Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:De vraag is of de Heere echt zo gefocust is op organisatorische eenheid zoals wij dat zijn. Of dat we allemaal in een gebouw bij elkaar moeten zitten. In de Schrift zie ik die elementen niet gelijk terugkomen. Ik denk dat het al Bijbels is om eenheid te zien als het niet veroordelen van elkaar, respect te hebben voor elkaar en verschillen niet uit te vergroten.
Ik vind dit wel een mooie en ook eerlijke reactie. Aan de andere kant weet ik ook niet precies te vertellen hoe de Heere gefocust is, dit zeg ik met alle eerbied.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Henk J schreef:
Herman schreef:
Ad Anker schreef:Met de oproep van ds. Hoogerland is nooit iets gedaan.
Ik dacht dat er gesprekken zijn geweest, wat artikelen over en weer, het verspreiden van het boekje door het hele land door de kerkenraad van Capelle-West en mogelijk dat het ook op regionale vergadertafels heeft gelegen. Hier en daar zijn interkerkelijke biddagen geweest. 'Nooit iets' is wat al te sterk.
Maar concrete stappen worden er niet gezet. Anderzijds leert de ervaring dat uit elke fusie ook weer een afscheiding voort komt.
Concrete stappen zijn er bijna niet te zetten, als ik alleen al van mijn collega's die kerken in de HHK hoor over de onderliggende verschillen in hun kerkverband, laat ik dan nog maar zwijgen over het kerkverband waar ik een plek in kreeg.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Erskinees schreef:De vraag is of de Heere echt zo gefocust is op organisatorische eenheid zoals wij dat zijn. Of dat we allemaal in een gebouw bij elkaar moeten zitten. In de Schrift zie ik die elementen niet gelijk terugkomen. Ik denk dat het al Bijbels is om eenheid te zien als het niet veroordelen van elkaar, respect te hebben voor elkaar en verschillen niet uit te vergroten.
Dat er geen organisatorische eenheid komt, heeft als onderliggende redenen dat 'het veroordelen van elkaar, het niet respectvol bejegenen van andere standpunten en het vergroten van het eigen gelijk in een geschil' volop aan de orde zijn.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

Herman schreef:
Bertiel schreef:Aan de andere kant wel toch een verzuchting van onze predikant dat er in de HHK met regelmaat CGK dominees voorgaan maar andersom niet.
logisch, de HHK heeft zijn oude Hervormde identiteit verloren en kan er dus niet nog wat diversiteit bij hebben. Overigens is de opmerking onjuist, omdat verschillende HHK gemeenten dat wel doen.
??
Ik zit in de HHK en (onder andere) onze gemeente nodigt met regelmaat CGK dominees uit.
Waarom zouden ze er dan geen diversiteit bij kunnen hebben als ze wel dominees uit andere dominaties vragen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:
Herman schreef:
Bertiel schreef:Aan de andere kant wel toch een verzuchting van onze predikant dat er in de HHK met regelmaat CGK dominees voorgaan maar andersom niet.
logisch, de HHK heeft zijn oude Hervormde identiteit verloren en kan er dus niet nog wat diversiteit bij hebben. Overigens is de opmerking onjuist, omdat verschillende HHK gemeenten dat wel doen.
??
Ik zit in de HHK en (onder andere) onze gemeente nodigt met regelmaat CGK dominees uit.
Waarom zouden ze er dan geen diversiteit bij kunnen hebben als ze wel dominees uit andere dominaties vragen?
Sorry, ik las de vraag verkeerd om. Maar ik hoorde onlangs dat ds R.W. Mulder in CGK Rotterdam-Kralingen voorging en zo zijn er vast meer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Kanselruil vind ik heel positief. Maar pas op dat het niet gebruikt wordt als 'kijk ons eens aan eenheid werken', zonder meer.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

eilander schreef:Kanselruil vind ik heel positief. Maar pas op dat het niet gebruikt wordt als 'kijk ons eens aan eenheid werken', zonder meer.
Dat is waar, alhoewel het wel de eerste stap is. De meeste kerkgenootschappen doen dat niet eens.
In de HHK waar mijn vrouw eerst zat werden ook best vaak CGK dominees gevraagd voor preekbeurten.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

eilander schreef:Kanselruil vind ik heel positief. Maar pas op dat het niet gebruikt wordt als 'kijk ons eens aan eenheid werken', zonder meer.
Een goede opmerking. Wat zou je dan daarnaast graag zien?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

De boel in de hele rechterflank opengooien. Het GerGemmodel is daarvoor leidend. Eenheid in het kerkverband waar over een weer predikanten niet worden gepruimd. Dat kan breder. Dat vormt zich vanzelf.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:Kanselruil vind ik heel positief. Maar pas op dat het niet gebruikt wordt als 'kijk ons eens aan eenheid werken', zonder meer.
Een goede opmerking. Wat zou je dan daarnaast graag zien?
Ik zie dit vooral op plaatselijk niveau, en dan wel met kerkelijke gemeenten die de 3FvE als grondslag hebben. Van landelijke organisaties verwacht ik niets.
Dan denk ik aan, in willekeurige volgorde
1. Écht de ander uitnemender achten dan jezelf. Dat betekent naar buiten toe goed spreken van de ander, het kwaad toedekken.
2. Anderzijds: intern, als je bij elkaar bent, wél alles eerlijk en open bespreken.
3. Gezamenlijke diensten beleggen, misschien ook wel bidstonden voor de eenheid
4. Géén verschillen in leer enzovoorts verdoezelen, maar voluit laten staan met als grondhouding: wij weten maar zo'n klein stukje, laten we niet doen alsof ander inzicht je buiten Gods Koninkrijk plaatst (nogmaals, natuurlijk wel binnen de kaders van de 3FvE in onze context)
5. Als ambtsdragers af en toe een bijeenkomst houden en bezinnen op een bepaald onderwerp. Bespreek een boek (en dan niet zoiets als de dogmatiek van ds. Kersten natuurlijk).
6. Praktische hulp aan de buurt gezamenlijk organiseren
7. Gezamenlijke evangelisatiefolder
8. Bezin je als kerkenraden voortdurend op de juiste fronten: bijvoorbeeld secularisatie/materialisme/etc. binnen onze gezindte, niet: HSV, of overstap van de ene naar de andere kerk. Wel: kerkverlating onder de jeugd, of de 'Bijbelontlezing' in onze kerken.
9. Bezie de kerk zoals een oprecht christen uit een heel ander deel van de wereld naar onze kerken kijkt en niets begrijpt van de verdeeldheid
10. Verval niet (alleen maar) in surrogaatoplossingen zoals een gezamenlijke zangavond of een gezamenlijke barbecue voor jongeren.
11. Als er predikanten binnen de gemeenten zijn, laat die elkaar dan regelmatig opzoeken en samen op de knieën gaan
12. Pas tijden van kerkdiensten zó aan dat je ook eens bij elkaar kunt kerken.
13. Vóór alle dingen: "Hebt elkander vuriglijk lief uit een rein hart."
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

Toch heb ik goede hoop. En ik zie die vooral in een generatie verder. Ik merk een wegvallen van scheidslijnen door de enorme verbreding van het blikveld door vooral de digitale techniek en contacten. De jeugd verkeert veel minder in een bubbel dan de ouderen.

Het kerkverband wordt langzaam maar zeker ondergeschikt aan de gezamenlijke grondslag. Ik heb de hoop dat als mijn kleinkinderen van middelbare leeftijd zijn er diverse kerkmuren geslecht zijn. Druk van buitenaf zal daarbij ook meehelpen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Herman schreef:
eilander schreef:Kanselruil vind ik heel positief. Maar pas op dat het niet gebruikt wordt als 'kijk ons eens aan eenheid werken', zonder meer.
Een goede opmerking. Wat zou je dan daarnaast graag zien?
Ik zie dit vooral op plaatselijk niveau, en dan wel met kerkelijke gemeenten die de 3FvE als grondslag hebben. Van landelijke organisaties verwacht ik niets. "
Bedankt voor je waardevolle ideeën. Goed om al die aspecten eens voor het voetlicht te halen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Toch heb ik goede hoop. En ik zie die vooral in een generatie verder. Ik merk een wegvallen van scheidslijnen door de enorme verbreding van het blikveld door vooral de digitale techniek en contacten. De jeugd verkeert veel minder in een bubbel dan de ouderen.

Het kerkverband wordt langzaam maar zeker ondergeschikt aan de gezamenlijke grondslag. Ik heb de hoop dat als mijn kleinkinderen van middelbare leeftijd zijn er diverse kerkmuren geslecht zijn. Druk van buitenaf zal daarbij ook meehelpen.
Ik geloof daar niet in. Uiteindelijk zal ook een komende generatie moeten leven met het geheel van de eigen gemeente, dus als zij 40 a 50 zijn, zijn wij de zure ouderen die erg hechten aan ons oude vertrouwde geluid en omwille van de lieve vrede zal de jongere generatie meer voor de eigen club gaan dan voor het geheel.

En eigenlijk is dat meer een reactie richting eilander. Je ziet dat oplossingen toch vooral eerst binnen de eigen groep worden gezocht, dus via het eigen kerkverband. En daar stokt de voortgang van het gesprek, omdat we al niet eens de verschillen in eigen kerkverband kunnen overbruggen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Herman schreef:
eilander schreef:Kanselruil vind ik heel positief. Maar pas op dat het niet gebruikt wordt als 'kijk ons eens aan eenheid werken', zonder meer.
Een goede opmerking. Wat zou je dan daarnaast graag zien?
Ik zie dit vooral op plaatselijk niveau, en dan wel met kerkelijke gemeenten die de 3FvE als grondslag hebben. Van landelijke organisaties verwacht ik niets.
Dan denk ik aan, in willekeurige volgorde
1. Écht de ander uitnemender achten dan jezelf. Dat betekent naar buiten toe goed spreken van de ander, het kwaad toedekken.
2. Anderzijds: intern, als je bij elkaar bent, wél alles eerlijk en open bespreken.
3. Gezamenlijke diensten beleggen, misschien ook wel bidstonden voor de eenheid
4. Géén verschillen in leer enzovoorts verdoezelen, maar voluit laten staan met als grondhouding: wij weten maar zo'n klein stukje, laten we niet doen alsof ander inzicht je buiten Gods Koninkrijk plaatst (nogmaals, natuurlijk wel binnen de kaders van de 3FvE in onze context)
5. Als ambtsdragers af en toe een bijeenkomst houden en bezinnen op een bepaald onderwerp. Bespreek een boek (en dan niet zoiets als de dogmatiek van ds. Kersten natuurlijk).
6. Praktische hulp aan de buurt gezamenlijk organiseren
7. Gezamenlijke evangelisatiefolder
8. Bezin je als kerkenraden voortdurend op de juiste fronten: bijvoorbeeld secularisatie/materialisme/etc. binnen onze gezindte, niet: HSV, of overstap van de ene naar de andere kerk. Wel: kerkverlating onder de jeugd, of de 'Bijbelontlezing' in onze kerken.
9. Bezie de kerk zoals een oprecht christen uit een heel ander deel van de wereld naar onze kerken kijkt en niets begrijpt van de verdeeldheid
10. Verval niet (alleen maar) in surrogaatoplossingen zoals een gezamenlijke zangavond of een gezamenlijke barbecue voor jongeren.
11. Als er predikanten binnen de gemeenten zijn, laat die elkaar dan regelmatig opzoeken en samen op de knieën gaan
12. Pas tijden van kerkdiensten zó aan dat je ook eens bij elkaar kunt kerken.
13. Vóór alle dingen: "Hebt elkander vuriglijk lief uit een rein hart."
Mooi!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Toch heb ik goede hoop. En ik zie die vooral in een generatie verder. Ik merk een wegvallen van scheidslijnen door de enorme verbreding van het blikveld door vooral de digitale techniek en contacten. De jeugd verkeert veel minder in een bubbel dan de ouderen.

Het kerkverband wordt langzaam maar zeker ondergeschikt aan de gezamenlijke grondslag. Ik heb de hoop dat als mijn kleinkinderen van middelbare leeftijd zijn er diverse kerkmuren geslecht zijn. Druk van buitenaf zal daarbij ook meehelpen.
Ik geloof daar niet in. Uiteindelijk zal ook een komende generatie moeten leven met het geheel van de eigen gemeente, dus als zij 40 a 50 zijn, zijn wij de zure ouderen die erg hechten aan ons oude vertrouwde geluid en omwille van de lieve vrede zal de jongere generatie meer voor de eigen club gaan dan voor het geheel.

En eigenlijk is dat meer een reactie richting eilander. Je ziet dat oplossingen toch vooral eerst binnen de eigen groep worden gezocht, dus via het eigen kerkverband. En daar stokt de voortgang van het gesprek, omdat we al niet eens de verschillen in eigen kerkverband kunnen overbruggen.
Maanenschijn, ik ben daar minder positief over. Groen van Prinsterer zou zeggen dat deze toenadering niet door meerdere overeenstemming maar door verminderde belangstelling komt. Als je alles wel best vindt, kun je makkelijker over verschillen heenstappen.

Herman, juist daarom zie ik meer reden om op plaatselijk niveau iets te doen. Dat kan (op zichzelf schrijnend genoeg) makkelijker zijn dan binnen het eigen kerkverband. Dan wordt toch al snel heel gedacht aan organisatie, kerkelijke vergaderingen, problemen met classis en synode, stukken in het landelijke kerkblad, enzovoorts. Daar moet je even los van komen.
Plaats reactie