Preekluisterkring

Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Ik heb wat aantekeningen gemaakt, maar als ik doe allemaal post wordt het te lang.
Ik heb nooit geleerd hoe ik het beste een samenvatting kan maken.
Maar ik probeer het een stukje in te korten. Dan vraag ik nog wat geduld.
Van mij mag je ze posten hoor DIA.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18717
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ja post het maar helemaal Dia. Geen probleem.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Ja post het maar helemaal Dia. Geen probleem.
Misschien morgen? Ik wil het toch nog wat herzien en mogelijk wat inkorten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18717
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

De preekstijl is niet helemaal wat ik gewend ben en moest in het begin ook wel even doorzetten. Maar later viel de stem wel een beetje weg en vond ik dat de dominee, hoewel heel uitvoerig uiteengezet, toch mooie dingen zei. In het begin veel bekende termen die echt waar zijn maar misschien toch meer kracht doen als hij dat in andere bewoording doet. Het klinkt allemaal zo bekend dat het misschien nauwelijks meer doordringt wat er nu werkelijk gezegd wordt. Maar hij komt meer los als hij spreekt over de open hemel waaronder Stefanus mocht en kon sterven. Het zicht op Christus waar hij zo vol van was. En hoe hij een type van Christus was in het bidden voor zijn vijanden.


Nog even terugkomend op de vorige preek en de opmerking van DDD.
Het is een gedeelte waar al zovaak over gepreekt is dat ik ook niet weet wat je daar nu nog voor nieuwe dingen uit kan halen.
Wat Bezorgd aansprak, en wat ik wel begrijp, is dat de preek geen vrijblijvende boodschap was. De vraag aan Petrus, en door het Woord ook tot ons, was met klem: hebt gij Mij lief. Dat is een vraag die binnensluit of buitenzet.
Verder was het inderdaad een eenvoudige preek. Ik denk als je wat meer van deze predikant luistert je verrast zult zijn. Een van de laatste preken gaat over het nut van de Hemelvaart. Zo hoor ik weinig predikanten preken. Je merkt dat hij zelf dicht bij de Heere leeft.

Om bij het topic te blijven.. Wil @Jantje maandag over een week de nieuwe preek aankondigen? Ik hoop dan op vakantie te zijn.
Bertiel
Berichten: 4595
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bertiel »

Is toch twee weken? Niet dat het me uitmaakt maar misschien voor anderen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18717
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Bertiel schreef:Is toch twee weken? Niet dat het me uitmaakt maar misschien voor anderen
Ja, komende week nog de preek over Stefanus.
Die week erna de preek van ds van de Kieft.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

helma schreef:
Bertiel schreef:Is toch twee weken? Niet dat het me uitmaakt maar misschien voor anderen
Ja, komende week nog de preek over Stefanus.
Die week erna de preek van ds van de Kieft.
Ik hoop morgen in de loop van de dag iets te plaatsen, vandaag niet gelukt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Vooraf zien we de titel van een boek:
EERBIEDIG VREZEN.
Ons past dit ook, en daar wilde ik eerst de aandacht voor vragen.
Twee woordjes: EERBIEDIG VREZEN.
Ik meen dat daarin ook het leven van de Kerk , al ze op de plaats is
getekend is. Laten we dit bij het lezen en overdenken voor ogen houden.
De duivel kan er zo gemakkelijk tussenkomen, en daarom is het ook met vreze dat ik onderstaande nu post. Ik heb de preek verdeeld in enkele stukken. Hier het eerste, en om dan te besluiten met wat (eventuele) gespreksvragen

PREEK OVER STEFANUS

VOOORZANG:
Mijn ziel, herdenk met heilig beven,
Hoe God, met majesteit bekleed,
Zijn wet op Horeb heeft gegeven,
Waar Hij deez' woorden horen deed:

Gedenkt en viert, met vee en magen,
Den Sabbath, na zesdaagse vlijt;
God schiep 't heelal in zoveel dagen,
En heeft den Sabbath Zich gewijd.''


SCHRIFTLEZING:
Hand. 7 vanaf vers 48 tot en met Hand. 8 vers 2

48 Maar de Allerhoogste woont niet in tempelen met handen gemaakt; gelijk de profeet zegt:
49 De hemel is Mij een troon, en de aarde een voetbank Mijner voeten; hoedanig huis zult gij Mij bouwen, zegt de Heere, of welke is de plaats Mijner rust?
50 Heeft niet Mijn hand al deze dingen gemaakt?
51 Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.
52 Wien van de profeten hebben uw vaders niet vervolgd? En zij hebben gedood degenen die tevoren verkondigd hebben de komst des Rechtvaardigen, van Welken gijlieden nu verraders en moorders geworden zijt;
53 Gij, die de wet ontvangen hebt door bestellingen der engelen, en hebt ze niet gehouden.

Stéfanus gestenigd
54 Als zij nu dit hoorden, berstten hun harten en zij knersten de tanden tegen hem.
55 Maar hij, vol zijnde des Heiligen Geestes, en de ogen houdende naar den hemel, zag de heerlijkheid Gods, en Jezus, staande ter rechterhand Gods.
56 En hij zeide: Zie, ik zie de hemelen geopend, en den Zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods.
57 Maar zij roepende met grote stem, stopten hun oren, en vielen eendrachtelijk op hem aan,
58 En wierpen hem ter stad uit, en stenigden hem. En de getuigen legden hun klederen af aan de voeten van een jongeling, genaamd Saulus.
59 En zij stenigden Stéfanus, aanroepende en zeggende: eHeere Jezus, ontvang mijn geest.
60 En vallende op de knieën, riep hij met grote stem: Heere, reken hun deze zonde niet toe. En als hij dat gezegd had, ontsliep hij.

HOOFDSTUK 8
1 EN Saulus had mede een welbehagen aan zijn dood. En er werd te dien dage een grote vervolging tegen de gemeente die te Jeruzalem was; ben zij werden allen verstrooid door de landen van Judéa en Samaría, behalve de apostelen.
2 En enige godvruchtige mannen droegen Stéfanus tezamen ten grave, cen maakten groten rouw over hem.
3 En Saulus verwoestte de gemeente, gaande in de huizen; en trekkende mannen en vrouwen, leverde hen over in de gevangenis.


Het eerste wat ik zou willen benadrukken is wat ds. De Jong in zijn gebed aanhaalt in de heiligste verrichtingen, maar dat geldt zeker niet minder voor alles wat we op dit forum schrijven:
Opdat wij ons niet grotelijks bezondingen vanwege eerbiedloosheid. Dit moet in feite in onze gedachten zijn bij alles wat we doen.
Ik denk aan:
Klimt op Sion, toont eerbied, waar Hij woont,
waar Zijn heiligheid haar glans verspreidt:
Heilig toch en te eren is de HEERE der heren.

En dit:
Dat deze preek tot onderwijs voor ons mocht zijn.
We hebben onderwijs van de Heere Zelf nodig, om onderwezen te worden. Hetzij ontdekkende of vertroostend.
Ds. weet zich ook afhankelijk en heeft ook onderwijs en vertroosting nodig, “op en onder de kansel”.

Dan komt een moeilijk stukje: Of Gods Geest ons niet onthouden mocht worden… Dat geeft zeker veel te denken.
De waarachtige bekering is voor ons allen nodig.
De droefheid naar God die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid.
En verder: Willen we er enig nut van hebben dan hebben wij bij het overdenken van de preek de het licht van Boven nodig, want aan Gods zegen is immers alles gelegen.

Het Woord Gods dat wij samen wensen te overdenken vinden we in Handelingen 7 vers 59-60 en Handelingen 8 vers 1-2,
zie hierboven.

En zij stenigden Stéfanus, aanroepende en zeggende: Heere Jezus, ontvang mijn geest.
En vallende op de knieën, riep hij met grote stem: Heere, reken hun deze zonde niet toe. En als hij dat gezegd had, ontsliep hij.
En enige godvruchtige mannen droegen Stéfanus tezamen ten grave, en maakten groten rouw over hem.


Psalm 89 vers 7 en 8
Hoe zalig is het volk, dat naar Uw klanken hoort!
Zij wand'len, HEER, in 't licht van 't Godd'lijk aanschijn voort;
Zij zullen in Uw naam zich al den dag verblijden;
Uw goedheid straalt hun toe; Uw macht schraagt hen in 't lijden;
Uw onbezweken trouw zal nooit hun val gedogen,
Maar Uw gerechtigheid hen naar Uw woord verhogen.

Gij toch, Gij zijt hun roem, de kracht van hunne kracht;
Uw vrije gunst alleen wordt d' ere toegebracht;
Wij steken 't hoofd omhoog en zullen d' eerkroon dragen,
Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen;
Want God is ons ten schild in 't strijdperk van dit leven,
En onze Koning is van Isrels God gegeven
.

We worden in de preek bepaald bij het leven en sterven van Stefanus. En we zien in het leven en sterven van Stefanus een gelijkenis met het leven en het sterven van de Heere Jezus.
Stefanus, wat weten wij van hem?
-Hij was een door God van eeuwigheid getrokken met Gods liefdeskoorden. Hij was van een kind des toorns, tot een kind van God.
-Dit is voor ons alles, ook voor ambtsdragers, voor gemeenteleden, voor ieder het ene nodige. (Eén ding is nodig)
-Dat de Heere de noodzaak hiervan zo op ons mocht binden zodat wij niet eerder konden rusten alvorens deze genade in ons leven te kennen, waar wij geen enkel recht of aanspraak op kunnen doen gelden.

Hier wordt in wensende zin gesproken, omdat geen mens een ander mens hierin kan helpen, maar een kenmerk van genade is dat ze mededeelzaam, ernstig en gunnend is. Een geroepen en door God gezonden dienstknecht zal altijd te kennen zijn door de grote ernst van de verlorenheid van de mens, die hij zelf heeft geleerd. Hier kunnen we opmerken. Hij weet bij God vandaan en uit eigen bevinding:
Dat de prediker weet dat wij in onze diepe val in Adam al onze rechten hebben verloren.
Hij weet, en dat is geen beschouwing, maar bevinding: Er is maar een plaats die we ons waard hebben gemaakt. Opmerkelijk is dat hij ook zo duidelijk speekt en weet dat wij ons elke dag de plaats in de buitenste duisternis opnieuw waardig maken.
Hier een opmerking: Men spreekt wel eens in ene negatieven zin over een ‘prediking van hel en verdoemenis”. Hierbij wil ik toch opmerken dat wanneer dit verzwegen wordt, wij bij de ernst van ons leven, aan ons menszijn niet bepaald worden. We zouden kunnen opmerken dat niemand meer gewaarschuwd heeft voor het eeuwig verloren gaan dan de Heere Jezus zelf. Daarom ook al is een verachtelijk verwerpen van deze waarheid en het klakkeloos en indrukloos spreken over een ‘hel- en verdoemisprediking’ een bewijs dat men er niet aan ontdekt is, Daarom ook: wee de leraars die de gemeente aan hun toebetrouwd dit verzwijgen. Teven moet opgemerkt worden dat er wel eens over de het verloren gaan en de plaats van de eeuwige verlorenheid zo hard wordt gesproken dat het erop lijkt dat men de werkelijkheid ervan niet beseft. Daarom kan een preek die wel wijst op de hel, maar alleen dreigend, en zonder liefde alleen maar ergernis opwekken.
Daartegenover wordt ook gezegd dat er een volk op de aarde is die deze dingen mogen leren. Die zichzelf leren kennen als waardig om voor eeuwig verloren te moeten gaan. Toch zal met deze opmerking op zich niet begrepen worden, als het overkomt als zou de mens door God ontdekt naar de hel willen. Het vonnis billijken is niet een, om zo te zeggen een naar de hel willen, want daar kan een kind van God nooit zijn. Daar zou hij (en dat is de oorzaak) altijd van God gescheiden zijn een eeuwig de Heeren moeten vloeken. Dat is voor een levende ziel een niet te dragen zaak.

Dan deze opmerking. De waarheid dat degenen die zich zo strafwaardig, dood- en doemwaardig leren kennen en weten niet anders dan de hel verdiend te hebben, juist voor hen door Gods Geest de ogen geopende zijnde en voor het Goddelijke Recht hebben leren buigen) is er verwachting, en dat niet van de kant van de mens, (anders zijn we nog nooit een verloren mens voor God geweest) maar van Gods kant: De Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was.
Nadruk op: Een VERLOREN mens kan ZALIG worden, die kan BEHOUDEN worden met behoud van de Goddelijke deugden.
Hierover nog een opmerking: We horen in moderne preken zelden over het Recht van God en de geschonden Deugden van God, en ook niet over het zalig worden MET BEHOUD van Gods Deugden. Ook niet over Gods soeverein Welbehagen.

Stefanus, waar het hier over gaat, mocht deze genade kennen.
Er staat: Vol zijnde van de Heilige Geest. Vol des geloofs. Hieruit kunnen we opmerken dat hij een nabij leven met de Heere mocht delen in de gemeenschapsoefening met God in Christus Jezus.
Hierover: De woorden in Christus Jezus. Want wij moeten er wel bij stilstaan dat een mens buiten Christus door God verteerd zou worden. “Want onze God is een verterend vuur”

Een punt wat ook aandacht verdient:
Stefanus mocht een NABIJ leven met de Heere kennen. Naar de STAND van het leven kan Gods volk zo verschillend gelegen zijn. We horen dit ook nog maar zelden in moderne preken. Is het dan anders geworden? Of wordt het niet meer gekend of herkend?
NABIJ Leven betekent: Veel de eer van de Heere beogen. Zowel in zijn PERSOONLIJKE- als in zijn AMBTELIJKE leven. (hij was een van de eerste diakenen) NABIJ leven: Het welzijn van de gemeente en de eer Gods beogen.

De Heere Jezus had voor zijn heengaan naar de hemel gezegd (om acht op te geven): Ze hebben Mij vervolgd en ze zullen ook u vervolgen. Ze hebben Mij gehaat, ze zullen ook u haten. Daarom had Stefanus op de aarde ook niet veel anders te verwachten, want hij mocht de voor stappen van HJ IN ZIJ VERNEDERING drukken. (Zo wij anders met Hem lijden)

Dan na deze inleiding de drie punten die ik eerder genoemd heb:
HIJ MOCHT IN ZIJN LEVEN (door genade) OP DE HEERE JEZUS LIJKEN
Maar ook: IN ZIJN STERVEN en in ZIJN BEGRAFENIS.
Merk op: Hoewel de Heere enerzijds zo onuitsprekelijk groot en goed voor hem mocht zijn, anderzijds kende hij op de aarde een bittere vervolging.
DUS EERST HET LEVEN VAN STEFANUS

De apostel Paulus schrijft, niemand uitsluitend: ALLEN die Godzalig willen leven in Christus Jezus die zullen vervolgd worden.
Deze vervolging zal zeker IN DE EERSTE PLAATS een vervolging vanbinnen zijn, maar MENIGMAAL ook van buiten. Zo ook in het leven van Stefanus.
Stefanus werd vervolgd, NIET omdat hij daar zelf oorzaak voor heeft gegeven. Daarbij een opmerking die we ook ter harte mogen nemen:
Een mens kan ook oorzaak geven, dat hij GEHAAT wordt op de aarde omdat hij daar ZELF oorzaak en reden voor geeft. Maar bij Stefanus was het anders.
Het was een VERVOLGING omdat hij in zijn leven zo gelijken mocht op de Heere Jezus, en Zijn eer bedoelen mocht.
Voor de DUIVEL is er NIETS ERGER dan een kind van God dat verwaardigd mag worden Gods eer te mogen beogen. En hiervoor hebben wij het LEVEN AAN ONZE ZIEL nodig.
De dichter van Psalm 119 zegt in het laatste vers, berijmd: Gun leven aan mijn ziel, dán looft mijn mond Uw trouwe hulp!
Het beogen van de eer des Heeren is een vrucht van het werk Gods in Stefanus. DAT kon de vorst der duisternis niet hebben, en tegengestaan.
ALTIJD heeft de vorst der duisternis op deze aarde nog GEWILLIGE INSTRUMENTEN kunnen vinden om ONDER DE TOELATING van de Heere om Zijn werk tegen te staan.
Met opzet zo gezegd: ZOEKEN tegen te staan, want dat is niet tegen te staan. De satan KAN dit niet keren, maar onder de TOELATING van de Heere kan er wel veel plaats hebben.

Opmerking: Denk weer terug aan: Zij hebben Mij gehaat en ze zullen ook u haten enz.
We zien hier omdat de HEERE zo goed voor Stefanus was, dat daarom de VORST DER DUISTERNIS zo boos was, en hem eigenlijk het leven op de aarde niet langer meer gunde: Hij werd ter verantwoording geroepen. Hij moest voor de KERKELIJKE OVERHEID verantwoording afleggen, hij is gesteld voor de Grote Raad, de ouderlingen en Schriftgeleerden.

Deze hebben hem enerzijds weerstaan door de leer die hij bracht maar omdat hij vol van de Heilige Geest was KONDEN ze hem daarin niet weerstaan. Ze hebben dat GETRACHT, maar ze konden die leer niet weerleggen.
Maar een mens geeft het zo maar niet op! Toen dat niet gelukte (zou ik het zo goed gezegd hebben, ik dacht van niet!Het waren in de eerste plaats niet de vijanden van Stefanus maar van de GOD van Stefanus!) Toen hebben ze zich gekeerd tot laster en leugen. Ze hebben de hele ambtelijke bediening van Stefanus in een boos en verkeerd licht gesteld. Ze kregen hun wil: Stefanus werd vervolgd, en ter verantwoording geroepen voor de Hogepriester.
Als hij zich dan tegenover de Hogepriester mag verantwoorden wees hij in de eerste plaats op de grote zorg en liefde die de Heere aan Israël had bewezen. Dat ze zulk een rijk bevoorrecht volk mochten zijn. Daar wees hij in zijn verantwoording als eerste op.
Dat was aanvankelijk nog wel wat strelend voor die kerkelijke overheid. Dat hadden ze eigenlijk van deze Stefanus niet verwacht. Maar hij kon het niet nalaten om te wijzen op de zorg, de trouw en de liefde aan dat volk bewezen.
Maar dan begint hij aan de toepassing. En toen hij deze waarheid kwam toe te passen voor het aangezicht van de hogepriester: De Allerhoogste woont niet in tempelen met handen gemaakt, zoals de profeet zegt. Als hij ze dan gaat WIJZEN OP WIE ZIJ ZIJN, als volk van Israël en als kerkelijke overheid tegenover de HEERE, Die voor het volk van Israël zo onuitsprekelijk goed is. TOEN konden zij hun vijandschap tegen de God van Stefanus niet meer inhouden. Toen hij ze ging wijzen wie zij tegenover de Heere waren met al hun godsdienst, en hij ze hier hardnekkigen en onbesnedenen van hart oren noemt: Gij wederstaat altijd de Heilige Geest zoals ook uw vaders, alzo ook gij. Toen hij ze daarop wees, en hen noemde verraders en moordenaars van het bloed van Christus dan lezen we:
Als ze nu dit hoorden berstten hun harten en ze knersten de tanden tegen hem.

De eerlijke en liefdevolle behandeling van Stefanus tegenover zijn vijanden, de kerkelijke leidslieden van die dagen, toen vielen ze er niet onder. Ze hebben niet uitgeroepen: Wee onzer dat wij zo gezondigd hebben. Maar ze verhardden hun harten. Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd de Heilige Geest zoals uw vaders, als gij.
Als zij nu dit hoorden berstten hun harten en knersten hun tanden tegenover hem.

Dan staat er in vers 55 een Goddelijk ‘maar’. En dat woordje is een grote tegenstelling.
Maar hij, vol zijnde des Heiligen Geestes. Hij stond daar ter verantwoording. Omdat hij vol van God was. Hij lag er zelf onder.
Zo behoefde hij niet te zien op zijn vijanden. Ook niet op zichzelf , maat vol zijnde des Heiligen Geestes. En de ogen houdende naar de hemel: Hij mocht naar boven zien. Wat zag hij toen?
De rijkdom van wat hij daar aanschouwde , terwijl hij daar ter verantwoording geroepen was van de hogepriester, onze taal te arm om dat naar waarde uit te drukken. En de ogen houdende naar den hemel zag hij de heerlijkheid Gods.

TOT ZOVER HET EERSTE GEDEELTE VAN DEZE PREEK, kort, vooral de bevindelijke zaken benadrukt.
We zouden wat gespreksvragen kunnen opwerpen:

A. Zou de mens in onze tijd barmhartiger zijn t.a.v. de Kerk?
B. Zouden ook nu niet verschillende kerkelijke leiders knersen met hun tanden over het niet te weerspreken werk Gods?
C. Zien we niet dat door alle eeuwen de Satan het gemunt heeft op de Kerk? Ook in onze dagen? En zouden we daar voorbeelden van kunnen noemen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4595
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bertiel »

Ik zou graag de volgende preek een keer willen laten behandelen;
Ds. D. Heemskerk
Joh 6 : 37
Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen
1. de Bron
2. de Weg
3. de verzekering
http://www.hhgouddorp.nl/wpk/wp-content ... ers-37.mp3
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Hoeven we niet meer te zeggen over de preek van ds. S. de Jong?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4595
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bertiel »

mag wel, maar daar zijn we toch ondertussen 2 weken mee bezig.
De preek die ik aandraag gaat in de wachtrij
Volgens mij is de preek die Jantje heft aangedragen aan de beurt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:mag wel, maar daar zijn we toch ondertussen 2 weken mee bezig.
De preek die ik aandraag gaat in de wachtrij
Volgens mij is de preek die Jantje heft aangedragen aan de beurt
Oke, ik vind het wel goed, maar is weinig over de preek gezegd. Ik vond het een preek waar het bevindelijke leven wel naar voren komt. De praktijk van wat Stefanus ondervond is toch in feite nog precies eender? Alleen wellicht onder wat meer beschaafde situaties.

Stefanus mocht goed doen. Hem werd kwaad vergolden. Stafanus' woorden waren een bron van haat omdat ze niet te weerleggen waren. Is nu niet nog net eender? Als men geen verweer meer heeft neemt de natuurlijke mens niet zelden zijn toevlucht tot laster.
Zo was hij in zijn leven een man die de voetstappen van Zijn Heere drukte.

Ook zijn gebed voor zijn vijanden is treffend. Waar hij hun behoud zocht werden de mensen geërgerd en doodden hem, Weer een overeenkomst met zij Heere.
Tenslotte was hij ook in zijn dood zijn Heere gelijk: Hij kreeg een eerlijke begrafenis, door enkele vrienden.

Dan weten we dat er een mens bij stond, genaamd Saulus. Deze mens was er ook van overtuigd dat deze stem moest zwijgen. Van deze man zouden we meer horen. God heeft deze man gearresteerd toen hij nog meer mensen als Stefanus wilde ombrengen, en menende dat hij zo Gode aangenaam handelde.

Dan sluiten we hier maar af.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4595
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bertiel »

Jantje schreef:Het gaat om een zendingsdienst (t.b.v. de Balkanzending) in de Hersteld Hervormde gemeente van Staphorst op woensdag 8 mei jongstleden, waarin voorging: ds. D.E. van de Kieft, predikant van de Gereformeerde Gemeente in Nederland op Urk.
Liturgie:
Psalm 147: 6
Psalm 145: 3 en 4
Psalm 56: 5
Psalm 52: 1 en 7
Schriftlezing: Galaten 6
Tekst: Galaten 6: 14
Thema: Roemen in het kruis van Christus
1. Alles schade buíten dit kruis
2. De grond alléén ín dit kruis
3. De kruisiging dóór dit kruis
https://www.hhkstaphorst.nl/kerkelijk-l ... eluisteren en dan van onderen klikken op 'oudere diensten' tot je de dienst van woensdag 8 mei hebt.
Aangezien Jan het ontzettend druk heeft in andere topics, hier de preek voor de komende twee weken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

@DIA:

Ik wil ook nog wel wat over de preek van ds. S. de Jong zeggen. Maar ik heb nog niet alles geluisterd. Hij herhaalt veel, en ik weet niet zo goed hoe je deze preek onderweg kunt luisteren zonder een betaalde YouTube-app.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Preekluisterkring

Bericht door Nasrani »

DDD schreef:@DIA:

Ik wil ook nog wel wat over de preek van ds. S. de Jong zeggen. Maar ik heb nog niet alles geluisterd. Hij herhaalt veel, en ik weet niet zo goed hoe je deze preek onderweg kunt luisteren zonder een betaalde YouTube-app.
Via YouTube converter kun je een videobestand van YouTube omzetten naar een mp3 bestand.
De link kopieren en dan plakken in de converter daarna kun je hem downloaden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie