Tekenen der tijden

Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Boertje »

-DIA- schreef:
Boertje schreef:Weet je DIA ik ben het met je eens. Ik heb dezelfde gedachten. Zoals je weet ik kom uit de RK. Ben dus niet opgegroeid met de reformatorische beginselen. Sinds ik die heb leren kennen koester ik ze. En daarom verbaast het mij ook soms hoe makkelijk anderen deze vergeten, vergeten wat de reformatoren ons geleerd hebben en wat de oudvaders zeggen. Het gemak waarmee daar overheen gestapt wordt doet me best wel pijn. Als nieuwkomer sta ik er dus voluit principieel in. Dan maar een dwaas wellicht, of een roepende...
Dat had al gemerkt.
Hopelijk in positieve zin
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:
-DIA- schreef:
Boertje schreef:Weet je DIA ik ben het met je eens. Ik heb dezelfde gedachten. Zoals je weet ik kom uit de RK. Ben dus niet opgegroeid met de reformatorische beginselen. Sinds ik die heb leren kennen koester ik ze. En daarom verbaast het mij ook soms hoe makkelijk anderen deze vergeten, vergeten wat de reformatoren ons geleerd hebben en wat de oudvaders zeggen. Het gemak waarmee daar overheen gestapt wordt doet me best wel pijn. Als nieuwkomer sta ik er dus voluit principieel in. Dan maar een dwaas wellicht, of een roepende...
Dat had al gemerkt.
Hopelijk in positieve zin
Ja inderdaad in positieve zin. Het is me al snel opgevallen. Ik kan niet alles met u eens zijn, maar dat betreft volgens mij één zaak. Dat is het spreken van ds. Velema over her aanbod van genade.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Tekenen der tijden

Bericht door liz boer »

Wet en Evangelie schreef:
Jantje schreef:@DIA,
Waarom ben je zo argwanend als er op een andere manier gesproken wordt over en door kinderen des HEEREN, dan jij gewend bent?
We moeten oppassen dat we alléén nog mensen als bekeerd zien, die voldoen aan een bepaald stramien en in het straatje passen van een in onze beleving 'goede' bekering. Het is heel gevaarlijk om het werk van de Heilige Geest te wederstaan. Daarmee bedroeven we Gods Geest en dat is heel erg.

Zolang iemand die zich uitgeeft voor een waar christen, daarvan belijdenis doet en onberispelijk leeft, mogen we daar geen vraagtekens bij zetten. Wél mag je waarschuwen voor uitbrekende zonden, of voor een dwaling. Maar wat het belangrijkste is, is hoe het met ons eigen hart en leven gesteld is. Dan hebben we genoeg aan onszelf, en kijken we niet meer zou gauw naar een ander.
Bovenstaande is misschien alleen voor @DIA bedoeld maar wat te denken van de dwaze maagden? Zij leefden waarschijnlijk ook onberispelijk maar ze gingen voor eeuwig verloren. Dus het zich uitgeven voor een waar christen wil niet zeggen dat die naar de hemel zal gaan. Neen, dan zal er toch naar buiten toe iets openbaar moeten komen.
Maar als je je vertrouwen stelt op de Heere Jezus zul je niet beschaamd uitkomen, alle dwazen maagden ten spijt.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tekenen der tijden

Bericht door eilander »

Ja, ik begrijp de zorgen die geuit worden in het Kerkelijk Jaarboek. Maar ik kom er steeds meer achter dat dat echt niet de grootste zorg van onze reformatorische kerken zou moeten zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Ja, ik begrijp de zorgen die geuit worden in het Kerkelijk Jaarboek. Maar ik kom er steeds meer achter dat dat echt niet de grootste zorg van onze reformatorische kerken zou moeten zijn.
Omdat de zaak van de Kerk niet in onze handen ligt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tekenen der tijden

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Ja, ik begrijp de zorgen die geuit worden in het Kerkelijk Jaarboek. Maar ik kom er steeds meer achter dat dat echt niet de grootste zorg van onze reformatorische kerken zou moeten zijn.
Omdat de zaak van de Kerk niet in onze handen ligt?
Dat is zeker ook waar!
Maar ik bedoel dat de grootste zorg niet zou moeten zijn de wereldgelijkvormigheid, niet de toenemende intolerantie, maar dat we in onze kerken aan de Heere Jezus voorbij leven.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Ja, ik begrijp de zorgen die geuit worden in het Kerkelijk Jaarboek. Maar ik kom er steeds meer achter dat dat echt niet de grootste zorg van onze reformatorische kerken zou moeten zijn.
Omdat de zaak van de Kerk niet in onze handen ligt?
Dat is zeker ook waar!
Maar ik bedoel dat de grootste zorg niet zou moeten zijn de wereldgelijkvormigheid, niet de toenemende intolerantie, maar dat we in onze kerken aan de Heere Jezus voorbij leven.
Dat ben ik ook met u eens. Het verschil tussen kerkmensen en de wereld wordt bijna niet meer gezien.
En men verontschuldigt zich dan wel heel rechtzinnig dat het niet om uiterlijke dingen gaat. Toch zegt ook het uiterlijk iets over het innerlijk.
Anderzijds is het geen wonder dat onze kerken aan de Heere Jezus Christus voorbij leven. Hij moet wel nodig zijn en dat is van nature niet het geval. Ook geloof ik dat dit nooit anders is geweest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tekenen der tijden

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Maar ik bedoel dat de grootste zorg niet zou moeten zijn de wereldgelijkvormigheid, niet de toenemende intolerantie, maar dat we in onze kerken aan de Heere Jezus voorbij leven.
Dat ben ik ook met u eens. Het verschil tussen kerkmensen en de wereld wordt bijna niet meer gezien.
En men verontschuldigt zich dan wel heel rechtzinnig dat het niet om uiterlijke dingen gaat. Toch zegt ook het uiterlijk iets over het innerlijk.
Anderzijds is het geen wonder dat onze kerken aan de Heere Jezus Christus voorbij leven. Hij moet wel nodig zijn en dat is van nature niet het geval. Ook geloof ik dat dit nooit anders is geweest.
Dat is 100% waar, maar laten we er toch niet aan wennen. Alsof het 'normaal' is dat zondag aan zondag onze kerken vol zitten, en twee of drie preken aanhoren waarin de gewilligheid van de Heere Jezus om de slechtste van de zondaren zalig te maken, aangeprezen wordt... en er zo weinigen zijn die Hem door een waar geloof aannemen.
En natuurlijk, dat geloof moet geschonken worden. En onze ogen moeten geopend worden voor onze toestand, en voor de Zaligmaker. Allemaal waar.
Als we die waarheden maar niet als vrome fratsen gebruiken om toch maar uit Zijn handen te blijven.
Gisteren heb ik nog wat zitten voorlezen aan de kinderen uit Bunyans boek 'De Jeruzalemse zondaar verlost'. Wat een prachtig boek.
Een citaat:
"Ziet zondaar, de bereidvaardigheid om u te verlossen! Och zondaar, wie u ook bent, ik smeek u in de Naam van Jezus Christus, buigt u in het stof voor uw hemelse Vader, en vraagt Hem met allen ootmoed om u zó gewillig te maken om verlost te worden, als Hij gewillig is om u te redden. "
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Maar ik bedoel dat de grootste zorg niet zou moeten zijn de wereldgelijkvormigheid, niet de toenemende intolerantie, maar dat we in onze kerken aan de Heere Jezus voorbij leven.
Dat ben ik ook met u eens. Het verschil tussen kerkmensen en de wereld wordt bijna niet meer gezien.
En men verontschuldigt zich dan wel heel rechtzinnig dat het niet om uiterlijke dingen gaat. Toch zegt ook het uiterlijk iets over het innerlijk.
Anderzijds is het geen wonder dat onze kerken aan de Heere Jezus Christus voorbij leven. Hij moet wel nodig zijn en dat is van nature niet het geval. Ook geloof ik dat dit nooit anders is geweest.
Dat is 100% waar, maar laten we er toch niet aan wennen. Alsof het 'normaal' is dat zondag aan zondag onze kerken vol zitten, en twee of drie preken aanhoren waarin de gewilligheid van de Heere Jezus om de slechtste van de zondaren zalig te maken, aangeprezen wordt... en er zo weinigen zijn die Hem door een waar geloof aannemen.
En natuurlijk, dat geloof moet geschonken worden. En onze ogen moeten geopend worden voor onze toestand, en voor de Zaligmaker. Allemaal waar.
Als we die waarheden maar niet als vrome fratsen gebruiken om toch maar uit Zijn handen te blijven.
Gisteren heb ik nog wat zitten voorlezen aan de kinderen uit Bunyans boek 'De Jeruzalemse zondaar verlost'. Wat een prachtig boek.
Een citaat:
"Ziet zondaar, de bereidvaardigheid om u te verlossen! Och zondaar, wie u ook bent, ik smeek u in de Naam van Jezus Christus, buigt u in het stof voor uw hemelse Vader, en vraagt Hem met allen ootmoed om u zó gewillig te maken om verlost te worden, als Hij gewillig is om u te redden. "
Dat zou juist de grootste verontrusting moeten uitmaken. En dan niet naar een ander kijken, maar voor een ieder heel persoonlijk: Mijn ziele doorziet gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Tekenen der tijden

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Maar ik bedoel dat de grootste zorg niet zou moeten zijn de wereldgelijkvormigheid, niet de toenemende intolerantie, maar dat we in onze kerken aan de Heere Jezus voorbij leven.
Dat ben ik ook met u eens. Het verschil tussen kerkmensen en de wereld wordt bijna niet meer gezien.
En men verontschuldigt zich dan wel heel rechtzinnig dat het niet om uiterlijke dingen gaat. Toch zegt ook het uiterlijk iets over het innerlijk.
Anderzijds is het geen wonder dat onze kerken aan de Heere Jezus Christus voorbij leven. Hij moet wel nodig zijn en dat is van nature niet het geval. Ook geloof ik dat dit nooit anders is geweest.
Dat is 100% waar, maar laten we er toch niet aan wennen. Alsof het 'normaal' is dat zondag aan zondag onze kerken vol zitten, en twee of drie preken aanhoren waarin de gewilligheid van de Heere Jezus om de slechtste van de zondaren zalig te maken, aangeprezen wordt... en er zo weinigen zijn die Hem door een waar geloof aannemen.
En natuurlijk, dat geloof moet geschonken worden. En onze ogen moeten geopend worden voor onze toestand, en voor de Zaligmaker. Allemaal waar.
Als we die waarheden maar niet als vrome fratsen gebruiken om toch maar uit Zijn handen te blijven.
Gisteren heb ik nog wat zitten voorlezen aan de kinderen uit Bunyans boek 'De Jeruzalemse zondaar verlost'. Wat een prachtig boek.
Een citaat:
"Ziet zondaar, de bereidvaardigheid om u te verlossen! Och zondaar, wie u ook bent, ik smeek u in de Naam van Jezus Christus, buigt u in het stof voor uw hemelse Vader, en vraagt Hem met allen ootmoed om u zó gewillig te maken om verlost te worden, als Hij gewillig is om u te redden. "
Dat zou juist de grootste verontrusting moeten uitmaken. En dan niet naar een ander kijken, maar voor een ieder heel persoonlijk: Mijn ziele doorziet gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?
Maar toen mij de Geest Aan mezelf had ontdekt...
Toen vluchtte ik tot Jezus...

Het bleef niet bij die ene zin...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Jantje »

Opdat ook waar zou mogen worden:
Maar toen mij Gods Geest aan mijn schuld had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed.
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!

Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered!
Hij heeft mij verlost van het vonnis der Wet.
Mijn heil en mijn vreed' en mijn leven werd Hij.
Ik boog m', en geloofd', en mijn God sprak mij vrij.

Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf,
nu neemt mij geen satan de zegekroon af!

Nu reis ik getroost onder het heiligend kruis,
naar 't erfgoed daar Boven, in 't Vaderlijk Huis!
Mijn Jezus geleidt mij door de aardse woestijn:
"Gestorven voor mij!" zal mijn zwanenzang zijn!


Dan is het met recht een gezegend Pasen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Opdat ook waar zou mogen worden:
Maar toen mij Gods Geest aan mijn schuld had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed.
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!

Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered!
Hij heeft mij verlost van het vonnis der Wet.
Mijn heil en mijn vreed' en mijn leven werd Hij.
Ik boog m', en geloofd', en mijn God sprak mij vrij.

Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf,
nu neemt mij geen satan de zegekroon af!

Nu reis ik getroost onder het heiligend kruis,
naar 't erfgoed daar Boven, in 't Vaderlijk Huis!
Mijn Jezus geleidt mij door de aardse woestijn:
"Gestorven voor mij!" zal mijn zwanenzang zijn!


Dan is het met recht een gezegend Pasen!
Prachtig Jan!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Er wordt een in ons land ongekend hitte verwacht, volgens meteorologen. Temperaturen zouden kunnen oplopen tot 40 à 41 graden. Misschien mogen we ook wijzen op de tornado's van 4 juni jl.:
https://www.youtube.com/watch?v=vTXH_yPpCOU
Dit topic gaat over 'tekenen der tijden', en zouden we de tekenen in de natuur daar ook niet onder kunnen scharen?


Ik lees in de Bijbel veel over hitte, meestal niet in een gunstige zin: De hitte van Gods toorn, bij voorbeeld.
Ook in de Openbaring aan Johannes wordt van de hitte gesproken als een oordeel als de vierde engel haar fiool uitgiet op de zon:
Hoofdstuk 16, verzen 8 en 9
8 En de vierde engel goot zijn fiool uit op de zon; en haar is macht gegeven de mensen te verhitten door vuur;
9 En de mensen werden verhit met grote hitte, en hlasterden den Naam van God, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet om Hem heerlijkheid te geven.

Verwijsteksten, vers 11 en 21
h vers 11 En zij lasterden den God des hemels vanwege hun pijnen en vanwege hun zweren; en zij bekeerden zich niet van hun werken.
vers 21 En een grote hagel, elk als een talentpond zwaar, viel neder uit den hemel op de mensen; en de mensen lasterden God vanwege de plaag des hagels; want deszelfs plaag was zeer groot.


De verwijsteksten verwijzen weer terug naar vers 11 en 21
Vers 11: En de zesde engel goot zijn fiool uit op de grote rivier Eufraat; en zijn water is uitgedroogd, opdat bereid zou worden den weg der koningen die van den opgang der zon komen zullen.
vers 21: En een grote shagel, elk als een talentpond zwaar, viel neder uit den hemel op de mensen; en de mensen tlasterden God vanwege de plaag des hagels; want deszelfs plaag was zeer groot


Verwijsteksten: Openbaring 11 :19: s En de tempel Gods in den hemel is geopend geworden, en de Ark Zijns verbonds is gezien in Zijn tempel; en er werden bliksemen en stemmen en donderslagen en aardbeving en grote hagel.
t Vers 9 En de mensen werden verhit met grote hitte, en lasterden den Naam van God, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet om Hem heerlijkheid te geven
.
Vers 11:
En zij lasterden den God des hemels vanwege hun pijnen en vanwege hun zweren; en zij bekeerden zich niet van hun werken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:Er wordt een in ons land ongekend hitte verwacht, volgens meteorologen. Temperaturen zouden kunnen oplopen tot 40 à 41 graden. Misschien mogen we ook wijzen op de tornado's van 4 juni jl.:
https://www.youtube.com/watch?v=vTXH_yPpCOU
Dit topic gaat over 'tekenen der tijden', en zouden we de tekenen in de natuur daar ook niet onder kunnen scharen?


Ik lees in de Bijbel veel over hitte, meestal niet in een gunstige zin: De hitte van Gods toorn, bij voorbeeld.
Ook in de Openbaring aan Johannes wordt van de hitte gesproken als een oordeel als de vierde engel haar fiool uitgiet op de zon:
Hoofdstuk 16, verzen 8 en 9
8 En de vierde engel goot zijn fiool uit op de zon; en haar is macht gegeven de mensen te verhitten door vuur;
9 En de mensen werden verhit met grote hitte, en hlasterden den Naam van God, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet om Hem heerlijkheid te geven.

Verwijsteksten, vers 11 en 21
h vers 11 En zij lasterden den God des hemels vanwege hun pijnen en vanwege hun zweren; en zij bekeerden zich niet van hun werken.
vers 21 En een grote hagel, elk als een talentpond zwaar, viel neder uit den hemel op de mensen; en de mensen lasterden God vanwege de plaag des hagels; want deszelfs plaag was zeer groot.


De verwijsteksten verwijzen weer terug naar vers 11 en 21
Vers 11: En de zesde engel goot zijn fiool uit op de grote rivier Eufraat; en zijn water is uitgedroogd, opdat bereid zou worden den weg der koningen die van den opgang der zon komen zullen.
vers 21: En een grote shagel, elk als een talentpond zwaar, viel neder uit den hemel op de mensen; en de mensen tlasterden God vanwege de plaag des hagels; want deszelfs plaag was zeer groot


Verwijsteksten: Openbaring 11 :19: s En de tempel Gods in den hemel is geopend geworden, en de Ark Zijns verbonds is gezien in Zijn tempel; en er werden bliksemen en stemmen en donderslagen en aardbeving en grote hagel.
t Vers 9 En de mensen werden verhit met grote hitte, en lasterden den Naam van God, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet om Hem heerlijkheid te geven
.
Vers 11:
En zij lasterden den God des hemels vanwege hun pijnen en vanwege hun zweren; en zij bekeerden zich niet van hun werken.
Reinier van de Berg zei in 2007: "Ik geloof in een God die wereld en klimaat heeft geschapen. Ook geloof ik dat hij de mens de opdracht heeft gegeven er op een goede manier mee om te gaan, als een waardig rentmeester. Ik denk dat de mensheid hierin zwaar tekortschiet."

Ben ik op mijn eigen kleine plekje een goede rentmeester?

Zomaar wat koppen:

1. De natuur zucht onder de droogte.
2. De Nederlandse natuur zucht onder de droogte
3. Het bos zucht, steunt en kraakt onder de droogte
4. Natuur Eems-Dollard zucht steeds meer onder het slib
5. De Nederlandse natuur zucht al meer dan vijftig jaar onder ernstige natuurschade vanwege veel te hoge concentraties stikstof...
6. ...

Ik denk dan vooral aan Romeinen 8:22-23 (teksten in context lezen):

Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe. En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen,namelijk de verlossing onzes lichaams.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Ds. A. Verschuure begint in deze zomertijd een prekenerie
over de wijze en dwaze maagden.
Heel treffend passen deze preken bij wat hierboven staat:
de tekenen der tijden.
Vakantie, reizen.... Allemaal, uiterlijk geen onderscheid.
Maar we reizen allen dezelfde weg.
Deze gelijkenis gaat niet over mensen buiten de kerk,
maar over ons allen die de christelijke naam voeren

Er zijn staan al twee preken over deze stof op de site.
Van harte aanbevolen, ook met het oog op deze tijd.
Er mag toch wel een voorbereiding zijn
voor de grote reis die we samen (allemaal) maken.

https://elimcapelle.nl/preken-beluisteren/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie