Prediking

Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

Ik heb daar nu geen tijd voor. Ik vind het ook een bijzaak, want ik heb nooit beweerd dat Calvijn goed preekte. Ik geloof dat ik twee preken in één dienst van hem heb gehoord, en dat is alles.

De rest is een kwestie van lezen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik hoor van heel veel predikanten maar matig voorbereide preken. De psalmen lijken er soms in tien minuten bij gezocht en de fase van het schrappen lijken veel predikanten over te slaan. Het gebeurt mij bovendien regelmatig dat een predikant maar weinig te melden heeft.
Hier begon het allemaal mee.
Ik zit toch nog met de vraag, al besef ik dat die wel een tikje persoonlijk is: verwacht je tijdens zo'n dienst (matig voorbereid, weinig te melden) een zegen te ontvangen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik heb daar nu geen tijd voor. Ik vind het ook een bijzaak, want ik heb nooit beweerd dat Calvijn goed preekte. Ik geloof dat ik twee preken in één dienst van hem heb gehoord, en dat is alles.

De rest is een kwestie van lezen.
Ok als dat je bron is laat ik het maar liggen?
Ik trek de conclusie dat jouw stellingen in dit topic geen basis hebben maar opkomen uit jouw eigen gevoel.
Prima maar post die stellingen dan niet als feiten.

Net als Zonderling al zei in een ander topic heeft het verder geen zin op jou te reageren omdat jouw stellingen meestal onverifieerbaar zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door DDD »

Misschien gewoon wat beter lezen?

De tekst liet aan duidelijkheid niet erg te wensen over, mijns inziens.
DDD schreef:Ik ben het helemaal met Tom eens. Dat geeft de dominee bovendien de tijd om zijn preek behoorlijk voor te bereiden, want daar ontbreekt het in de GG in veel gevallen mijns inzien wel aan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prediking

Bericht door Jantje »

DDD,
Kun je eens met een expliciet voorbeeld komen van een preek die niet aan jouw meetlat voldoet?

Ik ben het van harte eens met Huisman.
Dit is voor mij wéér een voorbeeld van kritiek op predikanten, wat op dit forum zowel ter linker- als ter rechterzijde gebeurt. De een preekt te onvoorbereid, de ander te veel bekende termen aan elkaar rijgend, en een derde preekt te Evangelisch.
Mensen die kritiek hebben op de voorbereiding(stijd) van predikanten en hier hun eigen niet-onderbouwde mening over geven, zijn het niet eens met de prediking omdat die te separerend is, als de toepassing te voorspelbaar is. Maar als het goed is, heeft juist elke preek een bepaalde lijn van ellende - verlossing - dankbaarheid, en is er dus in elke preek een zekere mate van voorspelling te constateren.
En DDD, hoe kun je als kerkenraad eisen dat de dominee op zondag maar een preek zou hoeven uit te schrijven als hij al 2 keer in zijn eigen gemeente voorgaat? Dat kan toch niet? Dan is het elke zondag 1 keer leesdienst...
Een dominee is in de eerste plaats gekomen om het Woord te verkondigen...!
Als hij dat, volgens ons niet goed zou doen, moeten we eest kijken naar onze eigen fouten en gebreken, dus onze eigen balk, voordat we naar de splinter van een ander kijken...!!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

Jazeker. Ik heb er gisteren nog een gehoord. Maar dat was zo'n warrig verhaal en het laatste punt kwam helemaal niet aan de orde dat ik denk dat de dominee gewoon wat in de war was of was vergeten om zich voor te bereiden op het nogmaals houden van een oude preek. Dat lijkt me geen goede maatstaf.

En ik vraag mij af of het goed is om er één uit te pikken en dan die te fileren. Dat zou ik in mijn eigen werk ook niet op prijs stellen. Dus ik moet er even over nadenken of dat nu wel wijs is.

Het is natuurlijk idioot om te eisen dat een dominee twee keer voorgaat en maar één keer mag voorbereiden. Je had daaruit best zelf de conclusie kunnen trekken dat het mij beter lijkt om iedere zondag één keer leesdienst of een ruilbeurt te hebben en al helemaal geen doordeweekse extra diensten in de eigen gemeente te houden.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik hoor van heel veel predikanten maar matig voorbereide preken. De psalmen lijken er soms in tien minuten bij gezocht en de fase van het schrappen lijken veel predikanten over te slaan. Het gebeurt mij bovendien regelmatig dat een predikant maar weinig te melden heeft.
Hier begon het allemaal mee.
Ik zit toch nog met de vraag, al besef ik dat die wel een tikje persoonlijk is: verwacht je tijdens zo'n dienst (matig voorbereid, weinig te melden) een zegen te ontvangen?
Dat staat voor zover ik mij daarvan bewust ben volkomen los van elkaar. Ten eerste weet ik niet van tevoren of een preek wel of niet goed in elkaar zit, hoewel je bij sommige predikanten dat regelmatig treft, en bij anderen eigenlijk nooit. Ik houd er bij de planning van bezoek van vrienden en familie wel enigszins rekening mee welke predikant voorgaat, maar de verwachtingen liggen minstens zoveel aan mijn eigen humeur als aan de dominee.

Vaak is een preek al halverwege voordat je er iets zinnigs over kunt zeggen. Maar als ik mij erger omdat een dominee voor de vierde keer hetzelfde punt maakt, dan komt het zelden voor dat ik erg gesticht naar huis ga.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prediking

Bericht door eilander »

Ik moet me nu echt inhouden. Prediking gaat over je eigen zielenheil, over je zaligheid. In de prediking wordt de sleutelmacht bediend, enzovoorts.
Ik kán gewoon niet begrijpen dat je hier zo over durft te praten. Of je denkt er zelf veel te laconiek over (nu ja, volgende keer beter...) of je zit in een gemeente waar de prediking ernstig tekort schiet. Als één van beide of beide analyses waar zijn, moet er iets veranderen in elk geval.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

De prediking gaat over ons zielenheil. Maar de prediking bepaalt dat gelukkig niet. Al kan ik mij voorstellen dat een gebrekkige verkondiging van het Evangelie wel mensen in duisternis houdt.

Ik denk dat je juist veel nuchterder over preektechniek zou moeten spreken. Preken schrijven is een ambacht. Dat moet je leren, en je moet er de tijd voor nemen om een preek te schrijven. Dat is geen gebrek aan geestelijkheid, maar een heel protestantse gedachte.

Daarnaast zullen er in een gemeente altijd mensen zijn die beter kunnen spreken dan hun predikant. Maar het verschil is dat de een wel en de ander (vaak) niet geroepen is om te preken.

Dat neemt echter niet weg dat de dominee in staat moet worden gesteld om zo goed mogelijk te preken. En dan klopt het inderdaad dat de prediking in sommige kerkverbanden mijns inziens door werkdruk regelmatig tekortschiet. In andere kerkverbanden schiet de prediking weer tekort door leervrijheid. Zo is het overal wat, vrees ik.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Prediking

Bericht door FlyingEagle »

Misschien moet je wat minder stellig zijn dat dominees hun preken miet goed voorbereiden. Er bestaat ook nog zoiets als begaafdheid. De ene ds hoeft minder tijd in zijn preek te stoppen om een goed doorwrochte preek te houden, de ander steekt er veel tijd in en de preek is 'kwalitatief' (misschien niet het goede woord) minder dan de andere.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

Dat verschil hoor je heel goed. Als iemand niet zo heel ontwikkeld is, en niet zoveel sprekersgaven heeft, zul je mij niet snel horen klagen. Bovendien valt mij op dat sommige van deze predikanten juist ontzettend hun best doen en vaak heel goede preken houden, omdat ze wat ze zeggen niet zelf verzinnen, maar goed studeren.

Het probleem zijn juist die dominees die makkelijk spreken, en zo de tijd volpraten zonder veel voorbereiding. En dat ligt echt niet aan hun talenten, maar aan de prioriteiten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prediking

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat verschil hoor je heel goed. Als iemand niet zo heel ontwikkeld is, en niet zoveel sprekersgaven heeft, zul je mij niet snel horen klagen. Bovendien valt mij op dat sommige van deze predikanten juist ontzettend hun best doen en vaak heel goede preken houden, omdat ze wat ze zeggen niet zelf verzinnen, maar goed studeren.

Het probleem zijn juist die dominees die makkelijk spreken, en zo de tijd volpraten zonder veel voorbereiding. En dat ligt echt niet aan hun talenten, maar aan de prioriteiten.
.....en je gaat maar door met stellingen poneren zonder bewijs....nu zijn het weer de makkelijk sprekende predikanten die het moeten ontgelden.......ik vind dit langzamerhand afbraakjournalistiek cq riool cq roddel.

Hoe staat dit in verhouding om met respect over ambtsdragers te spreken ? Is immers een forumregel.

Je mag best een mening over een specifieke preek hebben maar DDD veralgemeniseert zijn bezwaren op een populistische wijze .....zal wel bij het tijdsbeeld horen waarin wij leven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

Ik word hier wel een beetje moe van. Dit is een forum om meningen uit te wisselen. Niet alle meningen zijn ook te bewijzen, nog los van de vraag of dat altijd nodig is. En niemand hoeft het te ontgelden, ik heb het nog steeds over hetzelfde fenomeen, en belicht het naar aanleiding van een vraag van een buitenstaander even nader. Mensen die geen vreemdeling zijn in mijn kerkverband horen in de laatste bijdrage echt niets nieuws.

Ik krijg het verwijt dat ik grote woorden zou gebruiken. Ik kan alleen maar vaststellen dat de mensen die mijn woorden bestrijden ook grote woorden gebruiken. Daarnaast hebben al verschillende mensen eerder in de discussie gemeld dat zij mijn bevindingen evident vinden. Ik reageer op wat andere mensen zeggen. Mijn mening moet ik zorgvuldig verwoorden en daar mag iedereen mij op aanspreken.

Maar ik voel mij niet geroepen om voor iedere uitspraak een wetenschappelijk onderbouwd notenapparaat te verstrekken.

Los daarvan is het al helemaal te gek om hier te spreken over gebrek aan respect voor ambtsdragers. Ik schreef daar al eerder over: als dat de mentaliteit is van een ambtsdrager, dan zou hij wat mij betreft stevig moeten worden vermaand. Ambtsdragers zouden voorop moeten lopen in de wens de prediking zo goed mogelijk te doen.

Overigens denk ik dat het overgrote deel van de predikanten dat helemaal met mij eens is, en misschien mijn standpunt dat ze er veel meer tijd voor zouden moeten krijgen of nemen ook nog wel deelt.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prediking

Bericht door DDD »

@Huisman:
Het valt me trouwens op dat als ik over de CGK iets zeg, ik al heel snel het verwijt krijg dat ik praat over een andere kerk en daar wel geen verstand van zal hebben. Waarom dat uitgangspunt dan zelf ook niet wat steviger gehanteerd? Er zijn hier immers Gergemmers genoeg die het kunnen melden als ik onzin vertel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prediking

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik word hier wel een beetje moe van. Dit is een forum om meningen uit te wisselen. Niet alle meningen zijn ook te bewijzen, nog los van de vraag of dat altijd nodig is. En niemand hoeft het te ontgelden, ik heb het nog steeds over hetzelfde fenomeen, en belicht het naar aanleiding van een vraag van een buitenstaander even nader. Mensen die geen vreemdeling zijn in mijn kerkverband horen in de laatste bijdrage echt niets nieuws.
In r.l. hoor je mensen weleens zeggen: daar trek ik mijn schoenen niet voor aan.
Ook in GG kringen!
Van oudsher zijn er predikanten die heel aansprekend of charismatisch zijn en altijd volle kerken trokken of trekken.
Maar er zijn er ook, en dat weet iedereen, die vanwege een bepaalde manier van spreken, een oppervlakkige preek of vanwege het te lang doorgaan, veel minder mensen trekken.
Zulke predikanten komen bij Huisman niet op de kansel, want daar laten ze alleen de goede bevindelijke predikanten komen.
En ze hebben zo'n begaafde predikant momenteel.
Kan Huisman dan misschien verklaren waarom sommige predikanten nooit of nauwelijks een beroep krijgen en deze ook nooit op jullie kansel terechtkomen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie