En bevindelijk, eerlijk, je wordt er niet door bedrogen. Het laat zien wie en wat de mens is, een tegenwerker van God, en niet een medewerker.pierre27 schreef:Prachtig boek!-DIA- schreef:Ja die bedoel ik.pierre27 schreef:Ja zijn boek gelezen: Weldadigheden van een Verbonds-God-DIA- schreef:Kent iemand misschien ook het leven van John Wartburton? Deze man moest ook door diepe wegen heen. Ik merk ook een vergelijking met bovenstaande.
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Klopt, vanuit die gedachte moeten we gaan bedelen aan de genadetroon van God. Want we kunnen alle bevindelijke boeken hebben en kennen maar als we dezelfde ermee blijven gaan we jammerlijk verloren. Niets in ons, alles uit Hem!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
"Zoeken is nog geen strijden"
Ds J.W. Kersten
Ds J.W. Kersten
- J.C. Philpot
- Berichten: 8974
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
John Bunyan schreef:Ten aanzien van het komen tot Christus kunnen er veel bezwaren in uw hart leven. Mogelijk zegt u: ‘Ik ben bevreesd dat ik slechts mijzelf zoek in het komen tot Christus. Ik heb Gods eer niet zozeer op het oog in mijn eigen behoud. Dit doet mij vrezen dat ik niet op de rechte manier kom.’ Ik antwoord u: Waar eist God van degenen die tot Hem komen om het leven te hebben in deze gesteldheid? Kom tot Hem om het leven te hebben, vermoei u niet met gedachten tegen uzelf. Laat het aan God en Christus over Zichzelf te verheerlijken in uw behoud. De Vader zegt tot de Zoon: ‘Gij zijt Mijn Knecht, o Israël, door Welke Ik verheerlijkt zal worden.’ God stelt zondaren het leven voor om hen over te halen om tot Hem te komen en het leven te hebben. Christus zegt duidelijk: ‘Ik ben gekomen, opdat zij het leven hebben.’ De Heere heeft niet nodig wat u op het oog hebt, maar u hebt nodig wat de Heere beoogt. Eeuwig leven, vergeving van zonden, behoud van de toekomende toorn; dat stelt Christus u voor. En dat zijn juist de dingen die u nodig hebt. Bovendien wil God onwaardige ellendigen genadig en barmhartig zijn. Kom dan als zo een en leg uzelf geen struikelblokken in de weg tot Hem. Kom tot Hem, opdat u het leven zou hebben! Toen de stokbewaarder zei: ‘Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?’ vroeg Paulus hem niet: Wat is uw oogmerk met deze vraag? Wenst u wel de verheerlijking van God in de zaliging van uw ziel? O nee. Deze arme, ongelukkige man zocht de zaligheid door Jezus Christus. Hij begeerde gered te worden van hel en dood. Hij wist nu dat hij die verdiend had door zijn zonden. Daarom was het antwoord van Paulus: ‘Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.’ Naast de gedachte aan het zoeken van eigen eer, zijn er nog andere tegenwerpingen die u kunnen verhinderen om met smeking en geween te komen tot Jezus Christus. U zegt mogelijk: ‘Ik vrees dat ik te laat kom. Ik twijfel of ik niet te lang gewacht heb om tot Hem te komen. Ik ben bang dat de deur der genade gesloten is.’ Dan antwoord ik u: u kunt nooit te laat tot Jezus Christus komen. Als u maar komt! Ik zal u dit aan de hand van twee voorbeelden verduidelijken. In Gods Woord lezen we van de man die te elfder ure tot Jezus kwam. Deze man had een hele dag in luiheid doorgebracht. Hij had een hele dag der genade om tot Hem te komen, maar Hij verknoeide zijn tijd, behalve het laatste uur. Toen kwam hij en ging werken met de andere werklieden, die de last en de hitte van de dag gedragen hadden. En hoe werd hij ontvangen en behandeld door de heer van de wijngaard? Wel, we lezen dat toen de tijd aanbrak om te betalen, hij evenveel ontving als de anderen. Ja, er staat zelfs dat hij als eerste zijn geld ontving. Het is waar dat de anderen murmureerden, maar wat antwoordde de heer? ‘Is uw oog boos, omdat ik goed ben?’ Het andere voorbeeld is de kwaaddoener aan het kruis. Hij kwam ook te laat. Pas een uur voor zijn dood. Hij bleef van Christus verwijderd, zolang hij de vrijheid had om in zonde te leven. Als hij de mogelijkheid gehad had om door leugen en bedrog de rechter te misleiden en zo te ontsnappen aan de straf, dan was hij niet tot de Heiland gekomen. Maar toen hij zag dat hij veroordeeld was om te sterven, aan het kruis genageld, riep hij tot Jezus om barmhartigheid. En wat was het antwoord van de Zaligmaker? Dat het te laat was? Nee. ‘Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.’ Laat u dan niet verhinderen door de gedachte dat het voor u te laat zal zijn!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Dank voor het plaatsen. Blijft toch een opmerkelijk boekje.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4791
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Hoezo opmerkelijk? In welke zin?Jeremiah schreef:Dank voor het plaatsen. Blijft toch een opmerkelijk boekje.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Veel eenvoudiger, bijbelser en pastoraler wordt het niet. Anders zou ik dat graag horen.Johann Gottfried Walther schreef:Hoezo opmerkelijk? In welke zin?Jeremiah schreef:Dank voor het plaatsen. Blijft toch een opmerkelijk boekje.
-
- Berichten: 533
- Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik vond het een mooi dagboekstukje vanavond van J.C. Ryle. Laten we dit in onze oren knopen.
23 november
JOHANNES 20:1-10
Verschillende gelovigen kunnen ook zeer verschillende karakters hebben. Dit kwam duidelijk uit in de karakters van Petrus en Johannes, toen Maria Magdalena hen vertelde dat het lichaam van de Heere Jezus was verdwenen. Zij renden beiden naar het graf, maar Johannes, de discipel die Jezus liefhad, liep harder dan Petrus en bereikte het lege graf het eerst. Dan komt het grote verschil tussen beide mannen. Johannes, de zachtaardige, rustige, fijn besnaarde, terughoudende en wat op de achtergrond blijvende discipel, bukte en keek naar binnen, maar verder ging hij niet. Petrus, vuriger, impulsiever en onstuimiger, was niet tevreden als hij niet in het graf was geweest en het met zijn eigen ogen had gezien. We kunnen er zeker van zijn dat zij beiden erg gehecht waren aan de Heere Jezus. De harten van hen beiden waren op dit kritieke moment, vol hoop, angst en verwachting. Toch gedraagt ieder zich op de manier die kenmerkend voor hem is. Wij hoeven er niet aan te twijfelen dat deze dingen met opzet zijn geschreven, opdat wij er iets van zouden leren.
Laten wij van dit geval leren, dat wij rekening moeten houden met grote verschillen in het karakter van gelovigen. Dat zal ons veel moeilijkheden besparen in ons leven en ons voor menige liefdeloze gedachte bewaren. Laat ons de broeders niet hard vallen en laag inschatten, omdat ze niet precies hetzelfde zien of gevoelen als wat wij zien of gevoelen, of omdat dingen die ons hebben aangesproken of ons zijn opgevallen, hen niet aanspraken of zijn opgevallen. De bloemen in de tuin van de Heere hebben niet allemaal één kleur en één geur, hoewel ze alle geplant zijn door één Geest. De onderdanen van Zijn Koninkrijk hebben niet allen hetzelfde karakter en dezelfde gemoedsstemmingen, hoewel zij allen dezelfde Zaligmaker liefhebben en in hetzelfde boek des levens geschreven staan. De Kerk van Christus kent mensen die als Petrus zijn, en sommigen die op Johannes lijken. Maar voor allen is er plaats en voor allen is er werk te doen. Laat ieder die Christus oprecht liefheeft al de broeders liefhebben en God danken dat zij Hem mogen liefhebben. Het gaat er maar om dat we Jezus liefhebben. Tweede lezing: Galaten 3:26-4:7
23 november
JOHANNES 20:1-10
Verschillende gelovigen kunnen ook zeer verschillende karakters hebben. Dit kwam duidelijk uit in de karakters van Petrus en Johannes, toen Maria Magdalena hen vertelde dat het lichaam van de Heere Jezus was verdwenen. Zij renden beiden naar het graf, maar Johannes, de discipel die Jezus liefhad, liep harder dan Petrus en bereikte het lege graf het eerst. Dan komt het grote verschil tussen beide mannen. Johannes, de zachtaardige, rustige, fijn besnaarde, terughoudende en wat op de achtergrond blijvende discipel, bukte en keek naar binnen, maar verder ging hij niet. Petrus, vuriger, impulsiever en onstuimiger, was niet tevreden als hij niet in het graf was geweest en het met zijn eigen ogen had gezien. We kunnen er zeker van zijn dat zij beiden erg gehecht waren aan de Heere Jezus. De harten van hen beiden waren op dit kritieke moment, vol hoop, angst en verwachting. Toch gedraagt ieder zich op de manier die kenmerkend voor hem is. Wij hoeven er niet aan te twijfelen dat deze dingen met opzet zijn geschreven, opdat wij er iets van zouden leren.
Laten wij van dit geval leren, dat wij rekening moeten houden met grote verschillen in het karakter van gelovigen. Dat zal ons veel moeilijkheden besparen in ons leven en ons voor menige liefdeloze gedachte bewaren. Laat ons de broeders niet hard vallen en laag inschatten, omdat ze niet precies hetzelfde zien of gevoelen als wat wij zien of gevoelen, of omdat dingen die ons hebben aangesproken of ons zijn opgevallen, hen niet aanspraken of zijn opgevallen. De bloemen in de tuin van de Heere hebben niet allemaal één kleur en één geur, hoewel ze alle geplant zijn door één Geest. De onderdanen van Zijn Koninkrijk hebben niet allen hetzelfde karakter en dezelfde gemoedsstemmingen, hoewel zij allen dezelfde Zaligmaker liefhebben en in hetzelfde boek des levens geschreven staan. De Kerk van Christus kent mensen die als Petrus zijn, en sommigen die op Johannes lijken. Maar voor allen is er plaats en voor allen is er werk te doen. Laat ieder die Christus oprecht liefheeft al de broeders liefhebben en God danken dat zij Hem mogen liefhebben. Het gaat er maar om dat we Jezus liefhebben. Tweede lezing: Galaten 3:26-4:7
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
https://www.gergeminfo.nl/application/f ... 0jrjub.mp3
Deze jubileumdienst gisteravond beluisterd. De moeite waard: evenwichtig, eerlijk, gunnend. Wat wordt er onder andere in de toespraken met diep uitzien en grote ernst gesproken naar de naderende eeuwigheid. Jaloersmakend.
Deze jubileumdienst gisteravond beluisterd. De moeite waard: evenwichtig, eerlijk, gunnend. Wat wordt er onder andere in de toespraken met diep uitzien en grote ernst gesproken naar de naderende eeuwigheid. Jaloersmakend.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Wat bedoel je met gunnend?Stof schreef:https://www.gergeminfo.nl/application/f ... 0jrjub.mp3
Deze jubileumdienst gisteravond beluisterd. De moeite waard: evenwichtig, eerlijk, gunnend. Wat wordt er onder andere in de toespraken met diep uitzien en grote ernst gesproken naar de naderende eeuwigheid. Jaloersmakend.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Liefdevol, je voelt hoe hij zijn hoorders de zaligheid gunt. Hoe hij ook gepoogd heeft al die jaren alleen op dat ene Fundament te staan, waarin er ruimte is voor hopelozen.samanthi schreef:Wat bedoel je met gunnend?Stof schreef:https://www.gergeminfo.nl/application/f ... 0jrjub.mp3
Deze jubileumdienst gisteravond beluisterd. De moeite waard: evenwichtig, eerlijk, gunnend. Wat wordt er onder andere in de toespraken met diep uitzien en grote ernst gesproken naar de naderende eeuwigheid. Jaloersmakend.
Ken je de term gunnend niet?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Het woord gunnend wordt meestal verkeerd gebruikt. Het betekent geven, schenken, toestaan, toewijzen, verlenen, verschaffen, wegschenken. In preken wordt meestal bedoeld dat de prediker het fijn zou vinden als de hoorders iets van God zouden ontvangen.
Jaloersmakend is helemaal een vreemde uitdrukking. Wat heeft iemand eraan dat hij of zij jaloers is?
Jaloersmakend is helemaal een vreemde uitdrukking. Wat heeft iemand eraan dat hij of zij jaloers is?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
gun·nen (gunde, heeft gegund)
1 graag willen dat iem. iets krijgt of heeft:
2 toestaan, verlenen, toewijzen:
vanDale.nl
1 graag willen dat iem. iets krijgt of heeft:
2 toestaan, verlenen, toewijzen:
vanDale.nl
-
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Blijkbaar is dit dan niet gangbaar in de GG, dat het zo opvalt.Stof schreef:Liefdevol, je voelt hoe hij zijn hoorders de zaligheid gunt. Hoe hij ook gepoogd heeft al die jaren alleen op dat ene Fundament te staan, waarin er ruimte is voor hopelozen.samanthi schreef:Wat bedoel je met gunnend?Stof schreef:https://www.gergeminfo.nl/application/f ... 0jrjub.mp3
Deze jubileumdienst gisteravond beluisterd. De moeite waard: evenwichtig, eerlijk, gunnend. Wat wordt er onder andere in de toespraken met diep uitzien en grote ernst gesproken naar de naderende eeuwigheid. Jaloersmakend.
Ken je de term gunnend niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Het is toch werkelijk een kunst om zelfs in een positief bericht van Stof weer genoeg aanknopingspunten te vinden voor negativiteit.