Gelezen, gedacht, gehoord...

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Roos2017 schreef:
Nasrani schreef: Onder andere. Maar ook was het politiek. Het christelijk geloof werd staatsgodsdienst en om zoveel mogelijk mensen mee te krijgen maak je van de heidense feesten, christelijke feesten.
Inderdaad. Maar daarom blijven wij het triest vinden dat op den duur geloofd werd/wordt dat dit bijbels is.
Wij ook. Nu maken wij niet zoveel mensen mee die daadwerkelijk menen dat 25 december uit de Bijbel komt. Wel dat het handig is om één datum aan te houden als christenen.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

eilander schreef:Wij ook. Nu maken wij niet zoveel mensen mee die daadwerkelijk menen dat 25 december uit de Bijbel komt. Wel dat het handig is om één datum aan te houden als christenen.
Maar men weet vanuit de Bijbel wel de datum van Pesach/Pasen (Pasen vond tijdens Pesach plaats).
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door emigrant »

Roos2017 schreef:
Nasrani schreef: Onder andere. Maar ook was het politiek. Het christelijk geloof werd staatsgodsdienst en om zoveel mogelijk mensen mee te krijgen maak je van de heidense feesten, christelijke feesten.
Inderdaad. Maar daarom blijven wij het triest vinden dat op den duur geloofd werd/wordt dat dit bijbels is.
dus enkel omdat de Bijbel de dag niet noemt, moet je de feesten overslaan? En wat doe je met dankdag en biddag?

het is toch logisch dat christenen door de eeuwen heen, praktische invulling aan hun geloof hebben gegeven? Denk aan de geloofsbelijdenissen achterin je psalmbijbeltje.

juist het herdenken van de Opdracht van de Heere Jezus in de tempel is zo waardevol en heeft ons zoveel over Hem te zeggen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

emigrant schreef: dus enkel omdat de Bijbel de dag niet noemt, moet je de feesten overslaan? En wat doe je met dankdag en biddag?

het is toch logisch dat christenen door de eeuwen heen, praktische invulling aan hun geloof hebben gegeven? Denk aan de geloofsbelijdenissen achterin je psalmbijbeltje.
Nee, dat zeg ik niet.
Bijbelse feesten die ook voor christenen bedoeld zijn, zoals Pasen - en waarvan de datum bekend is - zijn bijbels te noemen als dit op die datum gevierd wordt.
En ik zeg ook niet dat wat christelijke feesten geworden zijn - waarvan de datum en het feest zelf niet in de Bijbel staan - niet gevierd mogen worden. Ik stel alleen dat het niet bijbels te noemen is, maar conform de christelijke traditie die in de loop van de eeuwen zijn ontwikkeld.
Voor bid en dankdag idem dito.
emigrant schreef:juist het herdenken van de Opdracht van de Heere Jezus in de tempel is zo waardevol en heeft ons zoveel over Hem te zeggen.
Geheel met je eens, alhoewel het geen bijbels feest is.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Delftenaar »

emigrant schreef:dus enkel omdat de Bijbel de dag niet noemt, moet je de feesten overslaan? En wat doe je met dankdag en biddag?
Voor oud- en nieuw geldt dat nog het sterkst.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

Delftenaar schreef: Voor oud- en nieuw geldt dat nog het sterkst.
Oudjaar is in de Bijbel Erev Rosh haShanah op 29 Eloel, Nieuwjaar is Rosh haShanah op 1 Tishrie.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Roos2017 schreef:
Delftenaar schreef: Voor oud- en nieuw geldt dat nog het sterkst.
Oudjaar is in de Bijbel Erev Rosh haShanah op 29 Eloel, Nieuwjaar is Rosh haShanah op 1 Tishrie.
Waar staat dat?
-
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

Mannetje schreef:
Roos2017 schreef:
Delftenaar schreef: Voor oud- en nieuw geldt dat nog het sterkst.
Oudjaar is in de Bijbel Erev Rosh haShanah op 29 Eloel, Nieuwjaar is Rosh haShanah op 1 Tishrie.
Waar staat dat?
http://www.chabad.org/library/article_c ... shanah.htm
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Roos2017 schreef:
emigrant schreef: dus enkel omdat de Bijbel de dag niet noemt, moet je de feesten overslaan? En wat doe je met dankdag en biddag?

het is toch logisch dat christenen door de eeuwen heen, praktische invulling aan hun geloof hebben gegeven? Denk aan de geloofsbelijdenissen achterin je psalmbijbeltje.
Nee, dat zeg ik niet.
Bijbelse feesten die ook voor christenen bedoeld zijn, zoals Pasen - en waarvan de datum bekend is - zijn bijbels te noemen als dit op die datum gevierd wordt.
En ik zeg ook niet dat wat christelijke feesten geworden zijn - waarvan de datum en het feest zelf niet in de Bijbel staan - niet gevierd mogen worden. Ik stel alleen dat het niet bijbels te noemen is, maar conform de christelijke traditie die in de loop van de eeuwen zijn ontwikkeld.
Voor bid en dankdag idem dito.
emigrant schreef:juist het herdenken van de Opdracht van de Heere Jezus in de tempel is zo waardevol en heeft ons zoveel over Hem te zeggen.
Geheel met je eens, alhoewel het geen bijbels feest is.
Volgens mij is bijna iedereen dat met je eens. Als we met z'n allen zouden overeenkomen om de geboorte van de Heere Jezus voortaan op 15 september te herdenken, zou dat prima zijn. Ik noem maar een datum.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

Paulus kwam dat terug willen naar de Joddse feesten en datering ook tegen in de Galaten gemeente.
Die bouwden daar zelfs (een deel) van hun rechtvaardiging op.
Zie Galaten 4:10 met kanttekeningen.(lees ook de kanttekeningen op vers 9)
Gij onderhoudt dagen,en maanden,en tijden,en jaren.

Moet daar bij de postings van Roos2017 steeds aan denken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Roos2017 schreef:
Mannetje schreef:
Roos2017 schreef:
Delftenaar schreef: Voor oud- en nieuw geldt dat nog het sterkst.
Oudjaar is in de Bijbel Erev Rosh haShanah op 29 Eloel, Nieuwjaar is Rosh haShanah op 1 Tishrie.
Waar staat dat?
http://www.chabad.org/library/article_c ... shanah.htm
O, ik dacht dat het in de Bijbel stond...
-
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

Mannetje schreef: O, ik dacht dat het in de Bijbel stond...
Moet ik het soms voor je vertalen?
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Roos2017 schreef:
Mannetje schreef: O, ik dacht dat het in de Bijbel stond...
Moet ik het soms voor je vertalen?
Voel je vrij ;)

Het spijt me, maar ik vond op de site bitter weinig houvast dat Adam en Eva werkelijk op Joods nieuwjaar zijn geschapen.
Die keuze is m.i. net zo arbitrair als 1 januari bij ons.
-
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

Mannetje schreef:
Roos2017 schreef: Moet ik het soms voor je vertalen?
Voel je vrij ;)

Het spijt me, maar ik vond op de site bitter weinig houvast dat Adam en Eva werkelijk op Joods nieuwjaar zijn geschapen.
Die keuze is m.i. net zo arbitrair als 1 januari bij ons.
Vertaling zal ik maandag doen.
Nieuwjaar is het feest van de geboorte van de aarde. Dat heeft op zich niks met het joodse nieuwjaar te maken, omdat het jodendom toen nog niet bestond. In Leviticus 23 staat de oproep tot herdenken beschreven.
Net als je eigen geboortedag herdenken (je schepping was na je geboorte voltooid), zo was de schepping van de aarde voltooid na de schepping van de eerste mensen.
Hoe dat vanuit de Bijbel uit te leggen is, hoop ik te verklaren m.b.v. de vertaling.
Ik kan me voorstellen dat je dat vanuit de SV niet kan afleiden.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door gallio »

Roos2017 schreef:
Mannetje schreef: O, ik dacht dat het in de Bijbel stond...
Moet ik het soms voor je vertalen?
Volgens je joodse kalender zitten we in het jaar 5778 na de schepping. Volgens de meest gangbare christelijke jaartelling zitten we in jaar 6022 na de schepping, dus waarom zouden we chabad.org als uitgangspunt nemen. Een discrepancie van 244 jaar lijkt me toch wel groot genoeg om aan dit soort berekeningen veel waarde te hechten.
Plaats reactie