Preekluisterkring

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Wat is de weekpreek?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Preek van de week:
Intrede Ds W Zondag over Ezechiel 34:11 (DDD)

http://www.julianakerkdordrecht.nl/site ... -10-19.mp3

Ezechiël 34:11: „Want zo zegt de Heere Heere: Zie, Ik, ja, Ik zal naar Mijn schapen vragen en zal ze opzoeken.”

Het thema van de preek was ”De belofte van de goede Herder”.
Hij is
1. De enige Herder
2. De zoekende Herder
3.De zorgende Herder

Wachtlijst:
1.Ds Verschuure, over HC 35 (Dia en DDD)
2. Ds. A. Simons over 'Jezus volgen' (Hollander)
3. Ds A.F.R van de Veen over ? (Jantje)
Laatst gewijzigd door helma op 25 nov 2019, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Preek van de week:
Intrede Ds W Zondag over Ezechiel 34:11 (DDD)

https://www.gergeminfo.nl/application/f ... Zondag.mp3

Ezechiël 34:11: „Want zo zegt de Heere Heere: Zie, Ik, ja, Ik zal naar Mijn schapen vragen en zal ze opzoeken.”

Het thema van de preek was ”De belofte van de goede Herder”.
Hij is
1. De enige Herder
2. De zoekende Herder
3.De zorgende Herder

Wachtlijst:
1.Ds Verschuure, over HC 35 (Dia en DDD)
2. Ds. A. Simons over 'Jezus volgen' (Hollander)
3. Ds A.F.R van de Veen over ? (Jantje)
Via de bovenstaande link kom ik bij de bevestigingsdienst door ds. Huijser. Is dat ook de bedoeling?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Preekluisterkring

Bericht door Nathanaël »

-DIA- schreef:
helma schreef:Preek van de week:
Intrede Ds W Zondag over Ezechiel 34:11 (DDD)

https://www.gergeminfo.nl/application/f ... Zondag.mp3

Ezechiël 34:11: „Want zo zegt de Heere Heere: Zie, Ik, ja, Ik zal naar Mijn schapen vragen en zal ze opzoeken.”

Het thema van de preek was ”De belofte van de goede Herder”.
Hij is
1. De enige Herder
2. De zoekende Herder
3.De zorgende Herder

Wachtlijst:
1.Ds Verschuure, over HC 35 (Dia en DDD)
2. Ds. A. Simons over 'Jezus volgen' (Hollander)
3. Ds A.F.R van de Veen over ? (Jantje)
Via de bovenstaande link kom ik bij de bevestigingsdienst door ds. Huijser. Is dat ook de bedoeling?
http://www.julianakerkdordrecht.nl/site ... -10-19.mp3

Dit is de juiste link ;-)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

samanthi schreef:Mag deze ook op de wachtlijst?
https://www.laankerk.nl/wp-content/pree ... r.Meer.mp3
Ja, wil je vast in je bericht de tekst erbij schrijven? Dan zet ik het er meteen nog bij
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

helma schreef:
samanthi schreef:Mag deze ook op de wachtlijst?
https://www.laankerk.nl/wp-content/pree ... r.Meer.mp3
Ja, wil je vast in je bericht de tekst erbij schrijven? Dan zet ik het er meteen nog bij
Kand. V.S. van der Meer
Schriftlezing: 1 Johannes 1:8-2:17 Tekst: 1 Joh. 2:15a Thema: “Heb de wereld niet lief” 1. Het probleem met de wereld 2. Het probleem in de wereld 3. De overwinning op de wereld
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Geluisterd naar ds Zondag, mooie evenwichtige preek voor mensen die de Heere kennen en voor mensen die Hem nog niet kennen, ook goefevoorbeelden, Levi, Samaritaanse vrouw.

Sterk vond ik het verkeerde eten, jehebt dan geen trek meer in het goede voedsel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Eens. Dat vond ik ook een goed voorbeeld.

Verder was het een mooie preek, maar met weinig nieuws. Er valt niet zoveel over te zeggen. Wel vind ik het kwalijk dat de dominee een bijbeltekst verdraaide. Hij sprak over een zondaar die bekeerd wordt waarover de engelen zich verheugen. Maar zo staat het niet in de Bijbel. De tendens om de heilige Geest te corrigeren op vermeende onzorgvuldigheden neemt in de Gereformeerde Gemeenten hand over hand toe. Dat staat op gespannen voet met werkelijk gereformeerd spreken. Wat dat betreft, ben ik nog heel benieuwd hoe een herziening van de Statenvertaling er uit komt te zien. Het zou mij niets verbazen als daarin allerlei zinnen veranderd worden in de lijdende vorm met als argument dat wij het anders in deze verwarrende tijden niet meer goed zouden begrijpen.

Daarnaast was er een toespraak, geen idee meer van wie, dat doet er ook niet toe, van een dominee of ouderling die wel wat bijscholing in normaal Nederlands kan gebruiken. Hij had het over waarachtige bijen of iets dergelijks, en over nog van alles meer. Als het niet zo ergerlijk was, was het lachwekkend. Maar goed, ik kan er slecht tegen als mensen gewichtig doen door raar te praten en vooral als het een karikatuur wordt van bijbelse taal.

Fijn vond ik dat de wethouder en de plaatselijke kerken een goede verhouding hebben.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Eens. Dat vond ik ook een goed voorbeeld.

Verder was het een mooie preek, maar met weinig nieuws. Er valt niet zoveel over te zeggen. Wel vind ik het kwalijk dat de dominee een bijbeltekst verdraaide. Hij sprak over een zondaar die bekeerd wordt waarover de engelen zich verheugen. Maar zo staat het niet in de Bijbel. De tendens om de heilige Geest te corrigeren op vermeende onzorgvuldigheden neemt in de Gereformeerde Gemeenten hand over hand toe. Dat staat op gespannen voet met werkelijk gereformeerd spreken. Wat dat betreft, ben ik nog heel benieuwd hoe een herziening van de Statenvertaling er uit komt te zien. Het zou mij niets verbazen als daarin allerlei zinnen veranderd worden in de lijdende vorm met als argument dat wij het anders in deze verwarrende tijden niet meer goed zouden begrijpen.

Daarnaast was er een toespraak, geen idee meer van wie, dat doet er ook niet toe, van een dominee of ouderling die wel wat bijscholing in normaal Nederlands kan gebruiken. Hij had het over waarachtige bijen of iets dergelijks, en over nog van alles meer. Als het niet zo ergerlijk was, was het lachwekkend. Maar goed, ik kan er slecht tegen als mensen gewichtig doen door raar te praten en vooral als het een karikatuur wordt van bijbelse taal.

Fijn vond ik dat de wethouder en de plaatselijke kerken een goede verhouding hebben.
Dat was me niet opgevallen, want idd dat klopt niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Daarnaast was er een toespraak, geen idee meer van wie, dat doet er ook niet toe, van een dominee of ouderling die wel wat bijscholing in normaal Nederlands kan gebruiken. Hij had het over waarachtige bijen of iets dergelijks, en over nog van alles meer. Als het niet zo ergerlijk was, was het lachwekkend. Maar goed, ik kan er slecht tegen als mensen gewichtig doen door raar te praten en vooral als het een karikatuur wordt van bijbelse taal.
Mijn nekharen gaan recht overeind staan van deze ongenuanceerde en ongefundeerde samenvatting. Het betrof een prachtige toespraak van ds. H.J. Agteresch uit Werkendam en er is in het geheel niets mis mee. Hij is altijd heel duidelijk in zijn taalgebruik, ook tijdens deze toespraak.

Maar goed, als zelfs ds. Zondag jouw kritiek niet meer zonder kleerscheuren kan doorstaan..., tsja, dan weet ik het ook niet meer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik wist oprecht niet van wie die toespraak was. Ik beschrijf alleen wat ik er van heb onthouden. Het was geen toespraak in normaal Nederlands en ik zie niet in waarom ik dat een prachtige toespraak zou moeten vinden.

Ik vond het juist een onaangename stijl. Er is niets onrechtzinnigs in gezegd, dat was het punt niet. En het ging voor zover ik mij kan herinneren wel degelijk over waarachtige bijen of iets dergelijks. Echte bijen dus, en wat daarover gezegd, of althans bedoeld werd, was prima, maar de formuleringen waren een karikatuur van de taal van de Statenvertaling.

Waarom is het nodig dat je nekharen overeind gaan staan als ik zeg dat ik een toespraak niet zo fraai vormgegeven vind? Jij neemt zelf ook niet bepaald een blad voor de mond.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Het zou fijn zijn als je het iets tactischer zou melden. Het komt zo onfijn over. En benoem niet alleen de dingen waar je kritiek op hebt, maar ook de goede dingen. Want nu heeft het negatieve de overhand. En dat is niet goed.

Overigens is de laatste zin die ik schreef ook nog wel van belang. Daar ben je nog niet op ingegaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik heb gezegd dat het op één punt na een mooie preek was, maar dat er niet zoveel over te zeggen viel, behalve dan wat Samanthi er over opmerkte.

Dat lijkt mij volkomen duidelijk en niet onaardig.

Ik ben trouwens sowieso niet onaardig. Maar dat geheel terzijde.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Preekluisterkring

Bericht door windorgel »

DDD schreef:Ik wist oprecht niet van wie die toespraak was. Ik beschrijf alleen wat ik er van heb onthouden. Het was geen toespraak in normaal Nederlands en ik zie niet in waarom ik dat een prachtige toespraak zou moeten vinden.

Ik vond het juist een onaangename stijl. Er is niets onrechtzinnigs in gezegd, dat was het punt niet. En het ging voor zover ik mij kan herinneren wel degelijk over waarachtige bijen of iets dergelijks. Echte bijen dus, en wat daarover gezegd, of althans bedoeld werd, was prima, maar de formuleringen waren een karikatuur van de taal van de Statenvertaling.

Waarom is het nodig dat je nekharen overeind gaan staan als ik zeg dat ik een toespraak niet zo fraai vormgegeven vind? Jij neemt zelf ook niet bepaald een blad voor de mond.
Het voorbeeld van de wakkere honingbij had ds Agteresch gelezen bij Willem Teelinck. Dat haalde hij aan. Willem Teelinck was ook doctor in de rechtsgeleerdheid en later predikant geworden.
Plaats reactie