Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
Wijlen Dr. C.A. Tukker in een preek over Zondag 45 van de Heidelbergse Catechismus schreef:En … wat hebben wij daar nu van gemaakt? Hoe is onze gebedspraktijk? Bidt u wel eens een half uur? Bidt u wel eens een uur? Nee? Hoe komt dat? Nou ja, dat komt omdat ik er geen woorden voor heb. Hebt u die woorden wel eens bij Christus gezocht? We hebben toch een Bijbel vol gebeden? Maar ook als u er geen woorden voor hebt, is het belangrijk dat u de intentie hebt om aan Christus én aan Zijn gebed voortdurend deel te hebben. Altijd bidden en niet vertragen. En dan kan uw werk gewoon doorgaan, u kunt stofzuigen, afwassen, u kunt met uw kinderen praten, u kunt de telefoon aannemen en toch bidden. Dat is wonderlijk, hè, maar dat is nu leven, in Christus, voor de troon, bij de Vader. Altijd maar ‘Onze Vader Die in de hemelen zijt’, nooit ophouden, nooit! En dat niet omdat wij zo vroom zijn, maar omdat Hij 24 uur van de dag bij Zijn Vader bidt. Ik zal het nog sterker zeggen. Als Hij één minuut niet zou bidden, zouden wij door de grond zakken en levend ter helle varen. Zo liggen die zaken. (..)

Onze gebedspraktijk staat in zo’n schril contrast met de gebedstijden van vroeger. Th. à Brakel stond te middernacht op om Hem te loven vanwege het recht Uwer gerechtigheid. Vier uur ’s morgens, zei Benedictus van Nursia. Ik heb het in het klooster zien gebeuren. Vier uur in de morgen, pij over het hoofd, de kerk in en bidden en zingen en bidden. En nu kunt u wel zeggen dat dat allemaal Rooms is, maar ik zou zo wel een kerk vol willen hebben. Wat is er van die gebedstijden bij ons terechtgekomen? We zijn het kwijtgeraakt en hebben geprobeerd om het met de maaltijden weer terug te krijgen. Nou, dat ging goed toen de gezinnen nog samen waren, maar wie van ons begint ’s morgens de dag als gezin? En ’s middags, hoeveel jonge mensen komen bij het middageten nog thuis? ’s Avonds is het niet veel beter. Iedereen heeft wat te doen, het eten wordt snel opgegeten en dan moet er op de valreep nog snel worden gelezen en gebeden. Maar in de kerk horen wij dat wij altijd moeten bidden en niet vertragen. Hoe arm is onze gebedspraktijk geworden! O, zeg toch niet dat u geen tijd hebt, want als u naar Hem genoemd wordt, komt de tijd wel. Nu hebt u geen tijd, maar als u de Heere ontmoet, komt er opeens tijd. Hoe was het bij Saulus? Als een vervolger gaat hij op weg naar Damaskus en dan maakt de Heere Zich aan hem bekend. ‘Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt’ (hand. 9;5). Hierna eet en drinkt Saulus niet meer. Weet u wat hij wel deed? Hij bad. Waar is ons gebed als norm van ons geestelijk leven?
Met dank. Hij was een favoriete dominee van mijn oma. Iemand met een bevindelijk karakter maar een open blik. Daar zijn er tegenwoordig nog van, maar bedekt, om de vreze der Joden, om het maar in de tale Kanaäns te zeggen.

http://www.pastoralepreken.nl/
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Isala »

Petrus Immens, wie kent niet zijn boek ‘De Godvruchtige Avondmaalganger’?
Uit de elfde verhandeling citeren wij:

Van het gelovig gebruikmaken van de grote Verbondsmiddelaar in alle bijzondere betrekkingen, waarin Hij voorkomt, tot heiligmaking en vertroosting.

In dit hoofdstuk zoekt hij o.a. om zwarigheden uit het gemoed van Gods volk weg te nemen die hen verhinderen om de grote Verbondsmiddelaar te gebruiken tot hun geestelijke sterkte en voortgang in de genade.


Mogelijk vraagt iemand: Kan ik met Christus verenigd zijn, ja dadelijk gebruik van Hem maken, zonder nochtans verzekerd te zijn van mijn staat? Want daar hapert het bij mij aan en daarom durf ik geen gebruik van Jezus te maken.

Ik antwoord:

Dat de gemeenschap aan Christus er wel degelijk zijn kan en is zonder verzekering. Want velen zijn er, die teder God vrezen, die Jezus hartelijk liefhebben, en evenwel twijfelmoedig zijn. Zouden zij daarom van Hem geen gebruik maken? Och ja, hoe bleven zij anders staande onder de list en macht van vele vijanden? En als gij uw werkzaamheden nagaat, moet gij zelf niet erkennen, dat gij er bij bevinding iets van kent? Werpt gij u niet menigmaal onmachtig voor Jezus’ voeten? Als gij licht, raad en sterkte nodig hebt, gaat gij daarom niet tot Hem? Wat zijn anders die begeerten, die uitgangen van het hart naar boven? Niets anders dan het inroepen van Zijn kracht.

Nog zal iemand zeggen: ik durf zo vrijmoedig geen gebruik van Jezus te maken, omdat ik nog zo zondig en onrein ben; ik vrees, dat ik Hem niet aangenaam zal zijn.

Maar ik antwoord:

- Moet ik zeggen: foei, zulk een taal! Dat is ongeloof! Wilt ge dan, eer gij naar Jezus gaat, gereinigd worden? Weet gij ergens raad om geholpen te worden? Gij handelt even zo dwaas als iemand zou doen in het natuurlijke, die zou zeggen: ik ben al te ziek om naar de medicijnmeester te gaan, om mij te laten genezen; ik ben al te onrein om gezuiverd te worden. Zou men tot zulk één niet zeggen: omdat gij zo zijt, moet ge te meer die middelen gebruiken. Wel, ga naar Jezus, Hij wil u Zelf heiligen.

Hebt gij dan geringe gedachten van Jezus, alsof Hij niet allen, die tot Hem kwamen, geholpen, wanneer zij maar wilden geholpen wezen en geloofden, dat Hij het doen kon? Ga dan ook tot Hem en zeg: “Heere, indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen”. O, het is tot oneer van Christus als gij zo handelt. Het is alsof Hij een Middelaar is, Die niet alle vereiste hoedanigheden heeft, terwijl Hij ten volle alles bezit wat gij nodig hebt.


Auteur: Petrus Immens
Titel: De Godvruchtige Avondmaalganger, p.313, 334,335
Hora est!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Isala schreef:Petrus Immens, wie kent niet zijn boek ‘De Godvruchtige Avondmaalganger’?
Ook geabonneerd op de Schatgraven mailinglijst van Ger Gem Terneuzen? ;)

Is trouwens ook voor anderen aan te bevelen:
https://www.gergemterneuzen.nl/componen ... Itemid-999
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Isala »

J.C. Philpot schreef:Ook geabonneerd op de Schatgraven mailinglijst van Ger Gem Terneuzen?
Inderdaad, al een jaartje of wat... :)
En dat was een goede keuze!
Hora est!
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

J.C. Philpot schreef:
Isala schreef:Petrus Immens, wie kent niet zijn boek ‘De Godvruchtige Avondmaalganger’?
Ook geabonneerd op de Schatgraven mailinglijst van Ger Gem Terneuzen? ;)

Is trouwens ook voor anderen aan te bevelen:
https://www.gergemterneuzen.nl/componen ... Itemid-999
Aanbeveling opgevolgd :)
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

Op het dieptepunt van mijn leven,
Boog U zich over mij neer,
Dat wonder is zo groot, zo teer,
U liet mij zien dat U mij Alles wilde geven.

Waar ik, door alle tegenslagen, uitgeput was,
Mijn ongelovige, harde eigen proberen,
Mijn pogingen, ten diepste, om U te weren,
Wegvielen, toen U mij genas.

Al die jaren een redelijke kerkganger geleken,
De buitenkomt leek best nog wat, maar dat was schijn,
Eigenlijk bang, zowel om in de wereld als om in de kerk te zijn,
En toch, U liet mij niet los, dat is nu gebleken.

Al die keren in het ziekenhuis, in moeite en verdriet,
Waar ik zei: ‘als U mij uithelpt ga ik echt voor U leven’,
Ik dacht dat ik het meende, voor even,
Wat bleek ik een zwak mens, wat liet U zien ‘dit kun je zelf niet’.

Wat heb ik op een Hemelse wijze mogen beven,
Toen U overkwam en zei: ‘Ik kan en wil en zál in nood,
Zelfs bij het naad’ren van de dood,
Volkomen uitkomst geven’

Dit wonder Heere, is bij tijden zo enorm groot,
Zo bitterzoet, want door mijn vuile zonden, door mijn tegenstaan,
Door mijn akelige weglopen en van U heengaan,
Moest de Heere Jezus gaan tot in de dood.

Heere, het is niet te bevatten,
U voor mij? Dan hoeft toch niemand te wanhopen,
Maar alleen U aan te lopen,
U heeft mij gegeven deze grote Schatten.

Leert U mij toch U oprecht te danken,
U groot te maken in dit leven,
Niet voor mensen te beven,
Al zijn het maar mijn menselijke, gebroken klanken.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Gewoonlijk tempert de Heere de bedreigingen van Zijn toorn met liefelijke beloften van Zijn weldaden; als Hij zware oordelen over een volk dreigt uit te voeren, dan eindigt dat dreigement dikwijls in zachte zegeningen. Zo gedenkt de Heere in 't midden van Zijn toorn nog des ontfermens. Hab 3 : 2. Hij snijdt bij de bedreigde onheilen nooit de hoop af van Zijn beminden; zelfs in Zijn grote toorn doet Hij niet twijfelen aan de onfeilbaarheid van Zijn beloften, aan de onveranderlijkheid van Zijn Verbond en aan de duurzaamheid van Zijn genade. Daarom mengt Hij Zijn toorn altijd met ontferming en Zijn bedreigingen met beloften. Hij handelt met Zijn volk meestal gelijk als met het volle Israël toen het optrok naar Kanaän en te Mara ~ waar zij het bittere water niet konden drinken. Toen beschikte de Heere een hout, om het water zoet te maken. En als zij in het hete zand van de woestijn Zin dachten van dorst te sterven, opende Hij voor hen een rots, waar het water uit voortvloeide. Zo mengt God het bittere nog altijd met het zoete, Zijn verbolgenheid met goedheid. In de Heilige Schrift zijn daarvan vele voorbeelden te noemen, die een zonneklaar bewijs geven van Zijn toezeggingen en beloften.

Abraham Hellenbroek - De beloofde Messias
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

TSD schreef:
J.C. Philpot schreef:
Isala schreef:Petrus Immens, wie kent niet zijn boek ‘De Godvruchtige Avondmaalganger’?
Ook geabonneerd op de Schatgraven mailinglijst van Ger Gem Terneuzen? ;)

Is trouwens ook voor anderen aan te bevelen:
https://www.gergemterneuzen.nl/componen ... Itemid-999
Aanbeveling opgevolgd :)
Op de websites van de Gereformeerde Gemeenten van Capelle aan den IJssel-Middelwatering, Houten en Middelburg-Zuid kun je ook meditaties lezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

Maar dat je een seintje krijgt wanneer er een nieuwe is geplaatst is toch wel handig ;)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

RD schreef:„Wat is de hoop van een christen”, vroeg ds. Visscher. „Een lang leven? Een mooie kerk met bekeerde mensen? Nee, de Kerk van God verwacht een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Haar uiteindelijke bestemming is niet de hemel; de hemel komt naar de aarde. Zo tekent de Bijbel de toekomst van Gods kinderen.”

(...)

In dat verband verwees ds. Visscher naar het slot van Bunyans ”Christenreis”: „Toen kwam in mijn hart een groot verlangen om daar te zijn waar geen inwoner zal zeggen: „Ik ben ziek”, en waar God alles in allen zal zijn.” De predikant stelde dat de hoop van Gods Kerk niet zal worden beschaamd, omdat die gefundeerd is in de opgestane Christus. „Zalig de doden die in de Heere sterven. Alle heiligen zullen eenmaal gezamenlijk het lied van Mozes en het Lam zingen. Dat is de heerlijke toekomst van de Kerk.”
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

Er is een nieuwe Ark van Noach gebouwd, en deze is nog groter.
klik
De schrijver van het stukje heeft maar een oppervlakkig idee van het bijbelverhaal:
Noah kreeg een visioen van de overstromingen die God als straf over de aarde liet vloeien. Hij besloot de dieren te redden en bouwde een ark. In deze ark nam hij van elke diersoort die hij kon vinden twee exemplaren mee. De Ark weerstond de plagen en toen hij weer land vond konden de dieren zich verder voortplanten.
Ik ben een keer in een andere ark geweest, een kleinere, en die was al indrukwekkend. Toen we beneden waren, viel het licht onbedoeld uit. Dat zette me wel aan het denken: zo liep Noach ook door die ark, misschien met een fakkel maar niet veel meer. Het was echt heel donker.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Afgelopen woensdag zat tijdens de Bijbellezing over 2 Petrus 3 : 1-7 een voor mij totaal onbekende man achterin de kerk met weekendtas en boodschappentas. Na de dienst hield hij me aan. Ik dacht bij mezelf: ‘Toch alsjeblieft geen zwerver die om onderdak vraagt’ en had innerlijk de neiging om als de priester en de leviet met een grote boog om de man heen te lopen. Toch ben ik maar op hem toegestapt. Het viel reuze mee. Onderdak wenste hij niet. Hij was op doorreis naar elders. Hij wilde me gewoon even spreken.

Ik dacht: Dat zou wel eens kunnen gaan over uitspraken over ongehuwd samenwonen, homofilie en pedofilie die ik zojuist had gelanceerd vanwege het feit dat – naar het woord van 2 Petrus 3 : 3 in het laatste der dagen mensen hun eigen begeerlijkheden nalopen in plaats van te begeren de Heere te vrezen. Dat was echter niet het geval. Wat dat betreft bleek de man een Bijbelse visie te hebben. Hij vertelde me naar de kerk gekomen te zijn omdat hij had vernomen dat ik zou beweren dat een dier geen ziel heeft. Dan moest die voorganger toch wel een heel barbaars mens zijn, een hekel aan beesten hebben en derhalve tot de orde geroepen worden. Hij wilde zich overtuigen wat voor vlees hij in de kuip had. Vandaar zijn aanwezigheid in de kerk. Zelf was hij nog steeds van slag vanwege de hond die hij enige tijd geleden had moeten laten inslapen.

‘k Vond het toch te koud om buiten een boom op te zetten en nodigde hem uit dit in de studeerkamer te doen onder het genot van een kop koffie. Mijn gast, die een groot aanhanger bleek te zijn van de Partij voor de Dieren, maakte ik duidelijk dat ik niet leerde dat een dier geen ziel heeft. In Genesis 1 : 20 en 24 heten ze immers levende zielen. Het onderscheid met mens en dier is dat een beest geen ziel heeft voor de eeuwigheid. Dieren zijn derhalve geen dingen of louter gebruiksvoorwerpen. Ze kunnen duidelijk gevoel, emotie en genegenheid tonen. Dit echter alleen ten opzichte van de mensen. Een os kent zijn bezitter en de ezel de krib van zijn heer, zegt Jesaja. Er staat niet dat de ezel zijn Heere kent en de os zijn Maker. De Heere Jezus zegt ook dat de mensen de musjes te boven gaan.

Trouwens in de hof van Eden was het Adam die de dieren namen gaf en niet andersom. Ik moest mijn gast gelijk geven dat wanneer in het vierde gebod zelfs de dieren genoemd worden die mogen rusten op de sabbat, dit op gespannen voet staat met de bio-industrie en grote megastallen. We waren het er goed over eens dat dit niet kan voor Gods heilig aangezicht. Toch ging mijn gast iets verder dan ik. De dieren stonden bij hem toch nog wat hoger in aanzien, ja misschien wel gelijk of hier en daar hoger dan de mens.
Hij argumenteerde dit ondermeer door er op te wijzen dat er meer dieren in de ark waren dan mensen. Verder dat de ezel niet zo dom als als Bileam. De ezel zag de engel immers wel en Bileam niet. Ook dat in Openbaring geschreven staat dat er vier dieren voor de troon Gods staan was een belangrijk argument voor hem. Hij nam deze tekst namelijk letterlijk op. Ook de schildering van het vrederijk in Jesaja 11 waar de wolf met het lam verkeert en de koe met de berin achtte hij een bewijs dat de nieuwe aarde incompleet zou zijn zonder dieren.

Zeker, hij moest me toegeven dat een varken dat zich wentelt in het slijk juist een beeld is van een mens die de weg der zaligheid verlaat tegen beter weten in en terugkeert in de zonde. Mijn gast, die nog niet zo lang geleden de vegetarische cisterciensermonniken in Abdij-Libosch te Echt had bezocht en daar hun intelligente varkens had bewonderd, liet zich hierdoor toch nog niet uit het veld slaan.
‘Weet u waarom de varkens te Gadara waar het legio demonen invoer rechtstreeks het water inholden?’ Ik antwoordde: ‘Omdat het onreine dieren waren die men naar de Joodse wet destijds niet mocht houden vroegen de demonen daarin te gaan maar waarom ze nu de steilte af wilden zou ik één, twee, drie niet weten’.

Mijn gast wist het wel. Met stellige overtuiging zei hij: ‘Ze waren liever dood dan het eigendom van de duivel. Daarin waren ze een voorbeeld voor de eerste mensen en voor ons allemaal!’
Zo had ik het nog nooit bekeken. Wellicht u ook niet.

ds. M. van Kooten, eerder gepubliceerd in de Veluwse Kerkbode
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuw »

https://www.ad.nl/binnenland/jan-is-84- ... ~a19e1d86/

Mooi hoor! Beetje als tegengewicht voor alle gele hesjes :D
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/gg ... -1.1535972
RD schreef:Het evenement So this is Christmas, een musical rond het kerstverhaal, stuit in Nunspeet op bezwaren bij de plaatselijke gereformeerde gemeente. De kerk verspreidde een flyer waarin zij kanttekeningen plaatst bij het evenement, meldt Omroep Gelderland.

Volgens de gereformeerde gemeente leidt de kerstmusical op het marktplein af van de werkelijke boodschap van het kerstfeest. Ook hekelt de kerk in de flyer de romantiek en commercie die het „kerstspektakel” zouden kenmerken.
Ik vind het prima om het niet eens te zijn met een bepaalde musical over kerst. Maar het verbaasd me dat de Nunspeetje Gereformeerde Gemeente flyers gaat verspreiden met hun bezwaren.

Mijn insteek zou zijn om deze bezwaren met de organisatie te bespreken. Als er publiek geflyerd gaat worden, verspreid dan het ware kerstevangelie. In plaats van dat je op deze manier jezelf te kijk zet voor de buitenwacht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/gg ... -1.1535972
RD schreef:Het evenement So this is Christmas, een musical rond het kerstverhaal, stuit in Nunspeet op bezwaren bij de plaatselijke gereformeerde gemeente. De kerk verspreidde een flyer waarin zij kanttekeningen plaatst bij het evenement, meldt Omroep Gelderland.

Volgens de gereformeerde gemeente leidt de kerstmusical op het marktplein af van de werkelijke boodschap van het kerstfeest. Ook hekelt de kerk in de flyer de romantiek en commercie die het „kerstspektakel” zouden kenmerken.
Ik vind het prima om het niet eens te zijn met een bepaalde musical over kerst. Maar het verbaasd me dat de Nunspeetje Gereformeerde Gemeente flyers gaat verspreiden met hun bezwaren.

Mijn insteek zou zijn om deze bezwaren met de organisatie te bespreken. Als er publiek geflyerd gaat worden, verspreid dan het ware kerstevangelie. In plaats van dat je op deze manier jezelf te kijk zet voor de buitenwacht.
Vanaf de tijd dat ik hoorde dat de Heere Jezus eigenlijk niet in december maar waarschijnlijk in september geboren is en in vroegere tijden besloten is om onze kerstviering samen te voegen naar de tijd dat het feest van het licht werd gevierd heb ik wat moeite dat wij als Christenen dan gaan klagen over al dat gefeest van de wereld wat niet met de werkelijke boodschap te maken heeft. het valt niet terug te draaien, maar denk wanneer wij in september kerst zouden vieren, deze waarschuwingen niet de deur uit hoeven en kerst wat meer gevierd zou worden zoals bedoeld.
Plaats reactie