Preekluisterkring

Online
DDD
Berichten: 28667
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Nog even over de vorige preek. Die heb ik vorige week beluisterd, maar ik kwam niet toe aan een recensie.

Ik heb de kerkdienst met gemengde gevoelens beluisterd. Het is een gemeente waar naartoe een aantal gemeenteleden/ oud-ambtsdragers uit mijn gemeente zijn vertrokken. Voornamelijk uit de gematigde flank, terwijl deze gemeente, althans de predikant, echt niet gematigder is. Dat doet pijn bij het luisteren.

Maar verder was het wel een mooie preek. Ik kan mij voorstellen dat vooral laagopgeleide jongeren dit een prettige preekstijl vinden. Heel simpel en concreet.

Ik heb er niets nieuws in gehoord en dat vind ik voor mijzelf dan weer minder fijn. En het is voor mij wat lastig omdat deze preek in onze gemeente zonder problemen ook gehouden of gelezen zou kunnen worden. Ik ben wel benieuwd waarom deze preek nu is aanbevolen, maar wellicht vanwege de eenvoudige en persoonlijke concretiseringen. Het laat zien dat kenmerkenprediking niet alleen in de GG voorkomt, en terecht, wat mij betreft.

Wat ik heel mooi vind, is dat men zowel vrij langzaam niet-ritmisch als gedragen ritmisch zingt. Voor elk wat wils. Dat vind ik wel sterk.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nog even over de vorige preek. Die heb ik vorige week beluisterd, maar ik kwam niet toe aan een recensie.

Ik heb de kerkdienst met gemengde gevoelens beluisterd. Het is een gemeente waar naartoe een aantal gemeenteleden/ oud-ambtsdragers uit mijn gemeente zijn vertrokken. Voornamelijk uit de gematigde flank, terwijl deze gemeente, althans de predikant, echt niet gematigder is. Dat doet pijn bij het luisteren.

Maar verder was het wel een mooie preek. Ik kan mij voorstellen dat vooral laagopgeleide jongeren dit een prettige preekstijl vinden. Heel simpel en concreet.

Ik heb er niets nieuws in gehoord en dat vind ik voor mijzelf dan weer minder fijn. En het is voor mij wat lastig omdat deze preek in onze gemeente zonder problemen ook gehouden of gelezen zou kunnen worden. Ik ben wel benieuwd waarom deze preek nu is aanbevolen, maar wellicht vanwege de eenvoudige en persoonlijke concretiseringen. Het laat zien dat kenmerkenprediking niet alleen in de GG voorkomt, en terecht, wat mij betreft.

Wat ik heel mooi vind, is dat men zowel vrij langzaam niet-ritmisch als gedragen ritmisch zingt. Voor elk wat wils. Dat vind ik wel sterk.
Gaat dit over de preek van ds. S. de Jong?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28667
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Goed lezen DIA. Het antwoord staat in de eerste regel.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Ik heb er niets nieuws in gehoord en dat vind ik voor mijzelf dan weer minder fijn.
Verwacht je dat in iedere preek dan?
Online
DDD
Berichten: 28667
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Dat is wel fijn als iemand ruim een half uur tot soms een uur de tijd neemt om tegen een hele gemeente te praten. Ik zou mij schamen als ik dan niet voor iedereen een goede bijdrage zou leveren.

Maar dat is precies waarom ik snel overspannen zou zijn. Dominees moeten in staat zijn om over van alles wat te zeggen zonder dat ze daar perse verstand van hebben. Al kun je daarin ook doorslaan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preekluisterkring

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat is wel fijn als iemand ruim een half uur tot soms een uur de tijd neemt om tegen een hele gemeente te praten. Ik zou mij schamen als ik dan niet voor iedereen een goede bijdrage zou leveren.

Maar dat is precies waarom ik snel overspannen zou zijn. Dominees moeten in staat zijn om over van alles wat te zeggen zonder dat ze daar perse verstand van hebben. Al kun je daarin ook doorslaan.
Als het alleen uit het verstand zou moeten komen...
Ik heb soms meer gehad aan de preek van een eenvoudige voorganger dan aan een sermoen van een hoogleraar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preekluisterkring

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat is wel fijn als iemand ruim een half uur tot soms een uur de tijd neemt om tegen een hele gemeente te praten. Ik zou mij schamen als ik dan niet voor iedereen een goede bijdrage zou leveren.

Maar dat is precies waarom ik snel overspannen zou zijn. Dominees moeten in staat zijn om over van alles wat te zeggen zonder dat ze daar perse verstand van hebben. Al kun je daarin ook doorslaan.
Misschien eens een studie maken waar een preek volgens de Schrift aan moet voldoen. In ieder geval niet altijd wat nieuws. (Hand 17:21)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Ik zal wat aantekeningen maken van de preek over Stefanus.
Wat ik een beetje jammer vind is dat de preek geen onderverdeling in punten heeft.
Het is altijd makkelijker als je per punt wat kan aantekenen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Nog even over de vorige preek. Die heb ik vorige week beluisterd, maar ik kwam niet toe aan een recensie.

Ik heb de kerkdienst met gemengde gevoelens beluisterd. Het is een gemeente waar naartoe een aantal gemeenteleden/ oud-ambtsdragers uit mijn gemeente zijn vertrokken. Voornamelijk uit de gematigde flank, terwijl deze gemeente, althans de predikant, echt niet gematigder is. Dat doet pijn bij het luisteren.

Maar verder was het wel een mooie preek. Ik kan mij voorstellen dat vooral laagopgeleide jongeren dit een prettige preekstijl vinden. Heel simpel en concreet.

Ik heb er niets nieuws in gehoord en dat vind ik voor mijzelf dan weer minder fijn. En het is voor mij wat lastig omdat deze preek in onze gemeente zonder problemen ook gehouden of gelezen zou kunnen worden. Ik ben wel benieuwd waarom deze preek nu is aanbevolen, maar wellicht vanwege de eenvoudige en persoonlijke concretiseringen. Het laat zien dat kenmerkenprediking niet alleen in de GG voorkomt, en terecht, wat mij betreft.

Wat ik heel mooi vind, is dat men zowel vrij langzaam niet-ritmisch als gedragen ritmisch zingt. Voor elk wat wils. Dat vind ik wel sterk.
Het zou kunnen hoor dat ik de preek bijzonder mooi vond omdat ik maar een eenvoudige jongen ben.
En toch ken ik ook hoog theoretisch opgeleide mensen, ik meen ooit nog kandidaat gestaan en gekozen in jouw gemeente, die ook met zegen kunnen luisteren naar deze eenvoudige preken.
Het feit dat deze preek zo aansprak, heb ik in een eerdere post genoemd. Je werd zo voor 'het blok' gesteld door de vraag: 'Heb je Mij lief"
En die spits , die klem hoor ik niet zo vaak.
Maar misschien is dat in jouw gemeente anders?

Verder dacht ik dat DIA en Jantje ook altijd wat schreven over een preek uit de preekluisterkring. Jammer dat ik hun bijdragen bij deze preek gemist heb.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

De nieuwe preek van de week (2 weken) (aangedragen door Dia)


https://www.youtube.com/watch?v=JE2FOtA1vpA

Ds S de Jong
TEKST:
HANDELINGEN 7:59-60
en HANDELINGEN 8:2
En zij stenigden Stéfanus, aanroepende en zeggende: Heere Jezus, ontvang mijn geest.
En vallende op de knieën, riep hij met grote stem: Heere, reken hun deze zonde niet toe. En als hij dat gezegd had, ontsliep hij.
En enige godvruchtige mannen droegen Stéfanus tezamen ten grave, en maakten groten rouw over hem.

THEMA:
HET LEVEN EN STERVEN VAN STÉFANUS

Wachtlijst:
1. Ds D. E. van de Kieft, Galaten 6: 14 (Jantje)
2. Ds L.A. den Butter, Exodus 28 : 29 (Helma)
Online
DDD
Berichten: 28667
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Dat is wel fijn als iemand ruim een half uur tot soms een uur de tijd neemt om tegen een hele gemeente te praten. Ik zou mij schamen als ik dan niet voor iedereen een goede bijdrage zou leveren.

Maar dat is precies waarom ik snel overspannen zou zijn. Dominees moeten in staat zijn om over van alles wat te zeggen zonder dat ze daar perse verstand van hebben. Al kun je daarin ook doorslaan.
Misschien eens een studie maken waar een preek volgens de Schrift aan moet voldoen. In ieder geval niet altijd wat nieuws. (Hand 17:21)
Handelingen 17 is wel een uitzonderlijk dom voorbeeld hoor. Dat is een preek die vol staat van creativiteit.

Jezus zegt dat iedere schriftgeleerde die een leerling in het koninkrijk der hemelen is, lijkt op iemand die uit zijn voorraad nieuwe en oude dingen tevoorschijn haalt. En dat in die volgorde. Matt 13, 52.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Verder dacht ik dat DIA en Jantje ook altijd wat schreven over een preek uit de preekluisterkring. Jammer dat ik hun bijdragen bij deze preek gemist heb.
Ik heb het nogal druk gehad. De preek van ds. Budding zal er bij inschieten, maar ik beloof dat ik de andere preek morgen zal beluisteren. Je weet, ik heb onlangs ook al een andere dienst beluisterd, en die vond ik ook zeer de moeite waard.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Dat is wel fijn als iemand ruim een half uur tot soms een uur de tijd neemt om tegen een hele gemeente te praten. Ik zou mij schamen als ik dan niet voor iedereen een goede bijdrage zou leveren.

Maar dat is precies waarom ik snel overspannen zou zijn. Dominees moeten in staat zijn om over van alles wat te zeggen zonder dat ze daar perse verstand van hebben. Al kun je daarin ook doorslaan.
Dat laatste is flauwekul. Voor mij hoeft een dominee niet zijn uiterste best doen voor een ‘goede’ bijdrage. Als hij, al is het stamelend en in gebrek, de weg wijst naar en goed spreekt van Zijn Zaligmaker heeft hij voor mij de kern te pakken.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:De nieuwe preek van de week (2 weken) (aangedragen door Dia)


https://www.youtube.com/watch?v=JE2FOtA1vpA

Ds S de Jong
TEKST:
HANDELINGEN 7:59-60
en HANDELINGEN 8:2
En zij stenigden Stéfanus, aanroepende en zeggende: Heere Jezus, ontvang mijn geest.
En vallende op de knieën, riep hij met grote stem: Heere, reken hun deze zonde niet toe. En als hij dat gezegd had, ontsliep hij.
En enige godvruchtige mannen droegen Stéfanus tezamen ten grave, en maakten groten rouw over hem.

THEMA:
HET LEVEN EN STERVEN VAN STÉFANUS

Wachtlijst:
1. Ds D. E. van de Kieft, Galaten 6: 14 (Jantje)
2. Ds L.A. den Butter, Exodus 28 : 29 (Helma)
Ik heb de preek beluisterd. Ik heb, zeg het niet graag, best veel moeite met het stemvolume en de intensiteit (continu) van de dominee. Ik weet niet of dat emotie is van de dominee? Maar ik vind het heel heftig.
Hij tekent helder de geschiedenis van Stéfanus en het zien van hem op de Heere Jezus, waarbij Stéfanus onder een open Hemel verkeerde. Het gaat heel veel over Stéfanus en het is erg beschrijvend. Bv 'wat is dan de wens van Gods volk?', 'Heeft Stéfanus altijd kunnen zingen met de dichter van psalm 89?', 'Gods kinderen zijn lastdragers van het land', 'Gods kinderen gaan naar huis bij het sterven'.

Vele waarheden en heerlijke vooruitzichten voor Gods kinderen. Maar voor hen die Hem nog niet kennen, was er pas aan het einde 'iets bij'. Het stukje wat genoemd wordt 'Ik heb geen lust in de dood van goddelozen', mag meer aandacht krijgen van mij. Maar misschien komt dit in andere preken van deze dominee wel naar voren?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Ik heb wat aantekeningen gemaakt, maar als ik doe allemaal post wordt het te lang.
Ik heb nooit geleerd hoe ik het beste een samenvatting kan maken.
Maar ik probeer het een stukje in te korten. Dan vraag ik nog wat geduld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie