Preekluisterkring

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ik ben overigens benieuwd waar zijn uitleg over de regenboog vandaan komt....heb ik nog nooit gehoord.
Cirdan
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door Cirdan »

Hierbij mijn aantekeningen bij de preek van deze week

08 okt 2017 PKN Arnemuiden dr. M. Klaassen Genesis 8:20-9:17 (verbond dl. 4)
102: 10,16 89:1 89:3 104:7,8 85:1,3 103:4,5

Jongerenwoord. Voorbeeld van de vlag van Zeeland met leeuw die uit het water komt, watersnoodramp. Niet heel Nederland stond onder water, net als bij de zondvloed, dat heeft te maken met wat de HEERE beloofd heeft bij Noach. Er kunnen soms overstromingen zijn, maar het zal nooit meer gebeuren dat de hele wereld onder water staat.

1. Aanloop naar dit verbond
2. Betekenis van dit verbond
3. Teken van dit verbond
4. Doel van dit verbond

Wat ligt er aan het eind van de regenboog? Men zegt een pot met goud. Dat is een fabel, er ligt nog iets oneindig veel kostbaarders, Gods verbond met Noach.
1. Adam was ongehoorzaam aan de HEERE en dat had verschrikkelijke gevolgen. Al snel gaat het bergafwaarts met de mensen, met de wereld. Dan horen we al in Gen. 4, het eerste geslacht na de zondeval met Kain, vervolgens met Lamech (Gen. 4:23) In Gen. 6:5 klinken al deze woorden van God, onze natuur is verdorven. Wat Hij toen in die mensen zag, ziet Hij dat ook nu niet in ons. De slechtheid van de mens is groot. Het zaad van het kwaad zit in uw, jouw en mijn hart. Vb: keurige arts die bij de Einsatzgruppe zat. In Auschwitz zag je even wat de mens echt is. Rom. 8:7 we zijn zo gewend geraakt aan al onze gedachten, we kunnen ermee leven, God kan er niet mee leven! Hij wil dat we berouw krijgen als we zien wie we zijn. Dat we zien dat we niet deugen. Hoe makkelijk leggen we dit naast ons neer, we hebben de Heilige Geest zo nodig dat we het gaan beseffen, dat we dan gaan walgen van onszelf. We zullen nooit tot Christus vluchten als we ons niet bewust zijn van onze zonden. Bidt dat de HEERE je ogen opent, dat wil Hij doen én kan Hij doen. Ez. 33 Ik zal maken dat je een walging van jezelf krijgt. Als u dat beleeft vanmiddag, zie dan het wonder van Christus Jezus. Hij is niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, Luk. 5:32 maar die ziek zijn. Juist als u zich het minst geschikt voelt voor Jezus, dan bent u het geschiktst. U hoeft zich niet geschikt te voelen, Hij is een geschikte Zaligmaker voor ongeschikte zondaren. Als God de kwaadheid van de mensen ziet, is op een moment de maat vol Gen. 6:6. De HEERE gaat een daad stellen, dan komt de zondvloed. God spoelt letterlijk de wereld schoon. God kan de zonde niet verdragen, Hij is geen sinterklaas of oude opa, Hij is rechtvaardig, een Rechter Psalm 7. God gaat echter door ondanks onze zonde. Het water daalt en Noach maakt een offer en dat is aangenaam voor God. En daar vangt onze tekst aan. God zegt dat de zondvloed eenmalig was. De zondvloed heeft niet de mens veranderd, dat horen we in Gen. 8:21, en toch zal de zondvloed niet meer gebeuren. Hij zou bezig blijven, Zijn oordeel zendende. Zelfs Noach ligt dronken in zijn tent in Gen. 9. Dan komt er van Gods plan niets terecht, immers als God mensen blijft vernietigen hoe zal Zijn verlossingsplan dan zijn voortgang hebben.
2. Gen. 9:9-11 Dit is een bijzonder verbond, het is een allesomvattend verbond, niet slechts met een mens of meerdere mensen. Dit is geen particulier verbond, maar een universeel verbond. Het gaat alle levende wezens aan, zelfs muizen en spinnen. Het gaat God ook om de redding van Zijn schepping. Hij is een heel eenzijdig verbond en een onvoorwaardelijk verbond. Adam moet gehoorzaam zijn, Abraham zal gehoorzaam moeten zijn. Het gaat om twee dingen in dit Noachitisch verbond: God spaart en de HEERE bewaart. God zal de wereld sparen voor Zijn oordeel door geen vloed meer te zenden die alles ten gronde zal richten, hoe zien we hier Gods geduld! We zijn het oordeel van God nog even waardig, doch Hij is lankmoedig en genadig. Geloof je echt met je hart dat je het oordeel hebt verdiend? En dat God geen onrecht doet als Hij dat voltrekt. Ds. G. Boer zag het bombardement op Rotterdam en kwam tot het inzicht dat het geen onrecht zou zijn als ze op hem zouden vallen. 2 Petr 3:8 God gaat tot het uiterste in Zijn lankmoedigheid, Hij ziet het kwaad elke dag vanuit de hemel. Hij wil niet dat je verloren gaat, maar dat je behouden wordt.
Naast de sparing is er ook de bewaring in dit Noachitische verbond. De structuren die Hij in de schepping heeft gelegd, houdt Hij in stand. Hij zorgt ervoor dat er gezaaid en geoogst kan worden zodat jij kunt eten. Zelfs de wisseling van dag en nacht gebeurt omdat God het wil, omdat God goed is voor slechte mensen. Math. 5:45 Vanwege dit verbond blijft de schepping in stand en blijft ook het samenleven als mensen mogelijk. Want God stelt het recht in (Gen. 9:5). Lex talionis, de wet van de gelijkwaardige vergelding. Oog om oog, tand om tand, Deut. 19 daar is onze rechtspraak nog steeds op gestoeld. Sociale controle en de rechtstaat zorgen voor een beteugeling van het kwaad in de samenleving.
3. Gen. 9:12,13 vanmorgen was er hier een mooie regenboog, hebt u hem gezien? Dat teken gebruikt God voor Zijn verbond. Er zit symboliek achter de regenboog. Een boog is een wapen, een oorlogswapen. Je moet hem richten met de ronde kant naar je tegenstander, maar hoe staat de regenboog erbij? De regenboog staat met de ronde kant van ons af, God heeft de wapens afgelegd. God verkeert niet langer op voet van oorlog met de mens. Als Noach soms mocht denken bij donkere wolken, er komt toch weer een zondvloed, mocht hij de regenboog zien dat God de wapens heeft afgelegd.
4. Er zijn vier redenen. Het Noachitisch verbond zorgt er allereerst voor dat we kunnen leven, dat er eten is. In de tweede plaats zagen we dat we kunnen samenleven ondanks ons kwaad. De derde reden is dat Gods genadeverbond, Gen. 3:15 tot vervulling kan komen, zonder het Noachitisch verbond had het slangenzaad al lang het vrouwenzaad verslagen. Het verbond met Noach staat ten dienste aan het genadeverbond. Al laatste kan het Evangelie verkondigd worden door het Noachitisch verbond, dat zien we bij Paulus in de Handelingen, telkens wordt hij belaagd, doch dankzij de Romeinse rechtspraak kan Paulus doorgaan met de Evangelieverkondiging.
God hoeft Zijn boog niet meer om ons te richten omdat er een Ander is geweest die de pijlen die wij verdiend hebben in Zich heeft gekregen. Op Golgotha kwamen de pijlen van Gods toorn op Hem neer. Daarom staat de aarde er nog en mag jij vanmiddag nog het Evangelie horen. Wie nu met zijn verdorven bestaan bij Golgotha schuilt is veilig, want het oordeel is daar al vertrokken. Dat moet je wel doen, want er komt eens een einde aan Gods lankmoedigheid. God oordeelt dan de aarde, niet door water, maar door vuur. Dan zal Hij de boog nemen en treffen de zondaren die zich niet bekeerd hebben Psalm 7. Dat is de ernst van vanmiddag.
Cirdan
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door Cirdan »

helma schreef:Ik ben overigens benieuwd waar zijn uitleg over de regenboog vandaan komt....heb ik nog nooit gehoord.
Ik was ook onbekend met deze uitleg, maar ik lees hem terug bij Matthew Henry:
A bow speaks terror, but this has neither string nor arrow; and a bow alone will do little hurt. It is a bow, but it is directed upward, not toward the earth; for the seals of the covenant were intended to comfort, not to terrify.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ah superbedankt! Ik heb niet meegeschreven want luisterde onder het was vouwen...je kan geen 3 dingen tegelijk doen hé.
En bedankt voor het stukje van M Henry.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Dodo »

Is het wel juist om de regenboog zo uit te leggen? Het is namelijk helemaal geen boog maar een cirkel, alleen wij zien er maar een deel van.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hendrien »

Ebenezer Erskine heeft daar ook een boekje over geschreven: De regenboog van het verbond.
https://www.bol.com/nl/p/regenboog-van- ... 666769413/

Naar aanleiding van Openbaring 4:3 "En een regenboog was rondom den troon".
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door eilander »

Bunyan wijst nog op de vele keren dat het woord 'verbond' in dit Bijbelgedeelte terugkomt:
"Dit woord verbond is alzo de zesde herhaling er van: Mijn verbond, het verbond, een verbond en het eeuwig verbond. O, hoe gaarne zou God het in het hoofd van de inwoners der wereld willen instampen, dat Hij voor mensen een verbond der genade heeft!"
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Vanaf vandaag nieuwe preek:

https://kerkdienstgemist.nl/assets/1479 ... jEXJEDvI0M

Het verbond met Abraham
(Serie 'Verbonden', dl. 5)

Dr.M Klaassen
Schriftlezing: Genesis 12: 1-4 en Genesis 15: 1-21
Kerntekst: Genesis 12: 1-4 en Genesis 15: 1-21
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Vanavond geluisterd en aantekeningen gemaakt; ik moet ze alleen nog even uitwerken. Misschien morgen.

Twee kernbegrippen uit de preek: Genade en Eenzijdig Gods werk.
Gode zij dank!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Gods verbond met Abraham

1De roeping van Abraham Genesis 12
2Verbond met Abraham Genesis 15
3De plicht van Abraham
4De vervulling voor Abraham


Donkere tijd...veel kerkverlating.
Maar er is andere kant! 20 jonge mensen hebben zich opgegeven voor belijdeniscatechisatie.
Moeilijke tijd, dat wel. Donker? Abraham leefde misschien wel in de donkerste tijd. Eén mens… die de Heere diende.
God had de wereld schoongespoeld. Van korte duur. Dezelfde oude mens leefde. Nog steeds boos van zijn jeugd aan. Zelfs al zichtbaar bij Noach.
Torenbouw Babel. Er is niks veranderd. Neergaande spiraal. De oplossing moet echt bij God vandaan komen.
God roept Abraham. Ontzettend belangrijk moment! Dertien hoofdstukken over Abraham. Over 1 leven. Genesis zoomt in op Abraham en zijn nageslacht.
God zorgt in hem voor een oplossing. Abraham is Gods antwoord op de problemen waar Adam voor gezorgd heeft.
In deze donkere tijd roept God Abraham. Rijke herdersvorst uit Ur der Chaldeeën (huidig Irak)
Ab was een heiden. Diende de Maangod. De roeping kwam bij God vandaan. Niet bij Abraham.
Genade.Pure genade. Gods voornemen. God roept goddelozen.
Krachtige roeping.
Ga uit! En hij gaat. Als God je krachtdadig roept, ga je.
Vb. Zacheus.
Als Jezus jou roept, dan kom jij ook.
God roept en Hij belooft Abraham iets, drie dingen
1.Een land.
Naar het land dat Ik u wijzen zal
2. Een volk
Ik zal u tot een groot volk maken. (A&S onvruchtbaar)
3. Een zegen
En Ik zal u tot een groot volk maken, en u zegenen, en uw naam groot maken; en wees een zegen!
En Ik zal zegenen, die u zegenen, en vervloeken, die u vloekt; en in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden. 5x zegenen in deze belofte!

Deze drie dingen had Adam verspeeld
1. Hij moest de hof uit
2. Hij bracht geen godvruchtig volk voort
3. Hij bracht vloek en geen zegen

Adam verbond verbroken
God maakt nieuw verbond (Gen. 3:15)
Nu roeping Abraham; is verdere stap, ontvouwing van het verbond
God sluit verbond met Abraham

2. God sluit verbond. Genesis 15
Er is niks veranderd
Abraham heeft geen land en geen kind
Ab wil Eliezer . Adopteren, beschouwen als erfgenaam.
Dat bedoelde God niet, Ik zal ú tot groot volk maken
God bemoedigt Abraham > > Sterren in de nacht
Zo zal uw nageslacht zijn
Wat doet Abraham? Redeneren?
Vs 6 en Abraham geloofde in de Heere, en de Heere rekende het hem tot gerechtigheid
Geloof tegen onmogelijkheid in. Op Zijn Woord
God sluit verbond
Ik ben de HEERE uw God
(Bekend uit de wet) >> verbond
Aanhef: de verbondsformule

Eerst met wie > Ik ben de Heere
dan: Wat is de relatie tussen partijen > Uw God, Die u uitgeleid hebt uit Ur
dan: Waar gaat het over >> De inhoud verbond

Ceremonie verbondsluiting in die tijd gebruikelijk.
Verbond Sluiten in Hebreeuws: Berith: verbond snijden/hakken
Men nam dieren/slachten: doormidden gekliefd
Tegenover elkaar gelegd, met ruimte ertussen:
Een baan om er tussendoor te lopen, hand in hand samen.
Als ik mij niet houd aan onze afspraak, dan mag jij met mij doen wat we met die dieren gedaan hebben
Verbond was een zaak van leven en dood
Verbondswraak: klieven.

Abraham wacht op de Heere;
Er is een zuil van vuur. (Vuurkolom >de Heere is erbij))
Die gaat tussen de stukken door: God zal zich aan dat verbond houden
En nu Abraham…..hij doet niets
Wat betekent dat? Alleen God gaat tussen de stukken door!
Ik zal zorgen voor de uitvoering van het verbond.

Het genadeverbond gaat uit van God. Hij stelt Zich verantwoordelijk voor de uitvoering. God belooft: land-volk-zegen. Het zal uitkomen
Het verbond gaat uit van God. Hij neemt het initiatief
Het is echt een genadeverbond. Hij staat Zelf garant voor de vervulling.
Als een van ons zich niet houdt aan het verbond dan zal Ik de consequentie daarvan dragen: de vloek van het verbond op Mij nemen.
Zo is het gegaan: Golgotha
God, in Zijn Zoon draagt de vloek. De doodstraf. Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.

De Onschuldige voor de schuldige.
Verbijsterend. God draagt de straf voor de verbondswrekers
De straf die ons de vrede aanbrengt.
Liefde en de rechtvaardigheid van God: de straf komt: zodat verbondswrekers vrijuit kunnen gaan
God is rechtvaardig. God der wrake.
God is liefde. Hij wil zalig maken
Gij zal Zelf het oordeel dragen
Verbond is echt genade verbond!

Dit genadeverbond is ook voor zijn kinderen
Vers 18 uw zaad heb ik dit land gegeven
Het is niet individualistisch ! Ook voor zijn kinderen. Genesis 17. En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.
God betrekt de kinderen erbij, in het verbond begrepen (besnijdenis)
In Gods verbondshandelen zijn de kinderen begrepen
Dat is in de Gereformeerde traditie de reden voor kinderdoop. De tekst uit het Doopformulier is de tekst uit hs 17: gelijk God spreekt tot Abraham, den Vader aller gelovigen, en overzulks mede tot ons en onze kinderen, zeggende, Gen. 17:7: Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uwen zade na u.

Kinderen horen bij het verbond; dus teken van het verbond
OT > besnijdenis, NT > doop

3. De plicht van Abraham
God neemt initiatief, staat garant.
Betekent niet voor Abraham dat hij niets hoeft te doen
In alle verbonden twee delen, twee kanten
Het verbond wordt eenzijdig opgericht, bevat wederkerigheid
De Heere verwacht iets van Abraham.
> gehoorzamen. Wandel voor Mijn aangezicht en wees oprecht.
Genesis 18: “Want Ik heb hem gekend, opdat hij zijn kinderen en zijn huis na hem zoude bevelen, en zij den weg des HEEREN houden, om te doen gerechtigheid en gerichte; opdat de HEERE over Abraham brenge, hetgeen Hij over hem gesproken heeft.”
Abraham moet de weg van de Heere houden
Gerechtigheid en gericht doen. In Gods wegen gaan.
1 voorbeeld: besnijdenis Genesis 17:10
Vs 14: niet doen= verbond verbreken = ongehoorzaamheid.

Tegenstrijdig? Abraham deed niets God zou alles doen….en nu toch voorwaarde.
Is ook zo, er zijn voorwaarden! Ook voor u en mij...God vraagt gehoorzaamheid. Doopformulier: zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen.
Dat verwacht God: geloof en bekering
Dat kunnen we niet….
Het is waar. God vraagt dat
Het is waar: dat kunnen we niet
O bijzonder, wat God vraagt wil Hij ook geven!

Voorwaarden, maar je hoeft ze zelf niet vervullen, Hij wil het geven
Het is helemaal genade!
Zit u ermee? Vastgelopen? Ik moet me bekeren, ik moet geloven
Ik kan niet en ik wil niet
Ga maar naar de Heere, vraag maar als Augustinus: Geef mij wat U beveelt. Al wat u ontbreekt schenk Ik zo gij t smeekt, mild en overvloedig.
Het zijn genadegaven die de Heere geven wil
Heerlijk! Het is de Heere Zelf die zorgt voor vervulling.
Abraham en zijn nageslacht moeten gehoorzaam zijn…
Zijn ze dat? Steeds weer verlaten ze God, dienen ze afgoden, overtreden ze Zijn geboden.
Wat moet er terecht komen van het verbond?
Als het aan ons ligt... niks.
God zorgt Zelf voor de vervulling
Denk aan Genesis 15
De Heere gaat Zelf tussen de stukken door
Hij neemt ons falen, onze schuld en ongehoorzaamheid op Zich
Opdat Hij ons zou vervullen.

4. De vervulling van het verbond.
psalm 105:5 gezongen
God doet wat Hij belooft heeft
Land>>> Jozua: Het volk Israël krijgt een land
Abraham krijgt een volk
Abraham krijgt een zegen
Zegen voor Israël, maar ook heel de wereld. Dat beloofde God: in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden

Tot zegen van heel de wereld Jezus Christus, de zoon van Abraham
Op Golgotha alles vervuld.
Na Pinksteren, de zegen van Abraham > de zegen gaat naar heel de wereld.
Die belofte van het land, komst straks tot volkomen vervulling
Nieuwe hemel en nieuwe aarde. Waarop gerechtigheid wonen zal.
Gods volk uit Jood en heiden gezegend in Hem, de grote Zoon van Abraham

Een ding nog: zult u erbij zijn? Zal jij erbij zijn?
Om bij hem te horen, moet je wel een kind van Abraham zijn. Het geloof van Abraham hebben. Galaten 3: Zo verstaat gij dan, dat degenen, die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.
Dus als je gelooft ben je een kind van Abraham.
Abraham geloofde God, de Heere rekende het hem tot gerechtigheid.
Dwars tegen onmogelijkheid in klampt Abraham zich vast
Als je dwars door je onmogelijkheid heen vastklampt aan Zijn woord ben je een kind van Abraham.
Verhaal van Kohlbrugge: Er was een meisje op catechisatie. Hij bood haar een daalder aan, maar met zijn hand hield hij haar hand vast: ze kon niet bewegen. Toch werd haar de Daalder voorgehouden, ze mocht hem hebben.. Zij pakte daalder met haar mond. Bravo! Zei Kohlbrugge. Legde de daalder in haar hand! Wat Is geloven; ze antwoordde: geloven is amen zeggen op wat God zegt, God houden voor een eerlijk man. Dat is geloof!
Nochtans in al je onmogelijkheid vastklampen aan Zijn Woord.
Hier is mijn Zoon, U mag Hem nemen! Mag dat?
Hij heeft het toch gezegd
Zalig hij, zij die geloofd heeft!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Nog mensen geluisterd??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

http://kerkdienstgemist.nl/assets/14870 ... jqktUDvI0M

Het verbond met Israël (Serie 'Verbonden', dl. 6)

dr. M. Klaassen
Kerntekst: Exodus 19: 1-25
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Belangrijke preek. Ik plaats geen samenvatting, luister zelf maar :tilt
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

helma schreef:Belangrijke preek. Ik plaats geen samenvatting, luister zelf maar :tilt
Bij mij ligt het even stil ik hoop volgende week verder te gaan
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

helma schreef:http://kerkdienstgemist.nl/assets/14870 ... jqktUDvI0M

Het verbond met Israël (Serie 'Verbonden', dl. 6)

dr. M. Klaassen
Kerntekst: Exodus 19: 1-25
I.v.m de vele diensten, geen nieuwe preek vandaag maar een herinnering aan de preek van vorige week.
Plaats reactie