Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
JCRyle schreef:Oprecht begrijp ik je allergie niet tegen de standenleer. Als ik ds. De Heer lees dan zeg ik daar ja op. Als ik het geciteerde van ds. Harinck lees zeg ik daar ja op. Het is een Bijbels gegeven dat er onderscheid is tussen gelovigen. De een heeft meer onderwijs mogen krijgen in het heil, dan een ander. De een heeft Christus gezien als een van verre staande, een ander ziet Hem huppelend op de bergen van achter de tralieen, etc. etc. Is dat onbijbels? Oefeningen van het geloof is geen onzin, maar gefundeerd in Schrift, belijdenis en zielservaringen van de Kerk der eeuwen.
Ik begrijp die allergie wel iets beter, denk ik. In elk geval worden 'standen' nadrukkelijk onderscheiden van 'groei in het genadeleven'. Dus iemand die aankomt met de onderscheidingen kinderkens, jongelingen, vaders hoeft niet direct de standenleer te omarmen.
Het gaat om "zaken waar het ene kind des Heeren vóór staat en waar een ander kennis aan heeft" (ds. Moerkerken).
Bedenk ook dat in deze terminologie ook thuishoort dat Jakob bij Bethel wel een zicht op Christus had, maar zijn schuld toen nog niet vergeven was. Hij zág zijn zonden op dat moment niet meer, maar ze stonden nog wel open (Bethel en Pniël, pag. 24).
De schuld werd pas twintig jaar later vergeven (ib, pag. 31).
Dus er hangt meer mee samen, waarvan ik me afvraag of je dat dan óók een juiste uitleg vindt. Hoewel ik dat bij jou niet altijd zo goed kan volgen, want dat is nog wel eens verschillend...

Overigens denk ik dat we ook moeten oppassen om karikaturen te maken, of verkeerde toepassingen 1-op-1 te koppelen aan deze uitleg van de Bijbel. Iemand die zegt 'ik denk dat God met mij bezig is, en dus komt het goed want God verlaat niet wat Zijn hand begon' is uitermate gevaarlijk bezig en dat is geen goede gevolgtrekking uit de standenleer.
Het gevaar ligt er wel.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orfeo »

GGotK schreef:
refo schreef:Het is vast heel fijn om gelijk te hebben. Maar wat is het praktisch nut van die waarheden? Dat een ander maar niet te snel moet denken dat hij behouden is?
Dat kan praktisch gezien nuttig zijn ja. Zoals de 'oudjes' wel zeiden: laat het eerst maar eens overwinteren.
Bij Paulus hoefde dat ook niet, dat overwinteren.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Beter lezen, denk ik.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Orfeo schreef:
GGotK schreef:
refo schreef:Het is vast heel fijn om gelijk te hebben. Maar wat is het praktisch nut van die waarheden? Dat een ander maar niet te snel moet denken dat hij behouden is?
Dat kan praktisch gezien nuttig zijn ja. Zoals de 'oudjes' wel zeiden: laat het eerst maar eens overwinteren.
Bij Paulus hoefde dat ook niet, dat overwinteren.
Dit was na de winter: De Handelingen der Apostelen, 28:11 - En na drie maanden voeren wij af in een schip van Alexandrie, dat in het eiland overwinterd had, hebbende tot een teken, Kastor en Pollux.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Ik bedoelde eigenlijk meer Galaten 1:18: "Daarna kwam ik na drie jaren weder te Jeruzalem..." en wat daar verder volgt.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

JCRyle schreef:
liz boer schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/709 ... nadeleven/
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... enadeleven

Je ziet duidelijk dat dit niet de opwas in de genade is, maar een standenleer, Johannes , maar ook Simeon en Anna werden door de Geest geleid, om Jezus te herkennen in Zijn menselijke gedaante, dat hier van gemaakt wordt maar ik kende Hem niet is echt treurig. Wat heb je aan die standenleer? Ik hoor weleens zeggen: ik denk dat God met mij bezig is, want... En ja Hij verlaat niet wat Zijn hand begon.
We moeten Jezus hebben want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Dan nog iets
Is het nu echt dat ik geen zelfonderzoek wil?
Dat heeft er helemaal niets mee te maken, als ik in mezelf wroet of ik wel dit of dat ken is dat geen zelf onderzoek, maar op jezelf zie en dat is niet goed je moet op Jezus zien.

Wel kan ik meekomen met de psalmdichter Zie of er in mij een schadelijke weg is en lijdt mij op de eeuwige weg.
Oprecht begrijp ik je allergie niet tegen de standenleer. Als ik ds. De Heer lees dan zeg ik daar ja op. Als ik het geciteerde van ds. Harinck lees zeg ik daar ja op. Het is een Bijbels gegeven dat er onderscheid is tussen gelovigen. De een heeft meer onderwijs mogen krijgen in het heil, dan een ander. De een heeft Christus gezien als een van verre staande, een ander ziet Hem huppelend op de bergen van achter de tralieen, etc. etc. Is dat onbijbels? Oefeningen van het geloof is geen onzin, maar gefundeerd in Schrift, belijdenis en zielservaringen van de Kerk der eeuwen.
Er is niets mis met een standenleer, of onderscheid tussen gelovigen aangaande trap en mate.
Als we maar vasthouden dat er alleen in Christus de zaligheid is. Dus geen enkele stand in het heil voor de kennis van Christus. En daar bedoel ik mee wat zondag 7 van de HC beschrijft, een stellig weten en vertrouwen dat de zonden vergeven zijn.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Eens met je toevoeging. Alleen in Christus is er zaligheid en toekomst. En dat moet altijd de boodschap zijn voor Gods volk; het moet naar Christus toe.
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Goudleus »

ejvl schreef:
JCRyle schreef:
liz boer schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/709 ... nadeleven/
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... enadeleven

Je ziet duidelijk dat dit niet de opwas in de genade is, maar een standenleer, Johannes , maar ook Simeon en Anna werden door de Geest geleid, om Jezus te herkennen in Zijn menselijke gedaante, dat hier van gemaakt wordt maar ik kende Hem niet is echt treurig. Wat heb je aan die standenleer? Ik hoor weleens zeggen: ik denk dat God met mij bezig is, want... En ja Hij verlaat niet wat Zijn hand begon.
We moeten Jezus hebben want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Dan nog iets
Is het nu echt dat ik geen zelfonderzoek wil?
Dat heeft er helemaal niets mee te maken, als ik in mezelf wroet of ik wel dit of dat ken is dat geen zelf onderzoek, maar op jezelf zie en dat is niet goed je moet op Jezus zien.

Wel kan ik meekomen met de psalmdichter Zie of er in mij een schadelijke weg is en lijdt mij op de eeuwige weg.
Oprecht begrijp ik je allergie niet tegen de standenleer. Als ik ds. De Heer lees dan zeg ik daar ja op. Als ik het geciteerde van ds. Harinck lees zeg ik daar ja op. Het is een Bijbels gegeven dat er onderscheid is tussen gelovigen. De een heeft meer onderwijs mogen krijgen in het heil, dan een ander. De een heeft Christus gezien als een van verre staande, een ander ziet Hem huppelend op de bergen van achter de tralieen, etc. etc. Is dat onbijbels? Oefeningen van het geloof is geen onzin, maar gefundeerd in Schrift, belijdenis en zielservaringen van de Kerk der eeuwen.
Er is niets mis met een standenleer, of onderscheid tussen gelovigen aangaande trap en mate.
Als we maar vasthouden dat er alleen in Christus de zaligheid is. Dus geen enkele stand in het heil voor de kennis van Christus. En daar bedoel ik mee wat zondag 7 van de HC beschrijft, een stellig weten en vertrouwen dat de zonden vergeven zijn.
Wat betreft de standenleer kan ik vooral de boeken van Blaauwendraad aanbevelen. De Bijbel is glashelder: in Christus, of niet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

Wat betreft de standenleer kan ik vooral de boeken van Blaauwendraad aanbevelen. De Bijbel is glashelder: in Christus, of niet.
Blaauwendraad ken ik niet omdat ik niet de behoefte voel me in de leer van de Gem Gem te verdiepen en nog minder in de kritiek er op. Voor mij geldt altijd wel dat wat de Bijbel niet leert, mensenverzinsels zijn. Dat is ook mijn bezwaar tegen de standenleer. Ik kom die in de Bijbel niet tegen maar zie daar inderdaad alleen 'in Christus' of 'buiten Christus'. En in Christus is ook sprake van een groeien in geloof, maar standen worden niet genoemd.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orfeo »

eilander schreef:Ik bedoelde eigenlijk meer Galaten 1:18: "Daarna kwam ik na drie jaren weder te Jeruzalem..." en wat daar verder volgt.
Waar natuurlijk Handelingen 9:10-22 aan vooraf gaat.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ralph Erskine in het boek 'de zwangere belofte':
Er zijn vier dingen, die ik vervolgens zal voorstellen, aangaande de gewone wijze, waarop God voor Zichzelf kinderen voortbrengt.

1. De Heere brengt de bedreiging van de wet tot hen, en pas die op hun geweten toe, in een werk van overtuiging, Het geweten is van nature, als met een brandijzer, toegeschroeid, zoals bij hen, die enig deel van hun vlees met een brandijzer dichtgeschroeid hebben, al raakt men die plaats aan, daar geen gevoel van hebben, (want die harde huid moet eerst doorgesne¬den worden, zullen ze daar enig gevoel van hebben,) zo doet ook God het mes der overtuiging tot in het leven ingaan. Hij doet een mens zien, dat hij een kind des duivels en des toorns is. Hij brengt hem in vrees voor de hel, en Hij toont hem de bestaande twist, die er is tussen God en hem, als ook dat die noodzakelijk moet weggenomen worden. Daaruit wordt dan in het hart geboren een begeerte om zalig te worden, Hand. 16: 30 zeggende: “Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?” Die allen, welke dadelijke kinderen der belofte zijn, hebben zichzelf onder de bedeling van Sinaï’s bedreigingen gevonden; want de wet is een tuchtmeester, om een zondaar te doen ontwaken, en hem de noodzakelijkheid van CHRISTUS te doen zien.
2. Hij maakt de zonde bitter, welke aan de bedreiging kracht geeft, in een werk van verbrijzeling. De geestelijkheid van de wet in haar gebod, en de gestrengheid daarvan in haar bedrei¬ging, worden dan beiden aan de ziel voorgesteld. Daarom moet zij, uit aanmerking daarvan niet alleen uitroepen: “onrein! onrein!” Maar ook: “verloren! Verloren! De oneindige majesteit Gods wordt aan haar ontdekt, als ook de oneindige boosheid en het kwaad der zonde, en dus wordt ze in haar hart verslagen; zie Hand. 2: 37. Het gebod komt, de zonde wordt levend, en de mens die tevoren zonder de wet leefde, sterft. Rom. 7: 9.
3. Bij ontdekt de volstrekte noodzakelijkheid van de belofte des Evangelies in een werk van verootmoediging, als ook zijn verloren staat buiten dezelve. Een heilig God verschijnt aan de ziel, en de onheilige ziel ziet deze Heilige God. Zij is bevreesd, beschaamd en vernederd; ja zo vernederd, dat zij de ganse beschuldiging, welke Hij en Zijn heilige wet tegen haar inbren¬gen, erkent en op zich neemt. Wanneer de leraren het volk be¬schuldigen wegens hun zonde, dan zal het die zonde ontkennen of bedekken, door menigvuldige verschoningen, en mogelijk zeggen, dat het in een drift of onder enige verzoeking was en dergelijke. Maar dat is dan een duidelijk bewijs, dat het niet voor God vernederd is. Want wanneer God een mens verne¬dert, dan is hij meer bezig in het werk van zelfveroordeling, dan enig leraar aan hem doen kan. Hij stemt de ganse be¬schuldiging der wet gulhartig toe, zeggende: Ik ben die man, ik ben dat monster! Het is waar, deze en andere trappen van ver-ootmoediging kunnen een Christen bijblijven, in de ganse loop van zijn Christendom, zowel na zijn eerste bekering, als daarvoor; maar ik spreek nu van de gewone en natuurlijke orde.
Hij wordt dan ook vernederd tot een billijking van Gods rechtmatigheid en rechtvaardigheid, omdat hij door de wet gevonnisd wordt tot het verderf. Ja, hij verklaart God vrij, en hij recht¬vaardigt Hem, als Hij hem verdoemde en naar de hel zond.
Som¬migen zullen zeggen, dat zij niet denken kunnen, dat God zo wreed zou zijn, dat Hij het grootste deel van de wereld, om hun zonde, zou verdoemen. Maar dat is een blijk, dat hun zielen door een recht gevoel van zonden nog nooit vernederd zijn. Maar, o, zegt een vernederde ziel, de dood en de verdoemenis zijn een rechtvaardige bezoldiging der zonde, en als God mij naar de hel zond, Hij zou met alzo te doen, rechtvaardig wezen. Daarin zou ik Zijn gerechtigheid moeten verkondigen, en nog verklaren dat Hij mij geen onrecht deed. Ja, ik ben verwonderd, dat ik niet reeds geworpen ben in de grondeloze put des verderfs.
Nog eens, hij wordt dan ook vernederd, om te erken¬nen, dat, gelijk zijn verdoemenis een daad van de oneindige rechtvaardigheid zou zijn, alzo ook zijn zaligheid, indien hij ooit daar deel aan krijgt, een daad van heerlijke en soevereine vrije genade zal zijn. Ook wordt hij dan vernederd, om te zien, dat hij, zichzelf niet redden kan. Hij is onbekwaam om zichzelf te behouden en zalig te maken; en ook onwaardig, dat God hem zaligmaken zou. Het is er zo ver af, dat hij enige gerechtigheid van zichzelf zou hebben, om daarmee te pleiten, dat hij integen¬deel, al zijn gerechtigheid erkent wegwerpelijke klederen te zijn, zodat God hem rechtvaardig zou kunnen verdoemen, zowel om zijn plichten, als om zijn zonden.
4. Hij ontdekt de mens, in zulk een geval, de uitnemend¬heid van de belofte en van de nieuwe Verbondsweg van zalig¬heid, van de uitnemendheid van Christus, en van de heerlijk¬heid van Zijn gerechtigheid, in een werk van zaligmakende ver-lichting. Hier begint het goede en zaligmakende werk, wanneer de Geest der wijsheid en der openbaring in de kennis van Christus, aan de ziel geschonken wordt, en als CHRISTUS in de mens geopenbaard wordt, Ef. 1: 17, en Gal. 1:16.
Dit licht is het licht des levens, waardoor de ziel levend gemaakt wordt om de belofte te omhelzen, in CHRISTUS te geloven en op Zijn Woord te hopen. Dus wordt de belofte geopend en toegepast Waaruit het geloof geboren wordt. Gelijk de Heere Christus Zijn heerlijkheid openbaarde, en Zijn discipelen in Hem geloofden, Joh. 2:11, zo openbaart Hij ook Zijn heerlijkheid in eer woord der genade of der belofte. Dan gelooft een ziel ook Hem, want dan wordt “de rechtvaardigheid Gods geopenbaard van geloof tot geloof,” Rom. 1 16. Een Goddelijke kracht gaat met die openbaring gepaard, om het geloof te werken. Want het geloof der uitverkorenen Gods is “een geloof der werking Gods,” Kol. 2: 12. Dan gelooft een ziel, als zij de waarheid en de goedheid van de belofte gelooft, 1 Tim. 1: 15. Zij neemt die van hart aan, en past de grote en goede dingen, welke beloofd zijn, op zichzelf toe, met een zeker vertrouwen, dat de belofte aan haar vervuld zal worden. Zij rust op de getrouwheid, de macht en de genade van de Belover, naar de mate der bedoeling van de Geest des geloofs, Rom. 10:10; Hebr. 11:13; Rom. 4: 20, 21; Hebr. 11: 11. Dan is zij dadelijk een kind der belofte, want de belofte heeft haar aangegrepen en de ziel heeft ook, door de genade, de belofte aangegrepen. De belofte heeft haar omhelsd, en zij heeft de belofte omhelsd, want de omhelzing is wederkerig. Nu is zij genadig gevangen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

Johann Gottfried Walther schreef:
Erasmiaan schreef: Lees wat dat aangaand ook het boek van de puritein Ralph Venning 'Leren op de school van Christus'.
Heb je dat boek gelezen?
Waarom denk je dat ik het aanbeveel?
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Goudleus »

Ditbenik schreef:
Wat betreft de standenleer kan ik vooral de boeken van Blaauwendraad aanbevelen. De Bijbel is glashelder: in Christus, of niet.
Blaauwendraad ken ik niet omdat ik niet de behoefte voel me in de leer van de Gem Gem te verdiepen en nog minder in de kritiek er op. Voor mij geldt altijd wel dat wat de Bijbel niet leert, mensenverzinsels zijn. Dat is ook mijn bezwaar tegen de standenleer. Ik kom die in de Bijbel niet tegen maar zie daar inderdaad alleen 'in Christus' of 'buiten Christus'. En in Christus is ook sprake van een groeien in geloof, maar standen worden niet genoemd.
Je geeft toch een goede samenvatting van zijn opvatting. Overigens kom je dit niet alleen in de GG tegen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

De vromen zullen U verhogen,
gezegend door Uw milde hand.
D' oprechten zullen voor Uw ogen,
steeds bloeien in gewenste stand!
Psalm 140 vers 13
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

eilander schreef:Ik bedoelde eigenlijk meer Galaten 1:18: "Daarna kwam ik na drie jaren weder te Jeruzalem..." en wat daar verder volgt.
Is dit niet om toerusting en bezinning op de taak die hem wacht?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie