Preekluisterkring

Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Preekluisterkring

Bericht door Pioenroosje »

Ja, ik heb 'm ook geluisterd. Wat een prettige stem heeft die dominee. En wat een mooie site om na te luisteren. Fijn dat je kan kiezen voor de hele dienst naluisteren, of alleen de preek.

Ik heb weinig toe te voegen aan de opmerkingen van Helma. Het was ernstig en indringend. Ik ben wel gewend aan de biddagen die fungeren als boetedag. De dominee deed het voorkomen of dat een unicum was in Nederland, ok, iets overdreven. :) Toch vind ik dat gelijk wel een lastig punt: hoe neem je die ernst mee je leven in? Het geeft een bepaalde levensernst, die het leven ook zwaar maakt.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik ben er nog niet aan toegekomen.

Maar dat wil ik nog wel doen.

Overigens hoorde ik onlangs een preek van ds. J.M. Molenaar over psalm 137, 9: de moeilijkste zaligspreking. Dat was mijns inziens een indrukwekkende preek, die zeer de moeite van het beluisteren en bespreken waard is.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Komt in de wacht DDD.
Maandag de nieuwe preek, dus voor de preek van ds Lohuis nog even een herinnering.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

De nieuwe luisterpreek voor de komende 2 weken:

17 Maart. CGK Renswoude, Ds. P. den Butter

https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=418

Lezen Lukas 22:24-38
Tekst vers 31, 32 a,
31 En de Heere zeide: Simon, Simon, ziet, de satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe;
32 Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude;

Wie is Simon Petrus?
1. Satan zegt: hij is van mij! (ik zift hem)
2. Jezus zegt: hij is van Mij (Ik bid voor hem)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Preekluisterkring

Bericht door Wandelende »

helma schreef:Wie is Simon Petrus?
1. Satan zegt: hij is van mij! (ik zift hem)
2. Jezus zegt: hij is van Mij (Ik bid voor hem)
Erg indringende prediking. Door onze (mijn) zonden moet de Heiland voortdurend lijden. Zelfs in de vroomheid is de hoogmoed en zelfheffing een kastijding van Hem.
En toch gooit de Heere Jezus het touw niet om de nek om uit te breken in de zonde. Gehoorzaam, trouw en liefdevol, omdat Jezus Petrus had ontvangen van Zijn Vader: "Ik bid voor hem."

Dank voor het delen!
(~)
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
helma schreef:Wie is Simon Petrus?
1. Satan zegt: hij is van mij! (ik zift hem)
2. Jezus zegt: hij is van Mij (Ik bid voor hem)
Erg indringende prediking. Door onze (mijn) zonden moet de Heiland voortdurend lijden. Zelfs in de vroomheid is de hoogmoed en zelfheffing een kastijding van Hem.
En toch gooit de Heere Jezus het touw niet om de nek om uit te breken in de zonde. Gehoorzaam, trouw en liefdevol, omdat Jezus Petrus had ontvangen van Zijn Vader: "Ik bid voor hem."

Dank voor het delen!
Bij ons gisteren ook een preek over Petrus. Hij dacht zelf voor de Heere Jezus te kunnen en willen sterven. In plaats daar van ging hij de Heere Jezus verloochenen. Wat een les. Petrus is niet ver weg in het eigen leven..
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

helma schreef:Zijn er al mensen die de preek geluisterd hebben?

Ik vond het heel indrukwekkend. En beschamend. En toch ook wel vertroostend (met name het laatste punt)
Ik denk dat ik nog nooit de biddag heb gehouden zoals de dominee het neerlegde.
Wat 'wen' je eigenlijk aan de zonden om je heen. En wat voel je weinig echt de nood van de onbekeerde medemens.

Het was een spiegel om te zien hoe de biddag gestalte heeft in je leven.
En dan moet ik eerlijk belijden dat ik zo weinig tranen huil bij het zien van het verbeken van Gods wet. Zeker als het gaat om de wat wijdere kring, zoals de dominee het zei. Het gaat ook om de gemeente, om je omgeving, om je dorp, om de wereld.
Maar als je dan moet komen zonder tranen... Hij heeft gesnikt toen Hij voor Jeruzalem stond. Dat zijn Borgtochtelijke tranen.

Wat voel je tijdens zo'n preek hoe ernstig de zonde is. En wat het voor de Heere moet betekenen. En dat het zo ontzettend erg is als Zijn liefde wordt versmaad.
Maar ook wat een wonder het is dat Hij toch nog het Evangelie geeft. En dat Zijn liefde zich uitstrekt naar zondaren.
En dat Hij álles volbracht heeft.
Ik sluit me hier van harte helemaal bij aan. Ik was eerder nog niet aan de preek toegekomen. Maar het was de moeite zeker waard. Dan vallen kerkmuren écht weg. En dat geldt in de eerste plaats voor de preek, maar in de tweede plaats ook voor de liturgische gewoonte binnen deze gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Preekluisterkring

Bericht door Pioenroosje »

helma schreef:De nieuwe luisterpreek voor de komende 2 weken:

17 Maart. CGK Renswoude, Ds. P. den Butter

https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=418

Lezen Lukas 22:24-38
Tekst vers 31, 32 a,
31 En de Heere zeide: Simon, Simon, ziet, de satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe;
32 Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude;

Wie is Simon Petrus?
1. Satan zegt: hij is van mij! (ik zift hem)
2. Jezus zegt: hij is van Mij (Ik bid voor hem)
Wat heerlijk dat er nog zulke oude en wijze predikers zijn. Ik heb ademloos zitten luisteren. Ook de avondpreek, die eigenlijk een soort vervolg hierop is, is zeker de moeite waard om te luisteren. Om stil te staan bij die zeef van Satan, maar ook bij het gebed van Christus. Een dagelijks gebed: 'Heere, houdt u mij vast, anders...'
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Even een herinnering...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ik moet veel terugdenken aan deze preek.
Heftiger dan tevoren heb ik de laatste tijd het ziften op de zeef ervaren.
Die preek sluit erg aan bij mijn eigen ervaringen.
Aangrijpend vond ik dat de duivel ahw zegt over Petrus 'ik heb het recht om hem te ziften, want hij hoort bij mij. En daarom zift ik hem. Eens kijken wat er overblijft'
De woorden en daden van Petrus gaven de satan het recht om Petrus zo te zien.
Dat is een veroortmoedigende spiegel om in te blikken...

Maar aan de andere kant de woorden van Jezus 'Ik heb voor u gebeden dat u geloof niet ophoude. Hij is toch van Mij. Ik heb hem gekocht met Mijn dierbaar bloed'
Dat ook steeds weer te mogen ervaren. Dat de Heere je vasthoudt en dat Hij als de biddende Hogepriester voor je bidt dat je geloof niet ophoudt.

Er zou een heleboel te zeggen zijn over de preek. Jammer dat er zo weinig mensen hebben geluisterd deze keer.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

DDD schreef:Ik ben er nog niet aan toegekomen.

Maar dat wil ik nog wel doen.

Overigens hoorde ik onlangs een preek van ds. J.M. Molenaar over psalm 137, 9: de moeilijkste zaligspreking. Dat was mijns inziens een indrukwekkende preek, die zeer de moeite van het beluisteren en bespreken waard is.

@DDD zorg jij voor een link naar deze preek, incl thema en evt punten?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preekluisterkring

Bericht door Herman »

Ik wel. Maar ik heb er niets van te vinden. Het is waar/juist zoals het gezegd is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door eilander »

helma schreef:Jammer dat er zo weinig mensen hebben geluisterd deze keer.
Ik heb drie keer geprobeerd de preek te downloaden, maar elke keer kreeg ik een technische fout als het bestand bijna op mn computer stond.
Toen heb ik de preek van ds. Stelwagen maar geluisterd die Ad had aanbevolen.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Preekluisterkring

Bericht door Pioenroosje »

Ik denk zomaar dat er veel meer mensen luisteren dan dat er reageren, Helma :)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ja dat zal ook wel. Maar het bleef nu een beetje stil... En ik gunde jullie zo deze preek te horen.
Plaats reactie