Preekluisterkring

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef:Mooie aanvulling John G! Dank!

De preek van de week is deze week nog de preek van ds Budding
Het gaat over het huis met de vele woningen en dat Jezus heen gaat om plaats te bereiden.

https://kerkdienstgemist.nl/media/17081 ... nst?page=2
Ik denk dat je de verkeerde hebt.
Vorige week was die ook al
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

We doen 2 weken over 1 preek. Vandaar.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Gelukkig maar, want ik ben pas halverwege.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik begin met de preek en kom daarna op de rest van de eredienst.

preekthema: Jezus maakt plaats

Waar
Voor wie
Hoe


Dominee begint met twee confronterende vragen.

-Was u in de week van Hemelvaart nog met de hemel bezig?

-Heeft u wel eens naar de hemel verlangd in de afgelopen week?

Of in ons hele leven: hebben wij wel eens met ons hele hart verlangd om in de hemel te zijn. U voelt: hier loopt een scheidslijn, misschien ook vanmorgen door ons. Dat is een thema dat wel tien of twintig keer in verschillende woorden aan de orde kwam. Het wordt echter niet concreet, en ook de juiste oplossingsrichting komt niet echt aan de orde. Ik vind dat wel wat wonderlijk, omdat het onderwerp helemaal niet uit de tekst opkomt. Zeker in een gemeente waarin dat thema wellicht wat minder benadrukt wordt, vind ik het een extra belemmering voor de luisteraars om dat onderdeel van de boodschap ter harte te nemen.

Hij noemt ook een catechisant die hij noemt als serieus en betrokken, maar die bij de keuze tussen een miljoen of Jezus niet voor Jezus koos. Dat lijkt me toch wat wonderlijk.

Ik vind het wel mooi dat de dominee zegt dat er in deze beeldspraak veel woningen zijn in de hemel. Alle gelovigen zullen daar hun eigen plek hebben, zij zullen zich er thuis voelen. Dat vond ik wel een mooie toepassing. Alle mensen zijn uniek. Ieder met zijn eigen gaven en persoon mag daar de glorie van God gaan bezingen. Een eenheid in een rijke verscheidenheid.

Voor wie (1.10 min)

Het gaat om Jezus discipelen. Ook daar weer het onderscheid: voor de gelovigen draait alles om Jezus. Dat wordt ook niet erg concreet, terwijl er toch in de bijbel genoeg teksten zijn om het concreet te maken: bijvoorbeeld over de herbergzaamheid.

Hoe:
Het valt mij op dat het derde punt in de preek ging over het werk van Jezus. Ds. sloot dicht aan bij de Hebreeenbrief. Wat ik daarbij mis, is een concretisering van de separatie in de oproep tot bekering. Het is nu in zeker opzicht ook wel een lijdelijke preek, althans zoals hij op mij overkomt.

Misschien kwam hij daar niet aan toe, hoewel de preek toch 40 minuten duurde. De kerkdienst duurde totaal meer dan een uur en 40 minuten, waarbij ook een zangblok en een uitlegfilmpje. In het gebed spreekt hij wel over wat wij zelf met het Woord van deze morgen hebben gedaan, waarbij hij bidt om bekering. Dat had mijns inziens best wat uitgebreider aan de orde mogen komen.

Opvallend is dat de dominee in zijn gebed spreekt over de zondaar die op het diepst vernederd zou moeten worden. Ik hoor dat ook wel eens in de Gereformeerde Gemeenten, maar het lijkt mij geen bijbelse uitdrukking. Er is immers geen reden om de mens lager aan te slaan dan God zelf doet.

Dat is een thema dat geregeld terugkomt in de preek, en is nogal bepalend voor de insteek van een preek. Ik ben wel benieuwd of dat uitgangspunt ook een bijbelse onderbouwing kent.

In het dankgebed bidt hij voor de vluchtelingen. Dat vind ik wel sterk, juist ook vanwege het thema van de preek.

In het kindermoment sluit hij erg goed aan bij de belevingswereld. En het is toch ontdekkend. Ik vind dat heel sterk.

Ik vind dat hij een prettig luisterende en heel vriendelijke preekstijl heeft.

Wat mij opvalt is dat de predikant iedereen oproept om tweemaal op een zondag de erediensten bij te wonen, terwijl de kerkenraad een activiteit voor jongeren organiseert tijdens (of voorafgaand aan?) de middagdienst.

Verder vind ik zelf de mededelingen vóór de dienst prettiger dan vrijwel gelijk na de preek omdat dan de preek niet naar achteren wordt gedrukt. Al kun je natuurlijk ook doorpraten over de preek. En een filmpje over een nieuw collectesysteem is wel hip, maar voor de mensen die het gaan gebruiken, kan dat ook heel goed thuis gebeuren, zou ik zeggen. Maar dat is een detail.

Het beroepingswerk vond ik ook wel leuk om te volgen. Sollicitatie is nog niet aan de orde, maar voordat de kerkenraad een beroep uitbrengt, gaat deze niet over één nacht ijs. In de Gereformeerde Gemeenten gaat zoiets wat minder expliciet geregeld.

Al met al vond ik het leuk om te zien dat een gematigde bondsgemeente een meer rechtse bondsdominee uitnodigt en hoe dat dan gaat. Daar mogen heel wat dominees en kerkelijke gemeenten een voorbeeld aan nemen, vind ik.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Had je de preek zelf nog niet gehoord dan? Ik vroeg me af tijdens het luisteren waarom jij deze preek aangedragen had...

Ik merk dat jij wel heel anders naar een preek luistert dan ik.
Misschien heb ik te weinig oog voor wat de preek voor anderen wel of niet zou betekenen. De klemmende vragen die hij stelde waren voor mij best wel een spiegel. Hoe vaak verlang ik naar de hemel en naar de wederkomst?
En die momenten zijn dat dan momenten omdat ik het leven soms zo ingewikkeld en moeilijk vindt of is mijn verlangen dan zuiver?
Ik moet eerlijk zeggen dat dat nog wel eens door elkaar loopt. Maar aan de andere kant mag ik ook echt wel eens uitzien naar de ontmoeting met de Hemelse Bruidegom omdat Hij mij zo dierbaar geworden is. Zeker de laatste tijd, als dan onze preken zo vol zijn van wie Christus is, dan herken ik de uitspraak van Job: mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot. Dan zou ik zo wel willen overstappen. (al weet ik goed dat mijn taak hier nog niet af is)
Als ds Budding dan zo straalt als hij het heeft over de hemelse Bruidegom en de heerlijkheid die wacht dan zie ik in Hem ook iets van Christus.

Op het moment dat je zoveel mag zijn van Christus is er ergens ook het verlangen om heel diep voor Hem te buigen. Omdat je ook zo moe kan zijn van wie je zelf bent. Geen groter goed Gij mij geven meugt... Dan dat Ge mij vernedert en maakt klene. Ik denk dat dat samen op gaat.
En dat de dominee misschien daar bij zichzelf ook wel tegenaan loopt, die vreselijke zelfverheffingdie die die altijd weer op de loer ligt.Wat je bij jezelf ontdekt is ook een thema wat je belangrijk vindt om te benadrukken, denk ik.
Ook omdat je zelf hebt ervaren hoe profijtelijk het is om als zo'n diep vernederde zondaar aan de voeten van Jezus terecht te komen. Dat als jezelf kleiner wordt, Hij steeds groter wordt.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik heb deze kerkdienst aangedragen omdat in een ander draadje discussie was over deze kerkdienst, omdat ds. Budding zich niet zou hebben aangepast aan de gemeente. Ik vond dat allemaal reuze meevallen. Maar het ging niet alleen om de preek, maar om de hele context. Ik heb toen een deel van de preek geluisterd, maar ben gestopt toen bleek dat we deze preek later gingen bespreken. Mijn geheugen is niet zo goed dat ik het anders kan onthouden.

Alleen doen de deelnemers aan het andere draadje niet erg mee in deze preekluisterkring.

Heb jij het idee dat ik vooral voor anderen luister? Dat idee heb ik zelf niet, maar dat is wel een goed punt om bij stil te staan.

Wat betreft de vragen over de wederkomst: ik vond het goede vragen, want er zijn wel weken waarin ik daar niet mee bezig ben. Maar het was net Hemelvaart geweest, dus dan is het een ander verhaal. Ik geloof trouwens niet dat je ook onzuiver naar de wederkomst kunt verlangen. Je mag ook uitzien naar het einde van moeilijke dingen in het dagelijks leven. Al ging de dominee daar niet zo op in.

Ik heb niets gehoord over de dingen waar de dominee zelf tegenaan loopt. Het blijft allemaal erg afstandelijk in dat opzicht. Al heeft hij anderzijds wel een beminnelijke uitstraling. Toch is het jammer als een predikant er niet in slaagt om het woord persoonlijk over te brengen. Het woord maakt dan wel scheiding, maar het werft niet. Het komt niet verder dan een waarschuwing. Ik vraag mij af of dat nu de strekking van de tekst is. Overigens was dat bij het kindermoment wel anders. Hoewel ook daar meer de nadruk lag op de separatie dan op de oproep tot geloof in Christus.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Heb jij het idee dat ik vooral voor anderen luister? Dat idee heb ik zelf niet, maar dat is wel een goed punt om bij stil te staan.
Ik bedoelde niet dat je vooral voor anderen luistert, maar dat is misschien wel een onderdeel van de analyserende manier waarop je luistert.
Dat zou ik zelf erg vermoeiend vinden.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik vind mijzelf nooit vermoeiend. :D

Maar dat is een tamelijk subjectief standpunt.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Preekluisterkring

Bericht door Arja »

Ik heb de preek twee keer geluisterd. Ik deel er een stukje uit dat ik echt heel sterk vond:

"Waar de liefde niet is, is niets. Dan is je geloof niks. Je hoop ijdel. Het gaat om de liefde. Wie liefheeft is uit God geboren. En dat waren ze (de discipelen). Als er iets of iemand in uw leven liever is dan de Heere Jezus dan kent u Hem niet. Dan moet dat dadelijk veranderen want ieder die de Heere Jezus Christus niet liefheeft is een vervloeking. Maranatha. Jezus komt."

Wat ik miste in de preek was hoe dat dan (dadelijk) moest veranderen. Veel leerzame dingen verder. Bijvoorbeeld dat om het "kennen" gaat. "Ken je Hem? Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen en Jezus Christus die gij gezonden hebt. Van hart tot hart." Ook dat Jezus volgen radicaal is. Het is : overgave van je hart, verliezen van je ik.

De Heere Jezus is de Weg. "Hij wast je schoon, Hij maakt je nieuw, door Zijn Geest. Hij schept het heimwee, hij leert je bidden, zuchten, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde. Als ook in mijn hart." Hier had hij kunnen nodigen, maar dat deed hij niet. Maar op zich is het al een waarheid om Amen op te zeggen. Hij doet het! Alles uit Hem.

Ook het stukje dat hij zei dat de Heere Jezus heel zijn kerk op zijn hart droeg heb ik opgeschreven om nog over na te denken (naar aanleiding van de Hogepriester). Dat Hij met hen thuis komt en op grond van zijn volbrachte werk eist: "Vader is wil dat die bij Mij zijn die Gij me hebt gegeven."

Ds Budding zei dat we Johannes 17 moesten lezen. Dat is een goudmijn. https://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Jh17.htm
Gunnende preek. Heel sterk dat hij steeds zo de liefde naar voren haalde, door de preek heen.
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bertiel »

Ook geluisterd, tijdens het autorijden en koken.
Gunnende liefdevolle preek, miste ook wel de roep tot geloof en bekering.
Het is lang geleden dat ik ds Budding heb gehoord, voor 2004, toen was het altijd confronterend in zn preken. En dat hoorde ik nu ook. Aangepast naar de gemeente waar hij te gast was, die naar ik denk toch wel anders is dan waar ds normaliter preekt.
Genoeg om over na te denken, zeker ook de zin dat deze preek je bij het oordeel wordt voor gehouden. Wat doen we ermee?!
Bedankt voor het aandragen DDD
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Wat vond je er aan aangepast dan? Dat vond ik nu juist niet, althans niet qua inhoud.
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bertiel »

Minder scherp dan ik naar aanleiding van dominees ligging zou verwachten. Maar dat kan ook zijn stijl zijn.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik vond het juist heel scherp, en vooral veel van hetzelfde. Na drie keer heeft iedereen het toch wel gehoord, zou je zeggen. Een oproep tot geloof en bekering heb ik echter nauwelijks gehoord. Terwijl dat best bij het thema had kunnen passen. Als het over de hemel gaat, kun je het immers ook over Jezus hebben, die daar zit aan de rechterhand van zijn Vader.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Preek van de 'week'
Ds. L.A. den Butter
CGK Rijnsburg 12-05- 2019 - 09:30 (Bezorgd)

https://www.cgkrijnsburg.nl/kerkdiensten/2345

Te lezen Johannes 21 : 1-17
Tekst:
15 Toen zij dan het middagmaal gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij liever dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere! Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid Mijn lammeren.
16 Hij zeide wederom tot hem ten tweeden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere, gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Hoed Mijn schapen.
17 Hij zeide tot hem ten derden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, omdat Hij ten derden maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief, en zeide tot Hem: Heere! Gij weet alle dingen, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid Mijn schapen.

Thema voor de preek:

'Jezus' onderzoek van het hart'

1.de reden
2.de manier
3.de uitkomst



(Wachtlijst:
1.Ds. S. de Jong, Handelingen 7/8 (Dia))
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bertiel »

is twee weken toch? Denk niet dat ik er aan toe kom deze week
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie