Tekenen der tijden

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Bezorgd »

TSD schreef:
Bezorgd schreef: Eens met degenen die er op wijzen dat er schijn en zijn is.

Maar met historieel geloof wordt vaak iets ander bedoeld.
Dan zou je alle waarheden kunnen geloven, maar dan niet zaligmakend.
Ik vraag me dat af.

De Moorman gaf dit getuigenis: En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
In onze kringen zou dat te kort zijn. Maar Filippus hield het als waar geloof.
Volgens mij gelooft iedereen in de gereformeerde gezindte dit verstandelijk, dat zou betekenen dat in jou ogen iedereen voor wedergeboren gehouden zou moeten worden.

Je kan alle waarheden verstandelijk geloven, zonder ze daadwerkelijk toe te stemmen, er onder de buigen en zonder jezelf aan God toe te vertrouwen.
Als we de bijbelse lijn willen volgen zullen we inderdaad iedereen die zegt te geloven dan Jezus Christus de Zoon van God is, houden als een waar gelovige. Fillipus vroeg ook niet door. En verder komt ons het oordeel niet toe. Hoe moeilijk dat voor ons mensen ook is.
Dan spreken we hiermee toch in de lijn van de Schrift, zoals we ook bij Fillipus en de kamerling lezen ?

Wat zou er nog anders moeten klinken volgens jou?
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Als Filippus had getwijfeld zou hij de Moorman niet hebben gedoopt. Alles staat ook niet woordelijk in de Bijbel maar is uit de context van de gehele Bijbel duidelijk.

Vanuit het oogpunt van de nieuwere theologie is het ook duidelijk dat degenen niet goed verstaan worden die onder de prediking van de oude leer zitten. Als ik het eerlijk moet zeggen, geloof ik dat alle moeilijkheden op dit forum en daarbuiten terug te voeren zijn op een niet verstaan van elkaar.
Voor de modernere godsdienst spelen de zaken als ik vaak naar voren probeer te brengen niet of veel minder. Dat brengt je dan in een minderheidspositie waarin de meerderheid je niet meer verstaat.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 20 apr 2019, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Tekenen der tijden

Bericht door J.C. Philpot »

Volgens Jacobus 2 is er een dood geloof (dat hebben de domonen ook, die zijn bijzonder rechtzinnig), en een levend geloof. En dat levende geloof is door de liefde werkende.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Volgens Jacobus 2 is er een dood geloof (dat hebben de domonen ook, die zijn bijzonder rechtzinnig), en een levend geloof. En dat levende geloof is door de liefde werkende.
Dat is zo. Wie niet wederom geboren is zal nooit de liefde kennen. Daar wordt het meer verstaan als een vorm van liefde zoals we op aarde kennen, bv. tussen man en vrouw.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Tekenen der tijden

Bericht door TSD »

Bezorgd schreef:
TSD schreef:
Bezorgd schreef: Eens met degenen die er op wijzen dat er schijn en zijn is.

Maar met historieel geloof wordt vaak iets ander bedoeld.
Dan zou je alle waarheden kunnen geloven, maar dan niet zaligmakend.
Ik vraag me dat af.

De Moorman gaf dit getuigenis: En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
In onze kringen zou dat te kort zijn. Maar Filippus hield het als waar geloof.
Volgens mij gelooft iedereen in de gereformeerde gezindte dit verstandelijk, dat zou betekenen dat in jou ogen iedereen voor wedergeboren gehouden zou moeten worden.

Je kan alle waarheden verstandelijk geloven, zonder ze daadwerkelijk toe te stemmen, er onder de buigen en zonder jezelf aan God toe te vertrouwen.
Als we de bijbelse lijn willen volgen zullen we inderdaad iedereen die zegt te geloven dan Jezus Christus de Zoon van God is, houden als een waar gelovige. Fillipus vroeg ook niet door. En verder komt ons het oordeel niet toe. Hoe moeilijk dat voor ons mensen ook is.
Dan spreken we hiermee toch in de lijn van de Schrift, zoals we ook bij Fillipus en de kamerling lezen ?

Wat zou er nog anders moeten klinken volgens jou?
Fillipus en de Kamerling hadden al tijden samen van hart tot hart gesproken, dat kan je toch niet zomaar in het algemeen doortrekken?

Verder is onze Heidelbergse Catechismus - gegrond op de Bijbel! - heel erg duidelijk dat het niet stopt met verstandelijk alle waarheden geloven:
HC Zondag 7 vraag 21 schreef: Vr. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis,
waardoor ik alles voor waarachtig houd wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft,
maar ook een vast vertrouwen,
hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt,
dat niet alleen anderen,
maar ook mij vergeving der zonden,
eeuwige gerechtigheid en zaligheid
van God geschonken is,
uit louter genade,
alleen om der verdienste van Christus wil.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Bezorgd »

Dia, je blijft maar onderscheid maken tussen de oude leer en nieuwere theologie. Dat werkt erg verwarrend. Want het lijkt alsof je dan een oordeel uitspreekt.

Want als je het hebt over de oude leer. Wat bedoel je dan?

- De kerkvaders ?
- De reformatoren?
- De nadere reformatoren - Puriteinen ?
- Het reveil ?
- Of meer de nieuwere stroming komend uit het gezelschapsleven , bv de afgescheiden kerken?
- Maak je nog verschil tussen Nederlandse reformatorische gemeenten of buitenlandse waar verwantschap mee is als Russische of Engelse baptisten? o.i.d.?

Zie je ook verschil op dit forum? Zijn de 3FvE genoeg om herkenning te hebben?
Snap je mijn verwarring?
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:Dia, je blijft maar onderscheid maken tussen de oude leer en nieuwere theologie. Dat werkt erg verwarrend. Want het lijkt alsof je dan een oordeel uitspreekt.

Want als je het hebt over de oude leer. Wat bedoel je dan?

- De kerkvaders ?
- De reformatoren?
- De nadere reformatoren - Puriteinen ?
- Het reveil ?
- Of meer de nieuwere stroming komend uit het gezelschapsleven , bv de afgescheiden kerken?
- Maak je nog verschil tussen Nederlandse reformatorische gemeenten of buitenlandse waar verwantschap mee is als Russische of Engelse baptisten? o.i.d.?

Zie je ook verschil op dit forum? Zijn de 3FvE genoeg om herkenning te hebben?
Snap je mijn verwarring?
Het is zo eenvoudig: We belijden een leer die dwars tegen de menselijke wil en verstand ingaat.
Zeg eenvoudig dat er maar twee soorten mensen zijn. Meer niet. Geen derde weg.
Dan is het toch dood of leven?
Ik weet wel dat dit onderscheid in veel vanouds reformatorische kerken niet meer zo benadrukt wordt en daardoor komen de misverstanden en zelfs wantrouwen en een alleen komen te staan.
Wie dit niet verstaat kan veel ruimer denken en ziet ook niet wat ik bedoel.
De Drie Form. v. Enigheid zijn er om de leer zoals die uit de Reformatie tot ons kwam zuiver te bewaren. Gaan we eigen wegen zoeken, mag ik het zo zeggen, zijn ze in feite niet meer reformatorisch ofwel rustend op de reformatorische leer zoals die door de reformatoren en nadere reformatoren onder ons is gebracht. Er sinds de Reformatie, of laten zeggen de Dordtse Synode nooit anders geleerd, en altijd gewaarschuwd deze leer vast te houden. Het mag, zou ik denken, een mens niet kwalijk worden genomen als hij of zij daaraan in alle gebrek aan wenst vast te houden.

Wonderlijk, dat dit verklaard wordt op een refoforum. Ik heb dit al jaren goed gevoeld, maar ben in feite door weinigen serieus genomen. Het heeft me toch wel strijd gekost om hierbij te blijven. Ik had veel makkelijker de meerderheid kunnen volgen zonder strijd. Niet dan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Jantje »

Kun je nog antwoorden op mijn post, @DIA?
Jantje schreef:@DIA,
Waarom ben je zo argwanend als er op een andere manier gesproken wordt over en door kinderen des HEEREN, dan jij gewend bent?
We moeten oppassen dat we alléén nog mensen als bekeerd zien, die voldoen aan een bepaald stramien en in het straatje passen van een in onze beleving 'goede' bekering. Het is heel gevaarlijk om het werk van de Heilige Geest te wederstaan. Daarmee bedroeven we Gods Geest en dat is heel erg.

Zolang iemand die zich uitgeeft voor een waar christen, daarvan belijdenis doet en onberispelijk leeft, mogen we daar geen vraagtekens bij zetten. Wél mag je waarschuwen voor uitbrekende zonden, of voor een dwaling. Maar wat het belangrijkste is, is hoe het met ons eigen hart en leven gesteld is. Dan hebben we genoeg aan onszelf, en kijken we niet meer zou gauw naar een ander.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Tekenen der tijden

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:Als Filippus had getwijfeld zou hij de Moorman niet hebben gedoopt. Alles staat ook niet woordelijk in de Bijbel maar is uit de context van de gehele Bijbel duidelijk.

Vanuit het oogpunt van de nieuwere theologie is het ook duidelijk dat degenen niet goed verstaan worden die onder de prediking van de oude leer zitten. Als ik het eerlijk moet zeggen, geloof ik dat alle moeilijkheden op dit forum en daarbuiten terug te voeren zijn op een niet verstaan van elkaar.
Voor de modernere godsdienst spelen de zaken als ik vaak naar voren probeer te brengen niet of veel minder. Dat brengt je dan in een minderheidspositie waarin de meerderheid je niet meer verstaat.
Filippus had de moorman wel gedoopt, de moorman had een belijdenis gegeven, Filippus was net als wij geen harten kenner.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Wet en Evangelie »

Jantje schreef:@DIA,
Waarom ben je zo argwanend als er op een andere manier gesproken wordt over en door kinderen des HEEREN, dan jij gewend bent?
We moeten oppassen dat we alléén nog mensen als bekeerd zien, die voldoen aan een bepaald stramien en in het straatje passen van een in onze beleving 'goede' bekering. Het is heel gevaarlijk om het werk van de Heilige Geest te wederstaan. Daarmee bedroeven we Gods Geest en dat is heel erg.

Zolang iemand die zich uitgeeft voor een waar christen, daarvan belijdenis doet en onberispelijk leeft, mogen we daar geen vraagtekens bij zetten. Wél mag je waarschuwen voor uitbrekende zonden, of voor een dwaling. Maar wat het belangrijkste is, is hoe het met ons eigen hart en leven gesteld is. Dan hebben we genoeg aan onszelf, en kijken we niet meer zou gauw naar een ander.
Bovenstaande is misschien alleen voor @DIA bedoeld maar wat te denken van de dwaze maagden? Zij leefden waarschijnlijk ook onberispelijk maar ze gingen voor eeuwig verloren. Dus het zich uitgeven voor een waar christen wil niet zeggen dat die naar de hemel zal gaan. Neen, dan zal er toch naar buiten toe iets openbaar moeten komen.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Het is net of ik alles wat gezegd wordt niet weet. Ik probeer alleen wat dieper door te dringen.
Maar dat lukt niet, en ik denk ook dat het een onbegonnen werk is om het uit te leggen als de prediking verschilt.
Lees eens het verontrustende wat ik citeerde uit het Kerkelijk Jaarboek?
Maken de reformatorische kerken dan onnodig zorgen?
En kunnen of willen we het niet zien, dan lijkt het gedaan met mij op dit forum.

Er zijn er hier wel die het enigszins begrijpen maar daarbij toch van een te positief mensbeeld uitgaan.
Dat botst ook.
Laten we eens vragen: Begrijpen we de zorgen als vermeld in genoemd Jaarboek 2019?
Anders kan ik beter stoppen. Toch? Voelt iemand het? Of niet?
Men zegt wel dat ik dan maar moet gaan. Maar begrijpt iemand dat ik deze leer niet zomaar aan de kant laat zetten, en daarom zou ik toegeven niet recht te spreken als ik weg zou gaan.
Ik begrijp anderzijds dat het voor rust op het forum als voor mezelf zou zijn, en toch dit weegt zo zwaar dat ik het ook niet zomaar kan laten gaan. Daarom (ja lach maar) ben ik vaak na een grote verwarring vaak snel terug.
Als iemand me overtuigd dat ik tegen Schrift en Belijdenis inga en dat de tegenpartij gelijk heeft ga ik meteen. Dan is het probleem opgelost. Ik kan dus niet weggaan met het gevoel of ik een ketter of onruststoker ben, Of zelfs een autist die alles te letterlijk neemt.
Begrijpt iemand het? Weggaan zou betekenen fout zijn. Of niet dan? Althans zo voelt het voor mij aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Boertje »

Weet je DIA ik ben het met je eens. Ik heb dezelfde gedachten. Zoals je weet ik kom uit de RK. Ben dus niet opgegroeid met de reformatorische beginselen. Sinds ik die heb leren kennen koester ik ze. En daarom verbaast het mij ook soms hoe makkelijk anderen deze vergeten, vergeten wat de reformatoren ons geleerd hebben en wat de oudvaders zeggen. Het gemak waarmee daar overheen gestapt wordt doet me best wel pijn. Als nieuwkomer sta ik er dus voluit principieel in. Dan maar een dwaas wellicht, of een roepende...
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:Weet je DIA ik ben het met je eens. Ik heb dezelfde gedachten. Zoals je weet ik kom uit de RK. Ben dus niet opgegroeid met de reformatorische beginselen. Sinds ik die heb leren kennen koester ik ze. En daarom verbaast het mij ook soms hoe makkelijk anderen deze vergeten, vergeten wat de reformatoren ons geleerd hebben en wat de oudvaders zeggen. Het gemak waarmee daar overheen gestapt wordt doet me best wel pijn. Als nieuwkomer sta ik er dus voluit principieel in. Dan maar een dwaas wellicht, of een roepende...
Dat had al gemerkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Wet en Evangelie »

-DIA- schreef:Het is net of ik alles wat gezegd wordt niet weet. Ik probeer alleen wat dieper door te dringen.
Maar dat lukt niet, en ik denk ook dat het een onbegonnen werk is om het uit te leggen als de prediking verschilt.
Lees eens het verontrustende wat ik citeerde uit het Kerkelijk Jaarboek?
Maken de reformatorische kerken dan onnodig zorgen?
En kunnen of willen we het niet zien, dan lijkt het gedaan met mij op dit forum.

Er zijn er hier wel die het enigszins begrijpen maar daarbij toch van een te positief mensbeeld uitgaan.
Dat botst ook.
Laten we eens vragen: Begrijpen we de zorgen als vermeld in genoemd Jaarboek 2019?
Anders kan ik beter stoppen. Toch? Voelt iemand het? Of niet?
Men zegt wel dat ik dan maar moet gaan. Maar begrijpt iemand dat ik deze leer niet zomaar aan de kant laat zetten, en daarom zou ik toegeven niet recht te spreken als ik weg zou gaan.
Ik begrijp anderzijds dat het voor rust op het forum als voor mezelf zou zijn, en toch dit weegt zo zwaar dat ik het ook niet zomaar kan laten gaan. Daarom (ja lach maar) ben ik vaak na een grote verwarring vaak snel terug.
Als iemand me overtuigd dat ik tegen Schrift en Belijdenis inga en dat de tegenpartij gelijk heeft ga ik meteen. Dan is het probleem opgelost. Ik kan dus niet weggaan met het gevoel of ik een ketter of onruststoker ben, Of zelfs een autist die alles te letterlijk neemt.
Begrijpt iemand het? Weggaan zou betekenen fout zijn. Of niet dan? Althans zo voelt het voor mij aan.
Zojuist gelezen in het nieuwe boekje van Ds. J. Pannekoek-De weg naar Sion: En alle pogingen en alle maatregelen van de wereld om Gods bestuur te ontwijken, zullen niet baten. God heeft de teugels van het wereldbestuur in Zijn handen. Daarom, ik kan het niet anders zien: "De leeuw heeft gebruld, wie zou niet vrezen?" (Amos 3:8). De oordelen Gods zijn aanstaande. Er wordt geen stem en geen opmerking gevonden voor de levende God. God zal het voor Zijn Naam en eer opnemen.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Wet en Evangelie schreef:
-DIA- schreef:Het is net of ik alles wat gezegd wordt niet weet. Ik probeer alleen wat dieper door te dringen.
Maar dat lukt niet, en ik denk ook dat het een onbegonnen werk is om het uit te leggen als de prediking verschilt.
Lees eens het verontrustende wat ik citeerde uit het Kerkelijk Jaarboek?
Maken de reformatorische kerken dan onnodig zorgen?
En kunnen of willen we het niet zien, dan lijkt het gedaan met mij op dit forum.

Er zijn er hier wel die het enigszins begrijpen maar daarbij toch van een te positief mensbeeld uitgaan.
Dat botst ook.
Laten we eens vragen: Begrijpen we de zorgen als vermeld in genoemd Jaarboek 2019?
Anders kan ik beter stoppen. Toch? Voelt iemand het? Of niet?
Men zegt wel dat ik dan maar moet gaan. Maar begrijpt iemand dat ik deze leer niet zomaar aan de kant laat zetten, en daarom zou ik toegeven niet recht te spreken als ik weg zou gaan.
Ik begrijp anderzijds dat het voor rust op het forum als voor mezelf zou zijn, en toch dit weegt zo zwaar dat ik het ook niet zomaar kan laten gaan. Daarom (ja lach maar) ben ik vaak na een grote verwarring vaak snel terug.
Als iemand me overtuigd dat ik tegen Schrift en Belijdenis inga en dat de tegenpartij gelijk heeft ga ik meteen. Dan is het probleem opgelost. Ik kan dus niet weggaan met het gevoel of ik een ketter of onruststoker ben, Of zelfs een autist die alles te letterlijk neemt.
Begrijpt iemand het? Weggaan zou betekenen fout zijn. Of niet dan? Althans zo voelt het voor mij aan.
Zojuist gelezen in het nieuwe boekje van Ds. J. Pannekoek-De weg naar Sion: En alle pogingen en alle maatregelen van de wereld om Gods bestuur te ontwijken, zullen niet baten. God heeft de teugels van het wereldbestuur in Zijn handen. Daarom, ik kan het niet anders zien: "De leeuw heeft gebruld, wie zou niet vrezen?" (Amos 3:8). De oordelen Gods zijn aanstaande. Er wordt geen stem en geen opmerking gevonden voor de levende God. God zal het voor Zijn Naam en eer opnemen.
Dat is helder. Al brullen er duizend leeuwen, bij wijze van spreken, we gaan onze eigen gang.
Maar we zullen toch door God ingehaald worden, daar is geen ontlopen aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie