens te verdiepen in wat werkelijk reformatorisch is. Om tegenover uitwassen dan het kind met het badwater maar weg te gooien is echt heel jammer!
Pas een mooie, Schriftuurlijke preek gehoord van de GKN-kerk.
Niemand die daar op reageert maar goed...
Uit niet reageren kun je weinig opmaken.
Dat enkel eigen smaak godsdienst verstart.
Maar wellicht is het wel goed te weten wat je smaak is.
En het gaat niet om smaak, maar om inhoud.
-
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Preekluisterkring

Bericht door gallio »

Mannetje schreef:
Geytenbeekje schreef: Onderzoekt de dingen en behoud het goede.
Waar staat dat? Je zult het in de Bijbel niet vinden. Lees in dit kader trouwens ook de kanttekeningen bij 1 Thess. 5:21.
In 1 Thess. 5:21 staat "Beproeft alle dingen; behoudt het goede". Het verschil met het bovenstaande is volgens mij minimaal.
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preekluisterkring

Bericht door Mannetje »

Voor iemand die oproept tot onderzoek is het wel bijzonder dat hij zijn eigen bronnen niet zorgvuldig beproefd. (Onderzoekt klinkt hier m.i. toch beter, zijn de woorden echt synoniem?)
-
Plaats reactie