Gelezen, gedacht, gehoord...

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Je geeft geen antwoord Jantje. Waarin dwaalt hij? Wees nu eens inhoudelijk.
Ik vraag het oprecht.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Delftenaar »

Als je kijkt naar de pointe van zijn betoog is er wel een dingetje: is het aanbod aan genade in onze gezindte niet teveel voorwaardelijk geworden?
En daarin heeft hij wel een punt.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door BJD »

GJdeBruijn schreef:
Ad Anker schreef:
Sneu. Als je zulke stukken openbaar maakt ben je tamelijk de weg kwijt.
Zowel historisch, theologisch als taalkundig is het niet echt een gedegen artikel.
Misschien heeft Putten niet het historisch, theologisch en taalkundig niveau van jou maar heeft ie wel een punt?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:Misschien moet hij eens een gesprek aanvragen met én zijn pastor én zijn consulent. Dan kunnen die hem haarfijn uitleggen, dat hij stevig dwaalt.

Ik ben het helemaal met @Ad Anker eens.
Waarin dwaalt hij dan? En Ad geeft ook niets inhoudelijk weer. Als buitenstaander trekt ik de conclusie dat een open gesprek binnen de Ger Gem nog niet zo eenvoudig lijkt....
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:
Jantje schreef:Misschien moet hij eens een gesprek aanvragen met én zijn pastor én zijn consulent. Dan kunnen die hem haarfijn uitleggen, dat hij stevig dwaalt.

Ik ben het helemaal met @Ad Anker eens.
Waarin dwaalt hij dan? En Ad geeft ook niets inhoudelijk weer. Als buitenstaander trekt ik de conclusie dat een open gesprek binnen de Ger Gem nog niet zo eenvoudig lijkt....
Een open gesprek is uitstekend en wellicht lastig in de GG. Ik geef toe dat daar nog wel wat te winnen valt. Ik geef wel wat aan waar mijn moeite ligt. Zo begin je in ieder geval geen open gesprek. Mij ontbreekt nu de tijd, wellicht vannacht, als ik nachtdienst doe, dat ik wat uitgebreider reageer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:Een open gesprek is uitstekend en wellicht lastig in de GG. Ik geef toe dat daar nog wel wat te winnen valt. Ik geef wel wat aan waar mijn moeite ligt. Zo begin je in ieder geval geen open gesprek. Mij ontbreekt nu de tijd, wellicht vannacht, als ik nachtdienst doe, dat ik wat uitgebreider reageer.
Eens. Frustraties duidelijk laten merken doet het altijd goed bij medegefrustreerden en ook bij absolute buitenstaanders, en kan daar dan ook rekenen op bijval. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat er - als het goed is - om om een goed gesprek te hebben met degenen over wie het gaat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

En dat open gesprek doe je in de eerste plaats in de binnenkamer en vervolgens met je eigen kerkenraad en zeker niet in het openbaar. Dat is mijn eerste punt van bezwaar.

En verder, ik beluister veel dominees in de Ger. Gem. en ik herken me daarbij absoluut niet volledig in hetgeen hij zegt. Een enkele keer is er wel eens een preek waar ook ik moeite mee heb, zoals pas. Maar dat is maar incidenteel en zeker niet gangbaar. Hij scheert nu zoveel dominees over één kam, dat mijn nekharen er recht van overeind gaan staan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ad Anker schreef:Een open gesprek is uitstekend en wellicht lastig in de GG. Ik geef toe dat daar nog wel wat te winnen valt. Ik geef wel wat aan waar mijn moeite ligt. Zo begin je in ieder geval geen open gesprek. Mij ontbreekt nu de tijd, wellicht vannacht, als ik nachtdienst doe, dat ik wat uitgebreider reageer.
Eens. Frustraties duidelijk laten merken doet het altijd goed bij medegefrustreerden en ook bij absolute buitenstaanders, en kan daar dan ook rekenen op bijval. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat er - als het goed is - om om een goed gesprek te hebben met degenen over wie het gaat.
Ik heb geprobeerd om het nu heel kwaadwillend te lezen maar zelfs dan lukt het me niet om er frustraties in te lezen. Dat lees ik wel in jou reactie. Ik neem aan dat je mij bedoelt met absolute buitenstaander. In dat geval probeer je me weer een etiket op te drukken. Ik heb me inhoudelijk niet over het stuk uitgelaten. Ik schreef alleen ergens dat het de moeite waard is om op te bezinnen. En dat is echt iets anders dan 'veel bijval'. Ik begrijp je frustratie richting mij maar het is niet altijd handig dit zo te laten merken. Dat geeft dan bij mij weer frustratie.

In het stuk wordt beschreven wat hij ervaart en daar worden vragen bij gesteld. Aan het einde van het stuk volgt een vraag om uitleg. Aan iemand van degenen waar over het gaat.

Uiteraard ga ik er vanuit dat deze vragen al eens aan de kerkenraad en/of predikant gesteld zijn. Als dat niet het geval is, ligt de vraag nu op de verkeerde plek.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:In het stuk wordt beschreven wat hij ervaart
Ik geloof niet dat hij dat in zijn thuisgemeente ervaart of ervaren heeft. En ik mag aannemen dat hij toch ook niet bij bepaalde gemeentes in zijn omgeving heeft geshopt. Dus dat het is dan op zijn minst heel merkwaardig waar die ervaringen vandaan komen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:
Ad Anker schreef:Een open gesprek is uitstekend en wellicht lastig in de GG. Ik geef toe dat daar nog wel wat te winnen valt. Ik geef wel wat aan waar mijn moeite ligt. Zo begin je in ieder geval geen open gesprek. Mij ontbreekt nu de tijd, wellicht vannacht, als ik nachtdienst doe, dat ik wat uitgebreider reageer.
Eens. Frustraties duidelijk laten merken doet het altijd goed bij medegefrustreerden en ook bij absolute buitenstaanders, en kan daar dan ook rekenen op bijval. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat er - als het goed is - om om een goed gesprek te hebben met degenen over wie het gaat.
Ik heb geprobeerd om het nu heel kwaadwillend te lezen maar zelfs dan lukt het me niet om er frustraties in te lezen. Dat lees ik wel in jou reactie. Ik neem aan dat je mij bedoelt met absolute buitenstaander. In dat geval probeer je me weer een etiket op te drukken. Ik heb me inhoudelijk niet over het stuk uitgelaten. Ik schreef alleen ergens dat het de moeite waard is om op te bezinnen. En dat is echt iets anders dan 'veel bijval'. Ik begrijp je frustratie richting mij maar het is niet altijd handig dit zo te laten merken. Dat geeft dan bij mij weer frustratie.

In het stuk wordt beschreven wat hij ervaart en daar worden vragen bij gesteld. Aan het einde van het stuk volgt een vraag om uitleg. Aan iemand van degenen waar over het gaat.

Uiteraard ga ik er vanuit dat deze vragen al eens aan de kerkenraad en/of predikant gesteld zijn. Als dat niet het geval is, ligt de vraag nu op de verkeerde plek.
Dat is de moeilijkheid tegenwoordig. Als iemand iets opmerkt tegen de gereformeerde gezindte is het altijd gefrustreerd en dan hoef je het niet serieus te nemen.

We zijn als gereformeerde gezindte druk met de zonden van anderen. Dat is erg comfortabel.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Luther »

GJdeBruijn schreef:
Ad Anker schreef:
Sneu. Als je zulke stukken openbaar maakt ben je tamelijk de weg kwijt.
Zowel historisch, theologisch als taalkundig is het niet echt een gedegen artikel.
Inderdaad! Zoals @AdAnker zegt: sneu! Zeker als je leest uit welke gemeente hij komt. Dan is het een welbewust oprakelen van een discussie die je niet aan den lijve ondervindt, maar alvast wel op internet mikt. En dan ook nog bij cip.nl... in zichzelf al een sneue site.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

refo schreef: Dat is de moeilijkheid tegenwoordig. Als iemand iets opmerkt tegen de gereformeerde gezindte is het altijd gefrustreerd en dan hoef je het niet serieus te nemen.

We zijn als gereformeerde gezindte druk met de zonden van anderen. Dat is erg comfortabel.
Een jijbak. Niet sterk, refo.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Luther schreef:En dan ook nog bij cip.nl... in zichzelf al een sneue site.
Vind je? Er staan toch soms wel heel interessante dingen op, vind ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Je bedoelt Van Putten?
Hij is zo denigrerend en generaliserend bezig, dat ik me afvraag wat hij nog zoekt in de Gereformeerde Gemeenten. Ik vind het zelfs nog een stap verder gaan als het artikel van Dubbeldam, destijds in het RD, over de kerkverlating. Het zal mij benieuwen wie er reageren zal uit de gewenste doelgroep. Ik heb al wel een vermoeden...
Welnee. Hij meldt gewoon zijn zorgen en die zijn heel goed voorstelbaar.

Los daarvan: de vraag wat mensen zoeken in de kerk waarin God hen een plaats gaf lijkt mij erg ongepast. Ook al zou de meerderheid van de predikanten dwalen, wat ik trouwens niet beweer, dan is er nog geen reden om maar te vertrekken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Maar waarom klaagt hij dan zo terwijl de gemeente waar hij kerkt daar helemaal niet representatief voor is?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie