Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:
Jantje schreef:Of we nu op het erf van het genadeverbond leven of dat we nog nooit van Jezus gehoord hebben, als we straks onbekeerd sterven, dan zijn we verder bij God vandaan, als die onbekeerde inboorling uit de binnenlanden van Papua. We hebben als reformatorische mensen een groot voorrecht, maar tevens een grote verantwoordelijkheid. We kunnen ons hele leven dichtbij de zaligheid leven, maar daar verdienen we niks mee. In dit verband geldt hetgeen de ouden vroeger zeiden: "Zien is nog geen hebben."
En DAT is nu zo'n foute uitspraak!Afbeelding
Zoals @Jantje deze uitspraak gebruikt / uitlegt, klopt het wel!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Brbndr »

Orchidee schreef:Mij is geleerd dat ik me helemaal niet druk mag maken of mezelf er mee mag vermoeien om me bezig te houden met de standen van het genadeleven!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Hier is een stuk uit de Wachter Sions van augustus 1966 over Zien is nog geen hebben:

even-wel staan wij toe, dat wij onderscheiden kunnen beide de voorbereidingen tot de genade, en de eerste werkingen der genade,

a. De voorbereidingen tot de genade kunnen ondersclieiden worden; de zodanige zijn die schrik en geestelijke strijd, welke menigmaal het werk der wedergeboorte vooraf gaan; dat kan vergeleken worden bij het maken van het metaal, eer hetzelve is gesmolten en gegoten in de aarde om zijn gedaante te verkrijgen; nu door hulpe van de natuurlijke reden kan iemand deze dingen onderscheiden. (Hier is zien zeker nog geen bezit in zaligmakende zin).

b. Veel meer kunnen de eerste bewegingen en werkingen der genade onderscheiden worden van iemand, die waarlijk wedergeboren is, om dat zijn geest in hem tegelijk werkt met Christus'' Geest; zodanig is de droefheid over de zonde als zonde, en een oprecht zoeken naar vertroosting, een hongerende begeerte naar Christus en Zijne verdiensten. (Hier is wel een zien als herboren, maar een missen van het bezit van Christus als de Zaligmaker voor eigen hart, met een hongerende begeerte naar Christus en Zijne verdiensten, die dus nog gemist worden.)


Dus je kun het van twee kanten bekijken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Dat artikel is vast van een gergem predikant

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Brbndr »

Orchidee schreef:Dat artikel is vast van een gergem predikant Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Ik weet het niet - ik kon geen naam vinden. Het staat op digibron.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Brbndr »

verder:

Hieruit blijkt toch wel, dat waar het boek getiteld is „Het zien op Jezus", en met dat al verschillende ziele-werkzaamheden in voorkomen, zowel binnen als voor het wedergeboren leven der genade, en dat het zien van Jezus, lang niet altijd aanstonds is ook binnen het leven der genade een bezitten van Hem als Zaligmaker voor eigen persoonHjk zieleleven in de vastheid des geloofs. Men kan trapsgewijze in het standelijk leven der genade, na een levendig gezicht in de schuld, in de ontsluitende weg een openbaring van de Heere Jezus ontvangen in de aanvankelijke oefening des geloofs, maar dat is nog niet het persoonüjk mijnen en Hem in die weg als de Zaligmaker voor eigen hart hebben of bezitten.

Ik denk dat een mens dit ervaren moet hebben om het goed te begrijpen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

@olfi
Iemand is in Christus of buiten Christus, de tegenwoordige wereld weer liefkrijgen kan alleen als he buiten Christus bent. Paulus zegt dit over Demas, Paulus kon niet in het hart van Demas kijken, de discipelen niet in het hart van Judas, ze verdachten hen niet, maar beiden kende de Heere niet.
Hoe dat werkt in zo'n hart weet ik niet, dat je jezelf voor de gek kunt houden is een feit, maar je kunt niet je vertrouwen op de Heere stellen en beschaamd uitkomen.
Judas wist echt waar hij mee bezig was, er staat: Johannes 12 : 6 En dit zeide hij, niet omdat hij bezorgd was voor de armen, maar omdat hij een dief was, en de beurs had, en droeg hetgeen gegeven werd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Orchidee schreef:Mij is geleerd dat ik me helemaal niet druk mag maken of mezelf er mee mag vermoeien om me bezig te houden met de standen van het genadeleven!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Het is anders wel een Bijbels gegeven; Lammeren en schapen. En daarnaast zal er een opwas in de genade en kennis van Christus moeten zijn.
Piet Puk
Berichten: 5453
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Piet Puk »

Ik ga steeds meer begrijpen dat er verschillende kerkverbanden zijn. Jullie ook?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ik vermoed dat het stuk uit de Wachter Sions van ds. Mallan afkomstig is of van de heer Scholten. Misschien weet DIA dit wel?

Overigens blijkt, volgens dit artikel, mijn gewraakte uitspraak gewoon te kloppen in het verband van mijn vorige reactie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Brbndr schreef:verder:

Hieruit blijkt toch wel, dat waar het boek getiteld is „Het zien op Jezus", en met dat al verschillende ziele-werkzaamheden in voorkomen, zowel binnen als voor het wedergeboren leven der genade, en dat het zien van Jezus, lang niet altijd aanstonds is ook binnen het leven der genade een bezitten van Hem als Zaligmaker voor eigen persoonHjk zieleleven in de vastheid des geloofs. Men kan trapsgewijze in het standelijk leven der genade, na een levendig gezicht in de schuld, in de ontsluitende weg een openbaring van de Heere Jezus ontvangen in de aanvankelijke oefening des geloofs, maar dat is nog niet het persoonüjk mijnen en Hem in die weg als de Zaligmaker voor eigen hart hebben of bezitten.

Ik denk dat een mens dit ervaren moet hebben om het goed te begrijpen.
Zijn er voorbeelden uit de Bijbel?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

JCRyle schreef:
Orchidee schreef:Mij is geleerd dat ik me helemaal niet druk mag maken of mezelf er mee mag vermoeien om me bezig te houden met de standen van het genadeleven!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Het is anders wel een Bijbels gegeven; Lammeren en schapen. En daarnaast zal er een opwas in de genade en kennis van Christus moeten zijn.
Schapen en lammeren gaat over groeien in het geloof, niet over standen. Opwas betekent opgroeien
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

Jantje schreef:Ik vermoed dat het stuk uit de Wachter Sions van ds. Mallan afkomstig is of van de heer Scholten. Misschien weet DIA dit wel?

Overigens blijkt, volgens dit artikel, mijn gewraakte uitspraak gewoon te kloppen in het verband van mijn vorige reactie.
Een dode kan niet zien.
liz boer schreef:Schapen en lammeren gaat over groeien in het geloof, niet over standen. Opwas betekent opgroeien
En waar denk je dat de verschillende standen in het geloof over gaan?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Erasmiaan schreef:
Jantje schreef:Ik vermoed dat het stuk uit de Wachter Sions van ds. Mallan afkomstig is of van de heer Scholten. Misschien weet DIA dit wel?

Overigens blijkt, volgens dit artikel, mijn gewraakte uitspraak gewoon te kloppen in het verband van mijn vorige reactie.
Een dode kan niet zien.
liz boer schreef:Schapen en lammeren gaat over groeien in het geloof, niet over standen. Opwas betekent opgroeien
En waar denk je dat de verschillende standen in het geloof over gaan?
Niet over groeien maar over opklimmen door genade. Dat je bijv in de ene srand van het genadeleven Jezus nog niet kent. Dat kan niet.
Dat zie je in de Bijbel niet terug.
Laatst gewijzigd door liz boer op 20 jul 2018, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Piet Puk schreef:Ik ga steeds meer begrijpen dat er verschillende kerkverbanden zijn. Jullie ook?
Jazeker ik begrijp dat ook steeds meer, ik zeg er wel helaas bij.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

olfie schreef:
refo schreef:Het is vast heel fijn om gelijk te hebben. Maar wat is het praktisch nut van die waarheden? Dat een ander maar niet te snel moet denken dat hij behouden is?
Laat dat 'ander' er maar uit, die had ik zelf overigens ook al genoemd. En inderdaad, ik wil maar aanhalen dat een mens zich bedriegen kan en dat er vanuit die kant bezien een 'stelen' bestaat. Ook daarin zal God Zijn eer vinden maar dan is het, als Hij het niet verhoedt, wel te laat.
En als we denken dat dit niet mogelijk is, dan zijn er dus voldoende bronnen die ons ernstig raden om het nog eens na te lopen.
Laat duidelijk zijn dat Calvijn ook waarschuwt voor een heimelijk denken 'op de goede weg' te zijn met een 'vaag getuigenis'. Ook daarin liggen valse rustgronden op de loer.

Verheug het volk, verblijd hen allen, HEER’,
Die naar U zoeken t’ elken stond;
Leg steeds Uw vrienden in den mond:
“Den groten God zij eeuwig lof en eer!”
Schoon ’k arm ben en ellendig,
Denkt God aan mij bestendig;
Gij zijt mijn hulp, mijn kracht,
Mijn Redder, o mijn God!
Bestierder van mijn lot,
Vertoef niet, hoor mijn klacht.
Mooie post!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie