Gelezen, gedacht, gehoord...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Die mails heb ik ook gekregen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Een mooi interview met Dick Vergunst in het RD van zaterdag. Verheugend om te lezen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Leo Mietus over de bekering van Jan de Liefde schreef:Bekering was bij hem de diepe ervaring dat God in Christus de zondaar verlost. Dat was geen uitwendige zaak, maar een innerlijke vernieuwing van de mens. Bekering was iets van de binnenkant, raakte het hart, de ziel. De Liefde kon zichzelf niet bekeren, dat moest Christus voor hem doen. Omdat hij dat ervaren had, wilde hij mensen opzoeken, om ervoor te zorgen dat ook zij door Gods liefde zouden veranderen.
Bron: RD
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

John Bunyan schreef:Raakt Gods Woord u nog wel eens verlokkend aan? Is er, bij wijze van spreken, weleens een woord dat u even aankijkt, tegen u glimlacht, of één geurige druppel in uw ziel laat vallen, ook al blijft het maar een ogenblik? Dan is de dag der genade nog niet voorbij! Dan is de hemelpoort nog niet gesloten! En dan heeft Gods liefdevolle ontferming zich nog niet van u afgewend. Het is de rijkdom van genade en wijsheid dat de genade tot ons komt, niet slechts langs de weg van barmhartigheid en ontferming, maar tegelijk langs de weg van recht en gerechtigheid. En dit kon op geen andere wijze geschieden dan door Jezus' zoenbloed. Dit zoenbloed kwam niet van onze zijde, evenmin zelfs door onze bemiddeling of op onze aanwijzing of gebed; en daarom bestaat aan onze kant niet de geringste verdienste, maar genade alleen, door dat bloed voor ons verworven. Ja, de genade is des te groter, des te uitnemender, des te rijker, naarmate het de Vader en het Lam meer heeft gekost om ze ons te verwerven. Wanneer iemand mij niet alleen een beurs vol goud als geschenk geeft, maar zelfs zijn leven waagt om ze tot mij te brengen, dan noem ik dat inderdaad grote genade. Maar ach, wat betekenen duizend van zulke vergelijkingen bij de ondoorgrondelijke liefde van Christus?
Bron: Kerknieuws Gereformeerde Gezindte
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. H.F. Kohlbrugge geciteerd door Schatgraven - Gereformeerde Gemeente Terneuzen schreef:Gij zult mij leiden door Uw raad; en daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen. Wien heb ik nevens U in de hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde! Psalm 73 : 24 en 25.

Wij hebben alle reden, God voor Zijn grondeloze barmhartigheid en genade dank te zeggen, dat Hij ons altijd zo wonderbaar leidt, dat wij toch ten slotte tevreden worden gemaakt met al Zijn wegen, en wij moeten belijden, dat er bij ons niets overblijft en overgebleven is dan beschaming des aangezichts en de lof van Zijn Naam.

Asaf, de profeet, was eens de roem vergeten, die hij bij God had. De welvaart van de goddelozen scheen hem vast te staan als een paleis. Voor zichzelf zag hij alleen maar ongeluk en plaag, jammer en ellende. Toen zette de duivel hem gekleurde glazen voor de ogen, waardoor hij de wereld in de betovering van de duivel aanschouwde. Toen leek hem alles, wat in de wereld was, machtig en groot. Wat echter bij God was, werd voor hem klein en nietig. De duivel spande het net, om hem te vangen. De duivel had zijn hart met allerlei onreine gedachten vervuld, met allerlei verkeerde overleggingen, zodat hij bijna het goede Woord van God eraan had gegeven en zijn ziel ondertussen verloren zou hebben.

Maar dan komt de Heere, en houdt hem alle kinderen Gods voor, die er ooit geweest zijn. Moesten deze niet allen eerst lijden, om zo de heerlijkheid in te gaan? Noach, Abraham, Izak, Jakob, Mozes, David…. Toen moest hij zwijgen. Maar toch wilde zijn verstand nog niet stilstaan. Dan leidt de Heilige Geest hem het heiligdom binnen, naar de wonderen en daden van de Allerhoogste. ‘Mijn kind, aanschouw de weg van degenen, welker weg u liever gegaan zou zijn, indien Ik u niet tegengehouden zou hebben’. ‘Wat zie ik, mijn God?, ja, hun weg is weliswaar heerlijk en prachtig; maar U, U hebt hen zo hoog laten komen; zij mogen trots lopen, U hebt hen echter op gladde plaatsen gezet, en wanneer zij heel hoog gekomen zijn, stort U hen te gronde. Hoe worden zij als in een ogenblik tot verwoesting’. Dat alles zag hij, nadat hem door de genade van de Geest het verkeerde glas van de ogen was genomen, zodat hij nu in het ware licht ziet, wat de vrucht van het geloof is. Zo verootmoedigt hij zich van harte voor de Heere en spreekt: ‘ik was een dwaas en wist niets, als een beest was ik voor U’. Zo onrein maakte ik mijn hart; zo weinig was ik tevreden met U en de rijkdommen, die ik in U had, dat al mijn begeerten opgewekt werden.

En nochtans, God, wat zie ik! Hoe groot is Uw ontferming. Dat alles heeft U mij laten zien. U hebt gezien, dat ik als een beest was voor U, maar U houdt mij vast, leert mij en hebt geduld mij. Ik erken Uw genade en trouw. Daarom blijf ik bij U, steeds in U. U leidt mij naar Uw, en niet naar mijn raad. Daarom, daar hebt U weg en hart, geluk en ongeluk, tegenwoordige en toekomende tijd, al mijn verwachtingen! Als ik U maar heb, wat vraag ik dan naar geluk of ongeluk, naar goed en kwaad, wat naar hemel, wat naar aarde, zodat de duivel mij daarmee weer zou bekoren. Heb ik U, dan heb ik alle gelukzaligheid, rijkdom, een doorkomen door smart en leed! Mijn lichaam en mijn ziel mogen versmachten, dat gaat mij niets aan, U bent toch altijd de Troost van mijn hart. Hoe rijk ben ik, als ik U heb! Met U heb ik immers hemel en aarde tegelijk! Maar wat ik zonder U zou zijn, dat zie ik aan degenen, die van U wijken, die het verbond der genade eraan geven. Al worden zij nog zo rijk en vet, zij komen allen om.

Zo ken ik dan van nu aan slechts één blijdschap: dat ik mij nabij God houd. Maak je uit de voeten, gij satan, met alles, wat je mij zou willen schenken, ik zet mijn vertrouwen op de Heere. Nu belijd ik: ik blijf steeds bij U! Ja, het is eeuwige liefde en ontferming, dat U mij aan Uw rechterhand houdt; ja, U leidt mij naar Uw raad!.
Zo is het dan Gods raad, dat Hij de Zijnen zalig wil maken, dat Hij de Zijnen rust en vrede wil verschaffen, hen in alle godzaligheid vasthouden, opdat zij zo tevreden zullen zijn, gelukkig en blij hun weg vervolgen, bij allerlei tegenspoed geduldig zullen zijn.
O, wonder van barmhartigheid, als wij Zijn leiding overdenken! Ja, alle mensenkinderen moeten de raad Gods dienen; dat staat vast, de goddelozen en de vromen. De raad des Heeren houdt stand en werkt uit, wat Hem behaagt. Want het leiden hier is dat van een Herder, zoals Hij de schapen leidt en geleidt. Mijn God, ik belijd het voor U, hoe verkeerd ik geweest ben, dat ik met nijdige ogen naar de paleizen keek en dan weer naar mijn arme hutje; dat ik voor welvaart en heerlijkheid aanzag, wat slechts de schijn en het klatergoud van de duivel was, maar dat ik geen acht geslagen heb op het geluk, dat U beloofd hebt, en de zekere zegen, die in Uw belofte ligt. Zo kwelde ik mijzelf.

Toen gaf U mij dan Uzelf; U, Gij Algenoegzame! Welgelukzalig wij, als wij bij al onze onreine gedachten ons nochtans laten leiden door de Geest Gods en Hem alles, tegenwoordige tijd en toekomende, in handen geven. Dan blijft de zinspreuk: ‘Gij leidt mij naar Uw raad!’.


Auteur: Dr. H.F. Kohlbrugge (1803-1875)
Titel: Het is mij goed nabij God te wezen, pg.364-371
Uitg.: Den Hertog
ISBN: 9789033124464
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wim Anker »

De recensie in de DWS over het boek "Lezen en laten lezen" van Dr. Huigen is duidelijk.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:De recensie in de DWS over het boek "Lezen en laten lezen" van Dr. Huigen is duidelijk.
Ik neem aan dat de recensent het boek aanbeveelt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:
Wim Anker schreef:De recensie in de DWS over het boek "Lezen en laten lezen" van Dr. Huigen is duidelijk.
Ik neem aan dat de recensent het boek aanbeveelt.
Dat neem jij helemaal niet aan.
De Saambinder was ook duidelijk. :)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Wim Anker schreef:De recensie in de DWS over het boek "Lezen en laten lezen" van Dr. Huigen is duidelijk.
Kun je, heel beknopt, de hoofdlijn van het artikel geven?
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Wim Anker schreef:De recensie in de DWS over het boek "Lezen en laten lezen" van Dr. Huigen is duidelijk.
Ik neem aan dat de recensent het boek aanbeveelt.
Waarom neem jij dat aan? :jongle
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef:De recensie in de DWS over het boek "Lezen en laten lezen" van Dr. Huigen is duidelijk.
Wel fijn als je gewoon post wat de inhoud van de recensie is. Dat helpt al een hoop volgende posts te voorkomen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef:De recensie in de DWS over het boek "Lezen en laten lezen" van Dr. Huigen is duidelijk.
Wel fijn als je gewoon post wat de inhoud van de recensie is. Dat helpt al een hoop volgende posts te voorkomen.
Hij formuleert dat niet voor niets zo, natuurlijk. Dat begrijp je zelf ook heus wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef:De recensie in de DWS over het boek "Lezen en laten lezen" van Dr. Huigen is duidelijk.
Wel fijn als je gewoon post wat de inhoud van de recensie is. Dat helpt al een hoop volgende posts te voorkomen.
Hij formuleert dat niet voor niets zo, natuurlijk. Dat begrijp je zelf ook heus wel.
En jij begrijpt zelf ook heus wel hoe ambtenaar zijn post bedoelt. Pot, ketel.

Maar dan nog vind ik die 'jullie begrijpen mij wel al post ik maar half' posts irritant.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hollander »

Volgens mij is het niet de bedoeling dat we achter ieder bericht eerst de wereld achter de tekst in kaart moeten leren brengen, want die wordt ook bepaald door ons voorverstaan. Oftewel: schrijf gewoon helder wat je wilt zeggen.

@Zeeuw, volledig eens.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef:De recensie in de DWS over het boek "Lezen en laten lezen" van Dr. Huigen is duidelijk.
Wel fijn als je gewoon post wat de inhoud van de recensie is. Dat helpt al een hoop volgende posts te voorkomen.
Hij formuleert dat niet voor niets zo, natuurlijk. Dat begrijp je zelf ook heus wel.
En jij begrijpt zelf ook heus wel hoe ambtenaar zijn post bedoelt. Pot, ketel.

Maar dan nog vind ik die 'jullie begrijpen mij wel al post ik maar half' posts irritant.
Uiteraard weet ik dat. Althans, ik heb wel een donkerbruin vermoeden. Maar @Ambenaar beweert iets, en ik zou graag zien dat hij dat onderbouwt. Vandaar dat ik hem deze vraag stel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie