Preekluisterkring

DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

helma schreef:@ Jantje, als Wandelende niet meer onder ons is, prima dat we dan jouw voorstel doen.
Mocht Wandelende toch nog willen reageren dannis hij de vlgnin de wachtrij.
@ DDD, ik was nog wel erg benieuwd naar jouw preek van Ds Molenaar over Psalm 137(?)
Is die deze week aan de beurt? Dan zal ik die vanavond invoeren. Ik ben vanavond vrij.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Oké DDD.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Is dan over 2 weken mijn voorstel aan de beurt? Dan beveel ik in het andere draadje de eerste preek nog aan, voor degenen die dit graag willen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Jantje is goed, maar hij staat er nu al in. Mensen kunnen de vlg 2 weken beide preken luisteren.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

de preek van ds D.J. Budding vond ik ook heel mooi en beluisteren waard.
PKN Elspeet 26-05-2019 15.00
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Inmiddels aan de beurt: een mijns inziens bijzondere kerkdienst in de Oude Kerk in Ede, op 24 maart 2019. Ik bezocht de kerk met twee vanouds vrijgemaakte vrienden. De Oude Kerk trekt zeker sinds de nieuwe vaste predikant opmerkelijk veel gasten in de middagdiensten, ook uit de confessionele gemeente en bijvoorbeeld de NGK en GKV. Vast ook uit de GG, maar dat weet ik niet zeker. Er zal niet veel verschil zijn, vermoed ik zo.

Je kunt de eredienst naluisteren via https://www.hervormdede.nl/oudekerk/diensten/kerkomroep Je kunt daarbij kiezen voor 24 maart 2019.

Het thema van de preek is: “De lastigste zaligspreking”.

Schriftlezing: Psalm 137 en Romeinen 12, 9-21

De tekst is Psalm 137, 7-9

Ik vermoed dat de hand-out van deze leerdienst ooit op de website komt https://www.hervormdede.nl/oudekerk/die ... erdiensten maar op dit moment is dat nog niet het geval.

Psalm 93: 1,4
Psalm 96: 1,4
Psalm 96: 9
Psalm 119: 59, 60, 61
Psalm 37: 14, 15

Het is een traditionele GB-dienst. De geloofsbelijdenis spreekt ieder ‘stil voor zich uit’ mee. God wordt aangesproken als de God van de vergelding en de vergeving. Luister ook zeker het gebed, omdat de eredienst een eenheid is met de preek. Eigenlijk is een preek zonder gebed nooit goed te begrijpen, als het goed is, maar dat is in dit geval wel in het bijzonder het geval. Christus is het, in wie de vergelding en de vergeving samenkomen. God zal ieder vergelden naar zijn werk.

Bij het zingen van psalm 137, 5, ooit per ongeluk opgegeven, wordt de gemeentezang steeds ieler. Wij huiveren bij deze woorden. Maar ondertussen belijden wij wel iedere zondag dat God komt om te oordelen de levenden en de doden.

En Gods oordeel ‘kan niet dan vreselijk wezen’.

Ds. benoemt in de preek dat de huidige terrorisme en de morele ontwikkeling van onze cultuur ons verlegen maakt met geweldsteksten. Wij veroordelen het geweld van terroristen. Christenen doen zulke dingen niet. Toch vinden we in de bijbel verschillende wraakbeden.

Marcion wilde deze schrappen. Antoine Bodar ziet ze als haaks op de leer van Jezus. Maar dat is niet zoals Jezus zelf gesproken heeft. Hij deed niets van deze uitspraken af. De vroege kerk vergeestelijkte deze uitspraken. Wij moeten onze kleine zonden zelf tegen de rots Christus kapot slaan. De vroege kerk was nota bene zelf vervolgd. Maar zij betrekken de psalm op het kwaad van hun eigen leven. Calvijn leert dat je de bijbel letterlijk moet lezen. Hij ziet ook nog niet zo’n ongemak in deze tekst. Dat heeft te maken met zijn tijd en cultuur. Calvijn ziet de gewraakte tekst als een antwoord op de voorzegging uit Jesaja.

Maar hoe moeten wij er nu naar kijken? Want hiermee is onze verlegenheid niet zomaar weg.

Sion staat tegenover Babel als JHWH tegenover de goden van Babel. De Joden worden zwaar vervolgd. Het gaat dus om een gebed van een getraumatiseerd Godsvolk, tot God. Een bede om recht.

Ds. bespreekt de context van de psalm. Hij staat precies tussen psalm 136 en 138.: 136 (Gods goedertierenheid is voor eeuwig) 138 (De Heere strekt zijn hand uit tegen de toorn van zijn vijanden. God verlost de nederigen)

Het volk van God brengt zijn wraakgevoelens bij God. Daarmee geven ze de toorn zijn plaats. Want er is geschreven “Mij komt te wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere der legermachten”. Dat is ook een uitnodiging om met al onze trauma's bij God terecht te komen.

De tekst spreekt ook van kinderen. Zij staan voor de toekomst van Babel, als een symbool van de toekomst van het kwaad. Zoals ook Babel de kinderen van Zedekia heeft gedood voor zijn eigen ogen. En daarna hem de ogen uitstak.(2 Koningen 25, 5,6). Als we het zo lezen, begrijpen we ook hoe zalig het is als dat Babel er niet meer is. Laat Babel geen toekomst hebben!

Jezus zegt, heb je vijanden lief, en doe goed aan hen die jou haten. Maar daarmee is het oordeel en de vergelding niet weggepoetst. Romeinen 12 zegt ook: Wreek jezelf niet. Maar laat ruimte voor de toorn. Want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe. Ik zal het vergelden. Zo belijden wij elke zondag dat God komt om te oordelen de levenden en de doden.

Stel je voor dat er nooit een zuivering komt in deze wereld. Zo is het toch voor mensen die niet in God geloven? Dan worden de bozen nooit, nooit nooit geoordeeld. Dat zou toch afschuwelijk zijn? Want ook vandaag worden er mensen gefolterd en gehersenspoeld. Als je daarbij stilstaat, dan ben je zo blij dat er iemand zal oordelen. Ooit. Dan is het zo weldadig dat iedere zondagavond in de kerk beleden wordt: "Vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden".

Gaandeweg staat Babel in de bijbel voor het kwaad. Die macht van Babel maakt zich steeds breder. Maar dat is niet het laatste. De Openbaring zegt echter dat Babel een keer aan de kant gaat voor het nieuwe Jeruzalem. De verlosten zullen wonen in de stad van de vrede, en zingen van een God die recht doet.

Maar wie bij Jezus komt, gaat ook bidden om recht.
Ook in de hemel bidden de martelaren om wraak, vgl. Openbaring 6, 10. Zij bidden tot God om recht, om de komst van Gods koninkrijk, om liefde voor vijanden, om bevrijdend recht voor verdrukten en om veroordelend recht over onderdrukkers.

Wat ik mooi aan de preek vond is dat de dominee benadrukt dat de gelovigen van het oude verbond met hun begrijpelijke wraakgevoelens precies kwamen waar zij hoorden. En dat wij met al onze trauma's bij God mogen komen, en dat we daarin best duidelijk mogen spreken. Dat was voor mij een nieuw perspectief in het denken over psalm 137 in het licht van het Nieuwe Testament. Ik was altijd een tegenstander van deze teksten in de nieuwtestamentische eredienst, eigenlijk totdat de gruwelen van IS mij erbij bepaalden dat deze liederen voor mensen in Syrie zo sprekend en levend zijn, en dat ik mijn vrome gedachten maar beter zo snel mogelijk beschaamd aan de kant kon schuiven. Maar het perspectief dat wij juist met onze terechte boosheid bij God mogen en moeten zijn, vond ik wel heel verhelderend. De context is immers dat de Joden bespot werden, en daarmee tot God kwamen.

Los daarvan heeft deze dominee een toegankelijke preekstijl. Er is als je het kritisch bekijkt, misschien eigenlijk niet veel bijzonders aan. Als meer dominees gewoon zichzelf zouden zijn op de preekstoel, dan zouden er veel meer predikanten zijn die zo goed kunnen preken. Daar ben ik echt van overtuigd. Maar zolang dat niet gewoon is, snap ik heel goed waarom deze dominee zo’n zegen is voor de kerk. Wij waren in ieder geval erg onder de indruk van de preek.

Zie ook:
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-j-m-m ... -1.1559596

https://www.rd.nl/kerk-religie/verplett ... -1.1121114
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ik heb beide preken geluisterd.
Bedankt voor de link @DDD, leerzame preek, die ik niet snel zal vergeten.

@Jantje, de preek van ds de Kok vond ik heel bewogen en ernstig. Heel mooi hoe hij de kinderen er steeds met alledaagse voorbeelden bij betrekt en een moeilijk gedeelte dichtbij kan brengen.
Het viel me wel op dat hij bij het ene thema heel stellig zegt: daar is helemaal geen grond voor in de Bijbel (waarvan ik denk, als er zoveel medechristenen een andere visie overhebben dat je best wat terughoudender mag reageren) terwijl hij bij andere dingen heel eerlijk zegt: ik weet het niet.
Maar het was een indringende preek die je op een of andere manier wel aangrijpt. Hij heeft wel de gave om dingen heel liefdevol en eerlijk heel dichtbij te brengen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

helma schreef:@Jantje, de preek van ds de Kok vond ik heel bewogen en ernstig. Heel mooi hoe hij de kinderen er steeds met alledaagse voorbeelden bij betrekt en een moeilijk gedeelte dichtbij kan brengen.
Het viel me wel op dat hij bij het ene thema heel stellig zegt: daar is helemaal geen grond voor in de Bijbel (waarvan ik denk, als er zoveel medechristenen een andere visie overhebben dat je best wat terughoudender mag reageren) terwijl hij bij andere dingen heel eerlijk zegt: ik weet het niet.
Maar het was een indringende preek die je op een of andere manier wel aangrijpt. Hij heeft wel de gave om dingen heel liefdevol en eerlijk heel dichtbij te brengen.
Welk thema was dat?
Verder helemaal met je eens! Ik hoor hem bijzonder graag (maar dat wist je al...).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ik denk dat het over het 1000 jarig vrederijk ging.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

helma schreef:Ik denk dat het over het 1000 jarig vrederijk ging.
O ja, inderdaad. Maar dat is natuurlijk ook helemaal niet Bijbels. @Valcke is daar in een ander draadje al eens heel uitvoerig op ingegaan. Maar goed, dat was ook niet het belangrijkste van de preek.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Jantje schreef:
helma schreef:Ik denk dat het over het 1000 jarig vrederijk ging.
O ja, inderdaad. Maar dat is natuurlijk ook helemaal niet Bijbels. @Valcke is daar in een ander draadje al eens heel uitvoerig op ingegaan. Maar goed, dat was ook niet het belangrijkste van de preek.
Iemand als Brakel had dus gewoon een dikke duim.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

helma schreef:
Jantje schreef:
helma schreef:Ik denk dat het over het 1000 jarig vrederijk ging.
O ja, inderdaad. Maar dat is natuurlijk ook helemaal niet Bijbels. @Valcke is daar in een ander draadje al eens heel uitvoerig op ingegaan. Maar goed, dat was ook niet het belangrijkste van de preek.
Iemand als Brakel had dus gewoon een dikke duim.
Ik vermoed dat hij het in dit verband inderdaad niet juist had. Zie ook hier: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 15#p833158 en verderop in het draadje: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 15#p833187.
Ik volg hier volledig de visie van @Luther. En ik vermoed dat die op één lijn is met de visie van ds. De Kok.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ik ben met de visie van Brakel opgevoed, dus ik hou het maar bij wat ik geleerd heb.
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bertiel »

helma schreef:Ik ben met de visie van Brakel opgevoed, dus ik hou het maar bij wat ik geleerd heb.
Onze dominee heeft tijdens het behandelen van (een gedeelte van) de redelijke godsdienst, gezegd dat Brakels uitleg van openbaringen en zijn visie op oa het 1000 jarig rijk wat dubieus en bestrijdbaar zijn.
Ik zou er graag meer van willen leren. Onlangs werd het nog uitvoerig maar voren gehaald door Jehova getuigen.
Misschien de boeken van ds R. Van Kooten aanschaffen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
helma schreef:
Jantje schreef:
helma schreef:Ik denk dat het over het 1000 jarig vrederijk ging.
O ja, inderdaad. Maar dat is natuurlijk ook helemaal niet Bijbels. @Valcke is daar in een ander draadje al eens heel uitvoerig op ingegaan. Maar goed, dat was ook niet het belangrijkste van de preek.
Iemand als Brakel had dus gewoon een dikke duim.
Ik vermoed dat hij het in dit verband inderdaad niet juist had. Zie ook hier: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 15#p833158 en verderop in het draadje: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 15#p833187.
Ik volg hier volledig de visie van @Luther. En ik vermoed dat die op één lijn is met de visie van ds. De Kok.
Maar je hebt de uitleg van Wilhelmus à Brakel (en trouwens veel andere oudvaders uit die tijd) wel gelezen?
Plaats reactie