Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Uit een interview met wijlen dhr. L.M.P. Scholten in het Reformatorisch Dagblad van 10 juni 2004:

En Calvijn?
"Ik heb vaak met Calvijn in de handen gestaan, want zijn preken zijn inhoudelijk goed. Maar ze zijn in een dermate andere situatie geschreven dat ze voor ons op zondag niet goed bruikbaar zijn. Ik vrees dat mensen de kerk zouden uitgaan met de gedachte: Wat was dit een vreemde preek! Als je dat weet, dan moet je dat dus niet doen."
"Voor een dermate andere situatie geschreven" is een diplomatieke manier om aan te duiden dat degenen die zich nu calvinistisch noemen vaak ver zijn weggegroeid van hetgeen Calvijn voorstond.
En dat geldt niet alleen zijn preken. De psalmen, gezongen op de manier zoals Calvijn dat voorstond, zouden in een rechts-reformatorische kerk ook als oneerbiedig worden ervaren: veel te snel, en ritmisch...
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Ik ben anders helemaal niet (meer) tegen ritmisch zingen hoor. De samenzang á la de CGK van Damwoude zou zo ingevoerd mogen in de GG hier ter plaatse.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Uit een interview met wijlen dhr. L.M.P. Scholten in het Reformatorisch Dagblad van 10 juni 2004:

En Calvijn?
"Ik heb vaak met Calvijn in de handen gestaan, want zijn preken zijn inhoudelijk goed. Maar ze zijn in een dermate andere situatie geschreven dat ze voor ons op zondag niet goed bruikbaar zijn. Ik vrees dat mensen de kerk zouden uitgaan met de gedachte: Wat was dit een vreemde preek! Als je dat weet, dan moet je dat dus niet doen."
"Voor een dermate andere situatie geschreven" is een diplomatieke manier om aan te duiden dat degenen die zich nu calvinistisch noemen vaak ver zijn weggegroeid van hetgeen Calvijn voorstond.
En dat geldt niet alleen zijn preken. De psalmen, gezongen op de manier zoals Calvijn dat voorstond, zouden in een rechts-reformatorische kerk ook als oneerbiedig worden ervaren: veel te snel, en ritmisch...
Dat zijn uw woorden en uw gedachten. Mag ik zo vrij zijn om hier niet op in te gaan, daar ik wel voel dat er een gedachte achter schuilgaat die ik niet kan waarderen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Sinds heel lange tijd weer een zondag naar de kerk geweest.
Ordelijk, georganiseerd.

Aangemeld via de website van de kerkelijke gemeente via kerktijd.nl.
Uitnodiging gekregen. Met mondkapje op naar binnen lopen, gemeld bij de koster, kreeg een plekje toegewezen, twee meter uit elkaar zitten, mondkapje af, wel orgel, niet hardop zingen. Met circa 30 mensen.

Gaat het overal zo?
Was een mooie dienst/samenkomst.
Laatst gewijzigd door Johannes S op 02 mar 2021, 18:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Ja. En dan mét zingen en gewoon doorlopend met kerkgangers. We zijn niet gestopt met uitnodigen.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Weleens gelezen:
Daarom waarschuwde een van mijn voormalige docenten, Colin Chapman al daarvoor: ‘Je kunt wel de discussie winnen, maar toch de persoon verliezen’. Veel belangrijker dus dan debatten vanuit ivoren torens of vanachter je laptop, is de persoonlijke ontmoeting. Om altijd de mens voor je te zien met wie je spreekt.
https://www.hetkruis.org/2017/09/bij-de ... l-qureshi/
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Herman schreef:Ja. En dan mét zingen en gewoon doorlopend met kerkgangers. We zijn niet gestopt met uitnodigen.
Het is een mooi rouleringssysteem volgens mij.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Gelezen:
'God is niet aan onze regeltjes en wetjes gebonden'
'Misschien zijn er mensen die denken dat ze de wereld kunnen bekeren door wijsgerige stelsels, dat ze harten door welsprekendheid kunnen vernieuwen of dat ze door bepaalde ceremoniën waaraan ze magische kracht toeschrijven, zielen kunnen doen wedergeboren worden. Maar wij vertrouwen volkomen, eenvoudig en alleen maar op de Geest van God. Hij alleen is het, Die al onze werken in ons werkt.' Dat zei Charles Spurgeon in een preek over opwekking.

en verder: https://cip.nl/29737-god-is-niet-aan-on ... s-gebonden
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ukkie »

Johannes S schreef:Gelezen:
'God is niet aan onze regeltjes en wetjes gebonden'
'Misschien zijn er mensen die denken dat ze de wereld kunnen bekeren door wijsgerige stelsels, dat ze harten door welsprekendheid kunnen vernieuwen of dat ze door bepaalde ceremoniën waaraan ze magische kracht toeschrijven, zielen kunnen doen wedergeboren worden. Maar wij vertrouwen volkomen, eenvoudig en alleen maar op de Geest van God. Hij alleen is het, Die al onze werken in ons werkt.' Dat zei Charles Spurgeon in een preek over opwekking.

en verder: https://cip.nl/29737-god-is-niet-aan-on ... s-gebonden
Heel mooi. Alles door Zijn vernieuwende Geest!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Net was ik gewoon wat aan het mijmeren over de vraag wat nu een echt gevoel van geestelijke herkenning geeft.

Het antwoord waar ik op kwam was: daar waar je samen je mag verwonderen over Gods genade in Christus voor arme zondaren.

Een vervolgvraag kwam boven of ik met iedereen bij wie deze herkenning er mag zijn ook een organisatorische eenheid op kerkelijk gebied zou zien zitten. Het verraste mij eigenlijk, maar dat dus niet.

Dit voelt weer als een spagaat.

Zijn dit herkenbare gedachten?
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:Net was ik gewoon wat aan het mijmeren over de vraag wat nu een echt gevoel van geestelijke herkenning geeft.

Het antwoord waar ik op kwam was: daar waar je samen je mag verwonderen over Gods genade in Christus voor arme zondaren.

Een vervolgvraag kwam boven of ik met iedereen bij wie deze herkenning er mag zijn ook een organisatorische eenheid op kerkelijk gebied zou zien zitten. Het verraste mij eigenlijk, maar dat dus niet.

Dit voelt weer als een spagaat.

Zijn dit herkenbare gedachten?
Ik herken die gedachten helemaal niet. Ik zou júist van harte 'Ja!' antwoorden op die vervolgvraag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Ik herken die gedachten helemaal niet. Ik zou júist van harte 'Ja!' antwoorden op die vervolgvraag.
Herken je de eerste gedachte ook niet? Want zonder herkenning van de eerste, is de tweede niet relevant.
-
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ukkie »

Mannetje schreef:Net was ik gewoon wat aan het mijmeren over de vraag wat nu een echt gevoel van geestelijke herkenning geeft.

Het antwoord waar ik op kwam was: daar waar je samen je mag verwonderen over Gods genade in Christus voor arme zondaren.

Een vervolgvraag kwam boven of ik met iedereen bij wie deze herkenning er mag zijn ook een organisatorische eenheid op kerkelijk gebied zou zien zitten. Het verraste mij eigenlijk, maar dat dus niet.

Dit voelt weer als een spagaat.

Zijn dit herkenbare gedachten?
Voor mij op allebei de vragen een ja.
Toch is de eerste denk ik belangrijker als de tweede.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
Jantje schreef:Ik herken die gedachten helemaal niet. Ik zou júist van harte 'Ja!' antwoorden op die vervolgvraag.
Herken je de eerste gedachte ook niet? Want zonder herkenning van de eerste, is de tweede niet relevant.
Jawel. Zeker.

Die eerste gedachte moet uiteraard automatisch 'Ja!' zijn om de tweede ook positief te kunnen beantwoorden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Mannetje schreef:Net was ik gewoon wat aan het mijmeren over de vraag wat nu een echt gevoel van geestelijke herkenning geeft.

Het antwoord waar ik op kwam was: daar waar je samen je mag verwonderen over Gods genade in Christus voor arme zondaren.

Een vervolgvraag kwam boven of ik met iedereen bij wie deze herkenning er mag zijn ook een organisatorische eenheid op kerkelijk gebied zou zien zitten. Het verraste mij eigenlijk, maar dat dus niet.

Dit voelt weer als een spagaat.

Zijn dit herkenbare gedachten?
Eerste vraag ja, maar tweede vraag hangt af van of er ook herkenning is m.b.t. de lijn die we vinden bij ds. van der Groe.

Als die tweede vraag ontkennend wordt beantwoord, dan is vraag één in het geding.
Plaats reactie