Preekluisterkring

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

De preek van ds. Budding hoop ik morgen te beluisteren. Ik loop wat achter helaas.

@Helma,
Begrijp ik goed dat er alleen nog een preek van @DIA in de wachtrij staat? Want dan wil ik ook graag weer alvast een preek aandragen. Het gaat om een zendingsdienst (t.b.v. de Balkanzending) in de Hersteld Hervormde gemeente van Staphorst op woensdag 8 mei jongstleden, waarin voorging: ds. D.E. van de Kieft, predikant van de Gereformeerde Gemeente in Nederland op Urk.
Liturgie:
Psalm 147: 6
Psalm 145: 3 en 4
Psalm 56: 5
Psalm 52: 1 en 7
Schriftlezing: Galaten 6
Tekst: Galaten 6: 14
Thema: Roemen in het kruis van Christus
1. Alles schade buíten dit kruis
2. De grond alléén ín dit kruis
3. De kruisiging dóór dit kruis
https://www.hhkstaphorst.nl/kerkelijk-l ... eluisteren en dan van onderen klikken op 'oudere diensten' tot je de dienst van woensdag 8 mei hebt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Prima. Zorg wel dat je bijblijft :OO3
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Preek van de 'week'
Ds. L.A. den Butter
CGK Rijnsburg 12-05- 2019 - 09:30 (Bezorgd)

https://www.cgkrijnsburg.nl/kerkdiensten/2345

Te lezen Johannes 21 : 1-17
Tekst:
15 Toen zij dan het middagmaal gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij liever dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere! Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid Mijn lammeren.
16 Hij zeide wederom tot hem ten tweeden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere, gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Hoed Mijn schapen.
17 Hij zeide tot hem ten derden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, omdat Hij ten derden maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief, en zeide tot Hem: Heere! Gij weet alle dingen, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid Mijn schapen.

Thema voor de preek:

'Jezus' onderzoek van het hart'

1.de reden
2.de manier
3.de uitkomst



Wachtlijst:
1.Ds. S. de Jong, Handelingen 7/8 (Dia)
2. Ds D. E. van de Kieft, Galaten 6: 14 (Jantje)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Altijd weer een ontroerende geschiedenis, dit gesprek van Jezus met Petrus.
Een vraag voor Petrus. In het openbaar, want hij had in het openbaar Zijn Meester verloochend. Maar niet alleen een vraag voor Petrus, ook voor de andere discipelen. Zij hadden Jezus verlaten uit angst.
Ook een vraag bestemd voor ons: hebt gij Mij lief?
Noodzakelijk zelfonderzoek... Hoe reageren we op onderzoekende vragen over ons hart?
Mag aan ons zo'n vraag gesteld worden of reageren we dan geprikkeld.
Het komt er wel op aan: de Heere Jezus liefhebben of niet; binnen of buiten

Als we Hem liefhebben is dat alleen omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.

(vorige week al geluisterd maar nog geen reactie gegeven, dit is de samenvatting die nog in mijn hoofd zit)
Bertiel
Berichten: 4585
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bertiel »

donderdag zit ik 2 uur in de auto, dan hoop ik deze te luisteren
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bezorgd »

Ik doe eigenlijk niet mee met de preekluisterkring , maar had deze preek 'getipt' aan Helma.
Zelf vond ik het een ingrijpende preek.
Dit zijn separerende preken maar dan op een andere wijze dan vaak gebruikelijk.
Vaak wordt separatie heel negatief gebracht. "Dit is het niet, dat is het net niet, je moet dit en je moet dat ervaren hebben etc"
En dat bedoel ik niet vervelend, maar dat is vaak de realiteit. Ik denk dat er wel meer zijn die dat herkennen.

Deze preek is confronterend in die zin, je moet een antwoord geven als je de preek beluisterd hebt.
Met Petrus komt de vraag ook heel direct en concreet op de luisteraar af: "Heb je Mij lief"
Als het ware een herhaling van je geloofsbelijdenis.

Bij een "ja, U weet alle dingen , U weet dat ik U lief hebt" mag het een bevestiging zijn van Gods genade in je gewerkt.
Zelfs een zwakste geloof, kan niet anders dan "ja" zeggen. En mag op deze wijze bevestigd worden in het geloof.

Maar als je 'nee' moet zeggen , weet je dat je in doodsgevaar verkeerd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Herinnering: Preek van de 'week'
Ds. L.A. den Butter
CGK Rijnsburg 12-05- 2019 - 09:30 (Bezorgd)

https://www.cgkrijnsburg.nl/kerkdiensten/2345

Johannes 21 : 15-17
Thema voor de preek:

'Jezus' onderzoek van het hart'
1.de reden
2.de manier
3.de uitkomst



Wachtlijst:
1.Ds. S. de Jong, Handelingen 7/8 (Dia)
2. Ds D. E. van de Kieft, Galaten 6: 14 (Jantje)
3. Ds L.A. den Butter, Exodus 28 : 29 (Helma)
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:Herinnering: Preek van de 'week'
Ds. L.A. den Butter
CGK Rijnsburg 12-05- 2019 - 09:30 (Bezorgd)

https://www.cgkrijnsburg.nl/kerkdiensten/2345

Johannes 21 : 15-17
Thema voor de preek:

'Jezus' onderzoek van het hart'
1.de reden
2.de manier
3.de uitkomst



Wachtlijst:
1.Ds. S. de Jong, Handelingen 7/8 (Dia)
2. Ds D. E. van de Kieft, Galaten 6: 14 (Jantje)
3. Ds L.A. den Butter, Exodus 28 : 29 (Helma)
Dank voor het delen Helma! Wat een goede en mooie preek. Er moet een antwoord komen. Wat heerlijk dat je dan, door Hem alleen, heel schuchter 'ja Heere, ondanks al mijn tegenstribbelen' mag voelen in je hart.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Preekluisterkring

Bericht door Arja »

Ik heb de preek weer twee keer geluisterd. Ben er heel erg blij en dankbaar voor dat ik hem beluisterd heb. Als de Heer tot je spreekt door Zijn Woord (en Geest) dan zwijgen alle andere stemmen. En is het: Jezus alleen.

Verder geen preekbespreking gemaakt.
Ik heb alleen maar geluisterd.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Heb op youtube even geluisterd naar dominee de Jong.
Maar nee. die stem en ja ik weet niet goed het lijkt meer of dat hij een oefening aan het houden is
sorry Dia,

Blijkbaar heb je een andere smaak dan ik.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:Heb op youtube even geluisterd naar dominee de Jong.
Maar nee. die stem en ja ik weet niet goed het lijkt meer of dat hij een oefening aan het houden is
sorry Dia,

Blijkbaar heb je een andere smaak dan ik.
Heeft niets met de preek van de week te maken. Overigens, ik begrijp je, maar hou wat vol. De inhoud is zeer aan te bevelen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Geytenbeekje schreef:Heb op youtube even geluisterd naar dominee de Jong.
Maar nee. die stem en ja ik weet niet goed het lijkt meer of dat hij een oefening aan het houden is
sorry Dia,

Blijkbaar heb je een andere smaak dan ik.
Heeft niets met de preek van de week te maken. Overigens, ik begrijp je, maar hou wat vol. De inhoud is zeer aan te bevelen.
O ?
Ik dacht dat die al van vorige week was.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

@Geytenbeekje, We doen inmiddels (op verzoek) 2 weken over 1 preek.
@Arja, geeft niet. Ik luister onder was opvouwen, en maak dan ook geen aantekeningen. Fijn dat het je goedgedaan heeft!
Bertiel
Berichten: 4585
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bertiel »

Zit op een camping met belabberde verbindingen maar wil wel proberen op te schrijven wat ik van de preek vond.
Indringende preek, confrontatie met je diepste gevoelens ten opzichte van Christus.
Miste soms wel wat diepgang qua bekering / wedergeboorte.
Heb enkele maanden geleden een preek over hetzelfde gedeelte gehoord en daar werd duidelijk gemaakt dat er voor verschillende woorden voor de liefde weinig waarde moet worden gehecht omdat heel het NT door die verschillend worden gebruikt.
Zomaar wat gedachten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 4585
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bertiel »

als ik het goed heb, is de komende twee weken de preek van ds. S. de Jong aan de beurt, die DIA heeft aangedragen:

https://www.youtube.com/watch?v=JE2FOtA1vpA

TEKST:
HANDELINGEN 7:59-60
en HANDELINGEN 8:2
En zij stenigden Stéfanus, aanroepende en zeggende: Heere Jezus, ontvang mijn geest. (7:59)
En vallende op de knieën, riep hij met grote stem: Heere, reken hun deze zonde niet toe. En als hij dat gezegd had, ontsliep hij. (7:60)
En enige godvruchtige mannen droegen Stéfanus tezamen ten grave, en maakten groten rouw over hem. (8:2)

THEMA:
HET LEVEN EN STERVEN VAN STÉFANUS
Deze preek heeft naast het thema geen onderverdeling in punten.
Toch wil ik wel twee hoofdpunten noemen:
a. Hij leek in zijn leven op de Heere Jezus, hij werd niet geduld op de aarde om het Woord Gods
en
b. Hij leek ook in zijn sterven op Hem, waar hij voor zijn sterven nog voor zijn vijanden bad.

Ik heb deze vanmorgen in de auto afgeluisterd.


Ds. de Jong is in onze gemeente predikant geweest.
Ik herinner me enkel maar als zijnde emeritus, die met regelmaat kwam preken. Dat is natuurlijk al Jaren terug. De laatste keren dat ik hem beluisterde was ik nog kind.
De periode van zijn verbondeheid aan onze gemeente, was er 1 van behoorlijk wat roering. De oudgedienden in de kerkenraad vielen weg en de predeking van ds de Jong was niet de meest makkelijke. Toen ook nog de jonge ds. R. van Kooten naar Goedereede, is een flink stuk van de (actieve) gemeente naar Goedereede gegaan, wat behoorlijk wat spanningen gaf. In onze gemeente was er juist onder Gods kinderen die veel aan ds. preken hebben gehad, en dat kan ik na het horen van o.a. deze preek van ds. wel begrijpen. Ook snap ik wel dat er waren die zoekende waren, niet veel voedsel kregen.

Over de preek: ds. blijft dicht bij de tekst en behandeld deze grondig met toepassing voor de geestelijke mens. Wat ik soms mis, is wat duidelijkere seperatie en ook de oproep tot geloof en bekering die nu enkel op het einde wordt gemaakt.

Ondanks de preekstem, die toch ook wel weer herinneringen opriepen, was het goed om deze preek te beluisteren! Bedankt voor het delen Dia
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie