Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Tiberius »

Moderatoropmerking

Beste mensen,

Dit topic is weer terug geplaatst, zij het onder een andere naam.
Discussie over homoseksualiteit en de regenboogvlag is okay. Maar blijf wel bij het onderwerp a.u.b. en speel NIET op de persoon!
Mocht dat niet lukken, dan wordt het topic gesloten.

Met vriendelijke groet,
Uw moderator
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Terri schreef:
pierre27 schreef:
Dodo schreef:Waarom toch zo op de persoon reageren? Je kunt toch discussiëren zonder de ander van allerlei te verdenken of te beschuldigen?

Amen!
Ik wilde er net op reageren...nee, niet verstandig weet ik, helemaal met jullie eens!
Verdenken of beschuldigen? DDD geeft zijn mening die tegen Gods Woord ingaat en daar reageer ik op.
In zulke discussies ga ik persoon en mening niet scheiden.
DDD is een grote meneer die kan verwachten dat op zijn provocerende postings flink gereageerd wordt.
Als jullie van mening zijn dat het naar Gods Woord is om altijd met begrip en liefde op elkaar te reageren ben ik dat op goede gronden oneens met jullie.

Eigenlijk vind ik dat slappe gedoe in zulke discussies levensgevaarlijk.
Mee eens: Er heerst grote slapheid. Dat brengt ons verder van huis. Denk eens aan een ernstig voorbeeld van Eli. Wat zijn zonen in de tempel bedreven was tempel-ontheiligend. Zowel wat betreft
de aardse tempel als de tempel van het lichaam. En dan lezen we: Hij zag zijn zonen niet eens zuur aan. Het oordeel over deze slappe houding werd zijn dood. Het moest hem door Samuël worden aangezegd. Toen het oordeel voltrokken werd verloor hij zijn beide zonen, maar het ergste was:
De ark was genomen, toen viel hij van zijn stoel en brak zijn nek: Ikabod! De eer is weg.

Ik wil verder nog opmerken dat hier ooit is afgesproken om geen 'Amen' te roepen bij instemming.
We zien het nu af en toe weer insluipen. Zie boven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Terri »

huisman schreef:
Terri schreef:
pierre27 schreef:
Dodo schreef:Waarom toch zo op de persoon reageren? Je kunt toch discussiëren zonder de ander van allerlei te verdenken of te beschuldigen?

Amen!
Ik wilde er net op reageren...nee, niet verstandig weet ik, helemaal met jullie eens!
Verdenken of beschuldigen? DDD geeft zijn mening die tegen Gods Woord ingaat en daar reageer ik op.
In zulke discussies ga ik persoon en mening niet scheiden.
DDD is een grote meneer die kan verwachten dat op zijn provocerende postings flink gereageerd wordt.
Als jullie van mening zijn dat het naar Gods Woord is om altijd met begrip en liefde op elkaar te reageren ben ik dat op goede gronden oneens met jullie.

Eigenlijk vind ik dat slappe gedoe in zulke discussies levensgevaarlijk.
Er zijn wel vaker 'levensgevaarlijke discussies' en dan proberen we toch ook met elkaar in gesprek te blijven en plaatsen we geen nare opmerkingen die de persoon raken en niet de discussie.
Ik weet dat het snel gebeurt, heb me er ook wel eens schuldig aan gemaakt, maar ga het dan niet goedpraten.
We maken allemaal wel eens een fout in dit opzicht, maar netjes en beleefd blijven heeft toch altijd de voorkeur?
Komt sowieso sterker over.
Je kan toch ook je punt maken door scherp te zijn, maar geen venijn of schamperheid te gebruiken?
Of ( ik stel dit voorzichtig) mogen enkele zich anders gedragen?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door emigrant »

Regenboogvlag. Ik denk niet dat de doorsnee LHBT-er die deze vlag hijst, zich herinnert aan het Verbond met Noach.
Maar de Gereformeerde, hoezeer hecht die aan deze symboliek in zijn doorgaans zo kleurloze godsdienst? Ik kom er in preek en literatuur maar weinig verwijzingen naar tegen.
Een huis dat lang leeg staat wordt gekraakt, en ja, dit symbool is gekaapt misschien juist omdat we het zelf hebben laten versloffen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Zita »

emigrant schreef:Regenboogvlag. Ik denk niet dat de doorsnee LHBT-er die deze vlag hijst, zich herinnert aan het Verbond met Noach.
Maar de Gereformeerde, hoezeer hecht die aan deze symboliek in zijn doorgaans zo kleurloze godsdienst? Ik kom er in preek en literatuur maar weinig verwijzingen naar tegen.
Een huis dat lang leeg staat wordt gekraakt, en ja, dit symbool is gekaapt misschien juist omdat we het zelf hebben laten versloffen.
Het is niet ons zelfbedachte symbool; het is het teken dat God Zelf heeft gegeven. Hij laat het niet versloffen, maar toont het ons zeer regelmatig. Dan is het mijns inziens zonde om dat teken te annexeren voor een beweging die veelal een zondige levensstijl promoot.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Ik wil verder nog opmerken dat hier ooit is afgesproken om geen 'Amen' te roepen bij instemming.
We zien het nu af en toe weer insluipen. Zie boven.
Als ik me goed herinner, stemden de mods hiermee in.

Ik vond ergens op een forum: goeie vraag, deze betekenis:

De acht banen van de oorspronkelijke regenboogvlag van Gilbert Baker hadden de volgende symbolische betekenis:

roze - seks
rood - leven
oranje - geneeskracht
geel - zonlicht
groen - natuur
turkoois - magie
blauw - sereenheid
violet - karakter

Dat betekent dat wij hier als christenen ons dan van moeten distantiëren, toch?

Onlangs zorgde de vlag nog voor problemen in Den Bosch


De organisatie van Roze Zaterdag had de gemeente maanden geleden verzocht om de regenboogvlag - het symbool van de homo-gemeenschap - te hijsen op de toren. De toren is, anders dan het kerkgebouw, in beheer van de gemeente.

Maar het gemeentelijk vlaggenprotocol zit dit idee in de weg. "Normaal wappert aan de toren de Nederlandse vlag", liet een woordvoerder vrijdag weten. "Voor drie gelegenheden is in het protocol een uitzondering vastgelegd: de wit-gele bisdomvlag tijdens Meimaand Mariamaand, de Oeteldonkse vlag met carnaval en de vlag van de Beiaardweek. En dus niet voor de regenboogvlag."
Want God heeft deze kleuren hiervoor niet bedoeld.
bron: omroep Brabant
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Habitat »

Zojuist las ik dat de volledige afkorting LGBTQIAP is.
Het RD heeft gelukkig uitgelegd waar alle letters voor staan:

Wat betekent LGBTQIAP?
Lesbisch: vrouw met seksuele voorkeur voor een vrouw.
Gay: man met seksuele voorkeur voor een man.
Biseksueel: iemand met seksuele voorkeur voor zowel mannen als vrouwen.
Transgender: man die zich vrouw voelt of vrouw die zich man voelt.
Queer: iemand die zich afzet tegen hokjesdenken.
Intersekse: iemand met mannelijke en vrouwelijke lichaamskenmerken.
Aseksueel: iemand zonder behoefte aan seks.
Panseksueel: iemand die valt op een karakter, onafhankelijk van het geslacht.

(bron: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/po ... -1.1419176)

Als ik dit zo lees, denk ik dat de LGBTQIAP-beweging zichzelf belachelijk aan het maken is. Hoeveel letters gaan hier nog bij komen?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Mara »

Habitat schreef: Als ik dit zo lees, denk ik dat de LGBTQIAP-beweging zichzelf belachelijk aan het maken is. Hoeveel letters gaan hier nog bij komen?
Als je de woordgrapjes leest, ja.
Genderneutraalhugowaard (station)
Genderneutraalpolder (vrouwenpolder)
Altijd voelt iemand zich wel gepasseerd, gediscrimineerd, wie of wat is nu nog als "normaal" te bestempelen? :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Bruna »

In de discussie komt naar voren dat emancipatie bevorderd moet worden van LGBTQIAP omdat deze zelfmoord plegen. Is het inderdaad een vaststaand feit dat bijvoorbeeld homo's of lesbiennes meer zelfmoord plegen om het feit dat zij niet worden geaccepteerd? Plegen refo homo en lesbiennes meer zelfmoorden dan in het geheel van de gezindte? Ik kan dit nergens vinden. Heb er ook nog nooit van gehoord, maar dat kan ook aan mij liggen.

Verder vind ik al die aandacht door optochten en weet ik al niet ervoor niet goed, vindt het afschuwelijk. Ook heel het gebeuren om mensen aan te gaan spreken met mens ipv man of vrouw. ALs mij kinderen roepen hè mens dan krijgen ze van mij een waarschuwing. Hè meneer of hè mevrouw vind ik dan nog netter.

Het gaat helaas de refo kerken niet voorbij. Ik weet dat op de PS GerGem Zuid een zaak speelt van een lid, vrouw, die getrouwd is en kinderen heeft en zich wil laten ombouwen naar man.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door refo »

Je beschrijft dat 'ombouwen' alsof het om een auto gaat.

Zelfmoord komt erg veel voor onder andersgeaarden. Dat je er niets van merkt is natuurlijk logisch. Het komt niet in de krant en ze zijn al jaren eerder uit je gemeente vertrokken.

De emancipatie gaat misschien wel wat ver, maar ik merk wel dat onder ons soort mensen dat het idee heeft postgevat dat het een soort modeverschijnsel is. Iemand is jarenlang vrouw geweest en wil nu wel eens man zijn. Of wil een vrouw als partner, omdat dat eens wat anders is dan anders. Dat is het niet. Die mensen zijn anders geboren. Als dat gegeven alvast zou landen is er al veel gewonnen.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door DDD »

Ik weet van een vriendin dat haar vriendin een zoon had met een partner uit Rijssen. Haar zoon mocht niet op diens begrafenis komen en op de begrafenis is er geen woord aan besteed.

Ik weet van een vriendin van mijn zus dat zij een vriend had met een relatie met iemand uit Vlaardingen. De dominee noemde niets van de reden waarom de jongen zelfmoord pleegde.

De buurjongen van een vriend van mij was ook homo in een refodorp. Hij pleegde ook zelfmoord.

Ik heb ook nog verhalen op grotere afstand, maar dit zijn de meest verifieerbare van de laatste tijd. Ik dacht dat dit algemeen bekend was.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Desiree »

goed dat je dit meedeelt..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door -DIA- »

Gisteren een preek over Genesis 5, heel actueel.
Man en vrouw schiep Hij hen, en zegende hen en noemde hun naam Mens, ten dage als zij geschapen werden...

De kerntekst was: En Adam leefde honderd en dertig jaar en gewon een zoon naar zijjn gelijkenis, naar zijn evenbeeld, en noemde zijn naam Seth.

Het thema was: ADAMS GESLACHT
- Van een heerlijke beelddrager
- als een beklagenswaardige beelddrager
- tot een heerlijke beelddrager.


Ds. merkte op dat hij met de voorbereiding voor deze preek was begonnen, en niet wist dat zaterdag in de krant het artikel over '8 soorten' mensen zou staan. Dat dit niet naar Gods scheppingsorde was: Man en vrouw schiep Hij hen.
Niet 8 soorten maar twee dus.

Ik zet het hier in dit topic i.p.v. 'waar ging de preek zondag over', gezien de actualiteit.

Ik zie dat DDD ook wat gepost heeft. Wat hij zegt is mij echter geheel onbekend. En dan te bedenken dat R. nogal een 'roddelgat' is...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Delftenaar »

refo schreef:Zelfmoord komt erg veel voor onder andersgeaarden. Dat je er niets van merkt is natuurlijk logisch.
Depressie komt veel veel onder homoseksuelen en het is de vraag waar dit vandaan komt. Er is een stuk worsteling met de eigen geaardheid etc. wat tot depressie kan leiden. Tegelijk heb ik het gevoel dat homoseksuele laten we zeggen activiteiten an sich al een bron is die depressie kan veroorzaken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door helma »

Een leven los van Gods Woord lijkt vrijheid maar is gebondenheid. En dat is een van de oorzaken van depressie. Want gelukkig word je er niet van. En dat is het tragische van ons menszijn. We menen dat we gelukkig zijn als we zelf onze keuzes kunnen maken zonder dat we 'gebonden' zijn aan welke regel dan ook. Maar alleen een buigen onder Koning Jezus (en Zijn Woord) maakt werkelijk vrij.
Plaats reactie