Gelezen, gedacht, gehoord...

Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Framboos »

Prachtig boek van bunyan, ik beveel het iedereen aan.. zieleraadselen worden opgelost.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Stof »

Velen binnen onze gezindte hebben er kennis van genomen begin van het jaar: de stichting die geld ophaalde voor een ernstig zieke man en vader uit Nieuw-Beijerland. Deze vader, Kees Dam, heeft door middel van de opbrengst hiervan een behandeling gekregen in Amerika. Leek er allereerst zelfs genezing op te treden, snel erna kwam de ziekte terug en op 29 juli is deze man en vader op 51-jarige leeftijd overleden.

De rouwdienst onder leiding van ds. Van Rijswijk is het luisteren waard. https://medischehulpaankees.nl/2019-08- ... es-dam.mp3.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Volontair »

Wanneer God een mens in het Verbond brengt, dan openbaart Hij in die mens de Heere Jezus. U behoeft niet aan mij te vragen wat dat is, want dat brengt zoveel klaarheid met zich mee en zo'n grote zekerheid, dat wanneer het gebeurt, een mens direct voelt en zegt: "Dat is God, dat is de Heere Jezus Christus. Ik heb Hem nooit gekend en nimmer gezocht." Men had vóór die tijd ook wel een kennis van Christus, maar die was alleen maar door het Woord, of door de algemene werking des Heiligen Geestes (JPPaauwe).
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Stof schreef:Velen binnen onze gezindte hebben er kennis van genomen begin van het jaar: de stichting die geld ophaalde voor een ernstig zieke man en vader uit Nieuw-Beijerland. Deze vader, Kees Dam, heeft door middel van de opbrengst hiervan een behandeling gekregen in Amerika. Leek er allereerst zelfs genezing op te treden, snel erna kwam de ziekte terug en op 29 juli is deze man en vader op 51-jarige leeftijd overleden.

De rouwdienst onder leiding van ds. Van Rijswijk is het luisteren waard. https://medischehulpaankees.nl/2019-08- ... es-dam.mp3.
Hebreeën 13: 8: Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Marion »

Volontair schreef:Wanneer God een mens in het Verbond brengt, dan openbaart Hij in die mens de Heere Jezus. U behoeft niet aan mij te vragen wat dat is, want dat brengt zoveel klaarheid met zich mee en zo'n grote zekerheid, dat wanneer het gebeurt, een mens direct voelt en zegt: "Dat is God, dat is de Heere Jezus Christus. Ik heb Hem nooit gekend en nimmer gezocht." Men had vóór die tijd ook wel een kennis van Christus, maar die was alleen maar door het Woord, of door de algemene werking des Heiligen Geestes (JPPaauwe).
Heel mooi! En helemaal waar zoals hij het verwoord. Dat laat zich alleen maar beleven en moeilijk beschrijven. Maar wie het te beurt valt die weet het!!
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12037
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ik vind het echt een onbegrijpelijke uitspraak: 'maar die was alleen maar door het Woord'.

Je mag van mij veel diskwalificeren, maar dat God door een middel werkt, staat toch absoluut niet ter discussie.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Ik vind het echt een onbegrijpelijke uitspraak: 'maar die was alleen maar door het Woord'.

Je mag van mij veel diskwalificeren, maar dat God door een middel werkt, staat toch absoluut niet ter discussie.
Precies
Romeinen 10

16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd? 17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.

Hier is het toch duidelijk dat het niet slechts is, maar noodzakelijk.
Het is echt zo dat het honderd procent Gods werk is, maar steeds verteld de Heere Jezus dat we gehoorzaam moeten zijn aan het Woord.

Anders blijf je in je zonden en dat is evenzo een keuze.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:Ik vind het echt een onbegrijpelijke uitspraak: 'maar die was alleen maar door het Woord'.

Je mag van mij veel diskwalificeren, maar dat God door een middel werkt, staat toch absoluut niet ter discussie.
Hoe leg je dan uit dat er nog volkeren zijn die net als Israël-OT het met beelden en tekenen moesten doen ?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:Ik vind het echt een onbegrijpelijke uitspraak: 'maar die was alleen maar door het Woord'.

Je mag van mij veel diskwalificeren, maar dat God door een middel werkt, staat toch absoluut niet ter discussie.
Hoe leg je dan uit dat er nog volkeren zijn die net als Israël-OT het met beelden en tekenen moesten doen ?
Nee ook daar klinkt: hoor des Heeren Woord.
Ook daar klinkt dat het volk ongehoorzaam is aan het Woord.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

De Bijbel zegt: alleen Jezus en de rest is vuilnis. Ik vind veel dingen niet meer belangrijk. Ik denk dat de duivel ons soms gegijzeld houdt in discussies over triviale zaken. Sommige christenen vinden alleen Jezus niet genoeg. Mijn grote zorg voor de kerk is juist dat het te vaak niet gaat over Hem.
ds. Gert Hutten in RMU.nu
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Terri »

DDD schreef:
De Bijbel zegt: alleen Jezus en de rest is vuilnis. Ik vind veel dingen niet meer belangrijk. Ik denk dat de duivel ons soms gegijzeld houdt in discussies over triviale zaken. Sommige christenen vinden alleen Jezus niet genoeg. Mijn grote zorg voor de kerk is juist dat het te vaak niet gaat over Hem.
ds. Gert Hutten in RMU.nu
Hmm, pas van iemand gehoord hoe hij (Gert Hutten) dit uitwerkte tijdens een conferentie. Het is idd de grootste zorg heden ten dage; Christus staat buiten en klopt of Hij binnen mag komen.....
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

DDD schreef:
De Bijbel zegt: alleen Jezus en de rest is vuilnis.
ds. Gert Hutten in RMU.nu
Deze zin kán een schitterende, kernachtige samenvatting zijn van de Bijbelse weg tot de zaligheid.
Het kan ook een gevaarlijke versimpeling zijn van de hele Bijbelse boodschap, waarmee bijv. bepaalde Bijbelse ethische standpunten als "niet relevant" (of zelfs duivels) worden verklaard.
Je kunt met zo'n oneliner heel wat kanten op en de rest van het citaat dat je deelde, stelt me niet direct gerust. Want wat is triviaal? Ritmisch of niet-ritmisch zingen, of hoe de Bijbel spreekt over zaken als schepping, vrouw in het ambt of seksualiteit?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8957
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Jongere schreef:
DDD schreef:
De Bijbel zegt: alleen Jezus en de rest is vuilnis.
ds. Gert Hutten in RMU.nu
Deze zin kán een schitterende, kernachtige samenvatting zijn van de Bijbelse weg tot de zaligheid.
Het kan ook een gevaarlijke versimpeling zijn van de hele Bijbelse boodschap, waarmee bijv. bepaalde Bijbelse ethische standpunten als "niet relevant" (of zelfs duivels) worden verklaard.
Je kunt met zo'n oneliner heel wat kanten op en de rest van het citaat dat je deelde, stelt me niet direct gerust. Want wat is triviaal? Ritmisch of niet-ritmisch zingen, of hoe de Bijbel spreekt over zaken als schepping, vrouw in het ambt of seksualiteit?
Je verwoord exact mijn gedachten hierbij. Vooral als ik denk wat de komst van deze predikant bij Tot heil des volks heeft teweeggebracht en veranderd heeft binnen die stichting, vind ik dit een terechte kanttekening. Dat ga ik overigens niet verder toelichten. Hier is destijds in het RD over geschreven.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 24 aug 2019, 11:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:Ik vind het echt een onbegrijpelijke uitspraak: 'maar die was alleen maar door het Woord'.

Je mag van mij veel diskwalificeren, maar dat God door een middel werkt, staat toch absoluut niet ter discussie.
Hoe leg je dan uit dat er nog volkeren zijn die net als Israël-OT het met beelden en tekenen moesten doen ?
Nee ook daar klinkt: hoor des Heeren Woord.
Ook daar klinkt dat het volk ongehoorzaam is aan het Woord.
Er zijn nog stammen waar nooit het Evangelie is gepreekt.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik weet niet wat hij onder triviale zaken verstaat. De punten die jullie noemen, vind ik niet triviaal, maar ook niet essentieel, en ik denk dat daar een belangrijk verschil van inzicht is. Het is voor mij alleen dan de vraag of een discussie over wat triviaal is niet wellicht onder hetzelfde oordeel moet vallen.
Plaats reactie