Jakob, vechten tegen duisternis?

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Jakob, vechten tegen duisternis?

Bericht door Mara »

Kunnen wij onszelf in Jakob herkennen?

Het verhaal van Jakob gaat over eenzaamheid en gebed, over strijd en overleving, over overwinning en nederlaag. Toch spelen vooral duistere schimmen de hoofdrol. Het verhaal speelt zich af in Machanajiem (Jordanië) bij de beek Jabbok. Jakob keert terug van Laban naar Kanaän. Hij vreest de wraak van zijn broer Ezau die hij jaren geleden bedrogen heeft. Het is nacht. Morgen zal hij zijn broer ontmoeten. Jakob voelt zich onrustig. Hij moet eigenlijk uitrusten, misschien ook wel bidden. Maar daar komt hij niet aan toe. Iemand duikt op en begint met Jakob te worstelen. Het gevecht duurt tot het ochtendgloren. Dan zegt de aanvaller dat hij wil gaan. Maar Jakob stelt een voorwaarde: hij wil gezegend worden door de aanvaller. De aanvaller wil dit niet en vecht door. Beiden raken gewond: Jakob aan zijn heup en de engel in zijn eigen liefde. Jakob laat de engel gaan.

Hoewel de Talmoed bijna unaniem de veronderstelling verwerpt dat wij allen onszelf in Jakob kunnen herkennen, wil Elie Wiesel hier toch aandacht aan schenken. Wiesel noemt de volgende punten:
* verband tussen goddelijke en menselijke eenzaamheid – de mens moet alleen zijn om God te kunnen horen;
* terugvallen op zichzelf – wat heb ik van mijn leven gemaakt? Voor Jakob betrof het gevecht van Pniël een beproeving. Hij wilde een beproeving net zoals Abraham en Izaäk. Uiteindelijk dwong hij respect af.

Jakob moet zichzelf overtreffen om Israël te worden. Hij moet de angst en eenzaamheid van de nacht zien door te komen om de naam Israël waardig te zijn. En dat lukt. Hij wordt ziener en dichter ondanks dat hij het gevecht van God verloren heeft. Maar dat is geen schande. Dat is zelfs een voorrecht. Jakob is hard geworden en minder gevoelig. Hij is vastbesloten zijn tegenstanders te bestrijden en bij de engelen respect af te dwingen.
BRON

Elie Wiesel beschouwt Jakob als de minst boeiende aartsvader. Maar heeft Wiesel daarin geen ongelijk?
Ik vind juist dat Jakob heel veel heeft meegemaakt en dat dit hem gerijpt heeft.
En kun je dat zo zeggen, dat het voor Jakob vechten tegen de duisternis was?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jakob, vechten tegen duisternis?

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Kunnen wij onszelf in Jakob herkennen?

Het verhaal van Jakob gaat over eenzaamheid en gebed, over strijd en overleving, over overwinning en nederlaag. Toch spelen vooral duistere schimmen de hoofdrol. Het verhaal speelt zich af in Machanajiem (Jordanië) bij de beek Jabbok. Jakob keert terug van Laban naar Kanaän. Hij vreest de wraak van zijn broer Ezau die hij jaren geleden bedrogen heeft. Het is nacht. Morgen zal hij zijn broer ontmoeten. Jakob voelt zich onrustig. Hij moet eigenlijk uitrusten, misschien ook wel bidden. Maar daar komt hij niet aan toe. Iemand duikt op en begint met Jakob te worstelen. Het gevecht duurt tot het ochtendgloren. Dan zegt de aanvaller dat hij wil gaan. Maar Jakob stelt een voorwaarde: hij wil gezegend worden door de aanvaller. De aanvaller wil dit niet en vecht door. Beiden raken gewond: Jakob aan zijn heup en de engel in zijn eigen liefde. Jakob laat de engel gaan.

Hoewel de Talmoed bijna unaniem de veronderstelling verwerpt dat wij allen onszelf in Jakob kunnen herkennen, wil Elie Wiesel hier toch aandacht aan schenken. Wiesel noemt de volgende punten:
* verband tussen goddelijke en menselijke eenzaamheid – de mens moet alleen zijn om God te kunnen horen;
* terugvallen op zichzelf – wat heb ik van mijn leven gemaakt? Voor Jakob betrof het gevecht van Pniël een beproeving. Hij wilde een beproeving net zoals Abraham en Izaäk. Uiteindelijk dwong hij respect af.

Jakob moet zichzelf overtreffen om Israël te worden. Hij moet de angst en eenzaamheid van de nacht zien door te komen om de naam Israël waardig te zijn. En dat lukt. Hij wordt ziener en dichter ondanks dat hij het gevecht van God verloren heeft. Maar dat is geen schande. Dat is zelfs een voorrecht. Jakob is hard geworden en minder gevoelig. Hij is vastbesloten zijn tegenstanders te bestrijden en bij de engelen respect af te dwingen.
BRON

Elie Wiesel beschouwt Jakob als de minst boeiende aartsvader. Maar heeft Wiesel daarin geen ongelijk?
Ik vind juist dat Jakob heel veel heeft meegemaakt en dat dit hem gerijpt heeft.
En kun je dat zo zeggen, dat het voor Jakob vechten tegen de duisternis was?
Volgens mij is hier de geschiedenis uit zijn Bijbelse verband gerukt. Jakob bleef alleen over. En een Man worstelde met hem. Wat was dat? Hier nam God Jakob apart. Alleen. Daar vond een afrekening plaats. En de zon rees hem op als hij door Pniel gegaan was. Hier lezen we een gerichtshadeling Gods. Zie ook de preek van ds. Blok over Job 33 en andere (heftige) discussies (die ik niet zoek) als het over het (af)handelen van God met de mens gaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Jakob, vechten tegen duisternis?

Bericht door Jeremiah »

Gisteravond ging het in Rotterdam centrum (Boezemsingelkerk) over deze indrukwekkende geschiedenis.

Ds C. van Krimpen

Jakob te Pniel
1. De worsteling
2. Het gezicht
3. De redding

Het verhaal van Jakob, die alleen overbleef aan de Jabbok (zn vrouwen, kinderen, bijwijven en vee had hij overgezet) "Doch Jakob bleef alleen over". Wij komen allemaal eens alleen voor God te staan.

Welgelukzalig zijn ze, die in dit leven alleen voor God komen te staan.
Rampzalig zijn ze, die pas na dit leven alleen voor God komen te staan.

Bij Bethel had Jakob de belofte ontvangen, de onstluiting, maar het moet naar Pniel toe. Naar de verlossing. Want de belofte is nog geen Belover. God gaat worstelen met Jakob, Jakob gaat het dodelijkst tijdsgewricht tegemoet, want God komt om Zijn recht. Jakob gaat de rechtszaal in. De Man Gods is niet aan de winnende hand, maar laat Jakob de overwinning voelen, wonderlijke paradox (ds Kersten) de overwinning ligt bij de Tegenstander van Jakob.

Uiteindelijk gaat de zon op.

Dit is niet helemaal in de lijn van Calvijn.

Er is over de Pniël-ervaring van aartsvader Jacob ook een andere mening, namelijk die van Calvijn. Calvijn geeft deze les, dat we in de worsteling met Jacob een afbeelding kunnen zien dat heel ons leven een worsteling is. Hij betrekt de ervaring van Pniël dus niet op een bepaalde gebeurtenis in het leven van Gods kinderen, maar hij ziet er een les in voor heel het leven; namelijk dagelijks beproefd worden, dagelijks geoefend worden, dagelijks in de strijd des geloofs staan. En dit geldt voor alle kinderen van God. Zij zullen niet alleen een Bethel-ervaring hebben, maar ook een Pniël-ervaring. Niet alleen een bemoediging op de reis, maar ook een ondersteuning in de strijd! Zodat ook wíj door middel van deze geschiedenis verzekerd worden van de gelukkige afloop van ónze geestelijke strijd. Daar zijn momenten in het leven des geloofs, dat er wordt getwijfeld aan alles wat van God is. De tegenstanders zijn vele en machtig en het schijnt dat de Heere ons heeft verlaten en is vergeten. Maar de Heere geeft die nieuwe naam Israël, waarin duidelijk wordt: ‘Gij hebt u vorstelijk gedragen met God en met de mensen en gij hebt overwonnen, gij zult overwinnen.’ Dat is wat Gods kinderen soms zeer duidelijk zien liggen en mogen geloven. Hoewel het soms wat troebel en bestreden is.
Laatst gewijzigd door Jeremiah op 13 jul 2017, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Jakob, vechten tegen duisternis?

Bericht door John Galt »

Er wordt niet door iedereen gedacht dat het God was die met Jakob streed. Op het niet-meer-bestaande forum Gereformeerdgezind.nl is daar eens een interessante discussie over geweest. Predikanten als dr. F. de Graaff en G.H. Abma hadden een niet-traditioneel-reformatorische visie hierop.
En een tijdje terug las ik het volgende artikel:
BT Wallet schreef:De geheimzinnige man
Wie was het die met Jakob vocht? Vier opties komen naar voren uit de joodse en christelijke uitlegtraditie. De eerste is dat er sprake is van een boze geest die Jakob het binnentreden in het beloofde land wilde verhinderen. Het zou een demon zijn die alleen in de duisternis kracht had, want tegen de ochtend smeekte hij Jakob hem los te laten. Maar waarom zou de demon Jakob een nieuwe naam geven – en dan nog wel deze?
De tweede uitleg, stelt dat het de beschermengel van Esau was. Die Jakob het binnentreden in het land en zo het beërven van zijn speciale zegen zou willen beletten. Deze uitleg roept allerlei vragen op: kan Jakob een engel wel verslaan? Hoe weten we dat er persoonlijk gebonden beschermengelen bestaan? Maar de belangrijkste is wel: het Hebreeuws spreekt over een man, niet over een engel.
Dat maakt ook de derde optie minder waarschijnlijk, namelijk dat het een engel van God of zelfs de 'engel des HEEREN' is geweest. De middeleeuwse exegeet Radak stelt dat God de engel heeft gezonden om Jakob te straffen: hij had namelijk Esau 'mijn meester' genoemd, waardoor hij aangaf zijn meester God niet volledig te vertrouwen.
In veel, hoewel niet alle, christelijke commentaren wordt verondersteld dat de man God zelf was. Werd zijn nieuwe naam niet uitgelegd met de uitleg dat Jakob met God had geworsteld?
Het is mogelijk, toch lijkt de laatste optie het waarschijnlijkst: het was Esau. Het gevecht tussen de twee broers, dat al in de moederschoot begon, vindt hier zijn climax. Jakobs identiteit was steeds gebonden geweest aan zijn broer, tot in zijn naam aan toe, maar nu wordt hij vrijgemaakt: hij krijgt een nieuwe, zelfstandige naam, Israël. Esau vertrekt voordat de dag begint, anders zou Jakob hem hebben herkend. Daarom verkeert Jakob in de veronderstelling met God zelf geworsteld  te hebben en noemde hij die plaats Pniël, aangezicht van God.
Hoe het écht zat, blijkt Jakob even later als hij Esau ontmoet. Hij zegt zijn broer: ‘oog in oog staan met jou is niets anders dan oog in oog staan met God' (33, 10). De herhaling van de naamgeving in Genesis 35 valt zo ook op zijn plaats. God geeft daarbij aan dat niet Esau de macht heeft om Jakob een nieuwe naam te geven, maar alleen Hijzelf. Bij die nieuwe naam herhaalt God vervolgens alle beloften die eerder verbonden waren aan de naam Jakob - en aan Abraham en Izaàk.
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Jakob, vechten tegen duisternis?

Bericht door eilander »

Jakob zou dan aan Ezau om een zegen hebben gevraagd... en daarna gezegd hebben: ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht.
Vreemde gedachte.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Jakob, vechten tegen duisternis?

Bericht door Klavart »

eilander schreef:Jakob zou dan aan Ezau om een zegen hebben gevraagd... en daarna gezegd hebben: ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht.
Vreemde gedachte.
Inderdaad. Zie ook Hosea 12 vers 4 en 5.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Jakob, vechten tegen duisternis?

Bericht door Jeremiah »

Klavart schreef:
eilander schreef:Jakob zou dan aan Ezau om een zegen hebben gevraagd... en daarna gezegd hebben: ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht.
Vreemde gedachte.
Inderdaad. Zie ook Hosea 12 vers 4 en 5.
Veel kanttekeningen bij deze 2 verzen, wo deze:

22 Hij overmocht, of had de overhand in den kamp met dezen Engel, te weten Gods Zoon, Die Zich van Jakob liet overwinnen, niet door enige onvermogendheid of gebrek van krachten, maar om een zeer lieflijke en troostelijke verborgenheid daardoor te beduiden, van den strijd en de overwinning der kinderen Gods.
23 Namelijk Jakob weende en bad ernstiglijk om een zegen, vernemende dat hij met God te doen had. Dit wenen wordt wel in Mozes' historie niet vermeld, maar hier, tot verklaring, van den Geest des Heeren bijgevoegd.
c Gen. 28:12, 19; 35:7, 14, 15.
24 De Zone Gods vond Jakob daar, en verscheen hem. Zie Gen. 35:9, enz. En zo in het volgende: sprak Hij, te weten dezelve Zone Gods.

Zouden deze predikanten de kanttekeningen niet gebruiken?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Jakob, vechten tegen duisternis?

Bericht door Herman »

Je kan kiezen als uitlegsleutel Genesis 33 vers 10.

En als je hoofdstuk 32 van voor naar achter leest, dan is de eerste suggestie bij vers 24 toch echt Ezau.

Dus dat deze mogelijkheid genoemd en besproken wordt, vind ik niet vreemd en vind ik ook tot de uitlegmogelijkheden behoren. Daarmee sluit ik een meervoudige uitleg niet uit maar mijn hart ligt bij de klassiek gereformeerde uitleg.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Jakob, vechten tegen duisternis?

Bericht door Vorst »

Interessant. Ik heb het idee dat het God zelf was ook altijd wat vreemd gevonden.
Plaats reactie