Wil God het kwade? Uit: Evolutie of schepping

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Wil God het kwade? Uit: Evolutie of schepping

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: God heeft alles geschapen om Zijns Zelfs wil, ook het kwade ene boze, om Zich daardoor te te verheerlijken.
Het heeft God behaagd, (en wie zijn wij om daar anders over te denken, dan eerrovers Gods?) om Zich Zelf door
de val te verheerlijken.
Zie citaat.

Ook de opvatting dat (toelating) het ter verheerlijking is van God zelf, vind ik overigens discutabel.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evolutie of schepping

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: God heeft alles geschapen om Zijns Zelfs wil, ook het kwade ene boze, om Zich daardoor te te verheerlijken.
Het heeft God behaagd, (en wie zijn wij om daar anders over te denken, dan eerrovers Gods?) om Zich Zelf door
de val te verheerlijken.
Zie citaat.

Ook de opvatting dat (toelating) het ter verheerlijking is van God zelf, vind ik overigens discutabel.
Verklaar dat eens?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Verklaar dat eens?
De gedachte dat God het kwaad heeft toegelaten om Zichzelf te verheerlijken vind ik een moeilijk te bevatten en te aanvaarden gedachte. Ik tref in de Bijbel hier ook weinig argumenten voor aan.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evolutie of schepping

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Verklaar dat eens?
De gedachte dat God het kwaad heeft toegelaten om Zichzelf te verheerlijken vind ik een moeilijk te bevatten en te aanvaarden gedachte. Ik tref in de Bijbel hier ook weinig argumenten voor aan.
Verder dan: Wat denkt u van het geloof in Gods eeuwig Raadsbesluit?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evolutie of schepping

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Ook de opvatting dat (toelating) het ter verheerlijking is van God zelf, vind ik overigens discutabel.
Ik begrijp er ook niet alles van, maar ik geloof vast dat het waar is: alles loopt uit op de verheerlijking van Zijn Naam. In bv. Openbaringen is te zien dat ook de duivel overwonnen is, en dat het met zijn macht over en uit is.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evolutie of schepping

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Ook de opvatting dat (toelating) het ter verheerlijking is van God zelf, vind ik overigens discutabel.
Ik begrijp er ook niet alles van, maar ik geloof vast dat het waar is: alles loopt uit op de verheerlijking van Zijn Naam. In bv. Openbaringen is te zien dat ook de duivel overwonnen is, en dat het met zijn macht over en uit is.
Wij zijn de generatie van de begripsleer geworden. De geloofsleer is bijna passé... Zo het lijkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Verder dan: Wat denkt u van het geloof in Gods eeuwig Raadsbesluit?
Dat betekent voor mij niet dat alles wat er gebeurt en gebeurd is precies zo door God is bedoeld en bestemd.

Om een concrete vraag te stellen:

Heeft God voorafgaande aan de schepping gewild, bedoeld en of bestemd dat de Nazi's 6 miljoen Joden op industriële wijze vermoordden?

Volgens mij staat er duidelijk in de Bijbel dat God de zonde haat. Hoe kan Hij dan willen dat mensen zonde doen?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Evolutie of schepping

Bericht door parsifal »

Jongere schreef:
parsifal schreef:Ik lees net het volgende stuk van Ds Maaijen: https://www.rd.nl/opinie/geen-kwaad-zon ... -1.1433379

Allereerst laat het stuk ruimte voor een heel sterk dualisme waarbinnen de duivel niet tot de schepping behoort. Ik denk niet dat de schrijver dat voorstaat, maar ik noem het om het uit de weg te hebben.
Als de schrijver dat niet voorstaat, had hij dat toch echt duidelijker moeten maken. De kerk heeft, op grond van Gods Woord, de duivel altijd als gevallen engel gezien - daarmee onderdeel van Gods oorspronkelijk goede schepping.
Dat komt in dit artikel echt onvoldoende naar voren:
"En met deze gedachten keren we terug naar het begin. God heeft niet het kwade in de schepping ingebakken. Zelfs de gedachte dat God het door de duivel bewerkte kwaad heeft toegelaten, is misschien nog niet helemaal de juiste gedachte. Zou het niet zo zijn dat God wist van het bestaan van de duivel, en alles waartoe de duivel in staat en geneigd is, en toch besloot de schepping in het aanzijn te roepen?"
[/quote]

Ik ken de predikant van toen hij nog kandidaat was en ik zou verbaasd zijn als hij daadwerkelijk zo'n sterk dualisme aanhangt als uit het stuk lijkt op te komen. Maar ik wilde niet deze kant op in de discussie. Ik wilde het meer hebben over het idee dat doden in de niet-menselijke schepping als in principe kwaad wordt gezien. Mijn vraag is of dat terecht is, en als dat terecht is (mede met het oog op Psalm 104), of dat we dan vlees eten niet als een noodzakelijk kwaad moeten zien (misschien vergelijkbaar met de scheidbrief), wat zoveel mogelijk vermeden dient te worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evolutie of schepping

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Verder dan: Wat denkt u van het geloof in Gods eeuwig Raadsbesluit?
Dat betekent voor mij niet dat alles wat er gebeurt en gebeurd is precies zo door God is bedoeld en bestemd.

Om een concrete vraag te stellen:

Heeft God voorafgaande aan de schepping gewild, bedoeld en of bestemd dat de Nazi's 6 miljoen Joden op industriële wijze vermoordden?

Volgens mij staat er duidelijk in de Bijbel dat God de zonde haat. Hoe kan Hij dan willen dat mensen zonde doen?
Lees de Bijbel... Hou het daar maar bij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evolutie of schepping

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Verder dan: Wat denkt u van het geloof in Gods eeuwig Raadsbesluit?
Dat betekent voor mij niet dat alles wat er gebeurt en gebeurd is precies zo door God is bedoeld en bestemd.

Om een concrete vraag te stellen:

Heeft God voorafgaande aan de schepping gewild, bedoeld en of bestemd dat de Nazi's 6 miljoen Joden op industriële wijze vermoordden?

Volgens mij staat er duidelijk in de Bijbel dat God de zonde haat. Hoe kan Hij dan willen dat mensen zonde doen?
Ik kan het niet bij elkaar krijgen, maar toch geloof ik dat het waar is. Een wedervraag is: geloof jij dan dat het God uit de hand gelopen is, als je zegt dat God het niet heeft gewild?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Jongere »

Ambtenaar schreef:Dat betekent voor mij niet dat alles wat er gebeurt en gebeurd is precies zo door God is bedoeld en bestemd.

Om een concrete vraag te stellen:

Heeft God voorafgaande aan de schepping gewild, bedoeld en of bestemd dat de Nazi's 6 miljoen Joden op industriële wijze vermoordden?

Volgens mij staat er duidelijk in de Bijbel dat God de zonde haat. Hoe kan Hij dan willen dat mensen zonde doen?
Laat voorop staan dat we hier spreken over de geheimen van Gods verborgen wil, en niet over onze berekeningen.

Je vraag naar de holocaust kan ik niet beantwoorden. Er is al te vaak geprobeerd een theologische 'verklaring' te geven, die altijd weer tekort schieten. Er zijn peilloze diepten van kwaad, waarvan we alleen maar kunnen zeggen dat God die haat.

Toch ben je daarmee niet klaar. Om een tegenvraag te stellen:
In de Bijbel staat duidelijk dat God de zonde haat, maar dat Hij Zijn eniggeboren Zoon liefheeft, dat Hij in Hem ál Zijn welbehagen heeft. Hoe kan Hij dan willen dat mensen zó zondigen, dat zij deze Zoon in hun handen nemen, mishandelen en aan een kruis slaan?

En toch zegt Petrus:
"Jezus den Nazarener, een Man van God, onder ulieden betoond door krachten, en wonderen, en tekenen, die God door Hem gedaan heeft, in het midden van u, gelijk ook gijzelven weet; Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen, en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood;
En in een andere preek zegt hij:
"Want in der waarheid zijn vergaderd tegen Uw heilig Kind Jezus, Welken Gij gezalfd hebt, beiden Herodes en Pontius Pilatus, met de heidenen en de volken Israëls; Om te doen al wat Uw hand en Uw raad te voren bepaald had, dat geschieden zou."
En Jesaja gaat nog verder in zijn belijdenis over de knecht des Heeren:
"Doch het behaagde den HEERE Hem te verbrijzelen; Hij heeft Hem krank gemaakt."
Ik geloof dat de kruisiging de grootste zonde is geweest die ooit op deze aarde heeft plaatsgevonden. En toch heeft God dit een plaats in Zijn raad gegeven. Het was tegen Zijn wil én naar Zijn wil. Dat is een geheim waar we nooit uitkomen ("O diepte des rijkdoms...")
Maar juist deze wetenschap laat zien dat God in het grootste kwaad Zichzelf het hoogste kan verheerlijken. Want nergens is God meer verheerlijkt dan in de kruisiging van Zijn Zoon, waar Zijn liefde is geopenbaard. Laten we daarom voorzichtig zijn met onze vragen naar Gods verborgen raad.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Jongere »

Een zelfde gedachte kom je overigens tegen in deze woorden van de Heere Jezus:
"De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee dien mens, door welken de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest."
Wat onze gedachten niet bij elkaar kunnen krijgen, brengt de Bijbel tóch samen. Blijkbaar kan Christus in één zin zowel Gods raad (de vervulling van de profetie) benoemen, als mensen ten volle(!) verantwoordelijk stellen voor het kwaad door hén (en niet door God) bedreven.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Ik kan het niet bij elkaar krijgen, maar toch geloof ik dat het waar is. Een wedervraag is: geloof jij dan dat het God uit de hand gelopen is, als je zegt dat God het niet heeft gewild?
Nee, dat wil ik niet zeggen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evolutie of schepping

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Ik kan het niet bij elkaar krijgen, maar toch geloof ik dat het waar is. Een wedervraag is: geloof jij dan dat het God uit de hand gelopen is, als je zegt dat God het niet heeft gewild?
Nee, dat wil ik niet zeggen.
Dan zit je toch evengoed met een niet te ontwarren knoop? Als God almachtig is, kan Hij toch voorkomen wat Hij wil?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evolutie of schepping

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Ook de opvatting dat (toelating) het ter verheerlijking is van God zelf, vind ik overigens discutabel.
Ik begrijp er ook niet alles van, maar ik geloof vast dat het waar is: alles loopt uit op de verheerlijking van Zijn Naam. In bv. Openbaringen is te zien dat ook de duivel overwonnen is, en dat het met zijn macht over en uit is.
Wij zijn de generatie van de begripsleer geworden. De geloofsleer is bijna passé... Zo het lijkt.
Dit is de omgekeerde wereld. Je brengt zelf dingen op formule en zegt daarmee dingen die ongerijmd en ongehoord zijn. Terwijl ambtenaar zorgvuldig halt houdt bij de grenzen die ons zijn geopenbaard.
Plaats reactie