Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door Framboos »

Even ter verduidelijking: ik zie twijfel aan de mens en zijn gedachten niet als zonde. Twijfel aan God en Zijn beloften is wel zonde. Het moeilijke zit hem daarin, dat twijfel aan onszelf vaak verward wordt met twijfel aan Gods beloften. En soms ( of vaak) leidt twijfel aan jezelf ook tot twijfel aan de Heere.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door CvdW »

refo schreef:Lang geleden schreef ik eens op dit forum:
refo schreef: Dr Van der Sluijs heeft de volgende diagnose daarvoor gesteld:

De oorzaak van de verzanding van de rechtzinnige theologie in de prediking moet vooral worden gezocht in het dodelijke verbalisme, waarbij tot opwekking en begeleiding van het zelfonderzoek steeds dezelfde bewoordingen en formuleringen worden gebruikt. De woorden en bewoordingen ontspringen dan niet meer sprankelend aan de bron van het Woord van God. Ze verdampen en vervliegen voordat ze het hart van de hoorders hebben bereikt. En holle vaten klinken het hardst, waarbij een zekere fabrieksdoofheid van hen die hen horen allerminst valt uit te sluiten. De aldus gevormde gestalten van ongeloof slaan weer terug op de prediker en zijn prediking, waarmee een dodelijk vicieuze cirkel is gegeven. Juist door het Woord te gaan vergeestelijken, onderneemt de prediker in feite een poging tot ‘humaniseren’. Goed bezien gaat het dan in feite om ‘de rechten van de geestelijke mens’, waarvoor de zo geheten toe-eigening van het heil in de eerste plaats wordt gehumaniseerd. Al met al staat de mens centraal en niet God. Men wendt voor dat het vóór alles gaat om het werk van de Geest, en dat lijkt heel geestelijk. Maar men spreekt en preekt nooit recht van de Geest, als men het werk van Christus niet centraal stelt, want de toe-eigening van het heil dient te staan onder de beheersing van de verwerving in de bediening der verzoening. Waar het om minder gaat dan om de verzoening door voldoening, daar komen we niet bij God terug, maar daar verzanden theologie en prediking in een eeuwigdurende ellende.
De daarbij behorende gestandaardiseerde systematisering houdt God bij de mens weg en houdt de mens weg bij God. En daar zij wezenlijk schuld met schuld vermeert, daar komt zij nooit wezenlijk toe aan de schuldvraag; laat staan aan het stellen van deze vraag voor het gezicht van God.
Deze prediking kent geen geheimen meer. Daarom sterft zij weg in haar eigen zandwoestijnen. Het heilgeheim heeft immers alles van doen met Gods verborgen omgang, welke alleen die predikers vinden waar zijn vrees in woont, En dan blijkt dit heilgeheim verweven te zijn met Gods gedachten, die hoger zijn dan onze gedachten.
Zeer interessant stuk. Waar kan ik het geheel lezen?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door Wandelende »

Framboos schreef:Even ter verduidelijking: ik zie twijfel aan de mens en zijn gedachten niet als zonde. Twijfel aan God en Zijn beloften is wel zonde. Het moeilijke zit hem daarin, dat twijfel aan onszelf vaak verward wordt met twijfel aan Gods beloften. En soms ( of vaak) leidt twijfel aan jezelf ook tot twijfel aan de Heere.
Dat is een mooie gedachte om dat onderscheid te maken.
Alleen je zegt: "Ik zie twijfel aan de mens en zijn gedachten niet als zonde."

Is deze twijfel een vrucht van de Geest? En verder, is deze twijfel tot eer van God en Zijn Koninkrijk?
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
Framboos schreef:Even ter verduidelijking: ik zie twijfel aan de mens en zijn gedachten niet als zonde. Twijfel aan God en Zijn beloften is wel zonde. Het moeilijke zit hem daarin, dat twijfel aan onszelf vaak verward wordt met twijfel aan Gods beloften. En soms ( of vaak) leidt twijfel aan jezelf ook tot twijfel aan de Heere.
Dat is een mooie gedachte om dat onderscheid te maken.
Alleen je zegt: "Ik zie twijfel aan de mens en zijn gedachten niet als zonde."

Is deze twijfel een vrucht van de Geest? En verder, is deze twijfel tot eer van God en Zijn Koninkrijk?
Dit schreef ik gisteren hierover
eilander schreef:Laat ik het zo zeggen: voor zover twijfel aan onszelf nodig is om bij de Heere te vragen 'zegt U het nog eens tegen mij, dat ik Uw kind ben...' is het heilzaam en een vrucht van de Geest. Natuurlijk is het ook een gevolg van de zonde, in die zin dat het in de hemel niet meer nodig is om dat te vragen.
Maar het brengt ons dichter bij Christus.
Als we deze twijfel aan onszelf nooit hebben, is er echt iets niet goed.
Dat is iets anders dan twijfel aan de waarheden in de Bijbel, aan de gewilligheid van de Heere Jezus als Zaligmaker, enzovoorts. Die twijfel kan een kind van God ook hebben, maar dat is wel zonde.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door Herman »

CvdW schreef:
refo schreef:Lang geleden schreef ik eens op dit forum:
refo schreef: Dr Van der Sluijs heeft de volgende diagnose daarvoor gesteld:
Zeer interessant stuk. Waar kan ik het geheel lezen?
Refoweb (?)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door eilander »

Dr. Van der Sluys heeft ook een boekje geschreven over 'Crisis in de prediking'.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Wandelende schreef:
Framboos schreef:Even ter verduidelijking: ik zie twijfel aan de mens en zijn gedachten niet als zonde. Twijfel aan God en Zijn beloften is wel zonde. Het moeilijke zit hem daarin, dat twijfel aan onszelf vaak verward wordt met twijfel aan Gods beloften. En soms ( of vaak) leidt twijfel aan jezelf ook tot twijfel aan de Heere.
Dat is een mooie gedachte om dat onderscheid te maken.
Alleen je zegt: "Ik zie twijfel aan de mens en zijn gedachten niet als zonde."

Is deze twijfel een vrucht van de Geest? En verder, is deze twijfel tot eer van God en Zijn Koninkrijk?
Dit schreef ik gisteren hierover
eilander schreef:Laat ik het zo zeggen: voor zover twijfel aan onszelf nodig is om bij de Heere te vragen 'zegt U het nog eens tegen mij, dat ik Uw kind ben...' is het heilzaam en een vrucht van de Geest. Natuurlijk is het ook een gevolg van de zonde, in die zin dat het in de hemel niet meer nodig is om dat te vragen.
Maar het brengt ons dichter bij Christus.
Als we deze twijfel aan onszelf nooit hebben, is er echt iets niet goed.
Dat is iets anders dan twijfel aan de waarheden in de Bijbel, aan de gewilligheid van de Heere Jezus als Zaligmaker, enzovoorts. Die twijfel kan een kind van God ook hebben, maar dat is wel zonde.
De context waarin je 'twijfel' plaatst begrijp ik. Toch is twijfel an sich echt geen vrucht van de Heilige Geest. De uitwerkingen die jij noemt zijn verootmoediging, gehoorzaamheid, nederigheid, afhankelijkheid enz. Deugden die gewerkt worden door de Heilige Geest. Dat die deugden soms komen nadat een mens twijfel en onzekerheid heeft (gehad), dat staat buiten kijf. Twijfel en onzekerheid kunnen als nood ervaren worden en tot Christus leiden. Dan is het gevolg van de twijfel een grote weldaad. Dan is een beroep op Gods alwetendheid een vruchtbare uitkomst van de twijfel van de mens. De twijfel en onzekerheid is echter niet tot eer van God en van Zijn Koninkrijk.
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Twijfel en zelfonderzoek (uit: Hoed in eredienst?)

Bericht door refo »

eilander schreef:Dr. Van der Sluys heeft ook een boekje geschreven over 'Crisis in de prediking'.
Daar komt het citaat uit.
Plaats reactie