Preekluisterkring

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Dodo »

amateur-theoloog schreef:
Dodo schreef:Maar wat heb je aan een ernstige preek over de wederkomst, als je niet ruim een weg tot ontkoming wordt gewezen?
En het is speld, niet spelt (dat is graan).
Dat laatste is misschien wel gewoon gedaan.
Dat snap ik niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Zou God, door de ernst van de prediking, ook niet mensen stil kunnen zetten op hun levensweg, door hen te laten beseffen wat het voor hen zal betekenen onbekeerd voor Gods heilig aangezicht te staan op de oordeelsdag?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Zou God, door de ernst van de prediking, ook niet mensen stil kunnen zetten op hun levensweg, door hen te laten beseffen wat het voor hen zal betekenen onbekeerd voor Gods heilig aangezicht te staan op de oordeelsdag?
Wat God kan, mag niet de norm van de prediker zijn.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Dodo »

Als Paulus zegt dat hij niets wilde weten dan Christus, en die gekruisigd, zou dat dan niet het belangrijkste van de preek moeten zijn?
Het is geen grote kritiek hoor, hij zei het wel, maar het kwam nog even achteraan. Hij had er van mij een grotere plaats voor mogen inruimen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:Als Paulus zegt dat hij niets wilde weten dan Christus, en die gekruisigd, zou dat dan niet het belangrijkste van de preek moeten zijn?
Het is geen grote kritiek hoor, hij zei het wel, maar het kwam nog even achteraan. Hij had er van mij een grotere plaats voor mogen inruimen.
Volgens mij heeft hij juist heel de preek achter de kudde aangedrongen.

Maar goed, misschien begrijp ik het niet.

@eilander, heb je de preek ook beluisterd? En dat is in dit geval absoluut niet zo, kan ik je vertellen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Overigens is nu de preek van ds Budding de 'preek van de week'.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Een keertje de preek van ds. S. de Jong zal wel niet lukken? (Zie bij preken op internet). Dit is een ontdekkende preek waar van de mens niets overeind blijft. Waar de mens (ik ook) een vijand van is, en geen vriend. Ik denk gelijk weer terug aan de preek van ds. De Leeuw.
Als we nu eerlijk een oprecht de preek beluisterden zouden we innerlijk ervan overtuigd kunnen zijn dat het de waarheid is.
Dat denk ik tenminste.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Een keertje de preek van ds. S. de Jong zal wel niet lukken? (Zie bij preken op internet). Dit is een ontdekkende preek waar van de mens niets overeind blijft. Waar de mens (ik ook) een vijand van is, en geen vriend. Ik denk gelijk weer terug aan de preek van ds. De Leeuw.
Als we nu eerlijk een oprecht de preek beluisterden zouden we innerlijk ervan overtuigd kunnen zijn dat het de waarheid is.
Dat denk ik tenminste.
Als je de preek met de punten doorgeeft, dan zet @helma hem wel in de wachtrij hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Preekluisterkring

Bericht door GGotK »

-DIA- schreef:Een keertje de preek van ds. S. de Jong zal wel niet lukken? (Zie bij preken op internet). Dit is een ontdekkende preek waar van de mens niets overeind blijft. Waar de mens (ik ook) een vijand van is, en geen vriend. Ik denk gelijk weer terug aan de preek van ds. De Leeuw.
Als we nu eerlijk een oprecht de preek beluisterden zouden we innerlijk ervan overtuigd kunnen zijn dat het de waarheid is.
Dat denk ik tenminste.
Een mens is vooral een vijand van de prediking van Christus en Zijn nodigingen en juist dat tekent de diepte van onze doodstaat.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:
-DIA- schreef:Een keertje de preek van ds. S. de Jong zal wel niet lukken? (Zie bij preken op internet). Dit is een ontdekkende preek waar van de mens niets overeind blijft. Waar de mens (ik ook) een vijand van is, en geen vriend. Ik denk gelijk weer terug aan de preek van ds. De Leeuw.
Als we nu eerlijk een oprecht de preek beluisterden zouden we innerlijk ervan overtuigd kunnen zijn dat het de waarheid is.
Dat denk ik tenminste.
Een mens is vooral een vijand van de prediking van Christus en Zijn nodigingen en juist dat tekent de diepte van onze doodstaat.
Dat is waar, maar daar moeten we wel achter komen. Anders denken we dat we het nogal met onszelf getroffen te hebben, en kunnen we de misstappen van onze buurman nog breed uitmeten.
Een dode hoort niet, maar het wonder lezen we in Ezechiël, over de zeer dorre doodsbeenderen. Nee die hoorden niet van zichzelf.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door eilander »

Hier bespreken we een preek, of geven we een tip voor een nieuwe preek om te beluisteren. DIA heeft een preek aangedragen. Als die aan de beurt is, volgt een bespreking. Hier dus geen discussie over iets anders.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preekluisterkring

Bericht door Herman »

helma schreef:Overigens is nu de preek van ds Budding de 'preek van de week'.
Ik heb tijdens een klusje geluisterd. Een mooie en ongecompliceerde preek.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

-DIA- schreef:Een keertje de preek van ds. S. de Jong zal wel niet lukken? (Zie bij preken op internet). Dit is een ontdekkende preek waar van de mens niets overeind blijft. Waar de mens (ik ook) een vijand van is, en geen vriend. Ik denk gelijk weer terug aan de preek van ds. De Leeuw.
Als we nu eerlijk een oprecht de preek beluisterden zouden we innerlijk ervan overtuigd kunnen zijn dat het de waarheid is.
Dat denk ik tenminste.
Als je mij de link geeft en tzt de tekst met evt punten zet ik hem voor je in de wachtlijst.
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
@DDD, heb jij deze preek al beluisterd?
Ik ben nu halverwege de preek van ds. De Kok. Ik vind het tot op heden een wat langdradige preek. Het is typisch een verhalende preekstijl in dialogen zoals je die in de GG veel hoort. Herhaling van wat er staat, met een korte toepassing. Het probleem dat ik er mee ervaar, is dat het nauwelijks het niveau van de kinderbijbel lijkt te ontstijgen. Dat vind ik jammer. Ik begrijp dat het aansprekend is, en het is liefdevol, en ik zal er ook geen kwaad woord van zeggen, maar het is op sommige punten ook wat kort door de bocht. Hierboven is daarvan al een voorbeeld genoemd.

Nog los ervan dat ik het wat storend vind dat de dominee de tekst moeilijk in hedendaags Nederlands omzet. Het lijkt wel of hij uit angst voor de HSV alles heel archaïsch houdt, terwijl er genoeg normale bewoordingen denkbaar zijn.

Wat ik zorgelijk vind, is dat hij er van uit lijkt te gaan dat alle luisteraars geen kinderen van God zijn, of in ieder geval in het overgrote deel. Hij corrigeert zichzelf gelukkig aan het begin, als hij een heel ongelukkige opmerking maakt over de wederkomstverwachting. Maar eerlijk gezegd is het mij een raadsel hoe je zo'n vergissing kunt begaan. Dat moet toch haast ook wel iets over je eigen geloofsleven zeggen? Ik waardeer overigens erg dat hij zichzelf corrigeert. Hij hoort zichzelf in ieder geval goed praten. Het is inderdaad belangrijk om als je uit je hoofd preekt, goed te luisteren naar wat je allemaal zegt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Ik zal reageren als je de hele preek hebt beluisterd. Want de toepassing houdt hij meestal aan het eind.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie