De extra mijl

Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De extra mijl

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Veel van wat je zegt kan ik vatten, maar hierin niet. Juist de leerstellingen weerspiegelen dat het met de prediking, met de sacramenten en met de tucht binnen de RK niet goed zit.
Ik vind dat een veel te snelle conclusie. Een Bijbels gezegde is dat men aan de vruchten de boom kent. Ik heb werk gezien van priesters en nonnen in zeer zware omstandigheden in de wereld. Ze doen dat uit bewogenheid en liefde voor de naaste vanuit de opdracht van Jezus om onze naasten lief te hebben. Dat kan enkel omdat je de diepe overtuiging hebt dat wat God tegen ons zegt, gedaan moet worden.
Dat het debat sinds de Reformatie een stuk aangenamer is, wil nog niet zeggen dat de Roomse Kerk deel is aan hetzelfde lichaam. Geenszins. Hooguit dat er op individueel niveau over deelname aan het lichaam gesproken kan worden, net zoals dat geldt voor veel protestantse denominaties.
Ik deel je opvatting hierover niet. Maar dat kan te maken hebben dat ik persoonlijk meer ben van het insluiten dan van het uitsluiten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De extra mijl

Bericht door Mara »

DDD schreef: Ik heb het niet gehad over een onderzoek bij een psychiater, maar over een gesprek met een buitenstaander, zoals bijvoorbeeld een psycholoog. Ik begrijp niet waarom je er zo bevreesd voor bent om een derde te laten meekijken in conflicten. Wij moeten niet zomaar overal de duivel de schuld van geven.
Je begrijpt het steeds minder, ipv beter.
Het gaat niet over conflicten, het gaat over de scheidslijn, waar ook in de Bijbel over gesproken wordt! (twee op het land, een zal aangenomen, de ander zal verworpen worden)
Als de Heere gaat werken in het hart van de mens, verandert niet alleen de binnenkant, maar ook de buitenkant. Zonden die voorheen geen zonden waren, worden dat wel. Een willekeurig voorbeeld om het te illustreren:
Het kan gebeuren dat de vrouw (als zij diegene is) thuis komt uit de kerk en haar man aantreft die op de bank Studio Sport zit te kijken. Dat geeft eenzaamheid en wat moet zij nu doen? Naast haar man gaan zitten? In een andere kamer gaan zitten en de Heere de ruimte geven om naprediker te zijn?
Het liefst wil zij die tv de deur uit hebben, maar man weigert dat.
Om het nog complexer te maken, er zijn 4 kinderen in dat gezin.
Man keurt sommige dingen goed, zoals bioscoopbezoek, naar het voetbalstadion, vrouw ziet haar kinderen naar een plaats van verderf gaan.
Daar kun je 10 psychjes op zetten, er is geen conflict, er is een scheidslijn, en zelfs de dominee kan dat niet helpen oplossen.
Wat die vrouw ook zegt, hoe ze ook reageert, verdrietig, gelaten, boos misschien, die scheidslijn verdwijnt niet, of er moet nog een Wonder plaatshebben. Snap je het nu? :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De extra mijl

Bericht door DDD »

Als uit deze scheidslijn vervolging en vijandschap geconstateerd wordt, dan is toch een zelfonderzoek onder deskundige begeleiding mijns inziens de eerste stap.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De extra mijl

Bericht door Isala »

DDD schreef: Ik heb het niet gehad over een onderzoek bij een psychiater, maar over een gesprek met een buitenstaander, zoals bijvoorbeeld een psycholoog. Ik begrijp niet waarom je er zo bevreesd voor bent om een derde te laten meekijken in conflicten. Wij moeten niet zomaar overal de duivel de schuld van geven. Heel veel onenigheid en ongemakken zijn het gevolg van onze eigen tekortkomingen. Ik sluit mijzelf daarbij in. De allergische reacties van de gebroeders Anker op mij komen ook niet uit de lucht vallen, ook al zijn ze mijns inziens niet op feiten gebaseerd. Waarmee we niet alles van een ander goed hoeven te praten, trouwens.

Als jij het er absoluut mee oneens bent dat veel conflicten samenhangen met de personen in kwestie, dan zul je tot je dood niet kunnen uitsluiten dat je jouw eigen rol daarin niet goed ziet. De bijbel zegt dat ons hart arglistig is. Dat geldt wel in het bijzonder op dit punt.
Ik zeg niet dat veel conflicten samenhangen met de personen in kwestie, ik zeg alleen dat er vijandschap afkomt op het werk van de Heere, zowel van binnen als van buiten. Maar ik heb jou dat nog steeds niet horen toestemmen, sterker nog: je zegt dat jezelf nooit enige tegenwerking ervaart, waardoor je de conclusie trekt, dat iemand die wél vijandschap ervaart, dat die persoon niet helemaal geestelijk stabiel is.
Mara schreef:Daar kun je 10 psychjes op zetten, er is geen conflict, er is een scheidslijn, en zelfs de dominee kan dat niet helpen oplossen.
DDD schreef:Als uit deze scheidslijn vervolging en vijandschap geconstateerd wordt, dan is toch een zelfonderzoek onder deskundige begeleiding mijns inziens de eerste stap.
Wat een bijzondere conclusie...
Dus ook alle mensen uit landen met christenvervolging: direct naar de deskundige?
Daar hebben ze de deskundige nog veel meer nodig dan hier, want de vervolging is vele malen groter.
Die mensen lijden echt niet allemaal aan een minderwaardigheidscomplex.
Of denk je dat de vijandschap daar, uit een andere koker komt dan hier in Nederland (ook als is het hier vele malen minder?)
Hora est!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De extra mijl

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: Ik vind dat een veel te snelle conclusie. Een Bijbels gezegde is dat men aan de vruchten de boom kent. Ik heb werk gezien van priesters en nonnen in zeer zware omstandigheden in de wereld. Ze doen dat uit bewogenheid en liefde voor de naaste vanuit de opdracht van Jezus om onze naasten lief te hebben. Dat kan enkel omdat je de diepe overtuiging hebt dat wat God tegen ons zegt, gedaan moet worden.
Leerzuiverheid is een belangrijke vrucht.

Met de nuancering dat mensen ook goede dingen doen, hef je het principiële punt, namelijk de drie genoemde kenmerken van de ware kerk, niet op.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De extra mijl

Bericht door Mara »

DDD schreef:Als uit deze scheidslijn vervolging en vijandschap geconstateerd wordt, dan is toch een zelfonderzoek onder deskundige begeleiding mijns inziens de eerste stap.
:nonnon :nonnon :nonnon
Wat gebeurt er na bekering? Dan gaan de vijanden zich kenbaar maken. Die zitten van binnen en van buiten!
En die vijanden behoren niet alle(e)n tot de grote boze buitenwereld.
Denk maar eens aan de geschiedenis van de verloren zoon, en dan met name aan die oudste!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De extra mijl

Bericht door DDD »

Dat is allemaal waar. Maar wij moeten niet overal de duivel achter zoeken. Soms liggen dingen gewoon aan onszelf. Ik zeg niet altijd. Maar als je dat bij voorbaat uitsluit, heb je niet veel zelfkennis.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De extra mijl

Bericht door Dodo »

Het is toch logisch dat je bij een conflict, ook al is dat een vorm van vervolging omdat je gelovig bent, ook je eigen aandeel moet beschouwen? Zelfs als het vrij duidelijk is dat een van de partijen fout is, zal de andere partij nog dingen bij zichzelf kunnen zien die beter hadden gekund. Ik had duidelijker mijn grenzen moeten aangeven. Ik had wat meer moeten de-escaleren.

Je ziet dat bijvoorbeeld bij een burnout. Op het oog is het simpel: te hard gewerkt. Maar als zo iemand bij de psycholoog terecht komt, wordt er meer ontdekt. Misschien is er wel te veel perfectionisme. Of heeft iemand zich weggecijferd om aardig gevonden te worden.

Ieder mens heeft verlangens en behoeften en denkprocessen die in het onderbewuste zitten maar wel je gedrag aansturen. Als je meer gaat begrijpen wat je drijft in een conflict of andere moeilijke situatie, kan dat enorme winst voor jezelf opleveren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De extra mijl

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef:
DDD schreef:Dat staat er niet. Ik laat in het midden of jij niet goed leest of dat ik niet duidelijk formuleer. Maar wat jij schrijft, staat er gewoon niet.

Er staat wel dat ik iets probeer en dat ik van Wim Anker geen dergelijke pogingen zie.

Overigens is 'het goed doen' een tamelijk vaag begrip, wat het gesprek bepaald niet verheldert.
Ik probeer de Bijbel als leidraad te gebruiken. Mijn aanname wat de Schrift dan zegt valt uiteraard te bediscusieren, en te weerleggen door uit de Bijbel andere lijnen aan te dragen.
Helaas gebeurd dat niet.

En en passant worden predikanten weer even weggezet als onkundige onnozelaars die vanaf de kansel dingen roepen over de RK die niet waar zijn. Volgens @DDD dan. Wie, wat en waar en waarom dat dan niet klopt en wat er is gezegd horen we verder niet. Zijn dat de probeersels van @DDD?
Dat heeft hij niet geschreven. Je moet goed lezen. :humhihi
DDD schreef:En wat het laatste betreft, wat je in het bericht zegt: onkunde is geen vijandschap. Ik kom hier op het forum ook de onnozelste opvattingen tegen over bijvoorbeeld de Rooms-Katholieke Kerk. Die hoor ik soms zelfs in preken terug. Als voorgangers in de Gereformeerde Gemeenten al niet eens weten wat medechristenen ongeveer vinden, dan vind ik het wel een beetje ongepast om buitenkerkelijken hun onkunde te verwijten. Er zullen ook onderwerpen zijn waarover wij zelf onkundig zijn.
Wat staat hier dan wel volgens jouw?
Was een grapje Wim. Kijk maar wat er gebeurt. Hij heeft het echt niet gezegd. Beetje moeizaam zo.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De extra mijl

Bericht door Wim Anker »

Leg het maar uit dan, ik begrijp echt niet waar je op doeld.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De extra mijl

Bericht door Dodo »

Wim Anker schreef:Leg het maar uit dan, ik begrijp echt niet waar je op doeld.
Kunnen jullie niet ophouden met dat gezemel?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De extra mijl

Bericht door Wim Anker »

Dodo schreef:
Wim Anker schreef:Leg het maar uit dan, ik begrijp echt niet waar je op doeld.
Kunnen jullie niet ophouden met dat gezemel?
Ook deze extra mijl zonder klagen meegaan @Dodo! :)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De extra mijl

Bericht door eilander »

Mijl op zeven...
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De extra mijl

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:Leg het maar uit dan, ik begrijp echt niet waar je op doeld.
Lieve jongen, als ik reageer op een uitspraak van DDD heb ik of niet goed gelezen of ik interpreteer verkeerd. Vandaar mijn reactie. Maar ik zal de mijlendiscussie niet verder vervuilen. Al kan je hier niet snel off topic geloof ik. :)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De extra mijl

Bericht door huisman »

DDD schreef:Als uit deze scheidslijn vervolging en vijandschap geconstateerd wordt, dan is toch een zelfonderzoek onder deskundige begeleiding mijns inziens de eerste stap.
Beste DDD.

Ik proef in jouw reacties weinig empathie met andersdenkenden . Je hebt dat (volgens jou) wel met seculiere mensen maar mensen die proberen Gods Woord en wet in 2017 te handhaven zijn bij jou al vlug rijp voor deskundige begeleiding.

Je moet je toch vaak eenzaam voelen binnen jouw kerkverband. In veel onderwerpen (bv Evolutie,vrouw in het ambt,homoseksualiteit enz) zie jij veel voordelen in het seculiere gedachtengoed, hoe breng je dat in rapport met wat je zondags hoort?

Deze post is niet om te veroordelen maar om begrip te krijgen voor jouw denktrant.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie