Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ongetwijfeld goed bedoeld. Maar we als iets leren begrijpen van wat opwas en kennis in de genade betekent, dan hoeven we een beginnend christen niet de maat te nemen, maar dan is het onze begeerte om hem op een verstandige en correcte wijze verder te leiden, zodat hij/zij op Christus alleen zijn hoop leert stellen. In uw citaat zie ik alleen een waarschuwende en negatieve invulling van dit vraagstuk.
Info-feitenkenner
Verbannen
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2018, 11:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Info-feitenkenner »

Herman schreef:Ongetwijfeld goed bedoeld. Maar we als iets leren begrijpen van wat opwas en kennis in de genade betekent, dan hoeven we een beginnend christen niet de maat te nemen, maar dan is het onze begeerte om hem op een verstandige en correcte wijze verder te leiden, zodat hij/zij op Christus alleen zijn hoop leert stellen. In uw citaat zie ik alleen een waarschuwende en negatieve invulling van dit vraagstuk.
Ik kon moeilijk heel de preek citeren, daar staat degelijk wel meer in (overigens in dat kleine stukje ook al als je goed leest, wordt daar waarheid en dwaling tegenover elkaar gezet).
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

Omwille van de leesbaarheid quote geknipt.
Info-feitenkenner schreef:Deze man (...) deugden Gods."
Van jouw hele quote zal ik inhoudelijk niet direct iets ontkennen. Gelukkig niet.
Maar pas wel op de ervaringen, bevindingen en gangen van Gods volk als een meetlat gebruiken. Deze 'meetlat-gedachtegang' vindt geen grond in de Bijbel. Klein geloof wordt vaak verstikt en verdrukt door dit soort systematische weergave van ervaringen. Niet ieder kind van God zal het in deze mate, diepgang of lengte zo meemaken, ervaren en bevinden; "...en het ene droeg dertigvoud, en het andere zestigvoud, en het andere honderdvoud."
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

"In onze dagen dan kennen ze alles en ze weten allemaal Wie Jezus is. Maar dat zijn maar vijf letters, denk u erom, maar de Persoon van de Middelaar, die is onbekend en de grootste verborgenheid.
En nu gaat Hij Hem bekendmaken, Hij gaat Hem ontdekken, opdat Hij verklaart worde: ‘Het behaagde’, zegt de apostel, ‘de Heere Zijn Zoon in mij te openbaren’."

In bepaalde kringen zijn dergelijk zinnen ook weer heel populair. Zo populair, dat alleen het bezigen ervan al voldoende is voor de hoorders: wat zegt hij het weer mooi. Ik denk dat alle mensen die weten wie Jezus is zeggen dat 'het de Heere behaagde zijn Zoon in mij te openbaren'. Niemand van hen zal zeggen: dat heb ik nu eens helemaal alleen zelf gedaan, helemaal zonder God.
En als je Paulus niet kende uit de Schrift zou je hem ook niet geloven. Allemaal mooi Paulus, maar de vrijspraak kwam al wel heel snel, en ook nog van Ananias. Maar het moet van God Zelf komen! En gelijk maar preken! Hoe durf je?!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

"Verantwoordelijkheid is noodzakelijk, maar het is geen Zaligmaker"

Ds. M. Mondria
(geciteert door Ds. G. Pater tijdens de Intrededienst te Ouddorp)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
"Verantwoordelijkheid is noodzakelijk, maar het is geen Zaligmaker"

Ds. M. Mondria
(geciteert door Ds. G. Pater tijdens de Intrededienst te Ouddorp)
Wat wordt hier bedoeld?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door FlyingEagle »

Dat vroeg ik me ook al af
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Paal »

eilander schreef:
JCRyle schreef:
"Verantwoordelijkheid is noodzakelijk, maar het is geen Zaligmaker"

Ds. M. Mondria
(geciteert door Ds. G. Pater tijdens de Intrededienst te Ouddorp)
Wat wordt hier bedoeld?
Het lijkt mij dat er bedoeld wordt dat je verantwoordelijkheid om alle middelen waar te nemen (gebed, bijbel lezen, kerkgang enz) geen grond zijn voor je zaligheid. Die maken jou op zichzelf niet zalig, hoewel ze wel noodzakelijk zijn. Zaligmaker had beter met een kleine letter z geschreven kunnen worden om verwarring te voorkomen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Waarom wordt zo'n vage uitspraak hier aangehaald?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Waarom wordt zo'n vage uitspraak hier aangehaald?
Wellicht omdat vaagheid soms gaat lijken op echtheid.
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Ach laat maar ook. Als dit al niet meer verstaan wordt, tjonge jonge.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door FlyingEagle »

Sorry hoor maar ik vind het echt een hele cryptische zin.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Verdrietig, zoveel zelfingenomenheid!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Paal »

eilander schreef:Waarom wordt zo'n vage uitspraak hier aangehaald?
Klopt...als je zoiets in het verband hoort, is het veel duidelijker.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Met alle respect: Zo vaag is deze uitdrukking niet. Het is ook geen zelfingenomenheid, maar het is kinderlijk eenvoudig.
Verantwoordelijkheid; iedereen weet wat daarmee bedoeld wordt op het kerkelijke erf. Je hebt de middelen waar te nemen, je hebt naar de zaligheid te zoeken, je hebt er naar te vragen. Ja je moet er alle dagen mee bezig zijn. Het moet ernst voor je wezen, al is het maar een menselijke ijver. Dan nog moet je je verantwoordelijkheid nemen. Ze zeggen niet voor niets 100% eigen verantwoordelijkheid.
Dat het tegelijkertijd geen Zaligmaker is, is logisch lijkt mij. Het is een volkomen Gods werk. Niets van onszelf bij te dragen aan onze zaligheid. Het moet bij God alleen vandaan komen, naar het Welbehagen.
Plaats reactie