Preekluisterkring

Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Preekluisterkring

Bericht door Pioenroosje »

Ok, maar dat stukje over die vertalingen bij het oud papier was al veel eerder in de preek. Vandaar dat ik het niet snapte.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Preekluisterkring

Bericht door GGotK »

Geytenbeekje schreef:Is het dan een idee om preken te beluisteren van dominees die we allemaal 'waarderen'?
Een paar van elk kerkgenootschap (PKN,CGK,HHK,GG)
Dat lijkt me een lastige opgave.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zita »

Dit topic begon met een prekenserie van ds Klaassen over het verbond. Nu blijkt hervormd Arnemuiden overgestapt te zijn van kerkdienstgemist naar kerkomroep, en daarmee lijken alle preken van die serie niet meer vindbaar te zijn. Of staan ze toch nog ergens online?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zita schreef:Dit topic begon met een prekenserie van ds Klaassen over het verbond. Nu blijkt hervormd Arnemuiden overgestapt te zijn van kerkdienstgemist naar kerkomroep, en daarmee lijken alle preken van die serie niet meer vindbaar te zijn. Of staan ze toch nog ergens online?
Op de website staat: Oudere uitzendingen zijn beschikbaar via KerkOmroep. De kerkdiensten die voor 1 februari 2018 via KerkdienstGemist werden uitgezonden, zijn vanaf heden niet meer beschikbaar.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Preekluisterkring

Bericht door Nasrani »

Pioenroosje schreef:
Jantje schreef:Want vond je van zijn visie aan het eind van de preek over de King James-vertaling? Dat had ik nog nooit zo gehoord en vond ik een heel goed argument.
Een argument voor wat?

Ik begrijp niet zo geod wat je van me wilt horen. De kanttekeningen zijn onmisbaar voor het begrijpen van de SV.
Daarom vond ik destijds dit onbegrijpelijk (en nog steeds trouwens):
Ds. C. Sonnevelt heeft tijdens de synodevergadering van de Gereformeerde Gemeenten bij de behandeling van het rapport van het deputaatschap Bijbelverspreiding, niet gepleit voor een Engelse vertaling van de „Statenvertaling mét kanttekeningen.” Hij hield een pleidooi voor een uitgave van de Bijbel in de King James Version met daaraan gekoppeld een Engelse vertaling van de kanttekeningen van de Statenvertaling.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Is dit een ernstige preekbespreking van de preek van ds. De Leeuw, of een preekbekritisering? Zo gaat het nooit lukken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Dus vanaf nu weer tot maandag over een week de preek van ds de Leeuw over zondag 48 in Kapelle Biezelinge.
Ik hoop dat @Dia de andere punten ook nog wil uitwerken.


https://kerkdienstgemist.nl/media/1667816-Kerkdienst
Ds. G.M. de Leeuw, zondag 24 februari 2019 om 15.00 uur, Gereformeerde Gemeente Kapelle-Biezelinge
Zondag 48, vraag en antwoord 123
Thema: de tweede bede: 'Uw Koninkrijk kome'.
Punten:
1. De goddelijke regering in dat Koninkrijk.
2. De bewaring en uitbreiding van dat Koninkrijk.
3. De toenemende vijandschap tegen dat Koninkrijk.
4. Het persoonlijk deelhebben aan dat Koninkrijk.

De preek zelf begint op 42.00 minuten.
U zult begrijpen dat dit nu heel moeilijk wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Preekluisterkring

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
helma schreef:Dus vanaf nu weer tot maandag over een week de preek van ds de Leeuw over zondag 48 .......
U zult begrijpen dat dit nu heel moeilijk wordt.
Dat is het zeker. Ik heb de preek beluisterd en wat mij opviel is vooral dat er zo weinig structuur in de preek was. Dus een beschrijving van de preek valt dus niet mee.

Allerlei uitstapjes en verhalen over van alles die weinig bijdroegen aan het onderwerp van de preek. Over de kerkelijke huwelijksbevestiging in de VS, een gedeelte van een verhaaltje over ds. Fraanje, enz.

Gebruik van het woord 'process' en 'temporal' vond ik een beetje nep. Als je het woord 'process' in gedachten hebt en je ben geboren Nederlander, dan weet je toch dat het Nederlandse woord 'proces' is.

Veel van de preek ging over de aanvallen op de Kerk van buitenaf. Maar aan het eind komt de overwinning. Dat is nog wel aangenaam voor het vlees natuurlijk, als we weten een kind van God te zijn heeft men de overwinning in het vooruitzicht.

Hij noemde niet echt iets over hoe men onderdaan van God's koninkrijk wordt. Dat lijkt me toch ook van groot belang.

Later las ik nog de preek van ds. C. Smits over zondag 48 en die ging daar wel op in. Wel kort, want dat is natuurlijk eerder in de cathechismus ook behandeld. Ook trok ds. Smits meer duidelijk lijnen vanuit het OT over de Godsregering en de bewaring van de Kerk.

Wat mij echt wel irriteerde is dat de waarschuwingen over wat ds. DL niet toelaatbaar vindt (electronic devices, kerkverlating) dingen zijn die meestal in verband gebracht worden met jongeren. Hij noemde niets dat meer specifiek op mensen van middelbare leeftijd of ouderen van toepassing is. Daar is ook genoeg over te zeggen. Jonge mensen hebben het vaak moeilijk en het lijkt mij dat ze op zo'n manier er nog eens extra kritiek bij krijgen.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Preekluisterkring

Bericht door KGPHP »

De preek van Ds. G.M. de Leeuw beluisterd.
gallio schreef:Hij noemde niet echt iets over hoe men onderdaan van God's koninkrijk wordt. Dat lijkt me toch ook van groot belang.
Ik herken me in de meeste opmerkingen van Gallio, als het gaat over de structuur en opbouw van de preek.
Over de Engelse woorden heb ik weinig opmerkingen. Ik kan me wel voorstellen dat dit er in sluipt.
gallio schreef:Wat mij echt wel irriteerde is dat de waarschuwingen over wat ds. DL niet toelaatbaar vindt (electronic devices, kerkverlating) dingen zijn die meestal in verband gebracht worden met jongeren. Hij noemde niets dat meer specifiek op mensen van middelbare leeftijd of ouderen van toepassing is. Daar is ook genoeg over te zeggen. Jonge mensen hebben het vaak moeilijk en het lijkt mij dat ze op zo'n manier er nog eens extra kritiek bij krijgen.
Overigens is er onder ouderen inderdaad ook genoeg wat van de Heere afhoudt. Het enkel kijken naar jongeren, als het gaat om deze zaken, is niet terecht. Waarschuwen is denk ik goed, maar biedt dan wel een goed alternatief. Laat zien dat er ook een mogelijkheid ligt tot zalig worden. Dat had wat mij betreft wel iets meer benoemd mogen worden in de preek.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Preekluisterkring

Bericht door Nasrani »

KGPHP schreef:De preek van Ds. G.M. de Leeuw beluisterd.
gallio schreef:Hij noemde niet echt iets over hoe men onderdaan van God's koninkrijk wordt. Dat lijkt me toch ook van groot belang.
Ik herken me in de meeste opmerkingen van Gallio, als het gaat over de structuur en opbouw van de preek.
Over de Engelse woorden heb ik weinig opmerkingen. Ik kan me wel voorstellen dat dit er in sluipt.
gallio schreef:Wat mij echt wel irriteerde is dat de waarschuwingen over wat ds. DL niet toelaatbaar vindt (electronic devices, kerkverlating) dingen zijn die meestal in verband gebracht worden met jongeren. Hij noemde niets dat meer specifiek op mensen van middelbare leeftijd of ouderen van toepassing is. Daar is ook genoeg over te zeggen. Jonge mensen hebben het vaak moeilijk en het lijkt mij dat ze op zo'n manier er nog eens extra kritiek bij krijgen.
Overigens is er onder ouderen inderdaad ook genoeg wat van de Heere afhoudt. Het enkel kijken naar jongeren, als het gaat om deze zaken, is niet terecht. Waarschuwen is denk ik goed, maar biedt dan wel een goed alternatief. Laat zien dat er ook een mogelijkheid ligt tot zalig worden. Dat had wat mij betreft wel iets meer benoemd mogen worden in de preek.
Ik heb de preek niet beluisterd... Maar als ik bovenstaande postings begrijp dan vraag ik me af wat de reden van de aanbeveling van deze preek is geweest?
Als het meest wezenlijke van de preek gemist wordt of grotendeels wat heeft er dan aangesproken?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Preekluisterkring

Bericht door TSD »

Ik vind het nogal een behoorlijke conclusie zonder dat je de preek hebt beluisterd eerlijk gezegd.

Het is een leerdienst. Ik vond het zelf een mooie preek. Je moet Ds. de Leeuw een beetje kennen denk ik om hem goed te kunnen begrijpen en alles er uit te halen wat hij zegt.

Ik begrijp het punt over de preekstijl wel, als er structuur mist kan dat voor een deel van de luisteraars wel een belemmering zijn. Maar wanneer je niet alleen luistert naar wat er letterlijk gezegd wordt, maar vooral ook wat de Ds. met enkele woorden probeert aan te stippen, dan haal je er veel meer uit.

Ds. de Leeuw is bij de HC meestal heel concreet en praktisch. Daarmee is hij een predikant die ook heel erg de doeners onder de kerkgangers kan aanspreken, en dat is in mijn ogen te waarderen omdat zij vaak de klacht uiten dat de preek te moeilijk of te weinig concreet is.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Preekluisterkring

Bericht door Nasrani »

TSD schreef:Ik vind het nogal een behoorlijke conclusie zonder dat je de preek hebt beluisterd eerlijk gezegd.

Het is een leerdienst. Ik vond het zelf een mooie preek. Je moet Ds. de Leeuw een beetje kennen denk ik om hem goed te kunnen begrijpen en alles er uit te halen wat hij zegt.

Ik begrijp het punt over de preekstijl wel, als er structuur mist kan dat voor een deel van de luisteraars wel een belemmering zijn. Maar wanneer je niet alleen luistert naar wat er letterlijk gezegd wordt, maar vooral ook wat de Ds. met enkele woorden probeert aan te stippen, dan haal je er veel meer uit.

Ds. de Leeuw is bij de HC meestal heel concreet en praktisch. Daarmee is hij een predikant die ook heel erg de doeners onder de kerkgangers kan aanspreken, en dat is in mijn ogen te waarderen omdat zij vaak de klacht uiten dat de preek te moeilijk of te weinig concreet is.
Ik trek geen conclusie. Ik stel vragen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Pioenroosje schreef:Ik heb de preek ook geluisterd.

Ook vond ik het moeilijk om te horen dat hij zo weinig verwachting lijkt te hebben als het gaat om de kinderen van de gemeente, van de gezinnen. Hij bracht het alsof het heel bijzonder was als je als man en vrouw één kind heb dat 'meer weet dan jijzelf, waarvan je tegen je vrouw zegt; hebben wij om dit kind samen moeten komen, zodat het van de Heere geleerd is?' En echt; elk kind dat de Heere mag leren kennen is een wonder op zich, dat geloof ik van harte. Maar toch, deze manier van spreken zie ik echt niet terug in de Bijbel. Dan kan ik voor onze kinderen alleen maar bidden dat waar mag worden dat 'ál uw kinderen van de Heere geleerd zullen zijn.'
Een kind dat meer weet dan jijzelf. Dat verwekt immers verwondering en aanbidding en kleinheid. Ik geloof niet dat hij dit 'voorgeprogrammeerd' heeft. Je merkte dat in het wonder opging en innerlijk geroerd raakte. Dat zijn geen zaken die je in je studeerkamer kunt maken. Dit is heel herkenbaar bij de oudere generaties, op dezelfde manier hoorde zoiets ook wel bij predikanten als wijlen ds. Koster. ds. Lamain en ds. Bregman. Hier hoor je als iets van de beleving van zo'n wonder dat in feite niet uit te spreken is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

De nieuwe preek voor de komende 2 weken:

Ds J.Lohuis, Hervormde Gemeente Scherpenisse. Biddag 2019

Tekst::Psalm 119:126 en 136 en Lukas 19:41
Het is tijd voor den HEERE, dat Hij werke, want zij hebben Uw wet verbroken.
Waterbeken vlieten af uit mijn ogen, omdat zij Uw wet niet onderhouden.
En als Hij nabij kwam, en de stad zag, weende Hij over haar.

Punten
1. De nood van de dichter
2. De tranen van de dichter
3. De tranen van Jezus

Schriftlezing
Psalm 119:121-136/Lukas 19:37-44

https://www.hervormdscherpenisse.nl/ere ... 02-27-6753
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Zijn er al mensen die de preek geluisterd hebben?

Ik vond het heel indrukwekkend. En beschamend. En toch ook wel vertroostend (met name het laatste punt)
Ik denk dat ik nog nooit de biddag heb gehouden zoals de dominee het neerlegde.
Wat 'wen' je eigenlijk aan de zonden om je heen. En wat voel je weinig echt de nood van de onbekeerde medemens.

Het was een spiegel om te zien hoe de biddag gestalte heeft in je leven.
En dan moet ik eerlijk belijden dat ik zo weinig tranen huil bij het zien van het verbeken van Gods wet. Zeker als het gaat om de wat wijdere kring, zoals de dominee het zei. Het gaat ook om de gemeente, om je omgeving, om je dorp, om de wereld.
Maar als je dan moet komen zonder tranen... Hij heeft gesnikt toen Hij voor Jeruzalem stond. Dat zijn Borgtochtelijke tranen.

Wat voel je tijdens zo'n preek hoe ernstig de zonde is. En wat het voor de Heere moet betekenen. En dat het zo ontzettend erg is als Zijn liefde wordt versmaad.
Maar ook wat een wonder het is dat Hij toch nog het Evangelie geeft. En dat Zijn liefde zich uitstrekt naar zondaren.
En dat Hij álles volbracht heeft.
Plaats reactie