Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Zeker w.b. over je gevoelens praten. Kijk bijv eens hoe mannen een ruzie oplossen, of een groot verdriet hendelen.
En er zijn zeker mannen die goed communiceren, maar dat hebben ze wel aan moeten leren.
Het is maar net wat je onder goed communiceren verstaat. :) Is goed communiceren een definitie zoals door vrouwen wordt gesteld? Of is goed communiceren iets wat door mannen wordt bepaald? Of is het gewoon zo dat er hierin verschillen zijn?
Zelf houd ik niet van eindeloos praten over dingen, ook niet over verdriet of ruzie. Nu heb ik zelden tot nooit ruzie, maar als ik dat zou hebben zou ik een 1 op 1 gesprek hebben waarin kort de zaken worden neergelegd, dit is jouw mening, dit is de mijne, en we gaan weer verder. Dat vind ik goed communiceren, terwijl het voor een vrouw misschien wel nodig is om langer en uitgebreider te communiceren.

Of het overbekende voorbeeld, als man zie je dat er wat met je vrouw aan de hand is.
Je vraagt netjes wat er aan de hand is, de vrouw zegt dat er niets aan de hand is. Ok, prima, we gaan weer verder.
Terwijl de vrouw graag wil dat de man verder uitvraagt.
De man vind dat hij goed communiceert omdat hij vraagt wat er aan de hand is, de vrouw vind dat de man niet goed communiceert want hij vraagt niet door.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef: Zeker w.b. over je gevoelens praten. Kijk bijv eens hoe mannen een ruzie oplossen, of een groot verdriet hendelen.
En er zijn zeker mannen die goed communiceren, maar dat hebben ze wel aan moeten leren.
Het is maar net wat je onder goed communiceren verstaat. :) Is goed communiceren een definitie zoals door vrouwen wordt gesteld? Of is goed communiceren iets wat door mannen wordt bepaald? Of is het gewoon zo dat er hierin verschillen zijn?
Nee, nee en ja.
Goed communiceren betekent niets anders dan dat je in heldere bewoordingen de ander iets duidelijk maakt en dan wacht of de ander je goed begrepen hebt.
Ik heb jarenlang bij direktievergaderingen genotuleerd en als de voorzitter een man was, duurde de vergadering lang. Was de voorzitter een vrouw, wist ik dat het notuleren een eitje zou worden en weinig bladzijden gevuld zouden worden (met steno).
ejvl schreef:Zelf houd ik niet van eindeloos praten over dingen, ook niet over verdriet of ruzie.
Nee ik ook niet hoor. :)
ejvl schreef:Je vraagt netjes wat er aan de hand is, de vrouw zegt dat er niets aan de hand is. Ok, prima, we gaan weer verder.
Terwijl de vrouw graag wil dat de man verder uitvraagt.
De man vind dat hij goed communiceert omdat hij vraagt wat er aan de hand is, de vrouw vind dat de man niet goed communiceert want hij vraagt niet door.
Jaa, dat clichë.
Omdat de vrouw er van uitgaat dat een man na zoveel jaren huwelijk toch wel eens zou moeten snappen wat het probleem is, waar ze boos om is, of verdrietig over is.
En hoe vraagt hij het? Met oprechte belangstelling en in alle rust of in haast en op de automatische piloot?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ik heb jarenlang bij direktievergaderingen genotuleerd en als de voorzitter een man was, duurde de vergadering lang. Was de voorzitter een vrouw, wist ik dat het notuleren een eitje zou worden en weinig bladzijden gevuld zouden worden (met steno).
Vanuit jouw ervaringen kun je geen algemeen beeld schetsen. Ik, man zijnde, zit regelmatig een vergadering voor. Binnen de gereserveerde tijd weet ik altijd alle punten op de agenda te behandelen. Zit mijn collega, vrouw zijnde, de vergadering voor, dan bespreken we vaak nog niet eens de helft van het aantal agendapunten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Ik heb jarenlang bij direktievergaderingen genotuleerd en als de voorzitter een man was, duurde de vergadering lang. Was de voorzitter een vrouw, wist ik dat het notuleren een eitje zou worden en weinig bladzijden gevuld zouden worden (met steno).
Vanuit jouw ervaringen kun je geen algemeen beeld schetsen.
Jij dus ook niet. :)
Ambtenaar schreef: Ik, man zijnde, zit regelmatig een vergadering voor. Binnen de gereserveerde tijd weet ik altijd alle punten op de agenda te behandelen.
Zoek je nog een notuliste?
Het gaat niet alleen over zakelijke vergaderingen, trek het breder, kerkenraad, ondernemingsraad, verenigingen, gemeenteraad...
Als ik zie hoe lang sommige k.r. vegaderingen duren, en dat zijn alleen mannen he :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Jij dus ook niet. :)
Dat klopt. Een vergadering goed kunnen leiden is niet afhankelijk van je of je man of vrouw bent, maar van je vaardigheden om dat te doen.
Mara schreef: Zoek je nog een notuliste?
Nee.
Het gaat niet alleen over zakelijke vergaderingen, trek het breder, kerkenraad, ondernemingsraad, verenigingen, gemeenteraad...
Als ik zie hoe lang sommige k.r. vegaderingen duren, en dat zijn alleen mannen he :D
Gewoon een kwestie van goed voorzitterschap, niet meer, niet minder.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Als ik zie hoe lang sommige k.r. vegaderingen duren, en dat zijn alleen mannen he :D
Meestal gaat het snel en efficiënt, totdat om 22 uur de frituurpan aan gaat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef:Het gaat niet alleen over zakelijke vergaderingen, trek het breder, kerkenraad, ondernemingsraad, verenigingen, gemeenteraad...
Als ik zie hoe lang sommige k.r. vegaderingen duren, en dat zijn alleen mannen he :D
Gewoon een kwestie van goed voorzitterschap, niet meer, niet minder.
Eens. Ik heb inmiddels aardig wat ervaring binnen allerlei verschillende gremia, soms met alleen mannen. Eerlijk gezegd zie ik geen verschil: er zijn zowel mannen als vrouwen die efficiënt kunnen vergaderen en voorzitten, of juist niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Mara »

Ach ja, natuurlijk dekken die mannen elkaar en vinden ze zichzelf een prima voorzitter. :tas
Terwijl ik van veel vrouwen hoor dat hun man had beloofd uiterlijk om half 10 thuis te zijn (want er hoefden maar 2 punten behandeld te worden) uiteindelijk maar naar bed gaan.
De SGP vergaderingen duurden vroeger ook eindeloos, zeker als één der mannenbroeders het woord AMEN niet wist te vinden.
Mijn moeder zei toen al: ze zouden die mannen moeten laten staan, ipv zitten, ns kijken of het dan nog zo lang duurt.
Tiberius schreef:Meestal gaat het snel en efficiënt, totdat om 22 uur de frituurpan aan gaat.
Bakken jullie kroketten en frikadellen in de kerkelijke keuken?

Maar ik vat m hoor, de werkelijkheid is zooooo anders dan op het forum. :fuite
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Tiberius »

Je hebt drie soorten voorzitters: goede voorzitters, slechte voorzitters en degenen die zichzelf een goede voorzitter vinden.
Het ergste is groep 3. Die kan je doorgaans alleen maar afremmen met kroketten en bitterballen. :yahoo
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:Ach ja, natuurlijk dekken die mannen elkaar en vinden ze zichzelf een prima voorzitter.
Ik ben ambtenaar. Waarschijnlijk ben ik één van de personen die het meeste aantal vergaderuren per dag maakt. Aangezien ik al ruim een decennium ambtenaar ben, kan ik bogen op een ruime vergaderervaring. Je leert dan vanzelf wat je moet doen en wat je niet moet doen om een vergadering binnen de gestelde tijd af te ronden.
Terwijl ik van veel vrouwen hoor dat hun man had beloofd uiterlijk om half 10 thuis te zijn (want er hoefden maar 2 punten behandeld te worden) uiteindelijk maar naar bed gaan.
Die vergaderingen worden dan niet geleid door een goede voorzitter.
De SGP vergaderingen duurden vroeger ook eindeloos, zeker als één der mannenbroeders het woord AMEN niet wist te vinden.
Mijn moeder zei toen al: ze zouden die mannen moeten laten staan, ipv zitten, ns kijken of het dan nog zo lang duurt.
Ooit zat ik op het Van Lodenstein College in Amersfoort. Daar had je twee broers die leraar waren. De een gaf nederlands, de ander frans. Nu was er bij het einde van de schooldag altijd sprake van twee geluidssignalen, enkele minuten na elkaar. Voor degenen die een lange reis met het openbaar vervoer moesten maken was er de eerste bel, zodat zij wat sneller het schoolgebouw konden verlaten. Alle anderen, waaronder de fietsers mochten pas met de tweede bel de school verlaten. Het wilde dat franse leraar de dag meestal beëindigde met een nogal lang gebed en daarbij geen rekening hield met de eerste en tweede bel. Niet uit vroomheid o.i.d., maar simpelweg omdat het een nogal verstrooide man was. Er was eens een zekere jongeman die altijd met de eerste bel weg ging, omdat hij naar het station in Amersfoort moest om zijn trein te halen. Omdat hij zijn trein al eens had gemist omdat het gebed van de leraar tot na de tweede bel had geduurd, besloot hij op zekere dag zelf tot een einde. Toen de eerste bel had geklonken vond hij het woord amen en riep het. De leraar stopte abrupt met bidden en de klas stroomde leeg en hij wist zijn trein te halen.

Voor alle duidelijkheid, ik was een fietser.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Je hebt drie soorten voorzitters: goede voorzitters, slechte voorzitters en degenen die zichzelf een goede voorzitter vinden.
Het ergste is groep 3. Die kan je doorgaans alleen maar afremmen met kroketten en bitterballen. :yahoo
:haha
Ambtenaar schreef:Er was eens een zekere jongeman die altijd met de eerste bel weg ging, omdat hij naar het station in Amersfoort moest om zijn trein te halen. Omdat hij zijn trein al eens had gemist omdat het gebed van de leraar tot na de tweede bel had geduurd, besloot hij op zekere dag zelf tot een einde. Toen de eerste bel had geklonken vond hij het woord amen en riep het. De leraar stopte abrupt met bidden en de klas stroomde leeg en hij wist zijn trein te halen.
:D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door eilander »

Mara schreef:Ach ja, natuurlijk dekken die mannen elkaar en vinden ze zichzelf een prima voorzitter. :tas
Terwijl ik van veel vrouwen hoor dat hun man had beloofd uiterlijk om half 10 thuis te zijn (want er hoefden maar 2 punten behandeld te worden) uiteindelijk maar naar bed gaan.
De SGP vergaderingen duurden vroeger ook eindeloos, zeker als één der mannenbroeders het woord AMEN niet wist te vinden.
Mijn moeder zei toen al: ze zouden die mannen moeten laten staan, ipv zitten, ns kijken of het dan nog zo lang duurt.
Tiberius schreef:Meestal gaat het snel en efficiënt, totdat om 22 uur de frituurpan aan gaat.
Bakken jullie kroketten en frikadellen in de kerkelijke keuken?

Maar ik vat m hoor, de werkelijkheid is zooooo anders dan op het forum. :fuite
Meen je dit nu allemaal echt?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Mara »

eilander schreef: Meen je dit nu allemaal echt?
Jazeker.
De praktijk en het geschrevene hier, liggen soms mijlenver uit elkaar.
Is één van de redenen waarom mensen afhaken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Meen je dit nu allemaal echt?
Jazeker.
De praktijk en het geschrevene hier, liggen soms mijlenver uit elkaar.
Is één van de redenen waarom mensen afhaken.
Dus je denkt dat ik zó schreef over de vergaderpraktijk en -cultuur die ik op verschillende plaatsen meemaakte, omdat ik als man nu eenmaal andere mannen de hand boven het hoofd wil houden?
Laat me niet lachen, zeg...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: RE: Re: Regenboogvlag (uit: Waar denk je op dit moment aan? [3])

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef: Meen je dit nu allemaal echt?
Jazeker.
De praktijk en het geschrevene hier, liggen soms mijlenver uit elkaar.
Is één van de redenen waarom mensen afhaken.
Dus je denkt dat ik zó schreef over de vergaderpraktijk en -cultuur die ik op verschillende plaatsen meemaakte, omdat ik als man nu eenmaal andere mannen de hand boven het hoofd wil houden?
Laat me niet lachen, zeg...
Neehee. Trek het niet naar jezelf toe.
Ik quote jou omdat je het mij vroeg, maar het gaat over alle vergaderingen in het algemeen. En niet alleen daarover, maar het gewone alledaagse leven. :sweat Zo goed? :hi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie