Preekluisterkring

DDD
Berichten: 28666
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Wat is nou de preek die besproken wordt? Ik raak de draad kwijt. Dan kan ik die nog beluisteren in de auto vanavond.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

DDD schreef:Wat is nou de preek die besproken wordt? Ik raak de draad kwijt. Dan kan ik die nog beluisteren in de auto vanavond.
https://kerkdienstgemist.nl/media/15530 ... ens?page=7

Ds A Simons,
Opwekking tot Christelijke heiliging des levens
lezen Luk.15:20-24 en Efeze 2:1-5 en Kol.3:1-3
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Panny schreef:
helma schreef:https://kerkdienstgemist.nl/media/15530 ... ens?page=7

Ds A Simons,
Opwekking tot Christelijke heiliging des levens
lezen Luk.15:20-24 en Efeze 2:1-5 en Kol.3:1-3
Ik heb deze preek geluisterd en heb tijdens de preek het volgende (samenvattend) opgeschreven:

Ik ben van nature geestelijk dood: onbekwaam tot enig goed, in zonden ontvangen en geboren, en ik volg de wil van het vlees.
Deze boodschap zet mij helemaal aan de kant. Ik kan mijn zaligheid niet verdienen. We worden alleen uit genade zalig: God doet het helemaal, wij kunnen niets doen!
Maar wat heeft het dan nog voor zin dat ik naar de kerk ga en netjes leef?
En als het alleen voor de uitverkorenen is, hoe kan ik weten dat ik uitverkoren ben? Door te luisteren: doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven!

Het Evangelie: God zond Zijn zoon naar een boze en vijandige wereld.
Maar hoe kan ik weten dat Hij ook voor mij gekomen is? Dit kun je weten door het geloof dat zich aan Hem vastklampt.
Christus wordt door de prediking naar mij toegebracht omdat ik zelf niet tot Hem kan komen. Er wordt niet alleen gesproken over Jezus, Hij wordt verkondigt, aangeboden.
Door de prediking wordt Jezus aan mijn hart gelegd. Maar met een aangeboden Jezus kan ik niet sterven. Hij moet in het hart komen!
Je kunt de aangeboden Jezus aannemen of afwijzen, een derde weg is er niet!

Geloven (aannemen) is het loslaten om nog iets van jezelf te verwachten en buiten jezelf in Jezus te zien.
Het geloof: Niet alleen voor anderen, maar ook voor mij!
Maar hoe heb ik dit geloof ontvangen? Ik weet het niet! (De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat;) Ik ben levend geworden en Gods liefde is in mijn hart uitgestort.
Alles gaat veranderen: Ik ben een nieuw schepsel en wandel met Hem!

Als je de liefde van Christus afwijst ben je een vervloeking, ook al zit je twee keer per zondag in de kerk.
Als we de kerk verlaten en Christus niet aannemen dan vertrappen we Zijn aanbod.
Je hebt geen verontschuldiging: Jezus is je aangeboden.

Heb je Jezus lief? Ik vraag niet of je heilig bent, goede werken hebt, nee: heb je Hem lief?
Liever dan alles hier op aarde!
Bedankt voor de samenvatting!

Dit is ds Simons ten voeten uit. Gedreven om Christus heel dicht bij het hart te leggen. De klem om niet uit te stellen. De schuld als je het bloed van Christus vertrapt.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Preekluisterkring

Bericht door AnJa »

helma schreef:
Panny schreef:
helma schreef:https://kerkdienstgemist.nl/media/15530 ... ens?page=7

Ds A Simons,
Opwekking tot Christelijke heiliging des levens
lezen Luk.15:20-24 en Efeze 2:1-5 en Kol.3:1-3
Ik heb deze preek geluisterd en heb tijdens de preek het volgende (samenvattend) opgeschreven:

Ik ben van nature geestelijk dood: onbekwaam tot enig goed, in zonden ontvangen en geboren, en ik volg de wil van het vlees.
Deze boodschap zet mij helemaal aan de kant. Ik kan mijn zaligheid niet verdienen. We worden alleen uit genade zalig: God doet het helemaal, wij kunnen niets doen!
Maar wat heeft het dan nog voor zin dat ik naar de kerk ga en netjes leef?
En als het alleen voor de uitverkorenen is, hoe kan ik weten dat ik uitverkoren ben? Door te luisteren: doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven!

Het Evangelie: God zond Zijn zoon naar een boze en vijandige wereld.
Maar hoe kan ik weten dat Hij ook voor mij gekomen is? Dit kun je weten door het geloof dat zich aan Hem vastklampt.
Christus wordt door de prediking naar mij toegebracht omdat ik zelf niet tot Hem kan komen. Er wordt niet alleen gesproken over Jezus, Hij wordt verkondigt, aangeboden.
Door de prediking wordt Jezus aan mijn hart gelegd. Maar met een aangeboden Jezus kan ik niet sterven. Hij moet in het hart komen!
Je kunt de aangeboden Jezus aannemen of afwijzen, een derde weg is er niet!

Geloven (aannemen) is het loslaten om nog iets van jezelf te verwachten en buiten jezelf in Jezus te zien.
Het geloof: Niet alleen voor anderen, maar ook voor mij!
Maar hoe heb ik dit geloof ontvangen? Ik weet het niet! (De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat;) Ik ben levend geworden en Gods liefde is in mijn hart uitgestort.
Alles gaat veranderen: Ik ben een nieuw schepsel en wandel met Hem!

Als je de liefde van Christus afwijst ben je een vervloeking, ook al zit je twee keer per zondag in de kerk.
Als we de kerk verlaten en Christus niet aannemen dan vertrappen we Zijn aanbod.
Je hebt geen verontschuldiging: Jezus is je aangeboden.

Heb je Jezus lief? Ik vraag niet of je heilig bent, goede werken hebt, nee: heb je Hem lief?
Liever dan alles hier op aarde!
Bedankt voor de samenvatting!

Dit is ds Simons ten voeten uit. Gedreven om Christus heel dicht bij het hart te leggen. De klem om niet uit te stellen. De schuld als je het bloed van Christus vertrapt.
Heldere samenvatting van de preek inderdaad, dankjewel @Panny!

Onder zulke preken ervaar ik juíst mijn onwil en het eigen schuld om verloren te moeten gaan.
Hij zo gewillig om (mij) te zaligen, ik (wij?) vol met 'ja maars' en andere tegenwerpingen...
Anderszijds; vaak ook de verwondering!
Wat heeft God bewogen om om te zien naar goddelozen en ons door Christus een weg tot behoud te geven!?
Is dit herkenbaar?
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door Panny »

AnJa schreef:Heldere samenvatting van de preek inderdaad, dankjewel @Panny!

Onder zulke preken ervaar ik juíst mijn onwil en het eigen schuld om verloren te moeten gaan.
Hij zo gewillig om (mij) te zaligen, ik (wij?) vol met 'ja maars' en andere tegenwerpingen...
Anderszijds; vaak ook de verwondering!
Wat heeft God bewogen om om te zien naar goddelozen en ons door Christus een weg tot behoud te geven!?
Is dit herkenbaar?
Zeker, heel herkenbaar!
God eenvoudig vertrouwen op Zijn Woord is voor mij ook vaak zo moeilijk.
Ook al heeft God gesproken, ik durfde Hem toch steeds niet volkomen te vertrouwen en wilde altijd meer bevestigingen.
En dan vraag ik me af: wat wil ik dan nog meer van God horen om Hem wel te geloven. God is duidelijk genoeg geweest, maar het ongeloof zit echt in mijn hart.
Hoe geduldig moet God met ons zijn. Als wij Hem steeds weer wantrouwen, maar Hij toch tot ons blijft spreken!
DDD
Berichten: 28666
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik heb de preek beluisterd. Ik moet zeggen dat ik het ingewikkeld vond om deze te luisteren. Dat ligt ook aan mijzelf.

Het voornaamste is dat de dominee veel van Jezus houdt. Paulus zegt daarover dat hij altijd blij is als Christus gepreekt wordt, op welke manier dan ook. En in het slot van de preek was dat duidelijk te horen. Zijn opmerking dat hij zo graag bij het uitgaan van de preek het antwoord aan Jezus zou willen horen, vond ik ontroerend. Ik hoop dat hij dat ook gedaan heeft. Want daar komt het bij de bediening van de verzoening wel op aan.

Ik stoor mij er zelf erg aan het dialect dat deze dominee spreekt. Hij spreekt over 'God heb' of zelfs 'Ie heb'. Zijn dialoog met de gemeente vind ik ook vervelend, alsof de gemeente enkel heel domme vragen te stellen heeft. Ik voel me eerlijk gezegd als een kleuter behandeld. Ik heb geen serieuze opmerking gehoord terwijl hij voortdurend de gemeente zinnen in de mond legt. Begrijp ik het goed, dan hebben jullie daar totaal geen last van?

Ik vind het zelf erg vervelend. Ik weet ook niet of dat nou bedoeld wordt met 'als een klein kind worden'.

Wat ik erg jammer vond, dat de tekst niet of nauwelijks behandeld is. Voor deze preek heb je geen half uur inhoudelijke voorbereiding nodig. Je zou deze preek bij duizenden Bijbelteksten kunnen houden. Inhoudelijk heb ik in de preek niets nieuws gehoord. Als het een onverwachte preekbeurt was, dan zou ik zeggen: dat is dan nog goed gekomen. Maar als het een voorbereide preek was, zou ik zeggen: het zou toch beter zijn als de dominee wat minder, en het Woord wat meer aan het woord kwam.

Over de heiliging van het leven is het naar mijn idee niet of nauwelijks gegaan, meer over de zonden die de gelovigen doen of deden.

Ik bedoel dit allemaal niet negatief. Ik probeer oprecht te luisteren. Maar het valt me wel op. En dan over de ligging van de dominee. Volgens mij zou hij deze preek zonder dogmatische kritiek in vrijwel alle GG kunnen houden, afgezien misschien van de heilsvolgorde.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

De manier waarop hij preekt vind ik ook niet fijn. Maar op een of andere manier maakt het vaak wel indruk omdat hij zo bewogen met zielen is. En zoveel liefde voor de Heere Jezus heeft.
Dus dat probeer ik maar voor ogen te houden als ik eens een preek van hem luister.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Panny schreef:
Kand Veldhuis, HHG Garderen
https://gofile.io/?c=UV2FIt

Thema: Christus is de deur midden in het oordeel
1. God waarschuwt
2. God openbaart
3. God oordeelt


Dit is de luisterkringpreek voor deze week.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

... die ik bij deze van harte aanbeveel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door Panny »

Voor mensen die niet de hele opname willen luisteren (zingen, gebed, etc.)
12:00 Schriftlezing
38:00 preek
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Wat een indringende preek Panny.

Ik moet het nog even laten nawerken. Soms kan je gewoon beter zwijgen denk ik.
En je hoofd buigen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door Panny »

helma schreef:Wat een indringende preek Panny.

Ik moet het nog even laten nawerken. Soms kan je gewoon beter zwijgen denk ik.
En je hoofd buigen.
Wat een genade als God ons leert dat we niet beter zijn dan Achan. Mijn zonden zijn niet minder groot. Ik had ook in plaats van Achan ter dood gebracht kunnen worden in het dal van Achor.
Wat een wonder als er dan Iemand anders is gestorven in onze plaats!

De preek opende ook echt mijn ogen dat mijn zonden niet alleen voor mijzelf gevolgen hebben. Maar ook voor de mensen om mij heen.
Als ik leef in zonden, en ver van God vandaan ben, dan sleur ik daar ook andere mensen in mee. Je kunt op dat moment ook niet tot zegen zijn door een goede getuige te zijn van Christus hier op aarde.
Denk bijvoorbeeld ook aan de opvoeden van kinderen. Zij zijn ook het slachtoffer als een ouder in zonden leeft. Dit kan zelfs gevolgen hebben voor vele generaties daarna.
En denk ook aan je onchristelijke collega's, buren, etc.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ja, dat trof mij ook inderdaad.
Je merkt bij zo'n preek dat we zo individualistisch zijn gaan denken.
Maar als Rachab gered wordt, wordt ze met die in haar huis zijn gered. En als Achan gezondigd heeft spreekt God het hele volk als schuldig aan.
Vandaar dat mannen zoals Daniël schuldbelijdenis doen omdat ze zich medeschuldig weten met het volk.

Ik moest nog denken aan Nabal en Abigaïl. Zij doet belijdenis van de schuld van haar man. Ook daar zie je die eenheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
HHKtE schreef:
Roeline schreef:De afscheidsdienst van ds. Moerkerken van Capelle-West (gistermorgen) staat nog niet achter een slotje op Kerkdienstgemist. De tekst was uit Jesaja 55.
blijft vrij te beluisteren volgens het bericht op kerkdienst gemist.nl

https://kerkdienstgemist.nl/media/16546 ... nst?page=1
Op initiatief van @DDD deze week bovenstaande afscheidspreek van ds. A. Moerkerken. Is dat goed?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ja prima!

Ds Moerkerken Afscheidspreek 20-1-2019

https://kerkdienstgemist.nl/media/16546 ... nst?page=1


Jesaja 55:6,7
6 Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.
7 De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.

De waarachtige bekering
1. De roep tot de bekering
2. De tijd van de bekering
3. De Hoop in de bekering
Plaats reactie