Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door samanthi »

helma schreef:Zondag hadden wij onverwachts een gastpredikant; en ik heb al van verschillende mensen gehoord dat hij precies de dingen 'vertolkte' waar ze mee liepen. Ook hier in ons gezin waren er in de voorliggende week moeilijke dingen besproken die de dominee letterlijk noemde. We hadden 's morgens aan tafel gevraagd of de Heere wilde laten weten dat Hij wist welke vragen er in ons hart leefden en met welke dingen we worstelden. Of Hij antwoorden wilde geven. En dat gaat eigenlijk de hele preek over dat thema. Gelukkig zijn het niet alleen 'wonderen van oudsher' ; maar geeft de Heere nog steeds antwoorden en onderwijs door de prediking!
Ja dat zijn dingen die nog steeds gebeuren, niet soms, maar vaak want God is geen karige God.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door John Galt »

Daarom heb ik altijd wat moeite met die bijzondere verhalen van vroeger. Men komt dan met bijzonere anecdotes en vaak verzucht men: Dat hoor je toch niet meer vandaag. De Heere hodut Zijn hand zo stil.
Maar herkennen we vandaag Gods grote daden nog wel? Of zijn ze niet bijzonder genoeg?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:Daarom heb ik altijd wat moeite met die bijzondere verhalen van vroeger. Men komt dan met bijzonere anecdotes en vaak verzucht men: Dat hoor je toch niet meer vandaag. De Heere hodut Zijn hand zo stil.
Maar herkennen we vandaag Gods grote daden nog wel? Of zijn ze niet bijzonder genoeg?
Ik denk dat ze niet bijzonder genoeg of dat we ze niet geloven.
Misschien werden die mensen ook niet geloofd in hun omgeving.
Of het is erg ingekleurd met het verstrijken der jaren.
Ik hoorde een vrouw vertellen dat Leen Potappel door de straten ging als Jona om het oordeel aan te kondigen, als je het verhaal naleest, klopt het helemaal niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door eilander »

Gods daden niet vergeten maar herinneren en doorvertellen is een bijbelse opdracht.
Wie belijdt dat God altijd Dezelfde blijft, zou toch juist geen moeite hoeven te hebben met verhalen van vroeger.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:Gods daden niet vergeten maar herinneren en doorvertellen is een bijbelse opdracht.
Wie belijdt dat God altijd Dezelfde blijft, zou toch juist geen moeite hoeven te hebben met verhalen van vroeger.
Zeker maar wel feiten en geen parafrase van de feiten, en zeker geen zoveel keren doorvertelde zaken en verhalen, met allerlei toevoegingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door Wim Anker »

Er wordt gesuggereerd in veel reacties dat het niet kan kloppen omdat scribent zelf dergelijke dingen niet (zo) heeft meegemaakt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:Er wordt gesuggereerd in veel reacties dat het niet kan kloppen omdat scribent zelf dergelijke dingen niet (zo) heeft meegemaakt.
Nee hoor, maar er gaan over een persoon meerdere verhalen over hetzelfde onderwerp en welke zijn er betrouwbaar?
Bovendien gaat het niet altijd over Gods daden maar staat er een bijzonder mens in het midden.

Ik bedoel niet alle verhalen, ik heb van bijvoorbeeld Leen Potappel een goed verslag van zijn leven gelezen die alle bij verhaaltjes ontkracht.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door Wim Anker »

samanthi schreef:
Wim Anker schreef:Er wordt gesuggereerd in veel reacties dat het niet kan kloppen omdat scribent zelf dergelijke dingen niet (zo) heeft meegemaakt.
Nee hoor, maar er gaan over een persoon meerdere verhalen over hetzelfde onderwerp en welke zijn er betrouwbaar?
Bovendien gaat het niet altijd over Gods daden maar staat er een bijzonder mens in het midden.

Ik bedoel niet alle verhalen, ik heb van bijvoorbeeld Leen Potappel een goed verslag van zijn leven gelezen die alle bij verhaaltjes ontkracht.
Ik doel op de zure reacties op ds. Lamain en de suggestieve opmerkingen over zijn preekvoorbereidingen n.a.v de openingspost van @Dia.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door JCRyle »

Ik denk dat @eiland een terecht punt aanhaalt. We moeten de daden van de HEERE gedenken en blijven gedenken.
Alleen hij maakt daar wel een terechte kanttekening bij: "Wie belijdt dat God altijd Dezelfde blijft".
Dat betekent dat de daden van de HEERE in het leven van Zijn volk Israël, met Zijn uitverkoren Kerk niet iets mogen worden van 'veraf'. Het belang voor mij van dergelijke verhalen is de vraag "Zijn er daden van de HEERE in mijn leven?". Het gaat om het persoonlijke. En dan hoeven we niet dezelfde daden te beleven, te zien. Nee maar of "er" werk van de HEERE in ons leven is waar te nemen. Want God laat Zijn kinderen hier beneden niet als een dwalend schap ronddolen. Nee Hij leidt ze telkens in grazige weiden. Dan is het de vraag voor een ieder van ons of wij weten een kind van Hem te zijn door genade en of we weten van de leidingen van de HEERE. Alleen met dit uitgangspunt kunnen we met vrucht gebruiiken maken van dergelijke verhalen.
Benedictus
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 apr 2015, 13:21

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door Benedictus »

eilander schreef: Zo is dat. Ik heb verder niet zo'n behoefte om het vergrootglas nogmaals te hanteren.
Wie weet, heeft ze wel iets helemaal fout gezegd! Nou en? Wij zitten dit hier helemaal uit te pluizen, en zelf mag ze al jarenlang een blijdschap in God genieten, zonder zonde...
Hier kan ik wel een eind in meekomen. Maar er zijn kringen waarin dit onder een vergrootglas gelegd wordt, om daar anderen mee te beoordelen. De belevingen van deze vrouw worden als hét bekeringsmodel verheven, en iedereen moet daar toch min of meer aan voldoen. Als men dan niet op deze wijze spreekt, is het niet zoals de 'oudjes', en dus geen waarachtige bekering.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door Wim Anker »

De.zorgzaamheid.voor de "foutdenkende anderen" is altijd wel aandoenlijk op dit forum.
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door KB_ »

Wim Anker schreef: Ik doel op de zure reacties op ds. Lamain en de suggestieve opmerkingen over zijn preekvoorbereidingen n.a.v de openingspost van @Dia.
Toch moet ik de opmerkingen hierover gelijk geven. Als jij andere feiten hebt, kom er dan maar mee. u hield toch van argumenten??? In Grand Rapids stond ds. Lamain, o ik acht hem zeker zeer hoog, zeker op het laatst van zijn leven toch wel bekend als de "storyteller"" en de predikant die onvoorbereid de kansel opging. Soms kwam de Geest er dan toch in mee (zo'n zegen!!) maar heel vaak ook niet!! Hij deed voor zijn preken daar gewoon geen voorbereiding dat was algemeen bekend. Maar ik denk dat in die tijd dat veel vaker voorkwam in die kringen ook in Holland
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18664
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door helma »

Dat weet ik nog; in 1981 was ik in Canada (Norwich) en toen ging ds.de Boer voor. Mijn nichtje zei toen: ik heb liever ds. Lamain, want die vertelt altijd verhaaltjes. Ik was geschokt want ik dacht toen dat dat oneerbiedig was om van een dominee te zeggen. Voor kinderen was dat dus wel aantrekkelijk overigens.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door Wim Anker »

KB_ schreef:
Wim Anker schreef: Ik doel op de zure reacties op ds. Lamain en de suggestieve opmerkingen over zijn preekvoorbereidingen n.a.v de openingspost van @Dia.
Toch moet ik de opmerkingen hierover gelijk geven. Als jij andere feiten hebt, kom er dan maar mee. u hield toch van argumenten??? In Grand Rapids stond ds. Lamain, o ik acht hem zeker zeer hoog, zeker op het laatst van zijn leven toch wel bekend als de "storyteller"" en de predikant die onvoorbereid de kansel opging. Soms kwam de Geest er dan toch in mee (zo'n zegen!!) maar heel vaak ook niet!! Hij deed voor zijn preken daar gewoon geen voorbereiding dat was algemeen bekend. Maar ik denk dat in die tijd dat veel vaker voorkwam in die kringen ook in Holland
De feiten die voorhanden zijn is het stukje wat @Dia plaatste. En die geschiedenis wordt verdacht gemaakt, gebagatelliseerd. Wat de ds. verder wel of niet goed deed staat daar verder niet in, is m.i ook niet relevant.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ik zal gedenken Uw wonderen van oudsher.

Bericht door Wim Anker »

helma schreef:Dat weet ik nog; in 1981 was ik in Canada (Norwich) en toen ging ds.de Boer voor. Mijn nichtje zei toen: ik heb liever ds. Lamain, want die vertelt altijd verhaaltjes. Ik was geschokt want ik dacht toen dat dat oneerbiedig was om van een dominee te zeggen. Voor kinderen was dat dus wel aantrekkelijk overigens.
Is het nu echt nodig - ook gelet op dit topic - een 77 jarige predikant (dat was ds. Lamain in 1981) nog even door het slijk te halen? Gaan we nu een grijsaard postuum neersabelen omdat een geplaatst stukje van hem over de werken Gods ons niet bevalt?
Plaats reactie