Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

Leuk filmpje over 75 jaar Driestar. klik
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3049
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Lilian1975 »

Dodo schreef:Leuk filmpje over 75 jaar Driestar. klik
Ah wat zijn sommige docenten ouder geworden... maar verder nog zo hetzelfde..
Leuk dat je het plaatste.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Jammer dat ik dat helemaal heb gemist. Al zag ik geen klasgenoten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. W.H. Hoek, die hetslot van de z.n. hoofdschedelpreek van Kohlbrugge berijmde schreef:Wanneer ik eens gestorven ben,
– maar ik zal nimmer sterven –
en iemand vindt mijn schedel dan,
die alle licht moet derven;

dan predike die schedel nog:
ik zie Hem zonder ogen,
ik mis verstand, toch grijp ik Hem,
zal eeuwig Hem verhogen.

Ik heb geen lippen en geen tong,
maar kus Hem, mag Hem loven
met de belijders van Zijn Naam
op aarde en hierboven.

Ik, hard en dood, ben wonderbaar
versmolten in Zijn liefde,
want Hij ging uit naar Golgotha,
waar ’t zwaarste leed Hem griefde.

Ik ben hier ver van ’t Paradijs,
op sombere dodenakker,
toch leef ik ’t volle leven nu;
Zijn liefde riep mij wakker.

Ik ben een dorre schedel slechts,
maar alles trilt van ’t leven,
dat Zijne liefde wonderbaar,
mij, arme, wilde geven.

En alle leed is nu voorbij,
omdat Hij, wreed geslagen,
de vloek van zonde en van dood
voor mij heeft weggedragen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
Ds. W.H. Hoek, die hetslot van de z.n. hoofdschedelpreek van Kohlbrugge berijmde schreef:Wanneer ik eens gestorven ben,
– maar ik zal nimmer sterven –
en iemand vindt mijn schedel dan,
die alle licht moet derven;

dan predike die schedel nog:
ik zie Hem zonder ogen,
ik mis verstand, toch grijp ik Hem,
zal eeuwig Hem verhogen.

Ik heb geen lippen en geen tong,
maar kus Hem, mag Hem loven
met de belijders van Zijn Naam
op aarde en hierboven.

Ik, hard en dood, ben wonderbaar
versmolten in Zijn liefde,
want Hij ging uit naar Golgotha,
waar ’t zwaarste leed Hem griefde.

Ik ben hier ver van ’t Paradijs,
op sombere dodenakker,
toch leef ik ’t volle leven nu;
Zijn liefde riep mij wakker.

Ik ben een dorre schedel slechts,
maar alles trilt van ’t leven,
dat Zijne liefde wonderbaar,
mij, arme, wilde geven.

En alle leed is nu voorbij,
omdat Hij, wreed geslagen,
de vloek van zonde en van dood
voor mij heeft weggedragen.
ds Beekhuis haalde deze wel eens aan in de preek, mevrouw Beekhuis heeft hem voor mij opgeschreven, een mooi, diep en ook orgineel gedicht!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. L. Boone schreef:O, hoe welkom is de arme zondaar aan Zijn genadige hart: wat zijn Zijn armen open. De arme zondaar kan Hem nergens beter mee behagen, dan dat hij tot Hem komt. O, het is of Hij de zondaar zo aanspreekt: Gij zijt niet zo diep gezonken, dat een almachtige arm u niet zou kunnen bereiken, Hij kan u zalig­maken. Hij is oneindig en algenoegzaam om het te doen en Hij heeft lust aan goedertierenheid. Ziet u zichzelf als een verloren zondaar? Ziet u, dat Christus een volle genadige Zaligmaker is? Een Zaligmaker, Die God Zichzelf heeft bezorgd? Er is in Christus een oneindige bekwaam­heid en een oneindig vermogen om u te zaligen, en te verlossen van de zonde, de dood en de hel. Uit kracht van Zijn dood gebiedt Hij het leven. De oceaan is vol genoeg! Het is voor de zee hetzelfde om een groot vat of een schelp te vullen. De volheid van Christus is een onmete­lijke volheid, die nooit kan worden uitgeput. Hij is de eeuwige Zoon van de eeuwige Vader. In Hem is een volheid, die volkomen beantwoordt aan al de deugden van God.
Bron: https://drpdevries.com/2019/09/13/herde ... s-l-boone/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Mooi, JCP!
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef:
Ds. L. Boone schreef:O, hoe welkom is de arme zondaar aan Zijn genadige hart: wat zijn Zijn armen open. De arme zondaar kan Hem nergens beter mee behagen, dan dat hij tot Hem komt. O, het is of Hij de zondaar zo aanspreekt: Gij zijt niet zo diep gezonken, dat een almachtige arm u niet zou kunnen bereiken, Hij kan u zalig­maken. Hij is oneindig en algenoegzaam om het te doen en Hij heeft lust aan goedertierenheid. Ziet u zichzelf als een verloren zondaar? Ziet u, dat Christus een volle genadige Zaligmaker is? Een Zaligmaker, Die God Zichzelf heeft bezorgd? Er is in Christus een oneindige bekwaam­heid en een oneindig vermogen om u te zaligen, en te verlossen van de zonde, de dood en de hel. Uit kracht van Zijn dood gebiedt Hij het leven. De oceaan is vol genoeg! Het is voor de zee hetzelfde om een groot vat of een schelp te vullen. De volheid van Christus is een onmete­lijke volheid, die nooit kan worden uitgeput. Hij is de eeuwige Zoon van de eeuwige Vader. In Hem is een volheid, die volkomen beantwoordt aan al de deugden van God.
Bron: https://drpdevries.com/2019/09/13/herde ... s-l-boone/
Wat een mooi stukje. Ik heb nog nooit iets van hem gelezen maar wist wel uit familieverhalen dat hij erg gunnend kon (s)preken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

Want het is verschrikkelijk zo'n stenen hart als wij hebben. Er wordt wel van gezegd: zo hard als een diamant of als het onderste van een molensteen. Wáár is het!

Wij hebben zo'n hard hart, dat (het is misschien wel grof uitge­drukt, maar laten wij het zeggen zoals het is en het beleefd wordt) al stierf heel Schiedam en omstreken uit, en wíj bleven er alleen over, dan zouden wij zeggen: "Dat is toch even een wonder, zeg. Zóveel mensen, allemaal weggemaaid, en ik ben er maar alleen door­ge­komen; een ééuwig wonder."

En ... wij bekéérden onszelf níet! Dan hadden wij nog een stenen hart.”


Wijlen ds. H. Hofman
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Floppy »

https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-hoog ... -1.1595687

Ik weet niet of mijn Duits goed genoeg is om het volledige rapport te begrijpen waarnaar verwezen wordt.
Wel vroeg ik me af hoe ds. den Hertog dit kan stellen:
„Enkele rooms-katholieke deskundigen stelden in de werkgroep dat de leer van de transsubstantiatie niet de officiële uitleg van de Rooms-Katholieke Kerk is..."
Wanneer is iets precies de officiele uitleg in de RKK dan? Ik hoor toch steeds dat de transsubstantiatie juist een kernonderdeel is van het RK belijden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Floppy schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-hoog ... -1.1595687

Ik weet niet of mijn Duits goed genoeg is om het volledige rapport te begrijpen waarnaar verwezen wordt.
Wel vroeg ik me af hoe ds. den Hertog dit kan stellen:
„Enkele rooms-katholieke deskundigen stelden in de werkgroep dat de leer van de transsubstantiatie niet de officiële uitleg van de Rooms-Katholieke Kerk is..."
Wanneer is iets precies de officiele uitleg in de RKK dan? Ik hoor toch steeds dat de transsubstantiatie juist een kernonderdeel is van het RK belijden.
De betreffende uitleg verbaasd mij. Paus Paulus VI heeft in de encycliek Mysterium Fidei van 3 september 1965 de leer van de transsubstantiatie nog bevestigd.
https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... 92&id=1871

Ook word het vermeld in het Catechismus van de Katholieke Kerk. Compendium: Het Sacrament van de Eucharistie
https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... stantiatie
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Floppy »

Volgens Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Transubstantiation):
In 1551, the Council of Trent confirmed the doctrine of transubstantiation as Catholic dogma.
Er wordt dan verwezen naar https://history.hanover.edu/texts/trent/ct13.html, en daar staat:
CANON II.-If any one saith, that, in the sacred and holy sacrament of the Eucharist, the substance of the bread and wine remains conjointly with the body and blood of our Lord Jesus Christ, and denieth that wonderful and singular conversion of the whole substance of the bread into the Body, and of the whole substance of the wine into the Blood-the species Only of the bread and wine remaining-which conversion indeed the Catholic Church most aptly calls Transubstantiation; let him be anathema.
Nu ga ik er aan de andere kant vanuit dat dr. Den Hertog hiervan ook op de hoogte is.
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Het is in ieder geval zo dat de RKK meent dat het offer van Christus nooit herhaald kan worden of hoeft te worden. Dat is al sinds jaar en dag en ik betwijfel of dat ooit anders is geweest. Er zijn wel protestantse dominees die het anders beweren maar die begrijpen het niet goed.

Misschien is het goed om de leer van de transsubstantiatie eerst goed te omschrijven, voordat je vraagt of iets wel of niet de leer is. De leer valt in ieder geval niet samen met zijn karikatuur. Maar voor zover ik weet, leert de RKK wel dat het lichaam van Christus op enige manier daadwerkelijk en wezenlijk gedeeld wordt in de eucharistie. Dat noemt de RKK zelf transsubstantiatie. Dus wellicht heeft dr. Den Hertog of de journalist iets niet helemaal goed begrepen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Het is in ieder geval zo dat de RKK meent dat het offer van Christus nooit herhaald kan worden of hoeft te worden. Dat is al sinds jaar en dag en ik betwijfel of dat ooit anders is geweest. Er zijn wel protestantse dominees die het anders beweren maar die begrijpen het niet goed.
Dat klopt. De RK leer is niet dat het misoffer een herhaling of een toevoeging is van het offer van Christus, zoals critici zeggen, maar het tegenwoordigstellen van het offer van Christus.

Maar de transubstantinatie is gewoon de RK leer. Op het moment van de censecratie veranderd volgens de RK leer de substantie in werkelijk het lichaam en bloed van Christus, hoewel de gedaante gelijk blijft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik heb het rapport doorgekeken, niet helemaal gelezen. Maar ik zag zo snel niet dat de leer van de transsubstantiatie in het rapport wordt afgewezen. Het woord misoffer noemt men in ieder geval wel ongelukkig.
Plaats reactie