Tekenen der tijden

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Tekenen der tijden

Bericht door refo »

Heel openbaring staat vol symboliek. Waarom moet dan "het merkteken van het beest' opeens een echt iets zijn?
Daarnaast zijn Johannes dingen geopenbaard die haast (dat is spoedig) geschieden zullen. Ervan uitgaande dat het boek tussen AD 65-70 is geschreven, is de 21e eeuw bepaald niet 'haastig'. En zelfs als je wilt dat het 30 jaar later is geschreven, dan nog.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Tekenen der tijden

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Delftenaar schreef:Vandaag had ik nog een gesprek met iemand waarbij het ging over het aanbrengen van een chip onder de huid om zo te betalen. Dat doet heel sterk aan Openbaring 13 denken. Ook een teken van de tijd.

Iets anders is Israël. Daarvan staan nog beloften in de Bijbel. De vervulling daarvan is eveneens een teken van de tijd.
Het gaat veel en veel dieper, iedereen denk hetzelfde en iedereen doet helzelfde, denk eens aan de media, je wordt als je natuurartikelen opzoek overstelpt met evolutietheorie, het "bewijs" van de wetenschap, in de kerken dringt het steeds meer door dat er toch iets van waar is, dan heb je kleine gezinnen, werkende moeders lees eens wat Terdeges/Gezinsgidsen van vroeger en die van nu.
Het materialisme. Ikke ikke en de rest kan... Nadenken over kwaliteit van leven, abortus na verkrachting, ga eens op een refobeurs staan en stel eens wat vragen je zal je verbazen.
Dat wordt er mee bedoeld en niet zo'n knullige chip.
Al zal de tegenstander en wel profeit van hebben.
En toch... Niet meer kunnen kopen, noch verkopen... Dan wordt een volk buiten de gemeenschap geplaatst, en niet meer geduld. En dat zullen er waarschijnlijk zeer weinig zijn, want 'meelopers', die er nu nog volop zijn, zullen dan afvallen.
Dat klopt dar wordt de boze makkelijk gemaakt met een druk op de knop alles gaat immers online, tenminste in de westerse wereld, maar of dit in alle delen van de wereld ook zo gaat?
Bovendien zegt de Heere Jezus: vreest niet Ik heb de wereld overwonnen. Dus het is zaak je te bekeren. Ik bedoel dit niet remonstrands, maar als aanmoediging voor hen die nog buiten staan.
De Heere zegt: hierin heb Ik lust dat hij zich bekeerd en leef.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Delftenaar »

Ja, en tegelijk wachten ons, in het licht van de teksten die je aanhaalt, nog veel dingen te wachten.
Je hebt gelijk, maar voor dit moment mogen we in dankbaarheid onze zegeningen tellen. Christenen in Soedan of Noord-Korea zijn jaloers op ons.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Tekenen der tijden

Bericht door samanthi »

Delftenaar schreef:Ja, en tegelijk wachten ons, in het licht van de teksten die je aanhaalt, nog veel dingen te wachten.
Je hebt gelijk, maar voor dit moment mogen we in dankbaarheid onze zegeningen tellen. Christenen in Soedan of Noord-Korea zijn jaloers op ons.
Dat weet ik zo net nog niet, ze huiveren voor onze verdeeldheid, onze uithollingonze lauwheid en ons vrije denken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tekenen der tijden

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
Delftenaar schreef:Ja, en tegelijk wachten ons, in het licht van de teksten die je aanhaalt, nog veel dingen te wachten.
Je hebt gelijk, maar voor dit moment mogen we in dankbaarheid onze zegeningen tellen. Christenen in Soedan of Noord-Korea zijn jaloers op ons.
Dat weet ik zo net nog niet, ze huiveren voor onze verdeeldheid, onze uithollingonze lauwheid en ons vrije denken.
Precies, ze bidden voor ons.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Ik hoop hier periodiek delen te plaatsen van een preek van ds. E. Fransen uit een preek over Openbaring 5:5

Ds. Elias Fransen (1827-1898) was leraar in de Gereformeerde Gemeenten onder het Kruis.

“En een van de ouderlingen zeide tot mij: Ween niet; zie de Leeuw Die uit de Stam van Juda is, de Wortel Davids, heeft overwonnen om het boek te openen en zijn zeven zegelen open te breken”.


TOEPASSING.
Mijn geliefden, wij mogen tegenwoordig met Juda in Babel onze harpen wel aan de wilgen hangen, hoe¬wel het thans ook niet ontbreekt aan kinderen Edoms die zeggen: "zingt ons een van de liederen Sions". Maar ach, de beminnaars van de oude en beproefde waarheid ant¬woorden: "Hoe zouden wij een lied des Heeren zingen in een vreemd land", daar ons alom zulk een vreemde en nieuwe godsdienst omringt. Het ontbreekt het kleine overblijfsel en de zieners al veelmaal aan wijsheid, moed en kracht, om dat nieuwe licht te bestrijden, want zij worden daardoor aan veel smaad en verdrukking onderworpen. Evenwel zij kunnen en mogen niet zwij¬gen hun medereizigers naar de eeuwigheid te waarschuwen, en aan te tonen waarover zij voor Gods aan¬gezicht met Johannes hebben te wenen.

1. "Weent vrij;" dat sedert enige jaren al beproefd is om heimelijk een pauselijke macht in te voeren, om de onfeilbaarheid van de predikanten op te dringen, dat leden onbevoegd zijn de Waarheid te beoordelen. Zij moeten maar geloven wat de kerk gelooft, hoewel te grof om openlijk te bekrachtigen, zo wordt evenwel dit besluit doorgedrongen. Hoeveel klachten er ook van de standvastige beminnaars van de Waarheid worden inge-bracht, het is een vruchteloze arbeid. Over al de mis-handeling der vromen wordt geen onderzoek gedaan, noch hun recht gehandhaafd.

2. "Weent vrij;" dat mannen van geleerdheid voor¬geven dat onze gereformeerde leer te oud wordt, daar moet wat nieuws gepredikt worden tot opwekking, ze¬gen en bloei. Ach, wat horen wij niet al van de geleerdheid dezer eeuw! O neen vrienden, de Waarheid is van de nooit begonnen eeuwigheid, die verandert niet naar de mode van de tijd. De Heilige Geest spreekt door Paulus: "die zij vervloekt" die een ander Evangelie verkondigt.
Maar wij hebben door onze zonden de Heere arbeid gemaakt, Zijn Heilige Geest smarten aangedaan, tegengestaan, bedroefd en uitgeblust. De predikatiën zijn droog omdat zij in de binnenkameren niet met tranen worden besproeid. Dit is de oorzaak dat er zoo weinig zegen en vrucht aanschouwd wordt.

3. “Weent vrij;" dat alle vlijt, onderwijs en studie thans, helaas wordt aangewend, in nette taalkunde, ¬sierlijke welsprekendheid, machtspreuken en beelden, opdat de arme zielen zich in die bloemhoven zullen ver¬lustigen, waarin de geheimen van Gods Woord, het merg van de godzaligheid en het geestelijk zielenvoedsel gemist worden. De waarheidlievende A. Comrie zegt: als het op wijsheid, een sierlijk rede en gaven wordt toegelegd en die worden beroemd, dan wijkt de innerlijke Waarheid, eenvoudigheid en godsvrucht.

4. “Weent vrij;" dat de Arminiaanse dwalingen, die algemene verzoeningsleer, door onze vaderen zoo duidelijk uit Gods Woord veroordeeld, van jaar tot jaar weer aangroeit. Men hoort terstond (enkelen uit¬gezonderd): “wij loven en danken U”, zij spreken maar zo los God als hun Vader aan, en zo algemeen: onze God; Jezus is voor mij en voor u gestorven enz.; zij gaan zonder wenen, strijd en zuchten op den hemel aan. O, wat worden er weinige kreupele Jacobs gevonden! O geliefden, wat gevoelt zich Gods arm volk ledig en in verre afstand van zulke predikers en christenen. Maar o begenadigd volk, gij hebt de tijdgeest wel tegen, maar gij hebt Gods Woord en de bevindingen van de vromen mee! Christus laat alleen Zijne treurige Sionieten toeroepen: "weent niet."

6. "Weent vrij;" dat wij een tijd beleven dat er een klein aantal toegebracht worden tot de gemeente der uitverkorenen. Het is waar, allen die onder de ver¬kiezing tot zaligheid behoren worden bekeerd, maar ach, daar wordt zoo weinig doorbreken gevonden, noch in zelfkennis, noch in den weg van verlossing, noch in de beproefde Waarheid, om de kerk tot steun en sterkte te zijn en tegen de vijanden en dwalingen pal te staan. Veelal zijn zij de kreupelschool spoedig ontwassen, doch het blijft een waar spreekwoord: ‘die licht gelooft, is licht verleid.’

6. "Weent vrij;" als wij de sluimer- en slaapziekte beschouwen, van de wijze en dwaze maagden, dan hebben wij ruime stof tot wenen. Onder al de zegeningen en rampen wordt geen opmerking en vernedering gevonden, de Heere blaast in alle inkomsten. Hij verandert de zomer in de winter en de winter in de zomer, tegen Zijn verbondsbelofte aan Noach, dat koude en hitte niet zullen ophouden, Gen. 8. En ach, het schijnen allen verzegelde oordeelen en het mensdom wordt aan de verharding overgegeven, totdat het lang zwangere besluit baren zal. Wij moeten met Jeremia, Cap. 6, wel uitroepen: "De blaasbalk is verbrand, het lood is van het vuur verteerd: te vergeefs heeft de smelter zoo vlijtig gesmolten (nl. al Gods oordelen en bedreigingen door Zijne Profeten) dewijl de bozen niet afgetrokken zijn. Men noemt ze een verworpen zilver; de Heere heeft ze verworpen."

7. "Weent vrij;" wij beginnen de tijd te beleven, "dat niemand mag kopen of verkopen, dan die het merkteken heeft aan zijn rechterhand of aan hun voorhoofden," Openb. 13. Alle landen en volken drijven tegenwoordig geestelijke koophandel met Rome, de grote stad Babylon. O vrienden, wij beleven een benauwde tijd; om met David hartelijk te bidden: "Laat oprechtheid en vroomheid mij behoeden," Ps. 25. Want die het teken niet aan zijn rechterhand heeft om door giften de tijdgeest te ondersteunen, met bedrog te handelen en zijn waren te vervalsen, die kunnen bijna niet kopen of verkopen; en die het merkteken van 't Beest niet aan zijn voorhoofd draagt, nl. de verfijnde aflaatbrieven van 't Pausdom. De werkheilige leer is overal in- en doorgedrongen, en degenen die door woorden en wandel daar hun afkeer van betonen, worden overal gehaat en uit de Synagogen geworpen.

Wij hopen en verwachten dat een spoedige hervorming zal aanbreken. Dan zal vervuld worden: “En de kooplieden der aarde (die met onrecht uitwendig, en door hunne verleidende godsdienst inwendig zijn rijk geworden) zullen wenen, en rouw maken over haar, omdat niemand haar waar meer koopt." Openb. 18. O volk, hebt een afkeer van "de kooplieden der aarde;" en drijft liever handel in hemelse goederen. "Koopt de Waarheid en verkoopt ze niet”, Spr. 13.

8. Eindelijk wat al wenenstof omringt ons als wij de scheuringen, de haat en wedstrijd in Religie-godsdienst aanschouwen, nu de kerk een Babel is dat zij elkander niet meer kunnen verstaan. En onder dit alles, waar zijn naar Gods Woord, onze voorvaderlijke dank-, vast- en bededagen gebleven? Joël 2 :15. En waar worden de knopen der goddeloosheid losgemaakt? Jes. 68.

Ach, wij zullen onze klaagliederen maar niet verder uitbreiden, wij zouden door moedeloosheid bezwijken en met Juda wenende uitroepen:
“Elk stortte daar zijn bittere jammerklacht.
Als hij met smart aan 't heilig Sion dacht
.”
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Tekenen der tijden

Bericht door Jantje »

Er is een heel mooi boek van ds. C.G. Vreugdenhil over de wederkomst. Ik zou een ieder dit boek willen aanbevelen! Op deze link is er een recensie te lezen over zijn boek.

Gebrek aan belangstelling voor eindtijd ontneemt christenen veel troost
ds. C. G. Vreugdenhil | Reformatorisch Dagblad, 03-02-2017 | Opinie

Het gebrek aan belangstelling voor de eindtijd ontneemt reformatorische christenen veel troost, stelt ds. C. G. Vreugdenhil.

Binnen de reformatorische gezindte is er veelal niet zo veel belangstelling voor de eindtijd. Velen zijn bezig met de vragen rond de toe-eigening van het heil. Dat zijn belangrijke vragen, maar wie zijn zaligheid gevonden heeft in de Heere Jezus Christus zal toch ook aandachtig de signalen van de eindtijd op zich laten inwerken? We worden in de Schrift zelfs vermaand om te letten op de tekenen der tijden en uit te zien naar Christus’ komst in heerlijkheid.

Opstanding
Als Christus terugkomt, zullen de doden opstaan uit hun graven. Over de lichamelijke opstanding van de gelovigen staat veel in de Bijbel. Toch blijven veel vragen ook onbeantwoord. Bijvoorbeeld vragen die gaan over de hoedanigheid van het opstandingslichaam. Duidelijk is dat het wel gaat om ons eigen lichaam.

Het zal ook een herschepping zijn met behoud van onze identiteit. Onze eigen persoonlijkheid zal er weer zijn. We zullen echter aan Christus gelijkvormig zijn, zonder gebrek en zonder enige gebrokenheid. Er zal geen spoor van de zonde meer zijn. Er zal geen enkele rem of belemmering meer zijn om ons met heel ons hart, met heel onze ziel, met heel ons gemoed en met al onze krachten te wijden aan het dienen van de Heere.

Paulus schrijft dat het lichaam van de gelovigen gelijkvormig zal zijn aan het verheerlijkte lichaam van Christus (Filip. 3:21). Een intrigerende vraag is of we daaruit de conclusie mogen trekken dat we ook lichamelijk zullen terugkeren tot de eeuwige jeugd. Christus is in de kracht van Zijn leven, op 33-jarige leeftijd, gestorven en opgestaan. Zullen er daarom op de nieuwe aarde geen kleine kinderen of ouden van dagen meer zijn?

Opvallend is dat op alle grafbeelden uit de middeleeuwen de overledene, ook als hij of zij bijzonder oud of juist heel jong was, wordt weergeven in de leeftijd van rond de dertig jaar. De middeleeuwer geloofde op te staan in de leeftijd van rond de 33 jaar. Dit omdat Christus op die leeftijd stierf en opstond. De beelden op de sarcofagen en graven wijzen op het geloof in de opstanding als een persoon in de bloei van het leven, net als Christus.

Laatste gericht
In het laatste gericht zal openbaar worden wat in dit leven onze diepste motieven geweest zijn bij alles wat we deden en zeiden. Heel de gerichtheid van ons leven wordt dan onthuld. Het is goed om dat steeds te beseffen.

Paulus schrijft in 2 Korinthe 5:10 dat alle mensen worden geoordeeld naar hun werken. Paulus schrijft aan christenen. Zijn woorden moeten dus wel betekenen dat er tussen gelovigen in de heerlijkheid onderscheid wordt gemaakt. Dat onderscheid ligt niet op het vlak van de verlossing. Alle rechtvaardigen gaan tot hun eigen diepe verwondering de eeuwige vreugde binnen.

Bij het laatste gericht komen onze werken die in God gedaan zijn als vruchten van Christus’ werk aan het licht. Maar het is, ook juist voor de gelovigen, niet om het even hoe ze geleefd hebben.

Fundament
Paulus heeft door zijn prediking van kruis en opstanding als een wijs bouwmeester een goed fundament gelegd (1 Kor. 3:12-15). Christus en Zijn volbrachte werk vormen het enige fundament voor de opbouw van de christelijke kerk. Maar ook iedere christen moet erop toezien dat hij vervolgens met deugdelijke materialen de gemeente bouwt op het fundament Christus. De gemeente is immers een tempel van God.

Het materiaal waarmee een christen in de gemeente bouwt, moet vuurvast zijn. Alleen dan zal het in het gericht van God overeind blijven. Goud, zilver en kostelijke stenen (1 Kor. 3:12) zijn duurzame en vuurbestendige materialen. Daarmee bedoelt Paulus alles wat vrucht is van geloof, hoop en liefde.

De tweede trits van bouwstoffen in 1 Korinthe 3:12 zijn waardeloos: hout, hooi en stoppels. Dergelijke bouwmaterialen zorgen ervoor dat de gemeente van God geen reine tempel maar een bouwval wordt. Paulus wil hiermee zeggen: „Waar bent u eigenlijk mee bezig, mensen? Zoekt u het hout van de angst om tradities te herijken? Of het hooi van de wereldse wijsheid en de eigenbedoeling? Bouwt u met de stoppels van kerkpolitiek, eerzucht en macht? Het zal in de vlammen van Gods oordeel verteren.”

Dat kan dus. Het werk van de gelovige –dat hij na zijn bekering deed– kan helemaal verbrand worden, terwijl hijzelf gered zal worden. Alleen door de genade van God. Alleen omdat hij staat op het fundament van Jezus Christus en Dien gekruisigd.

Paulus maakt ons in dit Bijbelgedeelte duidelijk dat onze werken wel degelijk meetellen. De zaligheid zal voor alle gelovigen gelijk zijn, maar de heerlijkheid zal verschillend zijn. En dat hangt samen met de werken die wij na onze verlossing gedaan hebben. Er zijn dus gradaties in de heerlijkheid.

Jeruzalem
Met de wederkomst zorgt God ook voor een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Met de nieuwe hemel en aarde wordt in de Bijbel de schepping bedoeld. Die wordt herschapen. Dat is nodig, want de oude wereld zucht vanwege de zondeval onder de dienstbaarheid aan het verderf. Het zal daar echter van verlost worden (Rom. 8:21).

In Openbaring 21 wordt in symbolische taal beschreven wat er zal gebeuren als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde als een scheppingsdaad van God uit het laatste definitieve louteringsgericht tevoorschijn komen. De macht van de duivel is dan voorgoed tenietgedaan. De mens hoeft niet meer weg te vluchten voor God, want Gods tabernakel is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen. De toegang tot de boom des levens, die na de zondeval aan de mens ontzegd werd, is dan weer geopend.

Elke vlek van zonde en elk spoor van de dood zal op de nieuwe hemel en aarde verwijderd zijn. In het nieuwe heelal, dat geboren zal worden door het vuur van het gericht heen, is de onderworpenheid aan het verderf opgehouden. De oude orde zal geheel verdwenen zijn en de zee, als teken van onrust en strijd, de zee waaruit het beest opkwam, zal voorgoed verdwenen zijn.

Wat wordt er in de Bijbel eigenlijk bedoeld met het nieuwe Jeruzalem? Is dat de woonplaats van Gods kinderen in de eeuwige heerlijkheid? Nee, het is de kerk van Christus zelf!

Johannes tekent in Openbaring 21 de gemeente van Christus onder het beeld van een stad, het nieuwe Jeruzalem. De stad daalt neer van God uit de hemel. De stad is de bruid van Christus (Openb. 21:2). Er komt dus geen letterlijke stad met gouden straten en paarlen poorten, maar het is een omschrijving van de bruid van Christus op de nieuwe aarde.

Verlangen
Ten slotte, wie zou niet verlangen naar die schitterende toekomst, naar de nieuwe aarde die straks ligt te glanzen in de stralen van Gods heerlijkheid? Om dan Zijn heerlijkheid uit te mogen stralen?

Als je deze verwachting kent, zie je met groot verlangen uit naar de komende volmaaktheid en roep je: „Kom, Heere Jezus, kom haastig.” De Bruidegom beantwoordt deze roep op de laatste bladzijde van de Bijbel: „Zie, Ik kom haastig; en Mijn loon is met Mij” (Openb. 22:12).
_______________________________________
De auteur is predikant van de gereformeerde gemeente in Houten. (Inmiddels is hij met emeritaat.) Dit artikel is een bewerking van de lezing die ds. Vreugdenhil woensdag in Houten hield tijdens de presentatie van zijn nieuwe boek over de eindtijd: ”Zie, Ik kom haastig!” (uitgeverij Groen).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

Een vraag van een jong mens ter overdenking.

Daar u bij het stellen van uw vraag mij hebt laten weten dat u nog jong van jaren bent en daarom er ook bang voor was dat uw brief wellicht te onbelangrijk zou zijn om te beantwoorden, wil ik mijn brief dan ook maar met een aanhef als hierboven beginnen.
Alle lezers van ons blad behoeven echt nog geen belijdend lid der gemeente te zijn om een vraag te stellen. Ik stel het juist zeer op prijs, als jonge mensen met belangstelling de inhoud van ons blad en ook van de onder ons verkondigde leer onderzoeken. U vraagt me iets te schrijven over 1 Kor. 15:21, waar we lezen: "Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens".
U schrijft me er iets van hoe u tot het stellen van deze vraag gekomen bent. Dat zal ik nu niet precies hier neerschrijven. In de beantwoording van uw vraag, kom ik vanzelf wel ertoe om daar nog op in te gaan.

1 Kor. 15 is het hoofdstuk dat ons bekent dient te zijn om het krachtig pleidooi dat de apostel daarin voert voor het leerstuk van de opstanding der doden. De opstanding der doden zal plaatsvinden in de grote dag van Christus' wederkomst. Voor Gods volk zal die opstanding een zalige opstanding zijn. Daarom is ook de opstanding van Christus voor de kerk des Heeren van zulk een grote betekenis. In het begin van het hoofdstuk heeft de apostel dan ook eerst gewezen op de zekerheid die we hebben van Christus' opstanding uit de dood.
Zijn opstanding is het onderpand van de zalige opstanding der Zijnen. Door Adams val zijn we allen de dood onderworpen. Niet alleen de tijdelijke, maar ook de geestelijke en de eeuwige dood. Nu spreekt de apostel in 1 Kor. 15 in het bijzonder over de zalige opstanding van degenen die in Christus ontslapen zijn, zoals die zal plaatsvinden in de grote dag der dagen. Maar dan moet men dus in Christus ontslapen zijn. Er moet dan dus een opstanding tot een nieuw geestelijk leven hier op aarde hebben plaatsgevonden. Als dat niet het geval is, dan zal men ook wel opstaan in de dag der dagen, maar dan zal die opstanding geen zalige opstanding zijn.

Bij een verklaring van een tekst als 1 Kor. 15:21 dient er dus wel op gewezen te worden, dat er een tweeërlei opstanding zal zijn bij Christus' wederkomst. Aan de hand van 1 Cor. 15 dient ook een algemene verzoeningsleer krachtig te worden weerlegd. Als de apostel immers zulk een vergelijking maakt als in genoemde tekst, kan daar niet mee bedoeld zijn, dat alle mensen door Christus wederom zalig worden zoals ze door Adam zijn verdoemd geworden.
De algemene verzoeningsdrijvers kunnen zo'n tekst wel willen aangrijpen om daarmee hun valse stelling te verdedigen, maar dan zullen ze ook moeten leren dat er in het geheel geen hel zal zijn en dat uiteindelijk alle mensen zalig worden. Dat laatste is met Gods Woord nooit vol te houden. Dus kunnen we zeker weten, dat de apostel in 1 Kor. 15 spreekt over de zalige opstanding van degenen die in Christus ontslapen zijn. En alzo wijst hij op de rijke troost die er voor Gods volk in het leerstuk van de opstanding der doden is te vinden. Deze troost mist de mens in zijn natuurstaat. In Adam is hij wel de dood onderworpen en al zal hij ook eenmaal weer opstaan, zijn opstanding zal tot een eeuwige afgrijzing wezen.

U hebt een preek beluisterd over deze tekst, waarin over zulk een opstanding tot een eeuwige afgrijzing niets werd gezegd. Hoewel u me niet schrijft van welke leraar u die preek beluisterd hebt, zo neem ik aan dat het een leraar van buiten onze gemeenten is geweest. In zijn preek hebt u niet anders beluisterd dan dat zogenaamde evangelie, waarin over Adams val maar wordt gezwegen.
Die predikant zal zich natuurlijk nauwkeurig aan zijn tekst hebben willen houden en dus alleen hebben willen spreken over het specifieke dat in de tekst de aandacht vraagt, namelijk de zalige opstanding door Christus. Maar in zijn tekst-uitleg is hij dan toch maar erg oppervlakkig geweest, want het eerste gedeelte van de tekst spreekt toch over de dood, zoals die is door een mens. Dus de tekst spreekt heel duidelijk over de eerste en over de tweede Adam. De tekst spreekt over de dood door de eerste Adam en het leven door de tweede Adam.

Wat een stof geeft zo'n tekst dan toch om over te spreken! Allereerst geeft die tekst dus te spreken over de diepe val des mensen en over de drievoudige dood die hij daardoor onderworpen is. En dan ontsluit zich het wonder, dat het de Heere behaagd heeft om een weg te ontsluiten tot verlossing van dat oordeel van de drievoudige dood. En dat in de tweede Adam.
Maar waar nu niet alle mensen door Christus zalig worden gelijk ze door Adam zijn verdoemd geworden (wat bij de behandeling van deze tekst toch wel even met nadruk moet worden vastgesteld), daar zal er in dit leven een overgang van de eerste Adam in de tweede Adam moeten plaatsvinden.

We moeten kennis krijgen aan de eerste Adam, daar we anders geen kennis kunnen krijgen aan de tweede Adam. Dus zo komen in een rechte prediking de bevindelijke gangen dan ook gelijk naar voren. En zo worden dan Wet en Evangelie ook beide gepredikt. De dood is de bezoldiging der zonde, want de zonde is een overtreding van de Wet. De genadegift Gods is het eeuwige leven door Jezus Christus onze Heere. Dat is het Evangelie. Een mens die niets meer te verdienen heeft dan de eeuwige rampzaligheid, moet het van een genadegift hebben.
Over dat alles schijnt die predikant niets gezegd te hebben. Zelfs in de toepassing heeft hij niets meer gezegd over wat we door de zonde allen onderworpen zijn en over het verschrikkelijke van een opstanding in de grote dag der dagen tot een eeuwige afgrijzing. En deze leraars nu schermen zo met de verantwoordelijkheid van de mens. Zij beschuldigen er ons van dat we de mensen in een hoek van dode lijdelijkheid drijven.

U hebt me gevraagd mijn mening te schrijven over het beluisteren vain zulke dominees. Omdat u dat gevraagd hebt, moest ik ook even iets schrijven over de aanleiding tot het stellen van uw vraag. Als een jonge vraagsteller hebt u zich aan mij bekendgemaakt. Laat ik u dan ook als een jonge vraagsteller uit liefde een ernstvolle raad mogen geven. Ik kan best begrijpen, dat een jong mens, als hij het in de wereld nog niet zoekt, dan toch onder de godsdienst overal nog zo'n beetje het zijne van wil hebben. De nieuwsgierigheid dringt er dan toe om zo hier en daar eens te gaan luisteren.
Toch moeten we niet te lichtvaardig denken over het bijwonen van allerlei kerkdiensten of godsdienstige samenkomsten. Bij de behandeling van het derde gebod van 's Heeren Wet moet er altijd op worden gewezen, dat ook alle valse godsdienst valt onder het ijdel gebruik van 's Heeren Naam. En men mag zich niet schuldig maken aan dat derde gebod door een toezien of stilzwijgen, zoals zondag 36 van onze Heidelbergse Catechismus ons doet weten.

In de kerk moet men natuurlijk zwijgen. Dat weet men van tevoren. Als men dan van tevoren weet dat ergens de zuivere leer niet wordt verkondigd, mag men zich dan ook onder zulk een prediking niet begeven. Ik weet wel, dat men dit strikt genomen, voor moeilijke gevallen komt te staan. Denk maar aan het bijwonen van een begrafenis of van een huwelijksplechtigheid. Kan men er niet van buiten om bij zulk een gelegenheid aanwezig te zijn, dan mag men ook niet nalaten om te waarschuwen tegen de valse leer.
Ik heb ervaren dat ook hierin de Roomsen ons nog tot een beschamend voorbeeld kunnen zijn. Toen ik ergens op een bruiloft aanwezig was, waar ook nogal wat Roomse mensen aanwezig waren, was er een man die zich steeds in mijn nabijheid ophield, net zolang totdat hij de gelegenheid schoon zag om een gesprek met me aan te gaan. Hij liet me toen duidelijk weten dat hij er anders over dacht dan dat wij deden. Ik heb hem toen gevraagd of hij bij een protestantse godsdienstoefening wel aanwezig had mogen zijn. Daarop gaf hij mij ten antwoord dat hij dit eerst aan zijn biechtvader gevraagd had en dat die hem had gezegd dat hij wel naar die bruiloft moest gaan en ook de kerkdienst bijwonen, maar niet zwijgen mocht. Hij moest de gelegenheid zoeken om zijn mening duidelijk kenbaar te maken.

Uit zo'n geval is voor ons wel wat te leren. Wij zwijgen over het algemeen maar, hoewel ik uit uw briefje begrepen heb dat u niet gezwegen hebt. Alleen wil ik graag de raad geven om geen godsdienstige samenkomsten bij te wonen, waarvan men vooraf kan weten dat aldaar een misleidende leer verkondigd wordt.
We zijn tot een ordelijk kerkelijk leven geroepen. Daar openbaart zich de ware kerk, waar het zuivere Woord verkondigd wordt, de Sacramenten zuiver worden bediend en de kerkelijke tucht wordt gehandhaafd. Het kerkverband dient er ook toe om deze kenmerken van de ware kerk, wat haar openbaring betreft, te bewaren. Is er dus in eigen kerkverband iets te beluisteren dat van de gezonde leer afwijkt, dan dient men de kerkelijke weg te bewandelen en niet eerder te rusten dan dat er recht gedaan wordt aan de zuivere leer die naar de Godzaligheid is.
Hiermee bedoel ik ook weer niet, dat er allerlei kritische opmerkingen moeten worden gemaakt die de grondslagen van de zuivere leer niet raken. Alleen van de zuiverheid der leer mag in het minst niet worden afgeweken. Beter dan maar een heilige strijd dan een valse vrede. Er is ook veel een onheilige strijd, met verkeerde bedoelingen. In zo'n onheilge strijd krijgen we de Heere niet aan onze zijde.

Ernstig dienen we dus te onderzoeken wat ons doel en oogmerk is met de strijd die we voeren en of het waarlijk om de zuivere leer gaat, opdat die tegen allerlei afwijkingen zal worden bewaard. En als we van dit laatste voor het aangezicht van een alwetend God ten volle overtuigd mogen zijn, dan dienen we ons in de strijd te werpen. Neen, we moeten niet vluchten uit de strijd en geen kerkjes naast de bestaande kerk oprichten, als de kerkelijke weg niet tot het einde toe is gevolgd. Liever moeten we ons er om der Waarheid wil laten uitwerpen dan uit onszelf weglopen. De strijd om de zuivere leer tot verheerlijking Gods, is meest niet een strijd van een dag. En zoals we elk kruis gauw moe zijn, zijn we ook de strijd gauw moe. Maar ook hierin zullen we moeten leren om in lijdzaamheid ons Gods wet te onderwerpen.

Ik schrijf u dit nu maar even omdat u graag mijn mening wilt weten over het beluisteren van predikanten die geen zuivere leer verkondigen. Men moet dus niet naar allerlei kerkdiensten gaan, als men van tevoren kan weten dat men niet de minste waarborg heeft voor een zuivere prediking die men daar gaat beluisteren. Maar vanzelf dient men in eigen kerkverband de oren ook altijd goed open te houden. Die van Beréa waren edeler dan die te Thessalonica, als die het Woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren. We beleven thans een tijd van diep verval. Enerzijds kan men de gezonde leer niet meer verdragen en is men kittelachtig geworden van gehoor. Maar anderzijds kunt u er wel van op aan, dat de getrouwe herders zeer weinig zijn geworden.

Die predikant die u beluisterd hebt over 1 Kor. 15:21 had ook nog wel heel wat stof kunnen vinden om te wijzen op de tekenen van de eindtijd die aan het grote eindgericht voorafgaat. 1 Kor. 15 is toch zulk een ernstig hoofdstuk! Hoe aangrijpend beschrijft de apostel daar de opstanding der doden, zoals die met de wederkomst van Christus zal plaatsvinden. Zeer ernstig waarschuwt hij in dat verband voor een ijdele en lichtvaardige wandel. Tegen een levenswijze van: "Laat ons eten en drinken, want morgen sterven wij". En dan zegt hij: „Waakt op rechtvaardiglijk, en zondigt niet; want sommigen hebben de kennis van God niet. Ik zeg het u tot schaamte". Maar verder is dat hoofdstuk ook zeer evangelisch van inhoud van Gods zuchtend erfdeel op deze aarde, want de opstanding in die grote dag zal tot een volkomen verlossing zijn van degenen die in Christus ontslapen zijn of die nog levend overgebleven zullen zijn.

Laten we besluiten met het besluit van de apostel op de behandeling van dit gewichtvolle onderwerp. En we lezen dan met u het laatste gedeelte van 1 Kor. 15: „Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet. Zie, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden. In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zuUen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zuUen veranderd worden. Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen. En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijldieid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning. Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning? De prikkel nu des doods is de zonde, en de kracht der zonde is de wet. Maar Gode zij dank. Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus. Zo dan, mijn geliefde broeders, zijt standvastig, onbeweeglijk, altijd overvloedig zijnde in het werk des Heeren, als die weet, dat uw arbeid niet ijdel is in den Heere".

Jonge Vriend, de Heere geve u in dit uw jonge leven nog bereid gemaakt te worden voor die grote dag van Christus' wederkomst. Dat gun ik u in uw jonge leven toch zo van harte. De tijd is voorts kort en de toekomst des Heeren genaakt. Haast en spoed u maar om uws levens wil! Met hartelijke groeten besluit ik dit briefje, u Gode bevelend!

_______________________________________
De auteur, ds. F. Mallan was predikant van de gereformeerde gemeente in Nederland. Hij schreef bovenstaande in de wekelijkse vragenrubriek in De Wachter Sions, het kerkelijk orgaan van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, 10 mei 1979.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tekenen der tijden

Bericht door DDD »

Daar is veel van te vinden. Ik vind het wel een opmerkelijke stelling dat het bijwonen van een kerkdienst van onzuiver gehalte gelijk staat aan het lasteren van Gods Naam. Ik zie daar in de bijbel geen reden voor, al vind ik dat ds. Mallan zijns standpunt goed onderbouwt.

Wat mij erg aanspreekt, is dat hij zichzelf niet als norm stelt. Ook in zijn kerkverband moeten de gemeenteleden opletten of de zuivere leer verteld wordt. Dat is iets wat ik in de Gereformeerde Gemeenten toch maar weinig hoor vertellen. Misschien uit angst voor polarisatie. Dat is te begrijpen, want daar is meestal weinig goeds van te zeggen. En ik denk ook dat ds. Mallan nogal erg specifieke opvattingen had over wat wel en niet zuiver is. Maar dan nog vind ik het een goed voorbeeld.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Daar is veel van te vinden. Ik vind het wel een opmerkelijke stelling dat het bijwonen van een kerkdienst van onzuiver gehalte gelijk staat aan het lasteren van Gods Naam. Ik zie daar in de bijbel geen reden voor, al vind ik dat ds. Mallan zijns standpunt goed onderbouwt.

Wat mij erg aanspreekt, is dat hij zichzelf niet als norm stelt. Ook in zijn kerkverband moeten de gemeenteleden opletten of de zuivere leer verteld wordt. Dat is iets wat ik in de Gereformeerde Gemeenten toch maar weinig hoor vertellen. Misschien uit angst voor polarisatie. Dat is te begrijpen, want daar is meestal weinig goeds van te zeggen. En ik denk ook dat ds. Mallan nogal erg specifieke opvattingen had over wat wel en niet zuiver is. Maar dan nog vind ik het een goed voorbeeld.
Maar dat vermanen om wakker te blijven bij de zuivere leer (ook in eigen kerkverband) in de Geref. Gem. niet genoemd wordt is een misvatting. Als we onze dominee horen bidt hij elke week om niet verder af te dwalen en te mogen blijven bij de zuivere waarheid. Ds. is zeer bezorgd over de gang van zaken in onze gemeenten. Dat ben ik ook. Ik luister nogal eens bij anderen, als bv. ds. Hoogerland, die doet hetzelfde. Ook ds. Verschuure is recht door zee. Ik denk dat je dit ter linkerzijde ook niet zult horen. Verder zoek ik hier (in dit topic) geen discussie. Ik denk vast wel meer, en dan zou ik kunnen denken aan ds. Moens, ds. van Boven, ds. van Krimpen, dan weet u wel uit welke hoek ik bedoel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tekenen der tijden

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Daar is veel van te vinden. Ik vind het wel een opmerkelijke stelling dat het bijwonen van een kerkdienst van onzuiver gehalte gelijk staat aan het lasteren van Gods Naam. Ik zie daar in de bijbel geen reden voor, al vind ik dat ds. Mallan zijns standpunt goed onderbouwt.

Wat mij erg aanspreekt, is dat hij zichzelf niet als norm stelt. Ook in zijn kerkverband moeten de gemeenteleden opletten of de zuivere leer verteld wordt. Dat is iets wat ik in de Gereformeerde Gemeenten toch maar weinig hoor vertellen. Misschien uit angst voor polarisatie. Dat is te begrijpen, want daar is meestal weinig goeds van te zeggen. En ik denk ook dat ds. Mallan nogal erg specifieke opvattingen had over wat wel en niet zuiver is. Maar dan nog vind ik het een goed voorbeeld.
Maar dat vermanen om wakker te blijven bij de zuivere leer (ook in eigen kerkverband) in de Geref. Gem. niet genoemd wordt is een misvatting. Als we onze dominee horen bidt hij elke week om niet verder af te dwalen en te mogen blijven bij de zuivere waarheid. Ds. is zeer bezorgd over de gang van zaken in onze gemeenten. Dat ben ik ook. Ik luister nogal eens bij anderen, als bv. ds. Hoogerland, die doet hetzelfde. Ook ds. Verschuure is recht door zee. Ik denk dat je dit ter linkerzijde ook niet zult horen. Verder zoek ik hier (in dit topic) geen discussie. Ik denk vast wel meer, en dan zou ik kunnen denken aan ds. Moens, ds. van Boven, ds. van Krimpen, dan weet u wel uit welke hoek ik bedoel.
Je leest niet goed. Dat is totaal niet hetzelfde. Bidden om een zuivere leer is iets anders dan de gemeenteleden vragen om kritisch naar jouzelf te luisteren. Dat laatste deed ds. Mallan. En dat is dan ook waarover ik schreef.

Ik weet heel goed op welke hoek je doelt: op de extremere hoek. Dat had ik zo ook wel begrepen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Daar is veel van te vinden. Ik vind het wel een opmerkelijke stelling dat het bijwonen van een kerkdienst van onzuiver gehalte gelijk staat aan het lasteren van Gods Naam. Ik zie daar in de bijbel geen reden voor, al vind ik dat ds. Mallan zijns standpunt goed onderbouwt.

Wat mij erg aanspreekt, is dat hij zichzelf niet als norm stelt. Ook in zijn kerkverband moeten de gemeenteleden opletten of de zuivere leer verteld wordt. Dat is iets wat ik in de Gereformeerde Gemeenten toch maar weinig hoor vertellen. Misschien uit angst voor polarisatie. Dat is te begrijpen, want daar is meestal weinig goeds van te zeggen. En ik denk ook dat ds. Mallan nogal erg specifieke opvattingen had over wat wel en niet zuiver is. Maar dan nog vind ik het een goed voorbeeld.
Maar dat vermanen om wakker te blijven bij de zuivere leer (ook in eigen kerkverband) in de Geref. Gem. niet genoemd wordt is een misvatting. Als we onze dominee horen bidt hij elke week om niet verder af te dwalen en te mogen blijven bij de zuivere waarheid. Ds. is zeer bezorgd over de gang van zaken in onze gemeenten. Dat ben ik ook. Ik luister nogal eens bij anderen, als bv. ds. Hoogerland, die doet hetzelfde. Ook ds. Verschuure is recht door zee. Ik denk dat je dit ter linkerzijde ook niet zult horen. Verder zoek ik hier (in dit topic) geen discussie. Ik denk vast wel meer, en dan zou ik kunnen denken aan ds. Moens, ds. van Boven, ds. van Krimpen, dan weet u wel uit welke hoek ik bedoel.
Je leest niet goed. Dat is totaal niet hetzelfde. Bidden om een zuivere leer is iets anders dan de gemeenteleden vragen om kritisch naar jouzelf te luisteren. Dat laatste deed ds. Mallan. En dat is dan ook waarover ik schreef.

Ik weet heel goed op welke hoek je doelt: op de extremere hoek. Dat had ik zo ook wel begrepen.

DE ZEER EXTREME HOEK!

Dat heeft me heel veel te zeggen!
Ik weet niet of het begrepen wordt. Maar we mogen nooit jaknikkers worden omdat een dominee iets zegt. We zien in onze gemeenten een enorme omslag. Men wil zachtere dingen horen en een scherpe boetprediking waarin met grote ernst wordt teruggeroepen tot waar we uit zijn gevallen wordt vaak zwaar en pessimistisch genoemd. Men ziet in brede lagen het verschil niet meer tussen een Schriftuurlijk-bevindelijke preek en een historisch correcte preek. Dan bedoel ik een voorwerpelijke preek. De preek dient onderwerpelijk te zijn en de prediker moet iets weten van wat Paulus zegt: Wij dan wetende de schrik des Heeren bewegen de mensen tot geloof. In een voorwerpelijke preek wordt de Geest gemist en God werkt door Woord en Geest. Dat we dit niet opmerken geeft grote verontrusting.
Ik moet dit zeggen voor de duidelijkheid, niet om iets onwelgevalligs te zeggen, maar ik vrees heel erg dat dit weer niet begrepen wordt en dat het (als ik me er verder mee ga bemoeien dat het dan weer compleet uit de hand gaat lopen. Het Woord mag nooit eenzijdig worden gebracht, en het moet niet louter verstandswerk zijn, Dan zou (en dat moeten we kunnen begrijpen) iedereen met een beetje helder verstand dominee kunnen worden. Dan zou ook een curatorium niet meer nodig zijn.
Het verontrust me zeer dat openlijk wordt gesproken van een ZEER EXTREME HOEK, en er wordt niet onderzocht of dit niet de Waarheid is. Dat willen velen niet, want dan gaan ze hun godsdienst verliezen. Zo is het ons altijd gepreekt en zo spreekt ook het Woord.

Nog een zin: Wat u zegt houdt meteen in dat de grondleggers van onze gemeenten ZEER EXRTREEM waren. Lees de preken maar eens na.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tekenen der tijden

Bericht door DDD »

Ik heb helemaal niet over zeer extreem gesproken.

Maar goed. Je leest niet goed. Dat schreef ik al.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Tekenen der tijden

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik heb helemaal niet over zeer extreem gesproken.

Maar goed. Je leest niet goed. Dat schreef ik al.
Inderdaad, het woordje zeer staat er niet.
Het doet me denken aan het woord moslimextremisten.
"Ik weet heel goed op welke hoek je doelt: op de extremere hoek. Dat had ik zo ook wel begrepen."
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tekenen der tijden

Bericht door DDD »

Het woord extreem staat er ook niet.

En verder heb je in een ander draadje de kans gehad om een naar jouw inzien beter woord voor te stellen. Tot op heden heb ik geen beter alternatief gezien.

En gezien jouw reactie, die ik wel extreem mag noemen, ook in het andere draadje, en dat zonder enige bijbelkennis ter zake, vind ik dat het begrip extreem prima van toepassing is. Niet op de geachte predikanten, maar wel op jou.
Plaats reactie