Verkiezing en verwerping (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zonderling »

samanthi schreef:De wedergeboorte, die buiten de mens zelf om gaat, stelt je in staat te geloven, dat is het werk van de Heilige Geest, het een sluit het ander niet uit.

Mij is op de man af gevraagd: geloof je in de verkiezing en verwerping? daarna ben ik afgebrand, maar dat vond ik niet erg, wel de strijd die ik daarna voert, is het niet dat God... dat brand in mijn ziel en ik ben er echt ellendig door.
Dank je wel, Samanthi. Ik dacht eerlijk gezegd al dat je het erg moeilijk had, omdat je niet meer reageerde, en ik heb mij daar niet in vergist. Ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan wat je schrijft: ik neem het zeer gaarne aan. En als de dingen zo liggen, dan zal God met de verzoeking ook de uitkomst geven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Zonderling schreef:
samanthi schreef:De wedergeboorte, die buiten de mens zelf om gaat, stelt je in staat te geloven, dat is het werk van de Heilige Geest, het een sluit het ander niet uit.

Mij is op de man af gevraagd: geloof je in de verkiezing en verwerping? daarna ben ik afgebrand, maar dat vond ik niet erg, wel de strijd die ik daarna voert, is het niet dat God... dat brand in mijn ziel en ik ben er echt ellendig door.
Dank je wel, Samanthi. Ik dacht eerlijk gezegd al dat je het erg moeilijk had, omdat je niet meer reageerde, en ik heb mij daar niet in vergist. Ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan wat je schrijft: ik neem het zeer gaarne aan. En als de dingen zo liggen, dan zal God met de verzoeking ook de uitkomst geven.
Dank je wel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Verkiezing en verwerping (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door ebenhaezer »

Ik heb grote bewondering voor de uiteenzetting van Zonderling, ik denk dat Samanthi en Zonderling dichter bij elkaar liggen dan we denken en ik voel de pijn van Samanthi ook wel mee, ik heb ooit een man gekend, hij is in gezelschapskringen een vrij bekende, die een keer toevertrouwde na lange bestudering geen grond in de schrift te zien voor verwerping van eeuwigheid. Hij stond overigens van harte achter de DL, hij geloofde uiteraard wel in verwerping. Ik huiver bij een al te theoretische en dogmatische beredenering. de uiteenzetting en de voorzichtigheid van Zonderling spreekt mij wel aan, er kan een wereld van leed en pijn achter zitten. Dit bedoel ik dan met name naar beide kanten toe.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verkiezing en verwerping (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door eilander »

ebenhaezer schreef:(...) ik heb ooit een man gekend, hij is in gezelschapskringen een vrij bekende, die een keer toevertrouwde na lange bestudering geen grond in de schrift te zien voor verwerping van eeuwigheid. Hij stond overigens van harte achter de DL, hij geloofde uiteraard wel in verwerping.
Ik begrijp dit niet helemaal, het kan toch niet allebei? Of bedoel je: hij stond van harte achter de rest / het overgrote deel van de DL?
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Verkiezing en verwerping (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door ebenhaezer »

Ik begrijp het ook niet, en dat wil ik graag zo houden, want toen ik het begreep ging het mis.
Maar terugkomend op die man, die legde meer de nadruk op het laten liggen. Hoe kun je iemand verwerpen die zichzelf verwerpt?
Daar moeten we het laten denk ik.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verkiezing en verwerping (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door helma »

Wat weldadig als er zo met elkaar omgegaan wordt op het forum!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verkiezing en verwerping (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Wat weldadig als er zo met elkaar omgegaan wordt op het forum!
Het is de strijd als tussen Arminius en Gomarus. Dat was niet zo zachtzinnig. Ik heb dat vele malen opgemerkt, maar het wordt meestal afgedaan als muggenzifterij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verkiezing en verwerping (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
helma schreef:Wat weldadig als er zo met elkaar omgegaan wordt op het forum!
Het is de strijd als tussen Arminius en Gomarus. Dat was niet zo zachtzinnig. Ik heb dat vele malen opgemerkt, maar het wordt meestal afgedaan als muggenzifterij.
Wie is dan Arminius en wie Gomarus :humhihi :humhihi :humhihi :humhihi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Verkiezing en verwerping (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Zonderling »

Jantje schreef:Dank voor uw heldere uiteenzetting. Ik kan hier voluit achter staan.

Echter nog een vraag: Sommigen hier leggen de nadruk erop dat God het moet doen en wij het van onszelf niet kunnen en kweken daarmee een valse lijdelijkheid, zowel bij de verkiezing alsook in de weg van de toeëigening des geloofs. Maar dat is dan toch ook een dwaling. Het is toch fout om te zeggen dat we maar moeten afwachten, omdat we van onszelf niet zien dat we bekeerd moeten worden en er vandaag de dag zo weinig over wordt gehoord. Men wil dan bevinding horen, waarin alleen maar de schuld van de mens wordt gepreekt. Zodra men dan wijst op de verantwoordelijkheid van de mens zelf, steigert men 10 meter de lucht in, en zegt men dat de mens dat van nature niet kan. Maar die dwaling is toch ook fout? Want hiermee wordt het gehéle Evangelieaanbod afgeslagen.
Ja, ik moet inderdaad zeggen dat ik geloof dat er onder sommigen valse lijdelijkheid is, waarbij men zich als het ware verschuilt achter zijn onmacht en dat God het doen moet (wat overigens beide waar is), zonder dat men in grote ernst en rusteloosheid de middelen waarneemt en ook werkzaam is (al is het dan nog niet in geloof) met Christus en het Evangelie aanbod. Ik meen ook dat de prediking aan deze lijdelijkheid kan bijdragen, vooral dan wanneer het Evangelie aanbod niet gehoord of alleen conditioneel wordt voorgesteld. Dit gebeurt soms wat men noemt ter rechterzijde, terwijl anderzijds ter linkerzijde het gevaar groot is van een schijn- en bedrieglijk Evangelie, en een toe-eigening daaarvan zonder dat een mens aan zijn verlorenheid is ontdekt en zonder dat ooit Christus in het Evangelie, en God in Christus, door de Heilige Geest aan de ziel is toegepast en bekendgemaakt. Zowel ter rechter- als ter linkerzijde zijn er daarom gevaren. Een evenwichtige prediking is dan ook zeer noodzakelijk! Onder meer van harte aanbevolen de preken van Ralf en Ebenezer Erskine. Bij hen vind je op treffende wijze dit noodzakelijke evenwicht.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verkiezing en verwerping (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het allemaal helemaal waar. Ik mis soms wel de notie dat we allemaal van nature, of we nu gedoopt zijn of niet, helemaal niet ernstig bezig kunnen en willen zijn met wat God van ons vraagt. Onze verdorvenheid is zo groot dat er wel een wonder moet gebeuren om het 'zoek door gebeen met ernst Mijn aangezicht' in de praktijk te brengen. Dat is geen valse lijdelijkheid, dat is wat Gods Woord ons ook zegt. Nu wil de Heere door de bediening van het Woord en de Sacramenten (uitroeptekens bij het Evangelie) dat wonder werken in zondaarsharten. En daarom is het belangrijk dat we de middelen waarnemen.

Nu is het wel zo dat in onze tijd steeds meer het wezen ontbreekt en het geloof alleen maar vorm is. Ter linkerzijde is de vorm tot wezen verheven en ter rechterzijde doen we krampachtig ons best om het wezen na te maken. Maar waar het wezen gemist wordt, komen brokken. In alle voorzichtigheid, die brokken zijn al te zien in Ridderkerk, Kruiningen e.d. Toch is er hoop. Bijvoorbeeld het artikel van die Oud Gereformeerde jongeman in het RD van gisteren. Hij nodigt mensen uit om een dienst in zijn gemeente bij te wonen omdat daar nog het verlangen naar het hemelse vaderland geproefd wordt. Hij ziet gebeuren dat in een reformatorische kerkdienst jongeren zien dat het Woord kracht doet en dat het aanspreekt omdat het uitgesproken wordt door mensen die oprecht het beste met jongeren voorhebben. Hoop bij de kleine luiden. Ik geloof dat we daar naar terug moeten. Een kerk en gemeente zonder wezen is binnen korte tijd morsdood.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verkiezing en verwerping (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Erasmiaan »

Ad Anker schreef:Ik vind het allemaal helemaal waar. Ik mis soms wel de notie dat we allemaal van nature, of we nu gedoopt zijn of niet, helemaal niet ernstig bezig kunnen en willen zijn met wat God van ons vraagt. Onze verdorvenheid is zo groot dat er wel een wonder moet gebeuren om het 'zoek door gebeen met ernst Mijn aangezicht' in de praktijk te brengen. Dat is geen valse lijdelijkheid, dat is wat Gods Woord ons ook zegt. Nu wil de Heere door de bediening van het Woord en de Sacramenten (uitroeptekens bij het Evangelie) dat wonder werken in zondaarsharten. En daarom is het belangrijk dat we de middelen waarnemen.
Hier zou ik wel een streep onder willen zetten!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verkiezing en verwerping (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door samanthi »

Erasmiaan schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind het allemaal helemaal waar. Ik mis soms wel de notie dat we allemaal van nature, of we nu gedoopt zijn of niet, helemaal niet ernstig bezig kunnen en willen zijn met wat God van ons vraagt. Onze verdorvenheid is zo groot dat er wel een wonder moet gebeuren om het 'zoek door gebeen met ernst Mijn aangezicht' in de praktijk te brengen. Dat is geen valse lijdelijkheid, dat is wat Gods Woord ons ook zegt. Nu wil de Heere door de bediening van het Woord en de Sacramenten (uitroeptekens bij het Evangelie) dat wonder werken in zondaarsharten. En daarom is het belangrijk dat we de middelen waarnemen.
Hier zou ik wel een streep onder willen zetten!
Ja dat klopt helemaal, toch wil ik een kanttekening zetten, als de Heere imand wederom geboren doet worden en dit gaat buiten een mens om( de kunt je zelf ook niet op een natuurlijke manier geboren doen worden), dan wordt de wil omgebogen. Dan ga je willen wat God wil, met vallen en opstaan en ook dat de oude mens weer boven komt, maar toch komt er een hartelijk verlangen naar God.

De middelen waarnemen, maar wel met verwchting, zie DL, ds P Beekhuis heeft eens verteld dat hij aan een sterfbed heeft gestaan, de man was heel opstandig hij riep uit; heb ik daar nu mijn leven lang oudvaders voor gelezen?
Hij dacht dat hij daarmee zalig kon worden, maar had ze zonder verwachting gelezen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verkiezing en verwerping (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:
Erasmiaan schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind het allemaal helemaal waar. Ik mis soms wel de notie dat we allemaal van nature, of we nu gedoopt zijn of niet, helemaal niet ernstig bezig kunnen en willen zijn met wat God van ons vraagt. Onze verdorvenheid is zo groot dat er wel een wonder moet gebeuren om het 'zoek door gebeen met ernst Mijn aangezicht' in de praktijk te brengen. Dat is geen valse lijdelijkheid, dat is wat Gods Woord ons ook zegt. Nu wil de Heere door de bediening van het Woord en de Sacramenten (uitroeptekens bij het Evangelie) dat wonder werken in zondaarsharten. En daarom is het belangrijk dat we de middelen waarnemen.
Hier zou ik wel een streep onder willen zetten!
Ja dat klopt helemaal, toch wil ik een kanttekening zetten, als de Heere imand wederom geboren doet worden en dit gaat buiten een mens om( de kunt je zelf ook niet op een natuurlijke manier geboren doen worden), dan wordt de wil omgebogen. Dan ga je willen wat God wil, met vallen en opstaan en ook dat de oude mens weer boven komt, maar toch komt er een hartelijk verlangen naar God.

De middelen waarnemen, maar wel met verwchting, zie DL, ds P Beekhuis heeft eens verteld dat hij aan een sterfbed heeft gestaan, de man was heel opstandig hij riep uit; heb ik daar nu mijn leven lang oudvaders voor gelezen?
Hij dacht dat hij daarmee zalig kon worden, maar had ze zonder verwachting gelezen.
Wat bedoel je nu? Waar komt die verwachting vandaan dan?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verkiezing en verwerping (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
samanthi schreef:
Erasmiaan schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind het allemaal helemaal waar. Ik mis soms wel de notie dat we allemaal van nature, of we nu gedoopt zijn of niet, helemaal niet ernstig bezig kunnen en willen zijn met wat God van ons vraagt. Onze verdorvenheid is zo groot dat er wel een wonder moet gebeuren om het 'zoek door gebeen met ernst Mijn aangezicht' in de praktijk te brengen. Dat is geen valse lijdelijkheid, dat is wat Gods Woord ons ook zegt. Nu wil de Heere door de bediening van het Woord en de Sacramenten (uitroeptekens bij het Evangelie) dat wonder werken in zondaarsharten. En daarom is het belangrijk dat we de middelen waarnemen.
Hier zou ik wel een streep onder willen zetten!
Ja dat klopt helemaal, toch wil ik een kanttekening zetten, als de Heere imand wederom geboren doet worden en dit gaat buiten een mens om( de kunt je zelf ook niet op een natuurlijke manier geboren doen worden), dan wordt de wil omgebogen. Dan ga je willen wat God wil, met vallen en opstaan en ook dat de oude mens weer boven komt, maar toch komt er een hartelijk verlangen naar God.

De middelen waarnemen, maar wel met verwchting, zie DL, ds P Beekhuis heeft eens verteld dat hij aan een sterfbed heeft gestaan, de man was heel opstandig hij riep uit; heb ik daar nu mijn leven lang oudvaders voor gelezen?
Hij dacht dat hij daarmee zalig kon worden, maar had ze zonder verwachting gelezen.
Wat bedoel je nu? Waar komt die verwachting vandaan dan?
Bij Wie anders dan bij God.
Maar trouw de middelen waarnemen en je hart afsluiten heeft of er een beloning op verwachten heeft geen enkel nut.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verkiezing en verwerping (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef: Bij Wie anders dan bij God.
Maar trouw de middelen waarnemen en je hart afsluiten heeft of er een beloning op verwachten heeft geen enkel nut.
Juist wel. Je gelooft toch niet dat het alleen voor mensen die van God de verwachting hebben gekregen zinvol is om de middelen waar te nemen. Nee, de middelen heeft God gegeven omdat Hij door de middelen werkt en wonderen doet in verloren zondaren. Wij sluiten ons hart af, allemaal, van uit onszelf. Elk kerkmens. En nu is dat eenzijdige Godswerk van belang, wat God middellijk werkt. Dus het heeft wel degelijk nut om de middelen waar te nemen.
Plaats reactie