Preekluisterkring

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:Helma en AnJa, dank voor jullie openheid! Ik wachtte op reacties, omdat ik vind, dat als je een discussie uitlokt, je hieraan ook moet deelnemen. Maar oké, bij deze mijn reactie.
Ik vond het zeker een mooie preek: het volgen in geloofsgehoorzaamheid en het vertrouwen op de Heere. Ik hoorde daarin het wonder van genade en Gods trouw! Maar ik miste wel de notie van bekering in de preek, omdat wij niet kunnen en willen gehoorzamen van onszelf. Daarin lag mijn moeite met de preek.
Heb je ook de oudjaarspreek beluisterd? Ik had, in eerste instantie, dezelfde gedachte als jij. Dus toen deze ook geluisterd. En diep getroffen op de bank gezeten.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Preekluisterkring

Bericht door AnJa »

Thea schreef:Helma en AnJa, dank voor jullie openheid! Ik wachtte op reacties, omdat ik vind, dat als je een discussie uitlokt, je hieraan ook moet deelnemen. Maar oké, bij deze mijn reactie.
Ik vond het zeker een mooie preek: het volgen in geloofsgehoorzaamheid en het vertrouwen op de Heere. Ik hoorde daarin het wonder van genade en Gods trouw! Maar ik miste wel de notie van bekering in de preek, omdat wij niet kunnen en willen gehoorzamen van onszelf. Daarin lag mijn moeite met de preek.
Eerlijk gezegd begrijp ik wat je bedoelt. Het aanspreken van de ongelovigen kwam in deze preek minder naar voren dan hij gewoonlijk juist zo indringend doet.

Op pagina 107 van het nu gesloten topic "preken beluisteren op internet" deel ik ook een preek van ds Simons. Van harte nogmaals aanbevolen!!
Deze preek snijdt alles van een mens af en resulteert in twee mogelijkheden:
óf je verwerpt de Zaligmaker, óf je mag Hem door het geloof omhelzen en je verwonderen over de Zaligheid die Hij zondaars uit genade wil schenken.

Misschien een idee om deze preek ook hier te bespreken?

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... start=1590

(Bericht01 Aug 2018, 09:41)
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Het was even zoeken AnJa, maar ik heb het bericht gevonden en ook de site, maar weet nog niet welke preek je precies bedoelt.
https://kerkdienstgemist.nl/media/15530 ... ens?page=3

Is het de preek van 30 september?
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Preekluisterkring

Bericht door AnJa »

helma schreef:Het was even zoeken AnJa, maar ik heb het bericht gevonden en ook de site, maar weet nog niet welke preek je precies bedoelt.
https://kerkdienstgemist.nl/media/15530 ... ens?page=3

Is het de preek van 30 september?
Inderdaad, de genoemde link komt niet (meer) op de juiste preek uit.
Ik bedoel de preek van 22 april.
"Opwekking tot Christelijke heiliging des levens"
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

https://kerkdienstgemist.nl/media/15530 ... ens?page=7

Ds A Simons,
Opwekking tot Christelijke heiliging des levens
lezen Luk.15:20-24 en Efeze 2:1-5 en Kol.3:1-3
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Preekluisterkring

Bericht door AnJa »

helma schreef:https://kerkdienstgemist.nl/media/15530 ... ens?page=7

Ds A Simons,
Opwekking tot Christelijke heiliging des levens
lezen Luk.15:20-24 en Efeze 2:1-5 en Kol.3:1-3
Die is het. Bedankt!
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ad Anker »

ik heb de nieuwjaarspreek beluisterd tijdens een lange autorit vanmorgen. Ik vind het moeilijk om een preek hier te bespreken omdat het snel een beoordeling wordt. En dat roept automatisch reactie op.

Mijn bevinding:
Deze preek sprak me wel aan. Over deze zelfde geschiedenis is pas in onze gemeente een preek gelezen van ds. Moerkerken. Die preek bevatte veel lessen die me wel aanspraken. Sommige dingen hoorde ik terug, sommige dingen niet. Deze nieuwjaarspreek bevatte onderwijs over geloofsbemoediging, geloofsaanvechting, geloofsbeproeving en geloofsvertrouwen. Op een (te?) gevoelige wijze wordt dit aan het hart van de hoorders gelegd. U gelooft toch in Christus? Deze vraag wordt in de gemeente gelegd. De ziel die in stilte antwoordt: "dominee, kon ik dat maar zeggen", krijgt in deze preek geen antwoord. De gemeente wordt voortdurend aangesproken als een gemeente waarin allen het zaligmakend geloof deelachtig zijn. Dat viel me wel op.

De toespraak aan de dominee begon verrassend: gemeente, het is een wonder dat we hier zijn. Want vanuit onszelf zoeken we God niet. Dat was voor het eerst in de dienst dat ik deze notie hoorde. (Ik heb het gebed niet beluisterd)

Ik mis dus de separatie. Dat is een zware term, maar dat vond ik wel van deze preek. Wellicht mag dat trouwens ook wel, het is ook een echte gelegenheidspreek. Omdat ik deze predikant nooit hoor, weet ik niet of deze preek exemplarisch is voor zijn andere preken.

De dominee is niet de toepasser, dat is de Heilige Geest. Dat is in alle besprekingen en beoordelingen een heerlijke wetenschap.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

)

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:ik heb de nieuwjaarspreek beluisterd tijdens een lange autorit vanmorgen. Ik vind het moeilijk om een preek hier te bespreken omdat het snel een beoordeling wordt. En dat roept automatisch reactie op.

Mijn bevinding:
Deze preek sprak me wel aan. Over deze zelfde geschiedenis is pas in onze gemeente een preek gelezen van ds. Moerkerken. Die preek bevatte veel lessen die me wel aanspraken. Sommige dingen hoorde ik terug, sommige dingen niet. Deze nieuwjaarspreek bevatte onderwijs over geloofsbemoediging, geloofsaanvechting, geloofsbeproeving en geloofsvertrouwen. Op een (te?) gevoelige wijze wordt dit aan het hart van de hoorders gelegd. U gelooft toch in Christus? Deze vraag wordt in de gemeente gelegd. De ziel die in stilte antwoordt: "dominee, kon ik dat maar zeggen", krijgt in deze preek geen antwoord. De gemeente wordt voortdurend aangesproken als een gemeente waarin allen het zaligmakend geloof deelachtig zijn. Dat viel me wel op.

De toespraak aan de dominee begon verrassend: gemeente, het is een wonder dat we hier zijn. Want vanuit onszelf zoeken we God niet. Dat was voor het eerst in de dienst dat ik deze notie hoorde. (Ik heb het gebed niet beluisterd)

Ik mis dus de separatie. Dat is een zware term, maar dat vond ik wel van deze preek. Wellicht mag dat trouwens ook wel, het is ook een echte gelegenheidspreek. Omdat ik deze predikant nooit hoor, weet ik niet of deze preek exemplarisch is voor zijn andere preken.

De dominee is niet de toepasser, dat is de Heilige Geest. Dat is in alle besprekingen en beoordelingen een heerlijke wetenschap.
Als we de juiste woorden hebben mogen we de waarheid zeggen. Ik miste in de beluisterde preek elke verwijzing naar de noodzaak van bekering, en zoals boven opgemerkt, geen separatie. Het blijft in het algemene hangen, en de mens wordt niet uitgestoten om zichzelf nauw, ja zeer nauw te onderzoeken.
Ik hoop dat dit gezegd mag worden. Een preek die van algemeenheden uitgaat en een woord spreekt in het algemeen, zonder separatie, dat is geen preek. Ieder kan dan voor zichzelf een toepassing maken. En van nature (!) plaatsen we er ons makkelijker in dan buiten. Of is het bij u anders?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:En van nature (!) plaatsen we er ons makkelijker in dan buiten. Of is het bij u anders?
Er zijn ook mensen die bang zijn om zichzelf te bedriegen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:En van nature (!) plaatsen we er ons makkelijker in dan buiten. Of is het bij u anders?
Er zijn ook mensen die bang zijn om zichzelf te bedriegen.
Minder dan vroeger. Er zijn er meer die bang zijn voor de dood, consciëntie overtuiging enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:En van nature (!) plaatsen we er ons makkelijker in dan buiten. Of is het bij u anders?
Er zijn ook mensen die bang zijn om zichzelf te bedriegen.
Minder dan vroeger. Er zijn er meer die bang zijn voor de dood, consciëntie overtuiging enz.
Volgens mij weet jij daar helemaal niks van. Heb je daar gebaseerde bewijzen voor? Of is het puur op ideeën en meningen van anderen gebaseerd?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ad Anker »

Jantje, wil je ontopic blijven? Dank!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: )

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Als we de juiste woorden hebben mogen we de waarheid zeggen. Ik miste in de beluisterde preek elke verwijzing naar de noodzaak van bekering, en zoals boven opgemerkt, geen separatie. Het blijft in het algemene hangen, en de mens wordt niet uitgestoten om zichzelf nauw, ja zeer nauw te onderzoeken.
Ik hoop dat dit gezegd mag worden. Een preek die van algemeenheden uitgaat en een woord spreekt in het algemeen, zonder separatie, dat is geen preek. Ieder kan dan voor zichzelf een toepassing maken. En van nature (!) plaatsen we er ons makkelijker in dan buiten. Of is het bij u anders?
Ik snap je punt. Ik deel niet met je dat het dan 'geen preek' is. Hooguit in een bepaalde visie een onvolledige preek.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:En van nature (!) plaatsen we er ons makkelijker in dan buiten. Of is het bij u anders?
Er zijn ook mensen die bang zijn om zichzelf te bedriegen.
Minder dan vroeger. Er zijn er meer die bang zijn voor de dood, consciëntie overtuiging enz.
Volgens mij weet jij daar helemaal niks van. Heb je daar gebaseerde bewijzen voor? Of is het puur op ideeën en meningen van anderen gebaseerd?
Ik hoor nog wel eens wat, en deze dingen horen we ook in de prediking. We zijn niet helemaal wereldvreemd. Om alles te zeggen van nabestaanden kan ook niet op een openbaar forum, maar we hebben wel eens wat gehoord. Ook van mensen die bijna tot hun dood door de mensen werden gehouden voor 'het volk', maar God openbaart het wel eens. Daarom ook, we hoeven niet naar anderen te zien: Doorzoekt uzelf nauw, ja zeer nauw.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Preekluisterkring

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:Jantje, wil je ontopic blijven? Dank!
!
Plaats reactie