Prediking

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Menheerse schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vereenvoudigd zijn er volgens mij 3 soorten preken:
I Zeer voorspelbaar en doorspekt van standaard uitdrukkingen. Met weinig aandacht voor de tekst. Met voorspelbare toepassing.
(hier is vrijwel geen voorbereiding voor nodig)
II Redelijk voorspelbaar met een aantal standaard uitdrukkingen. Maar ook aandacht voor de tekst en een korte maar goede exegese. Met voorspelbare toepassing en toepassing die uit de tekst opkomt. (Enige voorbereiding, studie is dan zeker nodig)
III Niet voorspelbaar en zonder standaard uitdrukkingen. Met veel exegese en aandacht voor de tekst. Met toepassing die uit de tekst opkomt.
(Veel voorbereiding en studie nodig)

Er zijn in luisteren wel valkuilen, bijvoorbeeld dat men hoort wat men graag wil horen en dat het daarom goed is. Kan zowel naar links als rechts. Maar het woord moet leidend zijn.
Ander probleem is ook wel dat sommige toepassing die niet uit de tekst opkomt wel als zodanig typeren/horen, en erg hechten aan bepaalde termen of standaard uitdrukkingen en dat als Shibboleth zien.

Ook zijn er voorstanders die type III preken het meest waarderen en als Bijbels zien maar toch ook preken van Puriteinen waarderen waarbij er soms ook preken zijn met weinig exegese, maar een leerstelling/leerstuk dat wordt gehaald uit de tekst en er vervolgens veel verbonden wordt met andere gedeelten en teksten en er veel toepassing is.
Heel mooie analyse.
Volgens mij kunnen we de 'schuld' niet eenzijdig bij de spreker leggen of bij de luisteraar.
Beiden mogen best kritisch zijn, in de eerste plaats op zichzelf en daarna op de ander.

Wat ik de kritische luisteraars zou willen adviseren die een type I of II dominee hebben en liever een type III preek horen , ga naar hem toe, bel/mail hem. Het hier op refoforum melden geeft wel een stevige discussie maar lost niets op. Hete hoofden, koude harten. Ik heb niet de indruk dat deze discussie in menig pastorie of kerkenraadsvergadering ter sprake zal komen.

Wat de predikanten betreft zou het waarschijnlijk ook geen kwaad kunnen als hun prediking in de loop der jaren eerlijk en onafhankelijk beoordeeld word. In de eerste plaats door de predikant zelf, maar ook bijvoorbeeld door kerkenraad, collega's. Kritisch opbouwend bedoel ik dan. Inderdaad bestaat het gevaar dat een predikant met een kast (of harde schijf) vol eerder gehouden preken gemakzuchtig kan worden. Weinig tijd, veel preekbeurten. Dat mag toch geen excuses zijn voor een (zoals een predikant dat eens noemde) 'opgewarmd prakje'. Een bewuste keus om een type I predikant te willen zijn om bijvoorbeeld een deel van de gemeente aan te willen spreken lijkt mij niet wenselijk. Gedegen studie blijft echt nodig. Ik weet ook wel, de Heere kan ook werken d.m.v. een 'mindere' preek (kromme stok, rechte slag) maar dat mogen we niet tot norm verheffen.
Zeker beide kanten, en het woord is leidend.
Studie is nodig en gevraagd net zoals gebed voor de predikant en van de predikant in de voorbereiding.
Zeker onderbouwde kritiek is gewenst.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

Mijns inziens voldoet alleen type III aan de normen.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat God een preek van type I niet kan zegenen. Maar dat geldt bij alles. Wij moeten ons werk goed doen. Dat geldt voor fietsenmakers, advocaten en ook voor dominees. Ik zou niet weten waarom voor dominees een uitzondering zou moeten gelden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking

Bericht door huisman »

DDD schreef:Mijns inziens voldoet alleen type III aan de normen.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat God een preek van type I niet kan zegenen. Maar dat geldt bij alles. Wij moeten ons werk goed doen. Dat geldt voor fietsenmakers, advocaten en ook voor dominees. Ik zou niet weten waarom voor dominees een uitzondering zou moeten gelden.
Verdenk jij alle fietsenmakers ook van broddelwerk of heb jij dat alleen bij dominees?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

Ik verdenk helemaal niets. Ik meld gewoon dat het mijn ervaring is dat predikanten lang niet altijd genoeg tijd nemen om hun kerkdiensten voor te bereiden. Overigens mis ik een heleboel van mijn bijdragen uit het andere draadje. Die zal ik nog even proberen toe te voegen.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

eilander schreef:Wordt een preek door DDD niet teveel gezien als een lezing over een vakinhoudelijk onderwerp? Dan mag je best zeggen: mwah, er zat weinig nieuws bij.
Een preek is de aanbieding van de zaligheid in en door Christus. En ik weet ook wel dat de Heere Zelf zegt dat uit de schat van het Woord oude en nieuwe dingen voortgebracht moeten worden. Maar ik begrijp toch werkelijk niet hoe je van deze aanbieding durft te zeggen: hij heeft vandaag maar weinig te melden.
En dan terloops nog even aanhalen dat een vrijzinnige prediker wél goede preken kan houden. Biedt hij of zij ook Christus aan, word je daar tot bekering en geloof vermaand?!
Een preek kan goed in elkaar zitten, en je toch niet de juiste dingen zeggen. Dat zijn twee verschillende dingen. Helaas zijn er in de Gereformeerde Gemeenten ook veel predikanten die als het gaat om het aanbieden van Gods Evangelie weinig hebben te melden. Maar dat staat hier mijns inziens verder los van.

Om een goede preek te houden moet je zowel analytisch als associatief goed zijn, of bereid zijn om veel van anderen te leren. Alle varianten kosten veel tijd. En het is goed te merken dat er veel predikanten zijn die deze tijd daar niet voor nemen. Daarom schreef ik dat ruildiensten de kwaliteit een stuk zouden kunnen verbeteren.

Ook vrijzinnige predikanten vermanen soms tot geloof en bekering, inderdaad. Maar goed, dat is ook weer een onderwerp apart.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

DDD schreef:
huisman schreef:
Vorst schreef:Ik vind dat DDD zeker wel gelijk heeft. Ieder die eens wat kritischer luistert of 'buiten de deur' luistert zal dat moeten beamen.

De reacties zijn overigens voorspelbaar.
Ik vind en vond dat DDD ongelijk heeft: Zijn stelling is dat hij van heel veel predikanten matig voorbereide preken hoort.
Omdat mijn reactie blijkbaar teveel op de persoon was is hij weggeknipt maar ik blijf bij mijn mening dat DDDs luisterhouding veel te kritisch is en dat zijn stelling getuigd van hoogmoed.

Omdat hij niet met bewijzen komt maar met zijn ervaring vind ik zijn stelling ook buitengewoon zwak. Het lijkt op wat roepen zonder bewijs en dan afwachten of er nog meer zijn die de zondagse prediking willen afkeuren.

Jammer
Het is heel makkelijk om iemand met commentaar als hoogmoedig neer te zetten. Misschien is dat nog wel de ergste hoogmoed. De hoogmoed van de zelfingenomen ambtsdrager die alle kritiek van zich af laat glijden en ondertussen een heleboel mensen gemakkelijk verloren laat gaan.

Nu kun je gerust aannemen dat ik hoogmoedig ben. Ik ben de eerste om dat toe te geven. Dat doet echter helemaal niet af aan mijn waarnemingsvermogen. Ik stel dat het onmogelijk is, zelfs met een IQ van 150 om wekelijks drie goede preken te maken. En de bewijzen daarvan zijn breed te beluisteren.

Gelukkig zijn predikanten die werkelijk beseffen wat zij doen het erg met mij eens. Volgens mij was het ds. Roos die schreef dat de gemeenten maar veel van hem moesten verdragen, iedere zondag weer, en dan soms zulke armetierige preken. Met zo'n predikant ben je een stuk meer gezegend dan met eentje met de mentaliteit van Huisman.

Los daarvan blijf ik van mening dat kerkenraden er naar moeten streven dat een predikant hooguit één preek per zondag hoeven te schrijven. Dat komt de kwaliteit van de preken ongetwijfeld ten goede.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking

Bericht door huisman »

DDD schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:
Vorst schreef:Ik vind dat DDD zeker wel gelijk heeft. Ieder die eens wat kritischer luistert of 'buiten de deur' luistert zal dat moeten beamen.

De reacties zijn overigens voorspelbaar.
Ik vind en vond dat DDD ongelijk heeft: Zijn stelling is dat hij van heel veel predikanten matig voorbereide preken hoort.
Omdat mijn reactie blijkbaar teveel op de persoon was is hij weggeknipt maar ik blijf bij mijn mening dat DDDs luisterhouding veel te kritisch is en dat zijn stelling getuigd van hoogmoed.

Omdat hij niet met bewijzen komt maar met zijn ervaring vind ik zijn stelling ook buitengewoon zwak. Het lijkt op wat roepen zonder bewijs en dan afwachten of er nog meer zijn die de zondagse prediking willen afkeuren.

Jammer
Het is heel makkelijk om iemand met commentaar als hoogmoedig neer te zetten. Misschien is dat nog wel de ergste hoogmoed. De hoogmoed van de zelfingenomen ambtsdrager die alle kritiek van zich af laat glijden en ondertussen een heleboel mensen gemakkelijk verloren laat gaan.

Nu kun je gerust aannemen dat ik hoogmoedig ben. Ik ben de eerste om dat toe te geven. Dat doet echter helemaal niet af aan mijn waarnemingsvermogen. Ik stel dat het onmogelijk is, zelfs met een IQ van 150 om wekelijks drie goede preken te maken. En de bewijzen daarvan zijn breed te beluisteren.

Gelukkig zijn predikanten die werkelijk beseffen wat zij doen het erg met mij eens. Volgens mij was het ds. Roos die schreef dat de gemeenten maar veel van hem moesten verdragen, iedere zondag weer, en dan soms zulke armetierige preken. Met zo'n predikant ben je een stuk meer gezegend dan met eentje met de mentaliteit van Huisman.

Los daarvan blijf ik van mening dat kerkenraden er naar moeten streven dat een predikant hooguit één preek per zondag hoeven te schrijven. Dat komt de kwaliteit van de preken ongetwijfeld ten goede.
Ik ben blij dat Calvijn dit advies nooit heeft opgevolgd. Hij preekte immers (bijna)elke dag .Bestudeerde preken van hoge exegetische kwaliteit.

Verder ben ik het absoluut in alles oneens met jou.

Gewoon een vraag:Kun jij je wel overgeven aan de prediking zonder je eigen wensen er overheen te leggen.
Lijkt mij erg vermoeiend luisteren.
Persoonlijk bidden wij als gezin of de predikant Gods volle raad mag verkondigen en in die verwachting is dan ook mijn luisterhouding.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Prediking

Bericht door Moderamen »

huisman schreef: Persoonlijk bidden wij als gezin of de predikant Gods volle raad mag verkondigen en in die verwachting is dan ook mijn luisterhouding.
Eens. Maar dat doet toch niets af aan de verantwoordelijkheid van de prediker die een goed overdachte, voorbereide preek ten gehore moet brengen? Hij is immers geroepen tot het predikambt. Reëel gezien is twee preken van zo'n 50 minuten voorbereiden (in onze gezindte zijn helaas weinig tot geen ruilbeurten) in een week behoorlijk veel, naast andere werkzaamheden. Misschien wel té veel. Het lijkt mij dan niet gelijk verkeerd of ongeestelijk om na bepaalde preken als kerkganger toch op te merken dat de preek -helaas- wat minder was of erg voorspelbaar. Als er dan maar een gebed blijft uitgaan, juist voor de prediker en ook voor de luisteraar zelf!
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

huisman schreef: Ik ben blij dat Calvijn dit advies nooit heeft opgevolgd. Hij preekte immers (bijna)elke dag .Bestudeerde preken van hoge exegetische kwaliteit.

Verder ben ik het absoluut in alles oneens met jou.

Gewoon een vraag:Kun jij je wel overgeven aan de prediking zonder je eigen wensen er overheen te leggen.
Lijkt mij erg vermoeiend luisteren.
Persoonlijk bidden wij als gezin of de predikant Gods volle raad mag verkondigen en in die verwachting is dan ook mijn luisterhouding.
Wat Calvijn deed, was bijbeluitleg voor mensen die van toeten noch blazen wisten. In combinatie met zijn opleiding en een overlijden op zijn vijftigste (en ik vermoed ook zonder veel pastorale taken) was dat mogelijk. Overigens denk ik dat hij ook uitzonderlijke capaciteiten heeft gekregen. Die kun je niet voor een gewone dominee als norm stellen.

Jij bent steeds druk met mijn luisterhouding. Je bent niet de enige. Ik maak me liever druk om mijn eigen luisterhouding, maar dat staat los van de vraag die hier aan de orde is. Het kan zelfs zijn dat je integer probeert te discussieren, maar objectief gezien is er natuurlijk helemaal geen verband tussen mijn luisterhouding en de kwaliteit van preken. Daarover kun je dus in algemene zin een gesprek voeren.

Zoals al eerder opgemerkt: er is helemaal geen reden om bij mij een buitengewoon kritische luisterhouding te bespeuren. Integendeel. Ik ben al mijn hele leven trouw aan mijn kerkverband en ga iedere zondag ter kerke. Niet dat dat een verdienste is, maar je poging om niet inhoudelijk maar op de persoon te spelen komt op mij over als een doorzichtige en kinderachtige manier om andermans observaties niet serieus te hoeven nemen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef: Ik ben blij dat Calvijn dit advies nooit heeft opgevolgd. Hij preekte immers (bijna)elke dag .Bestudeerde preken van hoge exegetische kwaliteit.

Verder ben ik het absoluut in alles oneens met jou.

Gewoon een vraag:Kun jij je wel overgeven aan de prediking zonder je eigen wensen er overheen te leggen.
Lijkt mij erg vermoeiend luisteren.
Persoonlijk bidden wij als gezin of de predikant Gods volle raad mag verkondigen en in die verwachting is dan ook mijn luisterhouding.
Wat Calvijn deed, was bijbeluitleg voor mensen die van toeten noch blazen wisten. In combinatie met zijn opleiding en een overlijden op zijn vijftigste (en ik vermoed ook zonder veel pastorale taken) was dat mogelijk. Overigens denk ik dat hij ook uitzonderlijke capaciteiten heeft gekregen. Die kun je niet voor een gewone dominee als norm stellen.

Jij bent steeds druk met mijn luisterhouding. Je bent niet de enige. Ik maak me liever druk om mijn eigen luisterhouding, maar dat staat los van de vraag die hier aan de orde is. Het kan zelfs zijn dat je integer probeert te discussieren, maar objectief gezien is er natuurlijk helemaal geen verband tussen mijn luisterhouding en de kwaliteit van preken. Daarover kun je dus in algemene zin een gesprek voeren.

Zoals al eerder opgemerkt: er is helemaal geen reden om bij mij een buitengewoon kritische luisterhouding te bespeuren. Integendeel. Ik ben al mijn hele leven trouw aan mijn kerkverband en ga iedere zondag ter kerke. Niet dat dat een verdienste is, maar je poging om niet inhoudelijk maar op de persoon te spelen komt op mij over als een doorzichtige en kinderachtige manier om andermans observaties niet serieus te hoeven nemen.
Jouw opmerkingen zijn in het algemeen veel te sterk. Bewijs?
Jij stelt dat zelfs met een IQ van 150 het onmogelijk is 3 goede preken te maken . Calvijn maakte ongeveer 10 preken per week van kwaliteit.
Maar ik had ook Spurgeon,Watson,Owen,Perkins,Whitefield,Bunyan kunnen noemen......allemaal een IQ van ver boven 150 ...of door God geleid?

De predikanten die ik van dichtbij ken maken serieus werk van hun twee nieuwe preken per week en dat is te horen.

Jouw diskwalificatie van al die predikanten kan ik dan ook niet meemaken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking

Bericht door huisman »

Moderamen schreef:
huisman schreef: Persoonlijk bidden wij als gezin of de predikant Gods volle raad mag verkondigen en in die verwachting is dan ook mijn luisterhouding.
Eens. Maar dat doet toch niets af aan de verantwoordelijkheid van de prediker die een goed overdachte, voorbereide preek ten gehore moet brengen? Hij is immers geroepen tot het predikambt. Reëel gezien is twee preken van zo'n 50 minuten voorbereiden (in onze gezindte zijn helaas weinig tot geen ruilbeurten) in een week behoorlijk veel, naast andere werkzaamheden. Misschien wel té veel. Het lijkt mij dan niet gelijk verkeerd of ongeestelijk om na bepaalde preken als kerkganger toch op te merken dat de preek -helaas- wat minder was of erg voorspelbaar. Als er dan maar een gebed blijft uitgaan, juist voor de prediker en ook voor de luisteraar zelf!
Hier ben ik het grotendeels mee eens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Prediking

Bericht door refo »

Moderamen schreef:
huisman schreef: Persoonlijk bidden wij als gezin of de predikant Gods volle raad mag verkondigen en in die verwachting is dan ook mijn luisterhouding.
Eens. Maar dat doet toch niets af aan de verantwoordelijkheid van de prediker die een goed overdachte, voorbereide preek ten gehore moet brengen? Hij is immers geroepen tot het predikambt. Reëel gezien is twee preken van zo'n 50 minuten voorbereiden (in onze gezindte zijn helaas weinig tot geen ruilbeurten) in een week behoorlijk veel, naast andere werkzaamheden. Misschien wel té veel. Het lijkt mij dan niet gelijk verkeerd of ongeestelijk om na bepaalde preken als kerkganger toch op te merken dat de preek -helaas- wat minder was of erg voorspelbaar. Als er dan maar een gebed blijft uitgaan, juist voor de prediker en ook voor de luisteraar zelf!
Het lijkt me inderdaad niet goed mogelijk twee preken van een uur voor te bereiden, naast het overige werk in een gemeente. Maar gelukkig is het in de middag altijd Catechismus. Dat is veel eenvoudiger vanwege de grote hoeveelheden kant en klare preek.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

Calvijn maakte preken van nog geen half uur. Die bovendien bij mijn weten voor een groot deel bestonden uit gezond-verstandcommentaar bij de bijbeltekst. Andere redenen waarom dit niet te vergelijken is, heb ik al genoemd.

Van de anderen weet ik niet hoeveel preken zij schreven. Maar ik vind het niet sterk om aan te komen met tien van de tienduizenden predikers in het verleden die vanwege hun uitzonderlijke begaafdheid nog steeds bekend zijn.

En verder heb ik het idee dat ik mij niet alleen sterk (ik zou liever zeggen, duidelijk) uitdruk, maar dat jij het ook nog eens overdreven interpreteert. Want ik zie dingen langskomen die ik nooit heb beweerd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking

Bericht door huisman »

DDD schreef:Calvijn maakte preken van nog geen half uur. Die bovendien bij mijn weten voor een groot deel bestonden uit gezond-verstandcommentaar bij de bijbeltekst. Andere redenen waarom dit niet te vergelijken is, heb ik al genoemd.

Van de anderen weet ik niet hoeveel preken zij schreven. Maar ik vind het niet sterk om aan te komen met tien van de tienduizenden predikers in het verleden die vanwege hun uitzonderlijke begaafdheid nog steeds bekend zijn.

En verder heb ik het idee dat ik mij niet alleen sterk (ik zou liever zeggen, duidelijk) uitdruk, maar dat jij het ook nog eens overdreven interpreteert. Want ik zie dingen langskomen die ik nooit heb beweerd.
1.Kun jij een bron geven waarin staat dat Calvijn korter dan een half uur preekte? Uit de bronnen die ik heb kan ik alleen vinden dat Calvijn korter dan een uur preekte. Maar nergens dat hij maar 30 min preekte.

2. Wat zeg ik wat jij niet impliciet of expliciet hebt beweerd ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prediking

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
DDD schreef:Calvijn maakte preken van nog geen half uur. Die bovendien bij mijn weten voor een groot deel bestonden uit gezond-verstandcommentaar bij de bijbeltekst. Andere redenen waarom dit niet te vergelijken is, heb ik al genoemd.

Van de anderen weet ik niet hoeveel preken zij schreven. Maar ik vind het niet sterk om aan te komen met tien van de tienduizenden predikers in het verleden die vanwege hun uitzonderlijke begaafdheid nog steeds bekend zijn.

En verder heb ik het idee dat ik mij niet alleen sterk (ik zou liever zeggen, duidelijk) uitdruk, maar dat jij het ook nog eens overdreven interpreteert. Want ik zie dingen langskomen die ik nooit heb beweerd.
1.Kun jij een bron geven waarin staat dat Calvijn korter dan een half uur preekte? Uit de bronnen die ik heb kan ik alleen vinden dat Calvijn korter dan een uur preekte. Maar nergens dat hij maar 30 min preekte.

2. Wat zeg ik wat jij niet impliciet of expliciet hebt beweerd ?
Paulus preekte in iig langer hij strekte zijn rede tot ver in de nacht uit.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie