Gelezen, gedacht, gehoord...

Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/945979-bijbel ... derwerping

Ik twijfelde nog of dit in het coronadraadje hoort, maar het is hier ook helemaal op zijn plaats.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Stukje uit een interview met Ds. Martyn Lloyd Jones uit 1970, over ons mensbeeld.

https://youtu.be/-vbydx95tVQ
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Adagio »

N.a.v. Psalm 25
De psalmdichter weet het waarin zijn eenzaamheid bestaat. Daarom richt hij zich tot God met de bede: wend U tot mij. Alleen God kan die leegte vervullen. Weet u het ook, dat u eenzaam bent? Eenzaam in het leven en eenzaam in het sterven? Hebt u het ook mogen leren, dat uw eenzaamheid bestaat in uw Godsgemis?
In het leven kunnen we die verlatenheid nog bedekken door het samenleven, maar in het sterven moet ons immers elke vorm van gemeenschap ontvallen? Straks blijven de verwanten bij ons sterfbed achter, hoe eenzaam zal de aftocht zijn.
Daarom zijn we ook in het leven zo eenzaam. Tracht eens door te dringen tot op de bodem van uw ziel. Hoe meer u dat doet, des te meer zult u erkennen: ik ben zo alleen! Alleen, dat wil zeggen zonder God. En die eenzaamheid hebben we nu zelf gezocht. Adam was voor de val niet eenzaam, maar hij vond de gemeenschap Gods in de wind des daags.
Zalig, als u dat leert. Dan wordt uw eenzaamheid uw schuld. U zegt: ik ben eenzaam, maar daarin heb ik mezelf geworpen. Dat zegt u met David: wend U tot mij en wees mij genadig. Zulke bidders roepen ook niet tevergeefs. Niet omdat ze waardig zijn om verhoord te worden, maar omdat Christus hun eenzaamheid heeft doorstaan. Borgtochtelijk heeft Hij moeten ondervinden wat verlatenheid is. Eerst van mensen, zelfs van Zijn discipelen verlaten, en daarna ook van Zijn God verlaten.
Wie zo alleen staat, die doorleeft de eenzaamheid van de hel. Die kan pas zeggen: “Ik ben eenzaam!”. Want in de hel is het eenzaam. Daar wordt elke vorm van samenleven gemist. En bovenal, daar is de absolute Godsverlating, geen enkele druppel meer uit de beker van Gods algemene genade. Zonder Christus aan deze zijde, zult u aan gene zijde eeuwig moeten klagen: Ik ben eenzaam!
Eenzaamheid, wat is het aan deze zijde anders dan het voorportaal van de hel? Hoe nodig is het daarom Hem te kennen, Die de helse zielesmarten doorstaan heeft.
Ik ben eenzaam, tenzij ik kan zeggen, dat Christus, de Eenzame, mijn Borg is. Want dan kan ik me wel eenzaam gevoelen, dan kunnen er voor mijn waarneming wel tijden zijn, dat het is alsof ik van God en mensen verlaten ben. Maar in de grond van de zaak sta ik niet één moment alleen, want in de Borg houdt de Heere Zijn volk vast.
De eenzaamheid van de mens bestaat in zijn Godsgemis. Maar als de Godsgemeenschap ervaren wordt, dan is er een vertoeven in het voorportaal van de hemel.
Als u daar kennis aan hebt, dan zullen de poorten der hel u niet overweldigen. Want Hij, Die de absolute eenzaamheid heeft door-staan binnen de poorten der hel, is ook gegaan door de poorten des hemels om daar plaats te bereiden in de volle ongestoorde en eeuwigdurende gemeenschap Gods. Daar zal niemand meer hoeven te klagen over zijn eenzaamheid.
Ds. F. Bakker
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Job »

GGotK schreef:https://nos.nl/artikel/2400955-schoolbo ... oelig-ligt

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/08/di ... d-a4061168

Het reformatorisch onderwijs blijft onder vuur liggen.
.
De beer lijkt volledig los. Dit gure klimaat waait niet meer over ben ik bang. Houd m'n hart vast.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: De beer lijkt volledig los. Dit gure klimaat waait niet meer over ben ik bang. Houd m'n hart vast.
Wat heeft dit met gure wind te maken? Ik vind het hoogst opmerkelijk dat uitgevers op deze manier handelen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef:
Job schreef: De beer lijkt volledig los. Dit gure klimaat waait niet meer over ben ik bang. Houd m'n hart vast.
Wat heeft dit met gure wind te maken? Ik vind het hoogst opmerkelijk dat uitgevers op deze manier handelen.
Het gure klimaat van het vergrootglas op alles wat het reformatorisch onderwijs doet en laat. Zie allerlei uitingen daarvan de laatste dagen en weken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Job schreef:
GGotK schreef:https://nos.nl/artikel/2400955-schoolbo ... oelig-ligt

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/08/di ... d-a4061168

Het reformatorisch onderwijs blijft onder vuur liggen.
.
De beer lijkt volledig los. Dit gure klimaat waait niet meer over ben ik bang. Houd m'n hart vast.
Je kunt hier op verschillende wijzen tegenaan kijken. En de leeuwen en beren kant is daar eentje van. Niettemin voel ik me de afgelopen weken zeer sterk aangesproken door de gedachte dat alleen een leven in de vreze des Heeren en te leven uit de gerechtigheid van de Jezus Christus de absolute grondslag is waarmee we kinderen van de wereld vandaan kunnen houden. De rest is maar middellijk en kan daarvan geen vervanging zijn.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

Ambtenaar schreef:
Job schreef: De beer lijkt volledig los. Dit gure klimaat waait niet meer over ben ik bang. Houd m'n hart vast.
Wat heeft dit met gure wind te maken? Ik vind het hoogst opmerkelijk dat uitgevers op deze manier handelen.
Ik zie vanuit zakelijk oogpunt een verstandige ondernemer. Dat wat sommige klanten aanstoot kan geven en wat niet noodzakelijk is voor de kwaliteit, zullen de andere klanten dan niet missen.

Zo bedien je een grotere markt, iedereen tevreden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef:
Ambtenaar schreef:
Job schreef: De beer lijkt volledig los. Dit gure klimaat waait niet meer over ben ik bang. Houd m'n hart vast.
Wat heeft dit met gure wind te maken? Ik vind het hoogst opmerkelijk dat uitgevers op deze manier handelen.
Ik zie vanuit zakelijk oogpunt een verstandige ondernemer. Dat wat sommige klanten aanstoot kan geven en wat niet noodzakelijk is voor de kwaliteit, zullen de andere klanten dan niet missen.

Zo bedien je een grotere markt, iedereen tevreden.
Zie svp mijn eerdere toelichting, "gure wind" ging niet over de uitgevers.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door parsifal »

"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Bedankt voor het delen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Terri »

Tjonge, ook dit bestaat nog. Dank voor t delen. T zal nl even duren voor er weer een stapeltje mijn kant op komt.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

https://nos.nl/artikel/2400968-kerken-z ... ecteschaal
Herkenbaar?

Heeft er eigenlijk al iets over in het RD gestaan? Dit lijkt me iets wat ook breed in de refowereld zou moeten spelen?
-
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Forummer »

Omdat storten geld kost, én rollen muntgeld halen óók weer geld kost, kunnen we bij ons in de kerk eens in de maand collecte geld afhalen, nadat je van te voren aangegeven hebt hoeveel je wilt.

Dit spaart de kerk afstort kosten, en de gemeenteleden transactiekosten bij het halen van muntgeld.
Het kost wel meer inzet van de diakenen.

Overigens is het eigenlijk een grote ergernis dat banken steeds mínder service leveren terwijl ze steeds méér geld vragen voor hun diensten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie