Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:
Junia schreef:
Jeremiah schreef:
Jantje schreef:Of we nu op het erf van het genadeverbond leven of dat we nog nooit van Jezus gehoord hebben, als we straks onbekeerd sterven, dan zijn we verder bij God vandaan, als die onbekeerde inboorling uit de binnenlanden van Papua. We hebben als reformatorische mensen een groot voorrecht, maar tevens een grote verantwoordelijkheid. We kunnen ons hele leven dichtbij de zaligheid leven, maar daar verdienen we niks mee. In dit verband geldt hetgeen de ouden vroeger zeiden: "Zien is nog geen hebben."
Ik vrees dat je de uitdrukking: "Zien is nog geen hebben" niet begrijpt..

De 12 bijlslagen van Boston is wat dat betreft erg duidelijk. Hij tekent de weg die God met Zijn volk gaat.

https://www.digibron.nl/search/detail/e ... van-boston

“Met de twaalf bijlslagen tekent Boston de weg waarlangs de Heere Zijn kinderen afbreekt, waarin Hij ze laat sterven aan zichzelf en niets meer doet overhouden om voor God te kunnen bestaan. Gods volk moet afgehouwen worden uit de stam van Adam om overgezet te worden in Christus.”

De twaalf bijlslagen

1. God overtuigt een zondaar van zijn zonden. Er ontstaat strijd in zijn leven. De zondaar wordt beschuldigd en aangeklaagd in zijn geweten. Hij kan niet langer gerust voortleven.

2. De zondaar verlaat zijn goddeloze leven, maar begint zichzelf te prijzen om zijn goedheid. God laat echter zien dat er schuld is tegen elk van de Tien Geboden.

3. De zondaar gaat stipt leven en wordt een godsdienstig mens. Totdat het geweten de zondaar herinnert aan zijn vroegere zondige leven.

4. De zondaar belijdt zijn zonden en vindt daarin rust. De Heilige Geest laat echter zien dat hij alleen maar een rank is aan de buitenkant en het daarom slechts schijnheiligheid is en niet voldoende.

5. Met vereende krachten gaat de zondaar bidden en zijn oude zonden laten. De wet laat hem echter zien dat hij een zondaar is vanaf zijn geboorte.

6. De zondaar zucht en treurt om zijn zonden en gaat aan het werk om zich met een vertoornd God te verzoenen. De Heere laat hem zien dat hij door de wet vervloekt is in alles wat hij doet, zelfs in het beste wat hij doen kan.

7. De zondaar gaat een schikking maken met de Goddelijke Schuldeiser. Hij verwacht dat God zal compenseren wat hij tekort komt. Echter, het doen van de wet zal niet helpen. Daarom klinkt de vloek van de wet opnieuw.

8. De zondaar begint te lenen. Hij wendt zich tot Christus en smeekt of Hij wil aanvullen wat er bij hem ontbreekt. Hij denkt daarmee gerust te kunnen leven. Maar dit houvast wordt hem ontnomen. Christus wil geen halve Zaligmaker zijn.

9. De zondaar maakt een overeenkomst met Christus en wil zich als het ware aan de Zoon verkopen. Hij belooft een getrouwe dienstknecht van Christus te zijn indien Hij zijn ziel zal redden. Maar van de gesloten overeenkomst door de zondaar komt niets terecht.

10. De mens gaat bedelen om genade, maar doet dat trots. Hij kan nog altijd iets tevoorschijn halen dat hem bij Christus een aanbeveling geeft. God breekt dat echter af, omdat hij moet gaan zien dat hij slechter is dan wie dan ook.

11. De zondaar acht zichzelf Gods gunst niet meer waard. Helaas blijkt dat onder het mom van nederigheid in deze houding duivelse hoogmoed zit. Erger als ooit steken oude zonden en verdorvenheden de kop op.

12. De mens verkeert tussen hoop en wanhoop. In die toestand besluit hij tot Christus te gaan zoals hij is. Hij probeert Christus aan te grijpen. Nu volgt de laatste slag. Hij kan zichzelf niet meer redden. Noch door werken, noch door geloven. Zo vallend wordt hij opgenomen en ingeënt in de ware Wijnstok Christus.
Och, wat hebben we het toch allemaal moeilijk gemaakt. Wij. Niet de Heere.
Zou de man aan het kruis dit allemaal hebben doorlopen? En toch zegt de Heere dat hij die dag met Hem in het paradijs zou zijn.

Refoforum heet je van harte welkom op het forum!

Grondslag
Als grondslag hanteert deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Ze staat in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.

Doelgroep
Refoforum is bedoeld voor de gereformeerde gezindte. Als je de grondslag onderschrijft, ben je van harte welkom op het forum. Wanneer je je niet in deze grondslag kan vinden, verzoeken wij je niet als lid te registreren.

Het onderschrijven van de grondslag uit zich in het (doop- of belijdend-) lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
- Hersteld Hervormde Kerk
- Gereformeerde Gemeenten
- Gereformeerde Gemeenten in Nederland
- Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
- Christelijke Gereformeerde Kerken (rondom Bewaar het Pand)
- Protestantse Kerk Nederland (hervormde gemeenten die gebonden zijn aan het gereformeerd belijden)

Doelstelling
Refoforum is een forum voor de gereformeerde gezindte waarop degenen die daartoe behoren met elkaar discussiëren over zaken die spelen in de gereformeerde gezindte zelf óf over de interactie tussen de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen.
Doelstellingen zijn: van elkaar te leren, tot een beter begrip te komen van de gereformeerde gezindte en sterker te staan in de vraagstukken binnen de gereformeerde gezindte.

Gedragsregels
Op het forum gelden een aantal gedragsregels:
- Wees fatsoenlijk en respectvol tegen elkaar.
- Discussieer inhoudelijk en speel niet op de persoon.
- Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers.
- Het is verboden te vloeken, lasterlijke taal op te schrijven of anderszins de grenzen van het betamelijke te overschrijden.
- Links naar Youtube-bestanden mogen alleen geplaatst worden met toestemming van een moderator.
- Het publiceren van privéberichten (in het geheel of delen eruit) is niet toegestaan, anders dan met uitdrukkelijke toestemming van de afzender.
- Het is niet toegestaan auteursrechtelijk beschermd materiaal, zoals krantenartikelen, te plaatsen.

Modereren
Op het forum wordt gemodereerd. Dit houdt in dat een aantal moderators meelezen om te zien of bovenstaande gedragsregels gevolgd worden. Indien zij vaststellen dat deze regels overtreden worden kunnen zij, zonder nadere aankondiging of verantwoording, ingrijpen en berichten aanpassen of verwijderen.

Aanmelden
Als je je aanmeldt, verklaar je:
- te behoren tot de gereformeerde gezindte en de grondslag te onderschrijven;
- lid/dooplid te zijn van één van de bovengenoemde kerkgenootschappen;
- kennis te hebben genomen van deze forumregels en daarmee akkoord te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Refoforum Team
Met wat voor redeschrijf je dit?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Pfffft, wat een enorme lappen tekst worden hier gequoted. Niet bepaald prettig voor de leesbaarheid.
Kun je niet volstaan met het eerste en laatste woord?
Dodo vroeg hier laatst ook al om.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door liz boer »

Mara schreef:Pfffft, wat een enorme lappen tekst worden hier gequoted. Niet bepaald prettig voor de leesbaarheid.
Kun je niet volstaan met het eerste en laatste woord?
Dodo vroeg hier laatst ook al om.
Ja sorry ik vind het zelf ook irritant, zal er op letten :)
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:Of we nu op het erf van het genadeverbond leven of dat we nog nooit van Jezus gehoord hebben, als we straks onbekeerd sterven, dan zijn we verder bij God vandaan, als die onbekeerde inboorling uit de binnenlanden van Papua. We hebben als reformatorische mensen een groot voorrecht, maar tevens een grote verantwoordelijkheid. We kunnen ons hele leven dichtbij de zaligheid leven, maar in dit verband geldt hetgeen de ouden vroeger zeiden: "Zien is nog geen hebben."
Zien is hebben!
Zeg je dat in de speelgoedwinkel ook? Arme eigenaar van die winkel
"En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet de Zoon des mensen verhoogd worden....." De speelgoed winkel biedt niets aan. Daar kun je stelen. God biedt wel iets aan. Stelen is niet mogelijk. Afwijzen wel.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door olfie »

Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:Of we nu op het erf van het genadeverbond leven of dat we nog nooit van Jezus gehoord hebben, als we straks onbekeerd sterven, dan zijn we verder bij God vandaan, als die onbekeerde inboorling uit de binnenlanden van Papua. We hebben als reformatorische mensen een groot voorrecht, maar tevens een grote verantwoordelijkheid. We kunnen ons hele leven dichtbij de zaligheid leven, maar in dit verband geldt hetgeen de ouden vroeger zeiden: "Zien is nog geen hebben."
Zien is hebben!
Zeg je dat in de speelgoedwinkel ook? Arme eigenaar van die winkel
"En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet de Zoon des mensen verhoogd worden....." De speelgoed winkel biedt niets aan. Daar kun je stelen. God biedt wel iets aan. Stelen is niet mogelijk. Afwijzen wel.
Hoe zit dat dan toch met hen die de tegenwoordige wereld weer lief krijgen? Hebben die aangenomen en hebben ze het weer losgelaten? Of verzondigd misschien? Dat zaad dat terstond opschiet maar toch geen wortel heeft en als de hond terugkeren tot hun uitbraaksel.
Ik vrees wel eens dat velen tegenwoordig diverse oudvaders verpulveren omdat zij zich niet kunnen vinden in hun bevindingen en gangen en daarom terugkeren naar het Woord, omdat dát zuiver is. Dat is het ook zéker, maar ook dat Woord kunnen we verdraaien en toepassen zoals het ons het beste schikt.
God heeft alles geschapen om Zichzelf. En daarin verkiest en verwerpt Hij ook om Zichzelf.
Arglistig is het hart, wie zou niet vrezen? Voor iedereen ter lering, ik sluit mijzelf daar graag bij in.
Calvijn schreef:11. Ik weet, dat het sommigen hard toeschijnt, wanneer aan verworpenen geloof wordt toegekend, daar Paulus zegt (1 Thess. 1:4), dat het een vrucht der verkiezing is. Maar die moeilijkheid wordt gemakkelijk opgelost: want ofschoon slechts zij tot het geloof verlicht worden en de krachtige werking van het evangelie waarlijk gevoelen, die tot zaligheid verordineerd zijn, toont toch de ervaring aan, dat de verworpenen somtijds door een nagenoeg gelijk gevoelen worden getroffen als de uitverkorenen, zodat ze zelfs niet naar hun eigen oordeel in enig opzicht van de uitverkorenen verschillen. En daarom ligt er niets ongerijmds in, dat hun door de apostel een smaak van de hemelse gaven en door Christus een tijdelijk geloof wordt toegeschreven: niet omdat ze de kracht van de geestelijke genade en het zekere licht des geloofs geheel en al in zich opnemen, maar omdat de Heere, om te maken, dat zij des te meer van schuld overtuigd en des te minder te verontschuldigen zouden zijn, in hun harten binnendringt, voorzover zonder de Geest der aanneming tot kinderen zijn goedheid gemaakt kan worden. Indien men tegenwerpt, dat dus de gelovige niets meer overblijft, waaruit zij met zekerheid hun aanneming tot kinderen kunnen opmaken, dan antwoord ik, dat, ofschoon er een grote gelijkheid en verwantschap is tussen Gods uitverkorenen en hen, die met een voorbijgaand geloof voor een tijd begiftigd worden, toch alleen in de uitverkorenen dat vertrouwen krachtig leeft, waarvan Paulus roemt, dat ze met volle mond roepen: Abba, Vader (Gal. 4:6). Evenals dus God alleen de uitverkorenen door een onverderfelijk zaad tot in eeuwigheid wederbaart, zodat nooit het zaad des levens, dat in hun hart is ingeplant, vergaat, zo verzegelt Hij in hen vast de genade zijner aanneming tot kinderen, opdat ze standvastig en zeker zij. Maar dit verhindert geenszins, dat die lagere werking des Geestes haar loop volbrengt ook in de verworpenen. Intussen wordt de gelovigen geleerd, zichzelf zorgvuldig en nederig te onderzoeken, opdat niet in plaats van de zekerheid des geloofs de zorgeloosheid des vleses over hen kome. Daarbij komt, dat de verworpenen nooit meer dan een onduidelijk besef der genade krijgen, zodat ze veeleer een schaduw aangrijpen dan een massief lichaam: want de vergeving der zonden bezegelt de Geest in eigenlijke zin alleen in de uitverkorenen, zodat ze die door een bijzonder geloof tot hun nut aanwenden. Met recht echter wordt van de verworpenen gezegd, dat ze geloven, dat God hun genadig is, omdat ze de gave der verzoening, zij het ook verward en niet duidelijk onderscheiden, aannemen: niet dat ze hetzelfde geloof of dezelfde wedergeboorte deelachtig zijn als de kinderen Gods, maar omdat ze onder de dekmantel der veinzerij hetzelfde beginsel des geloofs schijnen te hebben als zij. En ik ontken ook niet, dat God hun harten inzoverre verlicht, dat zij zijn genade bekennen; maar dat gevoelen onderscheidt Hij zo van het bijzonder getuigenis, dat Hij zijn uitverkorenen geeft, dat ze niet komen tot een grondige uitwerking en genieting. Want niet daarom betoont Hij zich hun goedgunstig, omdat Hij hen waarlijk aan de dood ontrukt en onder zijn hoede neemt, maar Hij openbaart hun slechts zijn ogenblikkelijke barmhartigheid. Maar alleen de uitverkorenen keurt Hij de levende wortel des geloofs waardig, opdat ze tot het einde toe volharden. Zo wordt deze tegenwerping weerlegd, dat indien God waarlijk zijn genade toont, dit voor eeuwig vast blijft: want niets verhindert, dat God sommigen verlicht met het ogenblikkelijke besef zijner genade, dat later weer verdwijnt
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Het is vast heel fijn om gelijk te hebben. Maar wat is het praktisch nut van die waarheden? Dat een ander maar niet te snel moet denken dat hij behouden is?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:Of we nu op het erf van het genadeverbond leven of dat we nog nooit van Jezus gehoord hebben, als we straks onbekeerd sterven, dan zijn we verder bij God vandaan, als die onbekeerde inboorling uit de binnenlanden van Papua. We hebben als reformatorische mensen een groot voorrecht, maar tevens een grote verantwoordelijkheid. We kunnen ons hele leven dichtbij de zaligheid leven, maar in dit verband geldt hetgeen de ouden vroeger zeiden: "Zien is nog geen hebben."
Zien is hebben!
Zeg je dat in de speelgoedwinkel ook? Arme eigenaar van die winkel
"En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet de Zoon des mensen verhoogd worden....." De speelgoed winkel biedt niets aan. Daar kun je stelen. God biedt wel iets aan. Stelen is niet mogelijk. Afwijzen wel.
Stelen is niet mogelijk?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

pierre27 schreef:Stelen is niet mogelijk?
Stelen is iets van een ander wegnemen en wederrechtelijk toe-eigenen. Dat is de eerste definitie die ik vond.
Als je in kunt stemmen met het onvoorwaardelijk aanbod van genade, dan kan je de genade dus niet stelen, omdat het zonder prijs wordt aangeboden.

Voorgangers die het dus vaak in hun typering van dwalingen hebben over een gestolen Jezus, geven daarin blijk zelf ook niet geheel zuiver te zijn.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GGotK »

refo schreef:Het is vast heel fijn om gelijk te hebben. Maar wat is het praktisch nut van die waarheden? Dat een ander maar niet te snel moet denken dat hij behouden is?
Dat kan praktisch gezien nuttig zijn ja. Zoals de 'oudjes' wel zeiden: laat het eerst maar eens overwinteren.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GGotK »

Herman schreef:
pierre27 schreef:Stelen is niet mogelijk?
Stelen is iets van een ander wegnemen en wederrechtelijk toe-eigenen. Dat is de eerste definitie die ik vond.
Als je in kunt stemmen met het onvoorwaardelijk aanbod van genade, dan kan je de genade dus niet stelen, omdat het zonder prijs wordt aangeboden.

Voorgangers die het dus vaak in hun typering van dwalingen hebben over een gestolen Jezus, geven daarin blijk zelf ook niet geheel zuiver te zijn.
Stelen is iets onrechtmatig toe-eigenen.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Brbndr »

DDD schreef:
Brbndr schreef:
DDD schreef:
Piet Puk schreef:Mensen, hier is al zoveel discussie over. Soms krijg ik het idee dat er alles aan gedaan wordt elkaar niet te willen begrijpen
Het is dan ook grotendeels nutteloos gekwebbel.

Mijns inziens natuurlijk.
If it makes you feel better:

Het heb heeft aardig wat nut, want voor mij is dit ook gelijk nederlandse Nederlandse les en ik merk dat mijn nederlands Nederlands hierdoor vooruit is gegaan.
Dat is goed om te horen. Ik verbeter dan gelijk even jouw taalfouten;-)

Dat neemt niet weg dat er ongetwijfeld ook zinniger gespreksonderwerpen zijn om je Nederlands mee te verbeteren.
Bedankt voor de correctie. Ik be niet zo ver gevorderd als ik dacht - :soupir. En over ander gespreksonderwerpen, daar wordt nergens zoveel over gesproken als politiek en godsdienst dus als je wil oefenen ...
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door olfie »

refo schreef:Het is vast heel fijn om gelijk te hebben. Maar wat is het praktisch nut van die waarheden? Dat een ander maar niet te snel moet denken dat hij behouden is?
Laat dat 'ander' er maar uit, die had ik zelf overigens ook al genoemd. En inderdaad, ik wil maar aanhalen dat een mens zich bedriegen kan en dat er vanuit die kant bezien een 'stelen' bestaat. Ook daarin zal God Zijn eer vinden maar dan is het, als Hij het niet verhoedt, wel te laat.
En als we denken dat dit niet mogelijk is, dan zijn er dus voldoende bronnen die ons ernstig raden om het nog eens na te lopen.
Laat duidelijk zijn dat Calvijn ook waarschuwt voor een heimelijk denken 'op de goede weg' te zijn met een 'vaag getuigenis'. Ook daarin liggen valse rustgronden op de loer.

Verheug het volk, verblijd hen allen, HEER’,
Die naar U zoeken t’ elken stond;
Leg steeds Uw vrienden in den mond:
“Den groten God zij eeuwig lof en eer!”
Schoon ’k arm ben en ellendig,
Denkt God aan mij bestendig;
Gij zijt mijn hulp, mijn kracht,
Mijn Redder, o mijn God!
Bestierder van mijn lot,
Vertoef niet, hoor mijn klacht.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Jantje schreef:Of we nu op het erf van het genadeverbond leven of dat we nog nooit van Jezus gehoord hebben, als we straks onbekeerd sterven, dan zijn we verder bij God vandaan, als die onbekeerde inboorling uit de binnenlanden van Papua. We hebben als reformatorische mensen een groot voorrecht, maar tevens een grote verantwoordelijkheid. We kunnen ons hele leven dichtbij de zaligheid leven, maar daar verdienen we niks mee. In dit verband geldt hetgeen de ouden vroeger zeiden: "Zien is nog geen hebben."
En DAT is nu zo'n foute uitspraak!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Brbndr »

Orchidee schreef:
Jantje schreef:Of we nu op het erf van het genadeverbond leven of dat we nog nooit van Jezus gehoord hebben, als we straks onbekeerd sterven, dan zijn we verder bij God vandaan, als die onbekeerde inboorling uit de binnenlanden van Papua. We hebben als reformatorische mensen een groot voorrecht, maar tevens een grote verantwoordelijkheid. We kunnen ons hele leven dichtbij de zaligheid leven, maar daar verdienen we niks mee. In dit verband geldt hetgeen de ouden vroeger zeiden: "Zien is nog geen hebben."
En DAT is nu zo'n foute uitspraak!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Ik ben altijd geleerd dat "Zien is nog geen hebben" heeft te maken met standen in de genade leven en niet hoe het hier verklaart wordt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Mij is geleerd dat ik me helemaal niet druk mag maken of mezelf er mee mag vermoeien om me bezig te houden met de standen van het genadeleven!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie