Gelezen, gedacht, gehoord...

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Vind je dat echt? Allemaal ware WOORDEN. En weer geen daden. Alleen 'mocht het nog eens...' uitdrukkingen. Daar kun je heel rechtzinnig door lijken. Met de oproep van ds. Hoogerland is nooit iets gedaan. Daar zakt je broek toch van af. Ik moet er van zuchten. Maar goed, jij smult ervan. Smaken verschillen.
Excuses. Blijkbaar vatte je mijn uitspraak totaal verkeerd op.

Ik had vooral een wrange nasmaak, met de nadruk op 'na'.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Vind je dat echt? Allemaal ware WOORDEN. En weer geen daden. Alleen 'mocht het nog eens...' uitdrukkingen. Daar kun je heel rechtzinnig door lijken. Met de oproep van ds. Hoogerland is nooit iets gedaan. Daar zakt je broek toch van af. Ik moet er van zuchten. Maar goed, jij smult ervan. Smaken verschillen.
Excuses. Blijkbaar vatte je mijn uitspraak totaal verkeerd op.

Ik had vooral een wrange nasmaak, met de nadruk op 'na'.
Je schreef "ds. Van Eckeveld zijn reactie heb ik dan weer met smaak gelezen", maar ik begrijp nu dat je bedoelt dat je na het lezen van de reactie van ds van Eckeveld een wrange nasmaak had??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Waar kan ik een cursus volgen om te begrijpen wat sommige RFers schrijven?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Tja, misschien was de smaak van Herman ook niet serieus. Of GGlid buigt zijn mening snel om na mijn inhoudelijke bezwaren. Het kan allemaal.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:
Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/927387-ds-j-m ... vergissing

Ds J.M.J. Kieviet heeft de vraag geschreven in Protestants Nederland of de afscheiding een vergissing was
Een goed beargumenteerd betoog. Ik heb het met smaak gelezen.
Ds. Van Eckeveld zijn reactie heb ik dan weer met smaak gelezen.
Vind je dat echt? Allemaal ware WOORDEN. En weer geen daden. Alleen 'mocht het nog eens...' uitdrukkingen. Daar kun je heel rechtzinnig door lijken. Met de oproep van ds. Hoogerland is nooit iets gedaan. Daar zakt je broek toch van af. Ik moet er van zuchten. Maar goed, jij smult ervan. Smaken verschillen.
Ja hij gaat er helemaal niet op in. Het is wat zuchten en klagen, maar hij geeft geen antwoord op de vraag.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

"De HEERE sprak wel tot Manasse en tot zijn volk; maar zij merkten daar niet op." We mogen wel bang zijn dat dit voor ons van toepassing is. Ds. Hoogerland schrijft een boekje, en 'och... wat kunnen we ons daar toch van harte mee verenigen.' 'Wie zou niet wenen?' Enzovoorts.
Ds. Kieviet schrijft zo'n artikel en natuurlijk zeggen we niet: klopt niks van.

Maar we slaan het plat en blijven zelf overeind. En hoewel ik de reactie van ds. Verhoeven wel mooier vond, moet ik zeggen dat ik/wij er net zo goed aan mee doen.
Als we hier een bijeenkomst hebben met andere kerken, bijvoorbeeld voor de school, dan zijn we 'nog dankbaar en hartelijk verblijd dat het nog zo kan', we durven ook nog wel te zeggen 'dat de Heere het ons nog gelaten heeft'. Maar er klopt niks van. De Heere heeft ons niet gegeven dat we mooie praatjes hebben maar ons eigen kerkje overeind houden.
Maar ik durf het niet te zeggen op zo'n bijeenkomst.

Nu kom ik er steeds meer achter dat het ook niet zit in praten. Het gaat gewoon niet goed komen, en ik hoor maar weinig uitzonderingen, om eerlijk te zijn hoor ik nu niemand meer hierover die écht bedoelt: ik ween er over. Dus het eerlijke antwoord op de retorische vraag 'wie zou niet wenen?' is: 'ik niet, dat moet de ander maar doen.'

Als we nu eens eerlijk tegen elkaar werden, zou er nog iets goeds uit kunnen komen. Maar nu aaien we als we bij elkaar zijn over elkaars bol, en gaan daarna weer vrolijk verder met lelijk doen.

Sorry, ik sta er wat scherp in deze dagen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Tja, misschien was de smaak van Herman ook niet serieus. Of GGlid buigt zijn mening snel om na mijn inhoudelijke bezwaren. Het kan allemaal.
Uiteraard bedoelde ik het positief. In afgescheiden kringen is nagenoeg altijd met een rechtvaardigheidsgrond gezwaaid als legitimatie voor de afscheiding en alle andere argumenten zijn in dat perspectief gewogen en te licht bevonden. Maar de tien punten van ds. Kieviet maken schuld wel concreet.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:"De HEERE sprak wel tot Manasse en tot zijn volk; maar zij merkten daar niet op." We mogen wel bang zijn dat dit voor ons van toepassing is. Ds. Hoogerland schrijft een boekje, en 'och... wat kunnen we ons daar toch van harte mee verenigen.' 'Wie zou niet wenen?' Enzovoorts.
Ds. Kieviet schrijft zo'n artikel en natuurlijk zeggen we niet: klopt niks van.

Maar we slaan het plat en blijven zelf overeind. En hoewel ik de reactie van ds. Verhoeven wel mooier vond, moet ik zeggen dat ik/wij er net zo goed aan mee doen.
Als we hier een bijeenkomst hebben met andere kerken, bijvoorbeeld voor de school, dan zijn we 'nog dankbaar en hartelijk verblijd dat het nog zo kan', we durven ook nog wel te zeggen 'dat de Heere het ons nog gelaten heeft'. Maar er klopt niks van. De Heere heeft ons niet gegeven dat we mooie praatjes hebben maar ons eigen kerkje overeind houden.
Maar ik durf het niet te zeggen op zo'n bijeenkomst.

Nu kom ik er steeds meer achter dat het ook niet zit in praten. Het gaat gewoon niet goed komen, en ik hoor maar weinig uitzonderingen, om eerlijk te zijn hoor ik nu niemand meer hierover die écht bedoelt: ik ween er over. Dus het eerlijke antwoord op de retorische vraag 'wie zou niet wenen?' is: 'ik niet, dat moet de ander maar doen.'

Als we nu eens eerlijk tegen elkaar werden, zou er nog iets goeds uit kunnen komen. Maar nu aaien we als we bij elkaar zijn over elkaars bol, en gaan daarna weer vrolijk verder met lelijk doen.

Sorry, ik sta er wat scherp in deze dagen.
Juist. Ik zie bv de kerk waarin ik zit, niet samenkomen met de kerk waar ik vandaan kom. Ik geloof dat er ook in beide kerken hele goede dingen gebeuren, maar dat ze op onderdelen te ver van elkaar vandaag staan. Ik vind het dan ook wat bijzonder om dan maar te zeggen dat het bij elkaar moet komen. Laat ieder op zijn plaats zijn/haar werk verrichten.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:
Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/927387-ds-j-m ... vergissing

Ds J.M.J. Kieviet heeft de vraag geschreven in Protestants Nederland of de afscheiding een vergissing was
Een goed beargumenteerd betoog. Ik heb het met smaak gelezen.
Ds. Van Eckeveld zijn reactie heb ik dan weer met smaak gelezen.
:bobo :nonnon
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Met de oproep van ds. Hoogerland is nooit iets gedaan.
Ik dacht dat er gesprekken zijn geweest, wat artikelen over en weer, het verspreiden van het boekje door het hele land door de kerkenraad van Capelle-West en mogelijk dat het ook op regionale vergadertafels heeft gelegen. Hier en daar zijn interkerkelijke biddagen geweest. 'Nooit iets' is wat al te sterk.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

We blijven hier keer op keer teleurgesteld worden. En wij stellen andere ook teleur. Iedereen beweerd keuzes te maken, samen met God. Waar niet aan getwijfeld mag worden, maar het botst zo. De hele wereld is vervloekt door de zonde, ook helaas in kerkelijk Nederland. Je hebt dominees en kerkenraden waar je veel verwachting van hebt, en je word weer teleurgesteld hoe er gehandeld word. Dat je zulke menselijke dingen ziet, zo ongeestelijk, het is erg.

Gelukkig is er nog een Heere, Die een toekomst heeft voor de Zijne. Waar geen problemen meer zijn.

We leven zo ongeestelijk, het is zo erg. :ouin
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erskinees »

De vraag is of de Heere echt zo gefocust is op organisatorische eenheid zoals wij dat zijn. Of dat we allemaal in een gebouw bij elkaar moeten zitten. In de Schrift zie ik die elementen niet gelijk terugkomen. Ik denk dat het al Bijbels is om eenheid te zien als het niet veroordelen van elkaar, respect te hebben voor elkaar en verschillen niet uit te vergroten.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Met de oproep van ds. Hoogerland is nooit iets gedaan.
Ik dacht dat er gesprekken zijn geweest, wat artikelen over en weer, het verspreiden van het boekje door het hele land door de kerkenraad van Capelle-West en mogelijk dat het ook op regionale vergadertafels heeft gelegen. Hier en daar zijn interkerkelijke biddagen geweest. 'Nooit iets' is wat al te sterk.
Maar concrete stappen worden er niet gezet. Anderzijds leert de ervaring dat uit elke fusie ook weer een afscheiding voort komt.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.

Ik ben wel blij met het feit dat wij dit jaar drie keer een CGK dominee hebben en dat dit in meer in HHk's gebeurt.
Van mij mag dat breder (GG / PKN GB) maar het begin is er.
Aan de andere kant wel toch een verzuchting van onze predikant dat er in de HHK met regelmaat CGK dominees voorgaan maar andersom niet.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:Aan de andere kant wel toch een verzuchting van onze predikant dat er in de HHK met regelmaat CGK dominees voorgaan maar andersom niet.
logisch, de HHK heeft zijn oude Hervormde identiteit verloren en kan er dus niet nog wat diversiteit bij hebben. Overigens is de opmerking onjuist, omdat verschillende HHK gemeenten dat wel doen.
Plaats reactie